Toon posts:

[XP] pagefile.sys wordt steeds groter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om Windows Xp

Ik heb 2 partities, C: en D:, onder c: heb ik pagefile.sys van nu 750mb en wordt elke dag groter,
hoe kan ik dit verwijderen, want ik neem aan dat je niet zomaar dit kan verwijderen.

gr,
Arslan

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De pagefile.sys is het zogenaamde virtueel geheugen :) En je kunt dit wel gewoon uitschakelen via de eigenschappen van Deze Computer. Echter dat is niet aan te raden, zeker als je relatief weinig geheugen in je PC hebt zitten. Je kunt wel de grootte vastzetten, de optimale grootte is afhankelijk van het hoeveelheid geheugen dat je in je PC hebt zitten.

Zie ook [google=pagefile site:microsoft.com].

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 14-04-2005 10:17 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

BalusC schreef op donderdag 14 april 2005 @ 10:12:
De pagefile.sys is het zogenaamde virtueel geheugen :) En je kunt dit wel gewoon uitschakelen via de eigenschappen van Deze Computer. Echter dat is niet aan te raden, zeker als je relatief weinig geheugen in je PC hebt zitten.

Zie ook [google=pagefile site:microsoft.com].
Dat is natuurlijk helemaal waar en simpel, maar volgens mij verandert de grootte van de pagefile normaal niet! Die is standaard al op zijn grootte toch? Dus dat is wel een raar varhaal van de TS.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:35
De pagefile wordt dynamisch gealloceerd, dus naar behoefte (naar inzicht windows). Heb een keer een leuke memory leak in een programme en je pagefile is zo 1,5 gig.

UNOX: The worst operating system

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hann1BaL schreef op donderdag 14 april 2005 @ 10:16:
Dat is natuurlijk helemaal waar en simpel, maar volgens mij verandert de grootte van de pagefile normaal niet! Die is standaard al op zijn grootte toch? Dus dat is wel een raar varhaal van de TS.
Kijk eens naar de pagefile instellingen. Daar staan gewoon de minimum- en maximum-grootte opties :) Het is dus niet meer dan logisch dat de grootte kan variëren.

Verwijderd

Vaste grootte instellen via Deze computer -> eigenschappen -> geavanceerd -> instellingen -> wijzigen

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Windows past het dynamisch aan, afhankelijk van de instelling. Je kunt zelf een schijf en een minimum en maximum kiezen. Ik heb zelf 1GB en de Pagefile uitgeschakeld gehad. Nu kijk ik wat het effect is op de snelheid van het systeem als ik de Pagefile op een Stripe zet.

LinkedIn WoT Cash Converter

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

PcDealer schreef op donderdag 14 april 2005 @ 10:21:Ik heb zelf 1GB en de Pagefile uitgeschakeld gehad. Nu kijk ik wat het effect is op de snelheid van het systeem als ik de Pagefile op een Stripe zet.
Ook ik heb 1 gig mem.
Dat pagefile uitschakelen deed ik ook maar ik kreeg een 2 tal 'enge meldingen' als argument de pagefile niet uit te sckalen en groter dan ik meen 1284 mb te houden.

En wat bedoel je precies, op een stripe zetten, je hebt windows op een aparte HDD en je gaat de swapfile op de '2e schijf' raid zetten? Of win en swap op 1 en dezelfde raid-schijf config.?

[ Voor 4% gewijzigd door notsonewbie op 14-04-2005 10:34 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Pagefile op RAID0 zetten, inderdaad :) Het OS kun je er ook op zetten, echter het is geen pré.

Ik heb hier 2GB geheugen en de pagefile gewoon compleet uitgeschakeld. Nog nooit van die meldingen gehad. Collega-moderator Abbadon heeft met zijn 4GB geheugen met Adobe Photoshop wel de melding gehad dat een Pagefile is vereist. Het aanmaken van een pagefile van slechts 1MB volstaat ruim :)

De optimale grootte is afhankelijk van je geheugengebruik. Hoe meer geheugen je hebt, hoe kleiner de pagefile kán/mag zijn. De bewering dat de pagefile minstens 1,5x de hoeveelheid geheugen moet zijn dateert uit de Windows9X-tijden, waarin 128MB/256MB RAM heel normaal waren. Ik moet er niet aan denken dat in mijn geval 3GB aan schijfruimte wordt verspild aan een nooit gebruikte pagefile. Handigst is om de minimum grootte op 1MB te zetten en de maximumgrootte op 1,5x de hoeveelheid geheugen. Windows vergroot de pagefile wel automatisch, wanneer dat benodigd is :)

[ Voor 43% gewijzigd door BalusC op 14-04-2005 10:40 ]

• Hann1BaL

Hann1BaL

1 MB wordt lastig volgens mij, want ik denk dat windows gaat zeggen dat de begingrootte tussen de 2 MB en de 4096 MB moet liggen.

enne:
BalusC schreef op donderdag 14 april 2005 @ 10:18:
[...]

Kijk eens naar de pagefile instellingen. Daar staan gewoon de minimum- en maximum-grootte opties :) Het is dus niet meer dan logisch dat de grootte kan variëren.
Daar dacht ik 2 sec later ook aan ja, lekker dom 8)7

[ Voor 58% gewijzigd door Hann1BaL op 14-04-2005 10:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het uitschakelen, maar ik ben nu niet thuis dus komt vanavond wel. Binnenkort ga ik windows opnieuw installeren en dan misschien nog op een partitie win64bit installeren en dan ga ik die pagfile weer inschakelen maar wel met een bepaalde grote.

thnx voor hulp!

gr,
Arslan

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

BalusC schreef op donderdag 14 april 2005 @ 10:38:
Pagefile op RAID0 zetten, inderdaad :) Het OS kun je er ook op zetten, echter het is geen pré.
Heb jij ook fat32, of grote NTFS clusters voor snelheid op je raid 0 ?
Handigst is om de minimum grootte op 1MB te zetten en de maximumgrootte op 1,5x de hoeveelheid geheugen. Windows vergroot de pagefile wel automatisch, wanneer dat benodigd is :)
1 mb als min. instellen lukt bij mij niet eens (orig. win XP home met SP 2 ingebakken) , minimaal 2 wordt automatisch ingevuld.

Dit is de melding die ik krijg als ik min. op 32 zet en max. op 256 :
"wanneer de pagegile kleiner is dan 1023 mb kan het systeem geen foutopsporings log maken bij een STOP fout, wilt u toch doorgaan...? "

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hann1BaL schreef op donderdag 14 april 2005 @ 10:47:
1 MB wordt lastig volgens mij, want ik denk dat windows gaat zeggen dat de begingrootte tussen de 2 MB en de 4096 MB moet liggen.
2MB is ook prima :) Iig de kleinste grootte dat je maar kunt instellen.
notsonewbie schreef op donderdag 14 april 2005 @ 10:49:
Heb jij ook fat32, of grote NTFS clusters voor snelheid op je raid 0 ?
Weeg het zelf af: Opslagmedia & I/O Controllers » OM FAQ / Beleid » NTFS vs FAT32.

Zelf gebruik ik NTFS. Maximum bestandsgrootte is bij FAT32 namelijk 4GB. Dat kan ik niet gebruiken met al mijn homemade videomeuk ;) Ook gebruik ik RAID over Dynamische schijven. Hierbij wordt FAT32 niet ondersteund. Ander voordeel van NTFS is de mogelijkheid om bestandsrechten te instellen. Veel meer secure.

[ Voor 58% gewijzigd door BalusC op 14-04-2005 10:55 ]

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

BalusC schreef op donderdag 14 april 2005 @ 10:52: Zelf gebruik ik NTFS. Maximum bestandsgrootte is bij FAT32 namelijk 4GB.
Ik heb een C:\ partitie van 40 gig, FAT32....
Puur voor het OS, hardware software / drivers, system utils.
Dat kan ik niet gebruiken met al mijn homemade videomeuk ;)
Die knal ik op partitie E van 80 gig.
Ook gebruik ik RAID over Dynamische schijven. Hierbij wordt FAT32 niet ondersteund. Ander voordeel van NTFS is de mogelijkheid om bestandsrechten te instellen. Veel meer secure.
Ja secure is het zeker, dat is een pre.
Wat is: RAID over dynamische schijven? Ik had hiervoor een IDE raid 0 van 2 x 60 gig maxtors en ook daar een fat32 partitie op namelijk.

Bedankt voor de tip ivm afwegen en rekenen.
Met de huidige schijfgrootes echter, kan mij die slackspace schelen zo lang ik toch voldoende overhoud om nog te kunnen defragmenteren! :-) maar ik ga dat toch eens lezen is wel interessant zag ik zo ff snel.
EDIT: ik lees net wat die dynamische schijven inhouden. Software raid lijkt me niks.
Ik doe altijd: hardware raid 0, 1 backup disk.

[ Voor 7% gewijzigd door notsonewbie op 14-04-2005 11:02 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

notsonewbie schreef op donderdag 14 april 2005 @ 10:33:
[...]

Ook ik heb 1 gig mem.
Dat pagefile uitschakelen deed ik ook maar ik kreeg een 2 tal 'enge meldingen' als argument de pagefile niet uit te sckalen en groter dan ik meen 1284 mb te houden.

En wat bedoel je precies, op een stripe zetten, je hebt windows op een aparte HDD en je gaat de swapfile op de '2e schijf' raid zetten? Of win en swap op 1 en dezelfde raid-schijf config.?
Ik heb een software RAID0, dus een OS erop gaat niet. De Stripe heb ik op 2x 40 GB schijven en die onder Windows XP Pro en Server 2003 benaderbaar gemaakt. Op die Stripe heb ik de Pagefile ingesteld. Ik heb die melding nooit gehad. XP geeft bij mij 1536 als aanbevolen Pagfile grootte.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Hann1BaL

Hann1BaL

pagefile hoort dus een variabele grootte te hebben. Dat mag wel zo zijn, maar bij mij is die altijd de maximale grootte. Ik heb de pagefile door dit topic aangepast en ingesteld op: min 2 MB en max 1,5 GB (op 2 schijven) De pagefile is nu gewoon altijd 1,5 GB. Komt dat door te kort geheugen? Dat denk ik niet :P
1 GB ram mag toch wel genoeg zijn voor windows zonder dat er gebruik wordt gemaakt van zware meuk zoals videobewerkingssoftware. Direct na het opstarten is de pagefile al 1,5 GB
Pagina: 1