Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zoemende... (iets)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb jl. een nieuwe case gekocht, alles overgezet en werkt als een zonnetje..maar...

In mijn oude kast had ik 3 fans, een 80mm standaard proc. fan, een 40mm fan op m'n asus grafka en een 120mm fan in de voeding.

In mijn nieuwe kast heb ik er 4 casefans bij (3 x 80 mm, 1 x 120mm). Heb een Aerogate (2) gekocht, en kan al mijn fans (behalve die van de voeding) uitzetten. Het probleem is echter, dat mijn kast nu zo stil is geworden, dat een nieuw geluid mij opviel. Het geluid gaat als volgt: zooooom....(stil)...zoooom...(stil)....zooom...etc. Nu zou je denken, das vast een fan, maar nee, al mijn fans staan uit, en ook de fan vd voeding heb ik ff losgekoppeld, maar t geluid bleef. (Het geluid is echter zo zacht, dat t alleen snachts opvalt, dubbel zo irritant dus :))

Andere voeding gepakt, maar nog steeds is t zooom....(stil)...zooooom...(stil).....geluid er.

Mijn hd's, cd/dvd-dingen, geluidskaart en grafka losgekoppeld, maar t gezoooom is er nog steeds. Zou dit geluid t geluid zijn van de stroom (electriciteit etc.) die door mijn mobo 'stroomt'? :? Is dit normaal? Is het wellicht op te lossen? Er zijn hier vast wel mensen die mij hier iets meer over kunnen vertellen.

Specs:
Pentium 4 @ 2.0GHz
Asrock GE-Pro m2
2x 256mb ddrsdram corsair
2 no-name veoedingen, 1 van 250 watt, 1 van 400 watt

De rest is losgekopeld, zo ook de randapparatuur (monitor, tobo, boxjes etc.)

In mijn oude case was t geluid er wellicht ook al, maar viel toen niet op omdat de fans overheersten qua geluid.

PS: de zooom is heel laag, dus geen hoog zoometje, net een ventilator die op hele lage toeren draait, maar dan met onderbrekingen... :X (snappen jullie 't nog?)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2005 02:45 ]

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Tsja, dat ga je krijgen natuurlijk, als je alles zo stil mogelijk probeert te krijgen: je gaat elk scheetje en rateltje uitstekend horen! ;)

Staat je processorkoeler ook uit trouwens?

Verder: bij mijn pc maakt óf de cpu-fan (Arctic Super Silent Pro) óf m'n voedingsfan een soort van erg laag en zacht, golvend 'broooooeemmmm' geluid (zacht/hard/zacht/hard etc), echter die kan ik (gevoelig als ik ben ;)) ook vóelen, als ik mijn voet op de plank naast mijn pc zet of m'n hand op de case.

Maw., het is een vibratie. Als jij ook een (minieme) vibratie voelt die synchroon loopt met die zoom, dan is het toch een fan denk ik. Of electriciteit ook zoiets teweeg kan brengen, zou ik niet weten.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 21:39
Wellicht een spoeltje met kern dat kabaal maakt of een trafo. Kijk eens of je de spoelen/trafo in je voeding mechanisch kunt dempen (dan is wel je garantie weg).

Verwijderd

Topicstarter
@Terraguy: Alle fans staan uit, ook die vd voeding en de cpu, dus daar zou t niet aan kunnen liggen. Maar wat je zegt over die vibratie, ik voel idd een trilling die gelijk loopt met t geluid als ik mijn hand bovenop mijn kast houdt. :/

@EricJH: Daar zal ik morgen eens naar kijken, als het wat lichter is...

Dat verhaal van het vibreren bracht mij op een idee :9 Mijn case staat namelijk in een verrijdbaar meubel (ja, van ikea), en die is van hout. Heb onder de voetjes van mijn case stukjes schuimrubber gelegd, en het geluid is afgenomen met 3/4 ongeveer. Het houten meubel zorgde er dus voor dat t geluid zo goed hoorbaar werd. Ik moet nu iig naast m'n case gaan hangen met m'n hoofd, wil ik t geluid nog terughoren... :o

Bedankt voor de hulp.... :)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2005 03:52 ]

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-10 15:20

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

of het zijn je condensatoren op je mobo (kweet niet of het condensatoren zijn.. maar die spoelen met dat koper draad er om heen.)

die dingen willen ook wel zoemen..

Bedankt alvast

• megaman144
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 12:36

megaman144

waarom ik weet het niet

Ik denk dat je kast mee trilt met de harden schijven zet je kast maar anders neer

amd64 3000+ 939 9800@pro 19"tft G7muisie

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

megaman144 schreef op donderdag 14 april 2005 @ 07:40:
Ik denk dat je kast mee trilt met de harden schijven zet je kast maar anders neer
hij heeft al zijn hdd's eruit gehaalt.

Ik denk ook dat het die "spoelen" zijn. Die wekken als het goed is een magnetisch veld op. Ik weet ook niet of er steeds gelijke stroom doorheen, maar is dit niet het geval, dan zou je een magnetisch veld wisselend van sterkte moeten hebben dat die zoom zou kunnen veroorzaken

No signature required.

• brinkdinges
  • Laatst online: 14-10 11:03
Welleweerd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 07:27:
of het zijn je condensatoren op je mobo (kweet niet of het condensatoren zijn.. maar die spoelen met dat koper draad er om heen.)

die dingen willen ook wel zoemen..
Dat zijn geen condensatoren, maar zoals je zegt gewoon spoelen ;) Deze willen inderdaad wel eens geluid maken. Ik heb hier op GoT al meerdere mensen gezien die dit hebben opgelost door er een drupje secondelijm op te doen.

Casemod: Cubeleon

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
brinkdinges schreef op donderdag 14 april 2005 @ 08:01:
[...]

Dat zijn geen condensatoren, maar zoals je zegt gewoon spoelen ;) Deze willen inderdaad wel eens geluid maken. Ik heb hier op GoT al meerdere mensen gezien die dit hebben opgelost door er een drupje secondelijm op te doen.
Ik denk dat je hiervoor beter hotglue (uit een lijmpistool) kunt nemen, omdat dit meer een vullende en dempende werking heeft dan secondenlijm, wat heel dun is en ook nog eens gebasseerd is op aceton oid zodat het niet gezond voor je apparatuur KAN zijn...

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-11 17:33

BertV

Handgemaakt

Ik heb plasticspray gebruikt tegen bibberspoelen.
Maar echt 100% stil heb ik ze niet gekregen.

Mgoed, het systeem van mij is helemaal passief gekoeld, ik kan me voorstellen dat plasticspray voldoende is als je nog wat "hebt draaien".

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

ik heb dit probleem ook, die trillingen ontstaan bij mij doordat iets in de kast trilt en dat daarna doorzet naar de houten ondergrond waar de kast opstaat. Het geluid zit dus niet in de kast maar in de houten ondergrond, ik ben er achter gekomen door mijn kast op te tillen waarna het gezooom dus verdween.

dus iets wat trillingen opvangt onder je case leggen is de oplossing bij mij geweest

btw: ik denk niet dat het een fan of zoiets is want die draaien eigenlijk constant bijna dezelfde toeren, en het zoom geluid heeft een soort pauze's

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2005 09:53 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
hier hetzelfde probleem, doodstil, en toch nog dat gezoem, vanavond ff met het rubber in de weer. Iemand nog tips wat je goed kunt gebruiken? Gewoon schuimrubber, of toch iets anders?
Heb m'n case nu trouwens wel in een houten kast staan met 1 uitgang, de achterkant. Dat zal de herrie vast wel versterken. Nouja, ik ga ff zoeken

PSN: djmurcielago

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-11 20:40

AJK

...

Gr0wLiThE schreef op donderdag 14 april 2005 @ 08:38:
[...]

Ik denk dat je hiervoor beter hotglue (uit een lijmpistool) kunt nemen, omdat dit meer een vullende en dempende werking heeft dan secondenlijm, wat heel dun is en ook nog eens gebasseerd is op aceton oid zodat het niet gezond voor je apparatuur KAN zijn...
ik denk dat hot glue niet een geweldig idee is aangezien die spoelen zoms erg warm kunnen worden, secondelijm lijkt mij echt het beste.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-11 17:33

BertV

Handgemaakt

Los van prasticspray of seconde lijm voor piepende spoelen is het ook een aanrader om je systeemkast op een dikke laag isolatieschuim te zetten.

Je vangt dan de laatste brom op van je al aan rubber-opgehangen-in-metalen-case-bevestigde-harddisk op...

stilte-freak heeft gesproken. ;)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:51

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Nog iets om te bekijken: staan de ventilator uit omdat die helemaal losgekoppeld zijn? zonee, dan krijgen ze wellicht nog een beetje stroom, niet genoeg om te draaien maar genoeg om te trillen :?.

Oviergens zijn er ook wel eens topics langs gekomen over (gigabyte) moderborden die sissen 8)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die hier last van heeft. Heb' t momenteel wel ff mooi opgelost door schuimrubber onder de voetjes te leggen, maar t kan natuurlijk altijd ' netter' .

t Zouden idd die spoelen kunnen zijn, daar komt t geluid na nogmaals geconcentreerd luisteren idd vanaf. Ik ga dan ook straks ff naar de winkel om lijm te halen, kan t allicht proberen. De garantie is t probleem niet, en als t mislukt, een nieuw mobo zat al ergens in de planning (ooit). Heb ik gelijk een goeie reden om een nieuwe te halen... :)

De fans (behalve die vd voeding) hangen aan m'n aerogate, die heb ik ook losgekoppeld, dus dan krijgen de fans ook geen stroom meer. Die vd voeding heb ik ook ff losgekoppeld, dus geen 1 fan krijgt stroom. Met een andere voeding is t probleem er ook, dus de voeding sluit ik ook zowiezo uit.

• brinkdinges
Gr0wLiThE schreef op donderdag 14 april 2005 @ 08:38:
[...]

Er zijn ook wel meer gel-achtige soorten secondenlijm. Daar kwam ik laatst achter toen ik zo'n lijmwijzerapparaatje in de bouwmarkt gebruikte :) Ik kan me voorstellen dat je geen hotglue wilt gebruiken, want hoogstwaarschijnlijk is dan je recht op garantie wel weg. Secondelijm zal minder of niet opvallen waarschijnlijk. Maar ik ben het ermee eens dat hotglue een minder agressief goedje is :P

Verwijderd

Topicstarter
Net even secondelijm (Bison) gehaald, en de spoelen op m'n mobo ermee bedekt. T geluid is nu stukken minder geworden (zonder rubbertjes onder de voetjes) (wrs alleen de spoelen in de voeding nog die trillen). Wat me ook te binnen schoot is dat er wellicht rubberen ringetjes tussen 't mobo en de kast kunnen, waar je de schroefjes vastdraaid zeg maar, die een deel vd triling opvangen. Maar excact die dingen hadden ze hier niet meer bij de Fixet, en andere bouwmarkten hebben we hier niet die makkelijk bereikbaar zijn.

Helemaal stil heb ik 'm iig niet gekregen, wel een vermindering van ruim 75%, en ik denk dat dit mijn nachtrust niet meer zal verstoren. :z

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Ik denk dat als je rubberen ringen tussen je moederbord en de spacers zet, dat je op die manier de aarding verbreekt van je moederbord (hetzij grotendeels, hetzij volledig...) Dit lijkt me dus veiligheidshalve niet verstandig...

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Een draadje tussen mobo en kast moet dat op lossen.

Verwijderd

Gr0wLiThE schreef op donderdag 14 april 2005 @ 23:25:
Ik denk dat als je rubberen ringen tussen je moederbord en de spacers zet, dat je op die manier de aarding verbreekt van je moederbord (hetzij grotendeels, hetzij volledig...) Dit lijkt me dus veiligheidshalve niet verstandig...
En hoe zit dat dan met al die MDF cases die hier regelmatig langs komen, nee daar zal die grote ATX stekker wel voor zorgen... Uiteraard is je voeding geaard (toch :P )

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 11:26:
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die hier last van heeft. Heb' t momenteel wel ff mooi opgelost door schuimrubber onder de voetjes te leggen, maar t kan natuurlijk altijd ' netter' .
Wij hebben thuis een basbox op hele dunne ijzeren pootjes staan. Ik weet niet of dat helpt tegen de trillingen of ze het juist beter laten horen (die trillingen). Miss dat andere het hier weten?

No signature required.

• brinkdinges
M3rcury schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 09:17:
[...]

Wij hebben thuis een basbox op hele dunne ijzeren pootjes staan. Ik weet niet of dat helpt tegen de trillingen of ze het juist beter laten horen (die trillingen). Miss dat andere het hier weten?
Die dingen heten Spikes en zijn als het goed is voor de akoestische ontkoppeling van de speakers ten opzichte van de vloer. Mijn oom heeft naast spikes ook nog een stenen tegel onder de luidsprekers zodat er minder trillingen worden doorgegeven.

Als je bij je case spikes zou gaan gebruiken zou alleen nog je kast trillen, en dat moet juist voorkomen worden. De secondelijm lijkt me iig beter. Een case op spikes zou er wel gaaf uit zien though :)

Pagina: 1