Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL]DVD Speler "kapot"[EL]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik zit met een gat in mn case wat mij nogal ergert,
mijn idee was dus om een display op te trommelen
waardoor ik deze niet mee zou zien.
Dit bracht mij via via naar een dvdspeler die kapot
zou zijn volgens een collega van mij.
Tijdens het opschroeven van de speler ben ik eens over
de componenten gaan kijken en mijn oog viel op een
verdachte condensator.

Mijn gedachte ging gelijk uit naar een oud MSI
moederbord wat ook niet meer functioneerde door
kapotte condensators. Ik heb toen de stekker even in
het contact gestoken en de powerknop begon te
knipperen maar er gebeurde verder niets meer.

De verdachte condensator zit bij de "voeding" van de
speler. En mijn logische beredenering is ook dat de
condensator kapot is waardoor de speler niet kan
opstarten en daardoor de hele tijd het powerknopje
flikkert.

Toen ik de speler openschroefde zag ik dus dit:
Afbeeldingslocatie: http://home.aim.hsbrabant.nl/s136590/files/condensator1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.aim.hsbrabant.nl/s136590/files/condensator3.jpg
dichterbij

Afbeeldingslocatie: http://home.aim.hsbrabant.nl/s136590/files/condensator4.jpg
hij is dus echt lek of opengesprongen volgens mij

Afbeeldingslocatie: http://home.aim.hsbrabant.nl/s136590/files/condensator9.jpg
Kan het kwaad dat de vloeistof over de print is gelopen? mijn vraag is dus of ik de condensator gewoon kan vervangen zonder de vloeistof op te ruimen met aceton en een wattestokje ofzo

Tenslotte de boosdoener himself
Afbeeldingslocatie: http://home.aim.hsbrabant.nl/s136590/files/condensator8.jpg

Hij is dus 400Volt en 100uF, ik heb er 2 draadjes opgesoldeerd met de zwarte draad op het geacceerde deel van de print(op het overviewplaatje ZONDER condensator) dat met /////// geacceerd is.

Kan ik gewoon een condensator met dezelfde specs halen bij de electroboer, deze erop solderen en grote kans hebben dat hij het gewoon weer doet?

Alvast vriendelijk bedankt!

Verwijderd

Rotzooi kan je idd met aceton of een ander chemisch goedje opruimen.
En als de specs van een elektronisch component in orde zijn dan heb je grote kans dat het werkt ja!

Ga anders met het ding naar de elektroboer? Die zal je dan vast wel een goede mee geven:)

Verwijderd

Component gewoon halen bij een electronica winkel geen probleem.
De troep die op het board terrecht is gekomen gewoon weghalen met een wattestaafje gedompeld in gedenatureerde alcohol 96%, gewoon te koop bij een drogist

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32
Had ik laatst ook in een dvdspeler.

Condensator vervangen met een de zelfde rating in uF maar van hoger voltage. Dat ding draait weer perfect. Waarschijnlijk is het geen dure dvdspeler, ik gok dat ze daar dan ook goedkope onderdeeltjes in verwerken.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Is die troep niet gewoon lijm? Soms willen ze grote condensatoren nog wel eens vastlijmen.

Signature unavailable

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Nee dat is zeker geen lijm, dat is echt een kapotte elco :) Elco's zitten meestal vastgelijmd met zo'n dikke klodder, en dit is er echt uitgestroomd volgens mij.

Hopelijk werkt alles weer nadat hij vervangen is, altijd leuk :)

Casemod: Cubeleon

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:46
brinkdinges schreef op woensdag 13 april 2005 @ 21:08:
Nee dat is zeker geen lijm, dat is echt een kapotte elco :) Elco's zitten meestal vastgelijmd met zo'n dikke klodder, en dit is er echt uitgestroomd volgens mij.

Hopelijk werkt alles weer nadat hij vervangen is, altijd leuk :)
Mijn god wat een puinhoop. Ik heb laatst iets dergelijks gezien in een tv, helaas met een tiental condensatoren. Maar die tv was 13 jaar oud! Hij werkt inmiddels weer prima :) Het zou zoals al gezegd weer moeten werken als je de condensator vervangt door een goed exemplaar met dezelfde specificaties. Neem er dan wel eentje van fatsoenlijke kwaliteit ;-)

Trouwens bij mijn tv had die vloeistof de printsporen op sommige plekken gecorrodeerd. Controleer dit ff grondig!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Die rotzooi gaat volgens mij alleen geleiden als het nat is... Dus dit zal wel niet erg zijn... Je kan altijd je multimeter erop zetten....

Die vloeistof is vaak een soort zuur, dus hij kan idd je koperbanen aantasten. Maar meestal zit er een beschermend laagje op je banen en gebeurd dat niet.

[ Voor 37% gewijzigd door MeMoRy op 13-04-2005 21:18 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Ik snap die verhalen over lekkende en ploffende condo's nooit :?

Ik heb hier een oud P2 Asus bordje draaien waarvan 1 van de stalen omhulsens van een condo vanaf is "gevallen". Het lijkt een beetje op een spoel met wat keukenpapier verwikkeld oid. Bordje doet het nog uitstekend. Maar heb er geen vloeistof of dergelijk bij te pas zien komen :S

Verwijderd

Nieuwe elco monteren idd. LETEROP datje al die rommel schoon maakt, want wat nu gebuert is dat die rommel in de gaatjes van de print zit en daar lekker de pootjes van je componenten weg eet. :r
Pagina: 1