Multicast NATten

Pagina: 1
Acties:

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hallo,

Ik woon, zoals sommigen van jullie misschien wel weten, op de campus van de UT. Dat betekent dat mijn computers aan het campusnet hangen. De lokale kabelvereniging heeft hier in samenwerking met het SNT een stel streams opgezet, waarmee je via het campusnet naar een aantal zenders kan kijken. Deze streams lopen via multicast, om de bandbreedte zo effectief mogelijk te gebruiken.

Mijn interne netwerkje bestaat at the moment uit 1 server die aan de Campusnet-aansluiting zit, met daarachteraan, op een intern 192.168.x.x-netwerk, een aantal clients, waaronder mijn workstation en mijn laptop.

Mijn probleem is dat het multicast-verkeer wel aankomt op mijn server (ik kan de stream dumpen naar file en die dan bekijken) maar dat het multicast-verkeer niet ge-NAT word. Ik deny het multicast-verkeer nergens in mijn firewall trouwens.

Ik heb op GoT gezocht en gegoogled, maar ik kan niet vinden of het mogelijk is, laat staan hoe, om multicast-verkeer door een NAT-firewall heen te sleuren.

Heeft een van jullie hier misschien ervaring mee? Zoja, ik zou een paar pointers op prijs stellen :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit is wel een uitdaging :)

Wat ik zo snel op de netfilter pagina's kon vinden:
This message is printed by the NAT code, because multicast packets are hitting the NAT table, and connection tracking doesn't handle multicast packets right now. In case you have no idea what multicast is, or don't need it at all, use:
En ik ga even verder op zoek..
Ouwe discussie
Ik werk nog met een router van de oude generatie (2.2.19) en dus ook met
ipchains. In ipchains heb ik dus voor streams alles opengezet (5000-5999)
inbound traffic en ik heb geen problemen om multicast streams te
beluisteren via deze setup (studio brussel via Telenet bijvoorbeeld).

Hoe je dit opzet in iptables weet ik eerlijkgezegd niet. Misschien moet je
NAT openzetten voor alle streams die binnenkomen op poorten 5000 - 5999 en
die gewoon broadcasten naar je netwerksegment (lijkt me het meest
logische).

[ Voor 57% gewijzigd door Tele op 11-04-2005 21:20 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik heb hier niet zo gek veel verstand van, maar het eerste wat in me opkwam is VLC. Die zou je op de server kunnen draaien om de streams op te vangen en weer op het interne netwerk te multicasten.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Sprite_tm
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Tele: Dank, ik zal er eens mee spelen. Ik hoop niet dat ik het multicast-spul moet broadcasten op mijn interne netwerk, dat gaan een aantal minder bedeelde bakken (10mbit netwerkkaart) niet leuk vinden...

Daedalus: Heb ik even aan zitten te denken, maar dat betekent dat ik voor elke stream een vlc-process moet hebben runnen, en bovendien een X-server draaiend moet hebben. Misschien is dat interresant als allerlaatste oplossing, maar ik wil het eerst op routernivo proberen op te lossen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Voor vlc heb je geen X nodig, je kan ook leuk als asci art een video kijken in je console ;)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 17:14:
Voor vlc heb je geen X nodig, je kan ook leuk als asci art een video kijken in je console ;)
:D LOL _O_ Heb je daar een screenie van of hou je me/ons voor de gek ??

/EDIT :
blaataaps schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 17:42:
Heb je wel eens naar aalib gekeken ofzo? Zo bijzonder is dat niet, mplayer heeft een aalib plugin, quake2 heeft een aalib plugin en zo nog wel meer dingen.
Ik kijk wel ... :)

[ Voor 36% gewijzigd door nero355 op 12-04-2005 17:46 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 17:40:
[...]

:D LOL _O_ Heb je daar een screenie van of hou je me/ons voor de gek ??
Heb je wel eens naar aalib gekeken ofzo? Zo bijzonder is dat niet, mplayer heeft een aalib plugin, quake2 heeft een aalib plugin en zo nog wel meer dingen.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

VLC werkt idd ook zonder X. VLC kun je ook via telnet of via HTTP besturen. Oorspronkelijk had je VLC (VideoLAN client) voor het afspelen van media en VLS (VideoLAN Server) voor streamen van media. Tegenwoordig zitten de functies van VLS in VLC. Meer informatie over streaming met VLC vind je in de VLC Streaming HOWTO.

Aan de andere kant is een 'passieve' oplossing natuurlijk beter. Dan hoeft je server zich tenminste niet bezig te houden met het transcoden van de streams.

[ Voor 39% gewijzigd door Daedalus op 12-04-2005 19:48 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-01 21:54

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Domme vraag:
Linux-Mrouted-MiniHOWTO gelezen ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Sprite, ik heb hier een wireless routertje met NAT staan, waarop het prima werkt. Het kan dus wel.

Het is trouwens een linksys WRT54G, en die draait dus ook linux. Als je iets wilt proberen kun je wel even langs komen, en anders kan ik wel het een en ander voor je opzoeken :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-01 10:58
En. is er nog niets uit je WRT54G gekomen? Ik heb zo'n zelfde apparaat staan, maar geen multicast voor mij :'(

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nee dat is geen kick :+

hmm ik ben ook wel benieuwd; het zou an sich moeten kunnen (niet echt strijdig met wat voor regels dan ook...)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Joghert
  • Laatst online: 05-02 18:30
Opzich interesant topic nog steeds. Vanwege het HDTV project van surfnet.
Ik ben zelf nu ook flink aan het stoeien met multicast, maar het wil nog niet echt lukken.

Wat ik al wel wist was dat je het niet moet natten maar moet forwarden met of (ancient) mrouted, of met pimv2 oid.

Het probleem hier lijkt dat mn netwerk helemaal geen multicast support heeft.
Maar dat klopt niet, want ik kan wel andere multicast gebruikers binnen het netwerk pingen ed.

SURFnet-TV
WK in HD naar studenten

[ Voor 65% gewijzigd door Joghert op 13-06-2006 03:37 . Reden: linkjes ]

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jogherd: Multicast naar Selwerd-flats ligt er op dit moment even uit. Het hoort binnenkort weer te werken, maar tot die tijd kun je helemaal niets aan multicast ontvangen (buiten het interne netwerk zelf). (EDIT: ondertussen werkt het weer :)

Ik ben er zelf ook al een tijdje mee bezig, zonder al te veel succes. mrouted heb ik niet eens kunnen vinden (de tarball dan), zo oud is het. Dus niet echt iets wat je graag op je server wilt draaien ;).

[ Voor 10% gewijzigd door frim op 13-06-2006 17:29 ]

Pagina: 1