Is het mogelijk een laptop batterij opnieuw te ijken? ik heb een oudere IBM thinkpad, en die heeft het probleem dat de accutijd onderin winXP aangeeft 4 uur te kunnen, maar zodra als hij bij +/- 1:30 uur is dan valt de laptop uit omdat hij dan leeg is. Is zoiets te ijken? battery maximizer van IBM werkt helaas niet met mijn type thinkpad.
Anoniem: 112308
Als hij echt uitvalt is het denk ik ook een probleem van uitgestorven cellen. Maar iig, ijken (calibreren) kan meestal vanuit de BIOS.
Kan iemand mij hier iets mee over uitleggen, ik denk nl dat ik dit ook nodig heb voor de accu van mijn laptop (als ik het goed begrepen heb
)
Moederbord: Asus K8V SE DeLuxe Socket 754, Processor: AMD Athlon 64 3400+, Geheugen: TwinMos DDR400 1024MB CL2.5 Dual channel kit, Harddisk: Western Digital Caviar 200GB 2000JD SATA 7200/100 8mb.
welk type stinkkikker/thinkpaddilac heb je?
kans is groot dat de cellen in de accu defect zijn.
je kunt kijken op www.digiplanet.nl voor een vervangend exemplaar.
http://forum.thinkpads.com
of mbv Battery Doubler de accu te herkalibreren.
kans is groot dat de cellen in de accu defect zijn.
je kunt kijken op www.digiplanet.nl voor een vervangend exemplaar.
http://forum.thinkpads.com
of mbv Battery Doubler de accu te herkalibreren.
[ Voor 32% gewijzigd door PipoDeClown op 11-04-2005 22:12 ]
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
Ik zag dit topic en dacht gelijk: dit heb ik nodig voor mijn batterij. Dus ik heb vrolijk Battery Doubler geinstalleerd en de accu later kalibreren. Echter nadat dit klaar was bleek dit toch niet wat ik zocht. Ik zoek namelijk een programma om het "Wear Level" van je batterij te herstellen. Asus laptops hebben dit in het BIOS zitten. Ik heb echter op mijn Acer laptop dit niet. Nu wil ik wel graag mijn accu opnieuw nieuw leven geven, want ik heb van de originele 65120 mWh nog maar 35357 mWh over
. Dit is een wear level van 45%.....
Dit brengt de batterijduur van m`n centrino notebook terug van dik 3 uur naar zo`n drie kwartier. En dan speel ik alleen maar MP3`s af en surf ik een beetje. Weet iemand dus een programma om die wear level te herstellen?

Dit brengt de batterijduur van m`n centrino notebook terug van dik 3 uur naar zo`n drie kwartier. En dan speel ik alleen maar MP3`s af en surf ik een beetje. Weet iemand dus een programma om die wear level te herstellen?
Gewoon je accu helemaal leeg laten lopen en dan opladen zonder de laptop aan te hebben wil al behoorlijk helpen als het goed is. Je krijgt nog beter resultaat wanneer je met ontladen begint als hij helemaal vol aangeeft.p43000 schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 12:13:
Ik zag dit topic en dacht gelijk: dit heb ik nodig voor mijn batterij. Dus ik heb vrolijk Battery Doubler geinstalleerd en de accu later kalibreren. Echter nadat dit klaar was bleek dit toch niet wat ik zocht. Ik zoek namelijk een programma om het "Wear Level" van je batterij te herstellen. Asus laptops hebben dit in het BIOS zitten. Ik heb echter op mijn Acer laptop dit niet. Nu wil ik wel graag mijn accu opnieuw nieuw leven geven, want ik heb van de originele 65120 mWh nog maar 35357 mWh over. Dit is een wear level van 45%.....
owkeej, ik zal het nog es proberen. Raad je aan programma`s te gebruiken om het ontladen te versnellen of moet er niks draaien? En maakt het ook uit op welke snelheid de processor loopt?
als het n00b vragen zijn, dan maar, maar ik wil graag leren
als het n00b vragen zijn, dan maar, maar ik wil graag leren
Het beste is de accu met een continu laadstroom te ontladen. Als je niets doet zal deze het meest constant zijn (in safe mode zal het nog constanter zijn).p43000 schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 12:38:
owkeej, ik zal het nog es proberen. Raad je aan programma`s te gebruiken om het ontladen te versnellen of moet er niks draaien? En maakt het ook uit op welke snelheid de processor loopt?
als het n00b vragen zijn, dan maar, maar ik wil graag leren![]()
dan probeer ik het wel in Safe mode. Accu is nu voor 71% opgeladen, als ie vol zit reboot in Safe Mode en laat ik weten wat er gebeurd is als het klaar is.
Ik laat mijn laptop rustig leeglopen door wat muziek in Winamp af te laten spelen en de kap dicht. Na 6 à 7 uren is die eindelijk leeg, dan gewoon laten opladen.
Als je Lithium-ion batterijen hebt, dan kan je niet veel aandoen, deze dingen verouderen gewoon, na x aantal jaren is het "time-up" en gedaan. Ookal liggen deze dingen netjes verpakt in de opslagplaatsen van de laptopfabrikant. Daarom oppassen met goedkope batterijen op marktplaats.
handig tabelletje over batterijen
Als je Lithium-ion batterijen hebt, dan kan je niet veel aandoen, deze dingen verouderen gewoon, na x aantal jaren is het "time-up" en gedaan. Ookal liggen deze dingen netjes verpakt in de opslagplaatsen van de laptopfabrikant. Daarom oppassen met goedkope batterijen op marktplaats.
handig tabelletje over batterijen
[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 12-04-2005 13:09 ]
@ rapture, het is een Acer Travelmate van nog geen jaar oud. Dus ik denk dat de cellen nog niet verouderd zijn. (hoop ik) Het is echter wel een Lithium-Ion accu.
ik heb al een tijdje het probleem dat hij binnen 5 minuten van 100% naar 0% gaat, en dan dood leuk twee uren op 0% blijft lopen... zou dit ook te verhelpen zijn ? (compaq presario 700)
I reject your reality and substitute my own!
Lithium ion accu's zijn gewoon na een jaar ongeveer op (in ieder geval danig slechter) en hier is helaas niets aan te doen.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Mijn Li-ion accu van mijn HP Notebook (Centrino ding) doet het nu 18 maanden. Om de 2 maanden laat ik deze via de BIOS kalibreren (waarbij hij opgeladen, ontladen en weer opgeladen wordt). De oplader gaat er aan bij ca 8-15% en als hij vol is gooi ik de oplader eraf of haal de accu eruit. De accu ging in het begin zo'n 4 uur mee, nu 3 uur; valt dus wel mee dan 
Ik denk dat het erg afhankelijk is van de cellen die in de accu zitten want het verschilt enorm met andere notebooks.
Ik denk dat het erg afhankelijk is van de cellen die in de accu zitten want het verschilt enorm met andere notebooks.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 112308 op 12-04-2005 14:35 ]
Jup, pech hebben met accu's. En soms heb je mensen die verkopen je een laptop waarvan ze zeggen dat de accu 3 uur meegaat (omdat je er nadrukkelijk om vraagt) en naderhand blijkt dat je in de zeik genomen bent omdat hij er amper 2 haalt en de verkoper vervolgens niet thuis geeft.
Fijn als je zo'n laptop koopt van je spaarcenten en je vanwege zo'n vriendelijke verkoper nog even een extra post krijgt van 180 euro.
Accu's is één dikke hoop ellende.
Fijn als je zo'n laptop koopt van je spaarcenten en je vanwege zo'n vriendelijke verkoper nog even een extra post krijgt van 180 euro.
Accu's is één dikke hoop ellende.
[ Voor 25% gewijzigd door Toink op 12-04-2005 14:41 ]
Ik heb nu de accu helemaal opgeladen, vervolgens in Safe mode de accu laten leeglopen (duurde zo`n uurtje) toen weer opgeladen (half uurtje) en nu is ie "vol". Volgens mobile meter is de Wear Level inmiddels 51%. Met 6% toegenomen dus
Ik heb nu nog maar 31568mWh over. What to do, What to do....

[ Voor 11% gewijzigd door -ErikE- op 12-04-2005 17:58 ]
Krijg nou wat, dat is wel heel erg hoog! Denk toch dat je accu in slechte staat is als het echt zoveel toeneemt, of het ligt aan het printje in de accu-pack.p43000 schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 17:58:
Ik heb nu de accu helemaal opgeladen, vervolgens in Safe mode de accu laten leeglopen (duurde zo`n uurtje) toen weer opgeladen (half uurtje) en nu is ie "vol". Volgens mobile meter is de Wear Level inmiddels 51%. Met 6% toegenomen dusIk heb nu nog maar 31568mWh over. What to do, What to do....
Ik heb mobilemeter ook maar even gedownload en mijn wear level is......0%
Nu geeft een ander programma (BatteryMon) ook al aan dat ik 0% wear level heb, zeker goede accu's van HP
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 112308 op 12-04-2005 18:42 ]
Met dit probleem zit ik ook, een tijd geleden heb ik hier ook al eens een topic over geopend. Je kunt alles nalezen in Toshiba Tecra 8200 battery recovery? maar uiteindelijk ben ik er ook niets verder mee gekomen.
nog een update:
Ik heb inmiddels in de hoop dat het mischien een bug was de laptop weer volledig leeg laten lopen en weer helemaal opgeladen. Nu heb ik een Wear Level van 57%. Echt gestoord vind ik dat. 6% wear in een oplaadbeurt
. En die nieuwe accu`s kosten ook een behoorlijke bom duiten. Heb ik toevallig een slechte accu of is dit standaard, want een vriend van me heeft een Asus L5800C en daar zit een zelfde soort accu in (ook Li-Ion en 66000mWh, maar andere vorm) en die heeft `m al een anderhalf jaar en een wear level van 0%
Ik heb inmiddels in de hoop dat het mischien een bug was de laptop weer volledig leeg laten lopen en weer helemaal opgeladen. Nu heb ik een Wear Level van 57%. Echt gestoord vind ik dat. 6% wear in een oplaadbeurt
li ion accu ? beste kun je die na het laden ontkoppelen en laten rusten, dan ff gebruiken tot 80% ofzo, weer laten afkoelen en dan bij toppen (bijladen). li ion accus lenen zich niet goed voor veelvuldig meerdere keren achter elkaar kalibreren
Pagina: 1