Toshiba Tecra 8200 battery recovery?

Pagina: 1
Acties:
  • 475 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
Hoi mede tweakers.
Ik ben sinds een maand of 2 in het bezit van een Toshiba Tecra 8200 laptop, maar nu doet het probleem zich voor dat ik elke keer na ongeveer 1 uur de accu van de laptop leeg heb. In eerste instantie dacht ik gewoon dat de accu slecht was dus heb ik een nieuwe accu besteld op internet. Na het plaatsen van de nieuwe accu deden zich precies dezelfde problemen voor. Als de accu eenmaal over de 70% leeg is schiet hij terug naar de 1 of 0 % en valt de laptop weg in de slaapstand. Nadat de laptop in slaapstand is gevallen kan ik de laptop weer gewoon inschakelen. Als de laptop eenmaal weer terug is uit de slaapstand kan ik ongeveer 10 seconden de Windows desktop zien, daarna valt de laptop helemaal uit en kan ik hem niet meer opstarten. Als ik de accu eruit haal en weer terug plaats start de laptop weer; maar hij geeft nog steeds aan dat de accu leeg is en valt weer na enkele seconden uit. Start ik Veilige modus op zodat ACPI niet volledig wordt geladen dan heb ik geen last van slaapstand en dergelijke. De accu houdt het dan opeens een heel stuk langer uit. Na een uur of 5 zoeken op internet kwam ik allerlei dingen tegen over battery recovery. Veel fabrikanten hebben een battery recovery optie in het bios verwerkt maar dit is bij de Tecra van mij nergens te vinden. Ook zijn er enkele fabrikanten welke er een tooltje voor hebben gemaakt. Deze tooltjes heb ik nog niet geprobeerd omdat ze in de 1e plaats voor andere laptops zijn bedoeld en (dacht ik dan) schade kunnen aanrichten aan mijn laptop. 2e punt is dat er een diskettestation voor nodig is om een bootdisk te maken maar mijn Tecra beschikt niet over een diskettestation.

Ik zal even wat uitleg geven over de battery recovery zover ik het heb begrepen :P:
Veel laptops zijn uitgerust met een chip welke "weet" hoe lang de accu welke wordt gebruikt mee kan gaan voordat er niet meer genoeg power uitkomt. Deze chip kan in de accu zitten of in de laptop (aangezien de Tecra accus erg klein zijn en beide accu's dezelfde problemen vertonen ga ik er van uit dat bij mij de chip in de laptop zelf zit) Als deze chip merkt dat een bepaald gedeelte van de accu "rot" is wordt dit geregistreerd. Vanaf dat moment zal de chip aan Windows doorgeven dat de accu leeg is. Zo wordt er voorkomen dat de laptop niet ploteseling uitvalt maar netjes in slaapstand gaat ook al is bijvoorbeeld 50% van de accu kapot.

Bij mij heeft misschien de vorige eigenaar of wie dan ook ooit een keer een slechte accu er in geplaatst (vermoed ik) en deze helemaal leeg gedraait. Nu zit ik dus met het probleem dat de laptop aangeeft dat de accu leeg is terwijl dit helemaal niet waar is. Een battery recovery zou volgens onder meer Google de oplossing moeten zijn voor mijn probleem, maar zoals eerder al aangegeven kan ik voor mijn laptop geen enkele manier voor battery recovery vinden. Wat ik zelf al in gedachten had was enkele pinnetjes issoleren van de accu uitgang zodat (mogelijk) alleen maar de + en de - overblijft en geen data meer over de staat van de accu. Of dit riskant is en of dit een oplossing biedt weet ik niet.

Mijn uiteindelijke vraag dus: heeft ienamd een oplossing voor het hierboven beschreven probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Niemand? ;(

[ Voor 17% gewijzigd door GH45T op 28-12-2004 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Thanks Wasa voor de tip over mail :) als het werkt zet ik hem hier bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes, ik hoop voor je dat het ook bij jou werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik met mijn Tecra 8200 dus ook het zelfde probleem heb,
graag aan iedereen nogmaals de vraag hoe dit op te lossen.

Kan er dus nergens een tooltje voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ik hoor het ook graag. Mijn vrouw heeft een 8200 met hetzelfde euvel...

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Tja de tip die ik van Wasa heb gekregen heeft bij mij niet gewerkt, ik ga het nog met 1 accu proberen. Als het probleem daarna niet is opgelost doe ik de laptop weg en ga ik op zoek naar een andere laptop, desnoods met mindere specificaties, prestaties boeit me eigelijk niet zo enorm veel, ik wil gewoon minimaal 1,5 uur op een accutje kunnen werken en anders is een laptop imo niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Mja, geen idee, maar ik zou die tip zelf ook wel willen proberen... Op dit moment kan dat ding niet langer dan 5 minuten zonder stopcontact :-(

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Tja schijnt toch een vaker voorkomend probleem te zijn heb ik zelf ondervonden, inmiddels al meerdere laptops tegen gekomen van deze serie die hetzelfde verschijnsel hadden als die van mij. Vreemde vind ik dat er op internet vrij weinig over te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
*Kick*

Iemand al een oplossing gevonden?
Ik heb een portege 7220 (ook een toshiba) en heb Precies hetzelfde probleem.
Ik heb al een paar keer de accu helemaal leeg gemaakt, en al een paar keer de computer gereset, maar niks helpt :'( . Echt niemand met een oplossing? ik heb geen zin om €120 aan een nieuwe accu uit te geven, en al helemaal niet als ik niet eens zeker weet of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
BlackJack schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 16:42:
*Kick*

Iemand al een oplossing gevonden?
Ik heb een portege 7220 (ook een toshiba) en heb Precies hetzelfde probleem.
Ik heb al een paar keer de accu helemaal leeg gemaakt, en al een paar keer de computer gereset, maar niks helpt :'( . Echt niemand met een oplossing? ik heb geen zin om €120 aan een nieuwe accu uit te geven, en al helemaal niet als ik niet eens zeker weet of dat helpt.
Ik heb me er inmiddels maar bij neergelegd, het beeldscherm van mijn Tecra begint langzamerhand ook de geest te geven (het halve beeld valt weg en word grijs)

Ik heb besloten dat ik mijn Tecratje blijf gebruiken totdat hij er helemaal mee stopt, ik ga er iig geen geld meer aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:52
je kan geloof ik ergens wel aangeven dat hij niet uitgaat als de batterij op een laag ninveau is. nadeel is dan wel dat je laptop dan opeens uitvalt als de batterij leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Ik zal toshiba eens mailen over dit probleem, aangezien het veel voorkomt (google), en het volgens mij wat anders is dan een versleten accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
sharkzor schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 17:03:
je kan geloof ik ergens wel aangeven dat hij niet uitgaat als de batterij op een laag ninveau is. nadeel is dan wel dat je laptop dan opeens uitvalt als de batterij leeg is.
Dat klopt ja, maar het probleem is niet zo zeer dat je de accu niet leeg kunt draaien, maar meer dat hij niet helemaal op wordt geladen. Als je hem oplaadt is hij op een gegeven moment bij mijn laptop op pakweg 30% en daarna springt hij opeens naar de 100%.

Het ligt bij mijn laptop zeker niet aan de accu, ik heb 2 accu's, 1 nieuwe en de orginele, en met de nieuwe accu heb ik dezelfde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
E-mail terug gehad, en (ik had het kunnen weten) geven ze me het telefoon nummer van Toshiba Global Support Centre (0870 066 0191). Het probleem is alleen dat mijn engels niet zo geweldig is, en ik geen zin heb om naar een betaallijn in engeland te bellen. Ik geef het maar op, maar als ik ooit een oplossing vind, zal ik het zeker vertellen :)
Pagina: 1