Alternatieven voor notepad, welke gebruik jij?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.039 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar goede alternatieven voor notepad. Notepad is klein, snel & simpel, maar heeft ook ernstige beperkingen, zoals maar 1 bestand tegelijk, 64kb max grootte, geen syntax-highlighting, etc.

Ik heb eerst metapad geprobeerd, deze beviel me wel, was zoals notepad, maar kon grotere bestanden aan, had regelnummering en nog meer dingetjes, maar kwam toch te beperkt over.
Afbeeldingslocatie: http://www.liquidninja.com/metapad/metapad2.jpg
metapad (clickable)

Nu gebruik ik notepad++, een open source project. Dit komt heel dicht in de buurt van wat ik wil, heeft alles van metapad, heeft hele goede syntax-highlighting, kan meerdere bestanden tegelijk aan (in meerdere vensters), heeft folding en minimize to tray, maar komt hier en daar niet zo professioneel over (M$ ipv MS) en is ook hier en daar lelijk), mist een hex-editor en comparison en mist ook een bepaalde gebruikersvriendlijkheid. Tevens heb ik af en toe het gevoel dat het toch een beetje log is en mis ik een silent install-optie voor m'n UWCD.
Afbeeldingslocatie: http://notepad-plus.sourceforge.net/commun/screenshots/scrsh_multiViewCloneMode_small.gif
notepad++ (clickable)

Overigens komt notepad++ heel dicht in de buurt wat ik zoek.

Ik zoek dus iets met alle pluspunten van bovenstaande, niet lelijk en lekker vlot.

Heeft iemand suggesties?

Welke alternatieven gebruiken jullie, en waarom?
Maak er in geen opsomtopic van, trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 08-04-2005 16:07 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Editpad of UltraEdit. Groot voordeel van de laatste is niet de file in z'n gheel in 't geheugen laden :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.icmc.usp.br/ensino/material/html/icones/crimson_ed.gif

Crimson editor (website). Ik gebruik het niet zozeer als vervanger voor notepad. Want notepad is nog steeds lekker handig voor simpele dingentjes. Maar dit is handig voor php/latex e.d. Ondersteunt meerdere tabbladen en is freeware!!

In Linux gebruik ik Kate. Werkt ook super.

[ Voor 7% gewijzigd door Noork op 08-04-2005 16:09 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

gvim, alles wat je nodig hebt, kan ik alles mee wat ik met een editor wil :)

http://www.vim.org/download.php

[ Voor 19% gewijzigd door Erkens op 08-04-2005 16:14 ]

Verwijderd

Notepadd ++

ideaal en ook nog gpl, en op zich hoeft het niet professioneel over te komen, als het maar professioneel werkt.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 16:10 ]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59
ConText, werkt voor mij snel en simpel en is bovendien gratis.

Heeft syntax highlighting, max grootte van files geen idee, maar ben er nog nooit tegenaan gelopen. Meerdere vensters...

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
BtM909 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 16:04:
Editpad of UltraEdit. Groot voordeel van de laatste is niet de file in z'n gheel in 't geheugen laden :)
En dat je je eigen dictionary files kan toevoegen voor de nodige code-kleur-woordjes

iRacing Profiel

Verwijderd

Ik gebruik meestal gvim...
Maar ik werk ook veel op unix met vi.

Het is zelfs zo erg dat ik vim commando's in outlook wil typen... >:)
ESC -> "Do you want to save changes?' AAARRGGH. : ;(

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 13:41
Voor Windows gebruik ik UltraEdit, lekkr makkelijk én snel. Voor linux nano, heerlijk :P

|>

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik gebruik al jaren TextPad. Bevalt me ook heel goed.

• Ladon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Voor mijn simpele copy/paste acties heb ik zo nu en dan een editor nodig en dan open ik toch bijna altijd gewoon ms notepad, snel en makkelijk. Mocht ik bezig zijn met wat design en programmeren, dan wil ik nog wel eens notepad++ openen. Het doet genoeg voor die doeleinden en niet, zoals zovelen, te veel.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

EditPlus. Simpel en stabiel

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Notepad2, fijn stukje freeware :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:40

leuk_he

1. Controleer de kabel!

wordpad (als je op een pc zit waar je niet weer effe wat wilt downloaden)

of

pspad (freeware editor)

was eerst ultraedit, maar ik ben tegenwoordig wat consequenter in software draaine op mijn pc waarvoor ik een licentie heb(==> dus een grote voorkeur voor gratis sinds aanvragen van software in een bedrijf zo'n klus is). notepad++ was waarschijnlijk net zo'n optie, maar tenslotte stop je met proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 08-04-2005 16:27 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

HTML-Kit vind ik wel relax .... maar een beter product kan nooit kwaad :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 17:47
BtM909 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 16:04:
EditPad... ook heel lang gebruikt...

zeker makkelijk, Find & Replace in All Open Documents :)
veel nut van gehad tijdens m'n vorige baan...

tegenwoordig hoef ik niet zoveel documentjes tegelijk te hebben,
dus heb ik gewoon het originele Kladblok voor handen

Leeg - Sinds 20180907

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:57
Editplus :) Mooie highlights, regelnummering, etc. Als je met meerdere bestanden tegelijk werkt, dan heb je mooie tabs onderaan zodat je makkelijk kunt switchen. Niet verkeerd.... en simpel :)

Verwijderd

notepad2

open source (GPL), gratis, in vele talen verkrijgbaar, en mijns inziens beschikkende over voldoende mogelijkheden (hoewel ik het enkel gebruik voor (X)HTML, CSS en JS). Goed te configureren ook.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2005 10:00 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Even een topicwaarschuwing toegevoegd; opsomtopics hebben niet zoveel niet :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

m-m schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 16:26:
Notepad2, fijn stukje freeware :)
Ik gebruik het ook. Lekker simpel, regel nummers, syntaxhighlighting en gratis:)

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:49

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

"arguementatie" ;) ?

Ik gebruik emacs, daarvan ken ik veel keystrokes, heeft veel syntax highlighting... en ik moest het leren in de eerste week studeren :P . Verder zijn dingen als ctrl-a, ctrl-e, ctrl-k enzo ook toepasbaar op veel andere linuxprogramma's :) .

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• anandus
  • Niet online
Ik heb een beetje rondgekeken, en dit zijn m'n bevindingen

<mierenneukmodus="on">

• Ultraedit, Editpad, Textpad en Editplus vallen af, omdat ze niet gratis zijn.
• Gvim valt af, omdat ik er niets van snap, krijg een maf DOS-venstertje :P
• HTML-Kit en PSPad vallen af omdat ze vreselijk drukke interfaces hebben.
• Notepad2 valt af omdat het niet meerdere files kan handlen (maar ben er weer zéér gecharmeerd van _o_ )
• Context mist folding, al ben ik van deze zeer gecharmeerd, komt op de reservebank :P

</mierenneukmodus>

Als er dingen onterecht genoemd zijn hierboven graag melden, want ik moet zeggen:
het zijn stuk voor stuk prima editors! d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door anandus op 08-04-2005 17:39 ]

Verwijderd

Gebruik ook ConTEXT. Is klein genoeg om snel even iets te openen & kan in tegenstelling tot Notepad (voor zo ver ik weet) ook bestanden aan die onder linux zijn gemaakt (new line character etc..) Daarbij vind ik 't erg relaxed dat de fucntietoetsen F9 t/m F12 toegewezen kunnen worden. Erg fijn als je met Java bezig bent en even wil kijken of de compiler geen fouten geeft. Daarbij is het gratis & ben toch iets principieler?? geworden met licenties van software waar 't kan. Trouwens is het ook erg fijn dat op de site van ConTEXT highlighters down te loaden zijn voor bijna alles. Had laats VHDL nodig voor een elektro practicum, even downloaden & klaar! :)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

anandus schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 17:25:
• Ultraedit, Editpad en Editplus vallen af, omdat ze niet gratis zijn.
...
• Context en textpad mist folding, al ben ik van die 2 ook zeer gecharmeerd, komen op de reservebank :P

...

Als er dingen onterecht genoemd zijn hierboven graag melden, want ik moet zeggen:
TextPad is ook niet gratis :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

start je vim of gvim ;)
maar je moet wel weten hoe vim werkt anders heb je er weinig aan natuurlijk :P

• anandus
  • Niet online
/downtime/ schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 17:33:
[...]

TextPad is ook niet gratis :)
Thanks, veranderd :)
Erkens schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 18:10:
[...]

start je vim of gvim ;)
maar je moet wel weten hoe vim werkt anders heb je er weinig aan natuurlijk :P
Had eerst vim, toen gvim, maar toen kwam ik er nog niet uit :P ;(

Ben nu met Context, notepad++ en notepad2 wat aan het testen (verschillende bestandjes, verschillende settings, geheugengrootte, opstartsnelheid, etc).

Goed spul, allemaal, dat wel :)

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 08-04-2005 18:12 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:10
Editpad lite of Crimson editor

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-08 23:21

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Normaal gesproken gebruik ik om te programmeren Eclipse, en voor LaTeX TeXnicCenter. Maar omdat Eclipse natuurlijk niet echt een alternatief is voor notepad (traag opstarten enzo) en TeXnicCenter erg op (La)TeX gericht is ging ik ook op zoek naar een notepad-vervanger. Ik kwam uit op SciTE, lekker simpel en snel, en met regelnummering, syntaxcoloring, meerdere bestanden, build/compile e.d.

[ Voor 12% gewijzigd door NetForce1 op 08-04-2005 19:31 ]

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:45
EditPlus is mijn editor. Op mijn werk heb ik een officiele licentie en dat is meer dan de moeite waard.
Voordelen;
Het is snel (ook met hele grote bestanden).
Search (en replace) werkt goed.
CHM toevoegen (PHP manual downloaden, CHM als usertool instellen, woord selecteren, CTRL+1 indrukken en je krijgt de juiste CHM pagina).
Toolbar instelbaar.
Snel en gemakkelijk te configureren (IE - view source toestanden).

Wat ik nog wel jammer vind is dat je nog geen syntax krijgt te zien zoals welke parameters ik moet invullen (auto aanvullen achtig idee wat je ook wel in VC++/JCreaterLE/NetBeans terugziet).

Ooit heb ik trouwens notepad++ geprobeerd maar dat was nog in het stadium dat ie niet kon zoeken in teksten groter dan 255 (!) karakters. Laat maar.

Verwijderd

Misschien is arachnophilia ook iets ik gebruik hem voor voor kleine dingen maar het heeft heel wat in huis en het is echte freeware. Heeft alleen een nadeel en dat hij word opgestart in met java maar dat vind ik niet zo erg. succes :Y)
o jah hier het adres: http://vps.arachnoid.com/arachnophilia/index.html

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

* Spider.007 gebruikt trouwens Bluefish als IDE; ik zie echter niet helemaal waar (als) de TS de definitie van een 'notepad' vindt ophouden? :) Ik zie hier redelijk wat editors genoemd worden die het 'simpele texteditor' niveau allang ontgroeit zijn :) Als ik op windows moet werken ga ik trouwens voor Textpad.

Redenen voor beiden zijn het feit dat ze licht zijn; en toch alles hebben wat ik nodig heb :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

notepad++. Ik garandeer dat na het gebruik van dit programma, je compleet over gaat. Gebaseerd op dezelfde source waar al die editors vandaan komen.

Line numbers, code folding, color schemes (voor álle talen), auto-comment en de-comment, configureerbare tab-index, oneindig te configureren, opslaan in ansi, utf etc.. windows, mac -formaat etc, bookmarks, current-line highlighting... ALLES!

Superhandig als je de view-source van een HTML pagina koppelt aan deze editor, oh ja. en het is gratis en start snel op. Regelmatig is een nieuwe versie beschikbaar. Ik heb hem één keer zien crashen bij het openen van een mysql-dump van 1,3 GB.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 22:09 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:11

Cyphax

Moderator LNX/AI
NetForce1 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 19:30:
Normaal gesproken gebruik ik om te programmeren Eclipse, en voor LaTeX TeXnicCenter. Maar omdat Eclipse natuurlijk niet echt een alternatief is voor notepad (traag opstarten enzo) en TeXnicCenter erg op (La)TeX gericht is ging ik ook op zoek naar een notepad-vervanger. Ik kwam uit op SciTE, lekker simpel en snel, en met regelnummering, syntaxcoloring, meerdere bestanden, build/compile e.d.
Ik dacht al even dat ik de enige was die wel gecharmeerd was van SciTE :)
SciTE heeft inderdaad vrij veel functies, die misschien wel niet uniek zijn maargoed, het is een opensource project, en gemaakt om fatsoenlijk mee te kunnen proggen.
http://scintilla.sourceforge.net/SciTEDoc.html
SciTE is ook wel vlot trouwens, en 't ziet er nogal spartaans uit allemaal, maar dat vind ik eerder een voordeel dan een nadeel. Ondersteunt veel talen.

Saved by the buoyancy of citrus

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Editplus.
Dit vanwege syntax highlighting, mogelijkheid om meerdere bestanden te openen (waarbij hij ook laat zien welke wel en niet gesaved zijn).
Werkt verder goed voor het php scripten waar ik me nu mee bezig houdt
link: http://www.editplus.com/

daarnaast gebruk ik
SubEthaEdit.
Heeft ook syntax highlighting, kan meerdere bestanden openen en laat eveneens zien welke wel en niet opgeslagen zijn.
Daarnaast geeft deze ook de wijzigingen aan en is het mogelijk met meerdere personen aan 1 bestand te werken (maar gezien ik de enige user ben dit nog nooit gedaan eigenlijk :P.

link: http://www.codingmonkeys.de/subethaedit/

Verwijderd

Met meerdere personen aan één bestand werken? dat kan toch met iedere tool alleen overschrijf je constant elkaars updates, of zit er een CVS-functionaliteit in? Dat zou geweldig zijn!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 22:58:
Met meerdere personen aan één bestand werken? dat kan toch met iedere tool alleen overschrijf je constant elkaars updates, of zit er een CVS-functionaliteit in? Dat zou geweldig zijn!
afaik zit er een CVS functionaliteit in, maar dat zou ik eens na moeten kijken.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

In het verleden werkte is sec. met Notepad aangezien het lekker snel een eenvoudig was. Het heeft dan wel geen regelnummering, maar je had/hebt altijd nog CTRL-G.

Verder maak ik nog gebruik van Crimson Editor omdat het lekker simpel is en je eenvoudig eigen syntax bestanden kan maken. Dit had ik nodig omdat ik ook nog weleens werk met talen/codes die niet in de standaard libraries voorkomen.

Met Vi of (g)vim heb ik in het verleden ook gewerkt en als je de kracht van het programma kent is het erg werkzaam. Met name alle verhandelingen die kan doen door alleen gebruik te maken van het toetsenbord. Zelf was ik er erg tevreden mee en zou er zo weer gebruik van kunnen maken, echter denk ik niet dat veel windows geörienteerde personen deze editor als 'first choice' zullen hebben...

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik werk hier vooral met CodePad, wat ik gewoon leuk vind werken met ingebouwde HEX-editor, zoeken in meerdere bestanden, merge/compare, syntax highlighting (ook makkelijk! uitbreidbaar en helemaal aanpasbaar). Vroeger had ik nog redelijk wat contact met de ontwikkelaar ervan, maar volgens mij is de ontwikkeling stilgevallen. In augustus 2004 zou hij normaal unicode-support toegevoegd hebben, maar blijkbaar is er dat (nog?) niet van gekomen, want blijkbaar heeft hij zijn site dit jaar toch al wel bijgewerkt, terwijl zijn laatste release ruim een jaar oud is). Alleszinds een hele toffe editor, en behalve het gemis aan unicode (voor REG-bestanden vooral) voldoet hij goed aan mijn noden.

Vim vind ik wat moeilijk om direct mee weg te zijn, dat wordt dus eerst nog een goede tutorial vinden (tips?).

Voor LaTeX gebruik ik ook TeXnicCenter, echt handig om mee te werken met wat van die simpele automatische invoermenu's (via een venstertje een sectie invoegen, ...) en natuurlijk de structuurweergave van een TeX-document is heel handig.

Voor Object Pascal doe ik het gewoon in Delphi allemaal (tenzij ik elders ben, dan moet CodePad maar volstaan).

offtopic:
interessant topic trouwens

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Windows: textpad.
Snel, tabbed, regex search & replace, zelf tools toevoegen. Dit gebruik ik op m'n werk om snel grote textbestanden te editten en om perl scripts te bouwen. Syntax highlighting én syntaxchecking zijn onmisbaar.

OS X: Subethaedit.
BBedit is wel beter, maar ziet er crappy uit. Op m'n iBook heb ik ook niet echt een editor nodig, maar meer een textviewer.

Linux:
vim: het heeft lang geduurd voor ik gewend was aan command/edit modes, maar als je er 1maal aan gewend bent is het geweldig. Supersnel, krachtig, en ik gebruik waarschijnlijk maar een paar % van de mogelijkheden.
kate is ook geweldig, dat is mijn textpad voor linux, en default applicatie voor alles wat text is.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:49

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

Ik wil op zich best graag VI leren, maar als ik een tutorial bekijk zie ik dat bijvoorbeeld het bewegen in tekst nogal qwerty-georiënteerd is, vind ik een beetje jammer :/ ... wel typisch dat ik de enige ben die emacs noemt trouwens :) .

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 16:07:
Notepadd ++

ideaal en ook nog gpl, en op zich hoeft het niet professioneel over te komen, als het maar professioneel werkt.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 22:00:
notepad++. Ik garandeer dat na het gebruik van dit programma, je compleet over gaat. Gebaseerd op dezelfde source waar al die editors vandaan komen.

Line numbers, code folding, color schemes (voor álle talen), auto-comment en de-comment, configureerbare tab-index, oneindig te configureren, opslaan in ansi, utf etc.. windows, mac -formaat etc, bookmarks, current-line highlighting... ALLES!

Superhandig als je de view-source van een HTML pagina koppelt aan deze editor, oh ja. en het is gratis en start snel op. Regelmatig is een nieuwe versie beschikbaar. Ik heb hem één keer zien crashen bij het openen van een mysql-dump van 1,3 GB.
Lezen mensen tegenwoordig geen startposts meer ofzo? :P

Daar staat precies wat ik allemaal mis aan Notepad++, al moet ik zeggen, dat het tot nu toe de beste is die ik ben tegen gekomen (al moet ik nog een paar in dit topic genoemde editors testen).

Overigens is notepad++, net als SciTE gebaseerd op scintilla.
Spider.007 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 21:55:
* Spider.007 gebruikt trouwens Bluefish als IDE; ik zie echter niet helemaal waar (als) de TS de definitie van een 'notepad' vindt ophouden? :) Ik zie hier redelijk wat editors genoemd worden die het 'simpele texteditor' niveau allang ontgroeit zijn :)
Ja, dat is zeker de vraag, en ik denk dat dit natuurlijk heel erg subjectief is, hoeveel functionaliteit wil je precies hebben, en welke dingen ben je dan bereid ervoor op te geven (zoals snelle laadtijden). Andersom geldt natuurlijk hetzelfde :)

Ik persoonlijk hou er van om een zo snel en simpel mogelijk programmaatje te hebben, met een maximum aan functinaliteit (don't we all ;) ).

Ik zal nog even wat meer genoemde programmaatjes uitproberen, trouwens :)

• A_L
  • Niet online

A_L

Voor Linux gebruik ik Nedit. Mag er dan wel niet zo blits uitzien (maakt gebruikt van Motif), maar is supersnel en stabiel. Heeft handige features als syntax-highlighting, backlighting, column-select, macro's, etc.. Sinds versie 5.5 heeft het zelfs tabs! :*)

Voor windows gebruik Jedit of UltraEdit. Op zich heeft Jedit alle features die je nodig hebt, maar het is wat langzamer als UltraEdit. Een ander voordeel van Jedit is dat je het kunt uitbreiden met plug-ins. Zo gebruik ik bijvoorbeeld een Jtidy-plugin die je html controleert op fouten maar er zijn ook plugins die het uiterlijk bijvoorbeeld aanpassen.

• Desron
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-08 15:28
ik gebruik ook ultraedit. heeft een boel handige functies en is voor meerdere taken te gebruiken...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als je een paar weekends neemt om de commando's te leren (en daarbij een zogenaamde cheatsheet neemt (tip!!!) ) is vim\gvim heel erg fijn en krachtig.

Ik merk vaak bij editors als nano dat je heel veel toetsen moet gebruiken om iets te doen wat je in vi met 1 of 2 toetsen kan ..... dat waardeer ik erg.

Staat tegenover dat vim een erg steile leercurve heeft , vandaar het cheatsheet... ;)

edit: probeer deze eens:

http://www.gentoo.org/doc/nl/vi-guide.xml?style=printable
gentoo is beroemd om zijn erg goede documentatie :)... gewoon al deze dingen een keer doen en morgen nog eens. Je kent ze daarna wel (gewoon veel mee werken :+ )

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 09-04-2005 21:40 . Reden: cheatsheet link toegevoegd ]

Verwijderd

<mierenneukmodus="on">

• Ultraedit, Editpad, Textpad en Editplus vallen af, omdat ze niet gratis zijn.
• HTML-Kit en PSPad vallen af omdat ze vreselijk drukke interfaces hebben.
• Notepad2 valt af omdat het niet meerdere files kan handlen (maar ben er weer zéér gecharmeerd van _o_ )
• Context mist folding, al ben ik van deze zeer gecharmeerd, komt op de reservebank :P

</mierenneukmodus>

ook ff de miereneukmodus aan O-)
sinds wanneer maakt het uit of iets freeware is of niet? :P
Maar gebruik zelf graag Ultraedit, erg makkelijk met de verschillende kleuren die gebruikt worden, houdt het wel zo overzichtelijk, maar is voor iedereen verschillend waar hij voor gebruikt wordt natuurlijk...

• Glabbeek
  • Laatst online: 20:29

Glabbeek

Dat dus.

Ik werk graag met Textpad. Het kan goed zijn dat andere editors beter zijn, meer functies hebben of intuitiever zijn, maar eigenlijk kan Textpad alles wat ik nodig heb. Wat ik een heel groot voordeel vind is dat ik, doordat ik het al jaren gebruik, eigenlijk alle hotkeys wel uit mijn hoofd ken en dus zo goed als nooit de trackball nodig heb; ik kan alles met het toetsenbord doen. Ik weet het, bij een andere editor kan ik alle shortcuts ook weer leren, maar waarom zou ik? Het is dus voornamelijk gewenning, net als bij andere applicaties die ik al jaren gebruik (bijvoorbeeld Total Commander en Paintshop Pro).

En zo is het maar net.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ucchan schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 11:23:
Ik wil op zich best graag VI leren, maar als ik een tutorial bekijk zie ik dat bijvoorbeeld het bewegen in tekst nogal qwerty-georiënteerd is, vind ik een beetje jammer :/ ...
mja, ik gebruik VI nooit eigenlijk, altijd vim, en die werkt by default ook gewoon met de "normale" pijltoetsen hoor :) Maar ik neem aan dat dat in vi ook gewoon kan (kan het niet uittesten, heb alleen vim geinstalleerd en "vi" is een symlink naar vim :Y) )
wel typisch dat ik de enige ben die emacs noemt trouwens :) .
tja, niet iedereen gebruikt dezelfde editor (daarnaast is emacs gewoon een bagger ding :+ /flame )

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 12:36
http://www.snapfiles.com/get/npad.html

Werkt perfect voor het snel editten van text files, en is freeware

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06

crisp

Devver

Pixelated

De 64KB limit van notepad is enkel in win9x/ME voor zover ik weet. In win2k en XP kan je met ctrl-G ook al naar een bepaalde regel springen. Ik gebruik zelf trouwens met regelmaat ook notepad++, maar kan nog steeds niet echt afscheid nemen van notepad zelf...

Intentionally left blank

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 20:55

PromWarMachine

Forsaken Archer

crisp schreef op zondag 10 april 2005 @ 01:17:
De 64KB limit van notepad is enkel in win9x/ME voor zover ik weet. In win2k en XP kan je met ctrl-G ook al naar een bepaalde regel springen. Ik gebruik zelf trouwens met regelmaat ook notepad++, maar kan nog steeds niet echt afscheid nemen van notepad zelf...
Dat van die limit klopt wel, maar control-g doet bij mij in XP bijzonder weinig hoor?

Verder ben ik een fan van notepad. Op m'n werk zit ik vaak op verschillende pc's, maar ze kunnen altijd zien dat ik geweest ben. Dan staat notepad namelijk nog bij 'run'. Het is gewoon simpel. Windows-R+notepad+enter --> typen maar.

Voor scripten of proggen is het niet efficient, daarom gebruik ik daarvoor Dreamweaver (jaja, doet prima wat ik wil :P) en Textpad. Zo'n complete IDE (Netbeans, Eclipse) vind ik maar niets, daar word je veel te lui van. Textpad is snel, simpel en heeft toch een paar voordelen t.o.v. notepad.exe (regelnummering, direct java compilen, highlighting, etc.)

Dividend for Starters

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Niet echt aanvulling, maar opmerking over Notepad++ :
Deze staat bij mij bijna overal als standaard editor ingesteld, zeer fijn programma. Enige minpunt is het zoeken. Als hij bv beneden is met zoeken krijg ik messagebox dat einde bereikt is. Liever had ik dat hij automatisch terug bovenaan begon met zoeken. (feature die heus wel nog komt ;))

Wel vind ik het een gekke (oude ?) screenshot die je hebt gepost. Mijn notepad++ ziet er helemaal anders uit. Tijd voor een update ? :)

• anandus
  • Niet online
Exe-cuter schreef op zondag 10 april 2005 @ 13:16:
Wel vind ik het een gekke (oude ?) screenshot die je hebt gepost. Mijn notepad++ ziet er helemaal anders uit. Tijd voor een update ? :)
screenshot is gewoon van de site, heb zelf 2.8 :)

Pagina: 1

Let op:
Argumentatie graag; dit is geen opsomtopic