Toon posts:

Barton 3200+ klokt terug op ASUS A7N8X-X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier de volgdende specs in mijn servertje zitten :

Athon XP 3200+ (barton) 400mhz @ stock mp11x200 = 2.2Ghz 1.65v
Asus a7n8X-X @ FSB 200/400Mhz
Corsair 2 x 512 Mb PC3200 TwinX @ 2-3-2-6 2.6v 400MHZ
Zalman CNPS7000alcu
Win2003 server standard edition
laatste BIOS versie
1 x 80Gb
1x 200Gb
1x 250Gb extern
1x CD-RW
1x DVD-RW/CD-RW
Geforce4 MX420

Nu heb ik het spulletje overclocked naar :

3200+ >> 3800+ @ 11x227 = 2.5Ghz op 1.725v
FSB = 227/451Mhz
PC3200 451Mhz op auto timings (dacht dat er 3-4-4-7 werd) 2.7v
Idle 32C. stressed 41C.

Nu heb ik het volgende probleem :

Bootscherm geeft aan 227Mhz singel channel, wat resulteerd in dat de cpu op 3800+ (2.5Ghz) loopt. Ook verschillende tooltjes zoals everest, Sandra en WCPUID, CBI geven aan dat de proc deze snelheid loopt. Ook Win2k3 zegt 2.5 Ghz.

Nu ga ik dat ding lopen stressed met BURNK7, prime95, Pifast, memtest86 of welke tool dan ook. Geen problemen, ding is stabiel als een rots (ik heb alle tools afzonderlijk een nacht laten draaien) Alleen als ik kijk wat de snelheid van de CPU is, dan zeggen de CPU tools braaf 3800+ @ 2.5Ghz. Ook win2k3 zegt 2.5Ghz. Kijk ik 15/30 minuten later (tijdens de stresstest) dan geven de tools everest, sandra, WCPUID aan dat de CPU weer 3200+ @ 11x200 = 2.2Ghz draait, terwijl win2k3 nog steeds zegt 2.5Ghz. De tools hebben gelijk,want de werkelijk snelheid is ook 2.2Ghz. Geen reboot of niks, gewoon ineens springt de CPU/FSB terug naar defealt settings. Ook als ik minder overclock, dus bijvoorbeeld maar 210FSB instel ipv 200Mhz, dan gebeurt hetzelfde.... Alles gaat terug. Geen hik of freeze, niks ! :?

Nu weet ik dat er CPU overhit protection op het mobo zit en de BIOS de laatse settings terugzet als de overclock mislukt. Echter bij een handmatige reboot draait de CPU weer als 227x11= 2.5Ghz 3800+. Maar 15/30 minuten later springt hij gewoon weer terug naar stock settings. 8)7
Aan het geheugen ligt het niet, want dat heb ik veel verder gekregen op me P4 2.8@3.6

Iemand een idee wat er aan schort ?
Via de FAQ kom ik er niet uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 11:51 ]

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
We missen 1 belangrijk gegeven

Wat is je voeding? (miss dat die t niet leukvind en dat je systeem daarom terugclockt)

[ Voor 11% gewijzigd door Yofresh op 07-04-2005 14:38 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Verwijderd

Topicstarter
Enermax 365AX G FMA

Moet voldoende zijn toch ? Er zit geen monster grafische kaart in die erg veel stroom trekt, dus aan voeding ligt het niet denk ik....

• Yofresh
  • Nu online
Hardeschijven kunnen ook veel trekken, en 10 dvdbranders ook, miss moet je t rijtje compleet maken :)

In ieder geval, ik heb ook een barton 3200+ en ik heb al verscheidene malen gehad dat hij zichzel terugklokte als hij fataal gecrashed was (er hangt ook nog een V9999TD aan op 300w) en dan stond hij op 100x11 mhz dus miss dat t zoiets bij jou ook is?

Edit: Niet overgeclockt, met fataal gecrashed bedoel ik BSOD en niet meer in windows komen en na een handmatige reboot komt hij weer op 200x11

[ Voor 18% gewijzigd door Yofresh op 07-04-2005 14:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me post ff aangepast.

Ehmmm, ik heb verders alle applicaties uitstaan en een minimum processen draaien. Ook als ik alles van met mobo afhaal, dus alleen boot met graka/mem/cpu/HD, dan gebeurt hetzelfde. Graka is trouwens een geforce 4 mx420, maar die gebruik ik niet, want ik doe alles remote
Maar het gekke is dat hij niet crashed, hij clocked ineens terug. Zonder een freeze/BSOD/Hikje or whatsoever.... 8)7

Ik merk er niks van, alleen als ik kijk naar de CPU snelheid, zie ik dat tie terugstaat. Ik snap er niks van. Thx voor je snelle reply's.

• Yofresh
  • Nu online
Ik zou voor de gein het toch met een sterke 400watter proberen, ergens vandaan zien te peuteren, want 2 harde schijven zijn ook nog best aardig wattage

en 1 ding uitgesloten is toch weer 1 ding uitgesloten :)

Verwijderd

Topicstarter
Gaat vanavond ff proberen, heb nog een enermax 465 liggen. (450W)
Maargoed, als ik met een kaal systeem boot, zou die voeding het toch moeten trekken. En als de voeding het niet trekt, verwacht ik toch wel een crash en niet dat het systeem het doodweg gewoon terug zet... Maargoed, ff testen vanavond, hebben ze dat ook weer uitgesloten.

Vreemde vind ik nog steeds dat er niks crashed. Het systeem draait gewoon verder alsof er niks aan de hand is. Normaal zou je toch een panic/bsod moeten krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Andere voeding maakt geen verschil, probleem blijft. Iemand ideeen ? ;)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Windows opnieuw installeren

Verwijderd

doe je die fsb verhoging in de bios of in windows, als het in de bios is, dan moet je de vcore iets verhogen, of de koeling is niet genoeg, of een foute biosinstelling, in windows, dan moet je dat programma'tje reinstallen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb win2003 server opnieuw geinstalleerd, alsmede de progjes om de CPU speed uit te lezen. Het probleem blijft. Ik zet de FSB in de BIOS op 227Mhz. In het bootscreen geeft tie ook aan dat hij op 227Mhz loopt. De eerste paar keer in windows ook.... Dan reset hij hem automatisch zonder een crash of reboot. Het systeem blijft gewoon stabiel. Als ik dan handmatig een reboot uitvoer, dan staan de instelling nog steeds op 227Mhz in de BIOS. Deze onthoud hij dus keurig. Ook windows geeft weer aan dat hij overclocked is, maar na 15/20 minuten weer hetzelfde verhaal en clocked hij terug......

Ehmm, de Vcore heb ik gezet van 1.65v naar 1.725v, anders is het systeem niet stabiel. Cooling is een Zalman CNPS7000alcu. Temps komen niet hoger dat 40C. stessed....

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 09:24 ]

Verwijderd

Wat ik me afvraag is of het alleen de fsb reset of ook andere overklok instellingen en na zo'n "reset" of dat de pc nog steeds zo stabiel loopt? verder, tijdens het benchen gebeurd het resetten dan ook?

ok blijf dus stabiel...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 11:31 ]

Verwijderd

eehm, kijk eens of de biosbatterijtje nog wel goed is,

Verwijderd

Topicstarter
Het is een nieuw mobo, dus ik neem aan het batterijtje nog OK is. Mobo/CPU is 1 week oud.

De BIOS onhoudt alle instellingen, dus ook de memory settings. Ook de tools geven wederom om aan dat deze settings actief zijn. Tenminste voor 20 minuten 8)7
Na de automatische terugclock van het syteem, zeggen de tools dat de setttings weer default staan, ook de memory timings, voltages, etc.

Alleen win2003 server blijft volhouden dat hij op de overclock settings loopt (terwijl dit niet het geval is)

BTW, al ik het systeem niet stress, dan blijven de instellingen wel actief, alleen tijdens een stress van bijv burnin wizard, prime95 of zelfs quickpar, gaan de instellingen terug naar default...

Ik heb hem inmiddels handmatig terug gezet naar alle default instellingen en denk dat ik het maar hou op deze instellingen, alhoewel ik het erg vreemd vind en zonde van de leuke overclock. Overclock is niet echt nodig in een server, maarja.......tweaken blijft leuk.

Gaat vanavond ff proberen met een WinXp installatie ipv een Win2003serv. Wellicht zit daar iets fout..

• Knal127
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 15:49

Knal127

Een raar geval...

Misschien dat je nForce-drivers ge-update moeten worden? Welke versie draai je nu?
en misschien heb je ook nog wat aan dit topic a7n8x niet boven de 200 , 'k weet niet wat je revisie is van het mobo dat je nu gebruikt.

Wat bedoel je "t is tijd?" t is altijd tijd......¿-¿......

Pagina: 1