Toon posts:

[ADSL] Speedtouch modem reset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een ADSL verbinding (3200 kb/s up - 768 kb/s down) bij Planet Internet (via KPN ADSL)

Ik heb een Speedtouch 510i modem(met de lampjes bovenaan) voor meerdere computers(4 pc's zijn er aangesloten)

Sinds de snelheidsverhoging(ik haal niet de beloofde upload snelheid, voor de verhoging wel) van ongeveer een maand geleden heb ik problemen:
Soms(niet vaak, om de paar dagen) valt ineens mijn verbinding weg(alle lampjes zijn nog geel) maar ik kan niet meer internetten. Ongeveer 10 seconden later gaan alle lampjes uit en begint het middelste lampje(stroomlampje) oranje te knipperen. Het netwerk wordt weer opgestart, en er wordt weer opnieuw verbinding gemaakt. Er zijn geen problemen meer, ik kan weer lekker internetten..

Maar omdat dit toch niet zo leuk is ben ik op zoektoch gegaan...

Eerst naar de helpdesk gebelt. Die zeiden mij dat er zware apparaten in de stroomkring stonden, en dat de modem daarom uitviel... Dit is niet mogelijk, dit is een heel stabiele kring, en waarom zou dat ineens gebeuren? Daarvoor hadden we geen problemen..

Toen dacht ik: laat ik er eens een andere firmware op zetten, dit hielp jammer genoeg ook niet...

Daarna naar KPN gebelt, die zeiden mij dat de modem kapot was. Geen probleem, ik mocht een nieuwe gaan halen. Zo gezegd zo gedaan.. De modem draait nu al een paar dagen, en weer hetzelfde...

In het logboek van de modem staat bij 00:00(als hij dus net opnieuw is opgestart)
KERNEL Warm restart

Samengevat:
- Verbinding valt even weg(lampjes geel) daarna middelste lampje knipperen, daarna weer gwn internet
- Het komt sinds de snelheidsverhoging
- Modem was niet kapot, is al vervangen
- Firmware updaten helpt niet
- Stabiele stroomtoevoer

Wat denken jullie dat het is, ik ben ten einde raad...

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-02 14:06

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

hitte probleem?

You are NIJL-ed!

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan ik daar aan doen?
Een modem is toch gemaakt om hele dagen aan te staan lijkt mij?

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Heb je het modem al direct op de binnenkomende lijn aangesloten? Dat wil zeggen met een korte kabel direct op je ISRA (binnenkomende lijn) zonder splitter (dus zonder telefonie)? Zo ja, dan kan je het best de KPN bellen. Zo nee, doe dat eerst.

Overigens had de KPN je dat ook moeten vertellen voordat je een ander modem kocht.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik had een soortgelijk probleem met een andere speedtouch. Ik gebruikte juist geen splitter wat tot voor de snelheidsverhoging geen problemen opleverde. Splitter aansluiten: problemen weg...
Ik kan uit je post niet opmaken of je nu wel of niet een splitter gebruikt.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tropos schreef op donderdag 07 april 2005 @ 04:41:
Heb je het modem al direct op de binnenkomende lijn aangesloten? Dat wil zeggen met een korte kabel direct op je ISRA (binnenkomende lijn) zonder splitter (dus zonder telefonie)? Zo ja, dan kan je het best de KPN bellen. Zo nee, doe dat eerst.

Overigens had de KPN je dat ook moeten vertellen voordat je een ander modem kocht.
We hebben het hier niet over signaal dat wegvalt, maar over een modem dat uitvalt. Daar gaat een ISRA test niet tegen helpen hoor.

Ik vermoed ook dat het een lekspanning is, dat komt niet door zware apparaten of een instabiele kring (wtf is een instabiele kring? 8)7), maar door een eventuele slecht geaarde computer.

Hoe vaak valt die modem uit? Elke dag 3 keer? Elke 4 minuten? SLuit eens alleen een laptop op ie modem aan en koppel de andere PC's los, valt de modem dan nog steeds uit?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

JvS schreef op donderdag 07 april 2005 @ 07:31:
[...]
Ik vermoed ook dat het een lekspanning is, dat komt niet door zware apparaten of een instabiele kring (wtf is een instabiele kring? 8)7), maar door een eventuele slecht geaarde computer.
Hoe vaak valt die modem uit? Elke dag 3 keer?
Een lekspanning van een slecht geaarde computer heeft geen invloed. In zowel PC als in het modem zit de UTP kabel galvanisch gescheiden aangesloten.
Met "zware apparaten" wordt bijvoorbeeld een lastrafo bedoeld, die een hikje in de netspanning veroorzaakt.
Lezen van de TS leert dat de storing eens in de paar dagen optreedt.

Sluit niet uit dat ook dit 2e modem defect is. Wellicht worden omgeruilde modems na reparatie ("klacht niet geconstateerd") als vervanging aangeboden....

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een lekspanning van een slecht geaarde computer heeft geen invloed. In zowel PC als in het modem zit de UTP kabel galvanisch gescheiden aangesloten.
Toch heb ik wel eens meegemaakt dat een klant (ik werk op de adsl helpdesk) met een aangesloten PC wel en met een aangesloten laptop (accu / adapter dus idd goed gescheiden) geen problemen heeft.

Het kan idd zijn dat het apparaat weer defect is, maar eerlijk gezegd acht ik die kans echt extreem klein. KPN stuurt volgens mij idd modems die defect zouden zijn (en dat in >>50% van de gevallen niet zijn) weer op als vervangend modem, maar een modem gaat bijna nooit op die manier stuk. Als een modem uitvalt, zie je bij dit type vaak dat de modem een beetje zoemt en heel erg heet wordt.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:43
JvS schreef op donderdag 07 april 2005 @ 07:31:
[...]

We hebben het hier niet over signaal dat wegvalt, maar over een modem dat uitvalt. Daar gaat een ISRA test niet tegen helpen hoor.
?
Tsja, ik lees toch echt dat het modem blijft werken maar dat het signaal weg valt (oranje lampjes), maar ik ben maar een amateur op ADSL-gebied...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ngeveer 10 seconden later gaan alle lampjes uit en begint het middelste lampje(stroomlampje) oranje te knipperen. Het netwerk wordt weer opgestart, en er wordt weer opnieuw verbinding gemaakt.
Dat is de opstartprocedure van de modem. Als het signaal wegviel, zou alleen de @ uitvallen. Ik zou zelf wat terughoudener zijn als je niet precies weet wat er gebeurt.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:43
Whoops, je hebt gelijk!

Verwijderd

Topicstarter
djengizz schreef op donderdag 07 april 2005 @ 04:46:
Ik had een soortgelijk probleem met een andere speedtouch. Ik gebruikte juist geen splitter wat tot voor de snelheidsverhoging geen problemen opleverde. Splitter aansluiten: problemen weg...
Ik kan uit je post niet opmaken of je nu wel of niet een splitter gebruikt.
Wij maken gebruik van een splitter :)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:07:
Hitteprobleem?

Dat zou je wel denken ja. Dat neemt niet weg dat de gaten waar wat frisse lucht door kan, bijna worden afgesloten als het modem direct op een tafelblad oid staat. Er is maar een paar milimeter speling, imo te weinig. Daarom heb ik het ding op pootjes gezet. Ook mij is het al eens opgevallen dat een speedtouch vrij warm kan worden.

(ik heb eens een vergelijkbaar probleem gehad. Na alles te hebben geprobeerd bleek uiteindelijk het modem kapot te zijn. Dat is bij jou dus waarschijnlijk niet het geval.)

Post anders een deel van het systemlog van je modem. Misschien valt er iets uit af te leiden. Vergeet niet je ip-adres onzichtbaar te maken, dat is wel zo veilig.

[ Voor 15% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-04-2005 20:47 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
Dit krijg als de modem net opnieuw opstart:
00:00:21
PPP link up (PPPoA_1) [ip]

PPP PAP Authenticate Ack received

PPP PAP Authenticate Request sent

00:00:14
xDSL linestate up (downstream: 3136 kbit/s, upstream: 544 kbit/s)

00:00:00
DHCP server up

00:00:00
KERNEL Warm restart
Owja, de modem ligt nu op zijn kop(met alle gaatjes naar boven). Volgens mij is hij toch wat minder warm nu. Maar jammer genoeg gebeurde het daarnet weer.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 20:59 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zo te zien valt idd het modem echt uit. Als het signaal zou wegvallen, zou het log ook "linestate down" zeggen.

De oorzaak zou ik echt niet weten. Sorry.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 19:24
Hetzelfde probleem hebben wij op de zaak ook gehad. Ik weet niet of het voor de snelheidsverhoging beter ging.

Als van een VPN-mapping gebruik maak (poort 1723 forwarden en via de CLI ook protocol 47 forwarden naar de VPN-server intern) neem ik een reset van het modem waar, inderdaad met een KERNEL Warm restart. Dit gebeurt ongeveer 20 minuten na de opbouw van de VPN-verbinding. Er kan binnen die 20 minuten ongeveer 15 minuten gebruik gemaakt worden van de VPN, daarna ligt al het dataverkeer plat. Die 20 minuten heeft een marge van zegmaar 10 minuten en het veel of weinig dataverkeer generenen over het VPN heeft daar geen invloed op.

Het niet meer gebruik maken van het VPN heeft het probleem opgelost :P (naast het vervangen van het modem incl. adapter en het aansluiten op een andere groep, wat allemaal niet hielp).

Het gaat hier overigens om een SpeedTouch 510i ISDN

Waar hebt dit verhaal nu voor nodig? Nou misschien dat je ook een VPN-verbinding opbouwt (wellicht naar buiten ipv naar binnen). Kun je hier een overeenkomst in ontdekken?

[omg]die url van TS! lekker geld verdienen ;)[/omg]

[ Voor 6% gewijzigd door nescafe op 10-04-2005 10:53 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
heb je de adapter ook om gewisseld? of heb je het omruilmodem aan de oude adapter gehangen?

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Mr.Nobody schreef op zondag 10 april 2005 @ 10:51:
heb je de adapter ook om gewisseld? of heb je het omruilmodem aan de oude adapter gehangen?
Veel voorkomende 'fout' is dat :X

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
We hebben ook een nieuwe adapter.
Nieuwe modem + nieuwe adapter dus

Verwijderd

Let op: Niet alle speedtouch 510 modems hebben dezelfde voedingsspanning!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
nee, en misschien is er wel iets mis met de adapter... vandaar mijn vraag. maar de ts heeft hem om gewisseld

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
nescafe schreef op zondag 10 april 2005 @ 10:48:
Het gaat hier overigens om een SpeedTouch 510i ISDN

Waar hebt dit verhaal nu voor nodig? Nou misschien dat je ook een VPN-verbinding opbouwt (wellicht naar buiten ipv naar binnen). Kun je hier een overeenkomst in ontdekken?
Ik maak (voor zover ik weet) geen gebruik van een VPN-verbinding.

Hier gaat het trouwens ook om de SpeedTouch 510i ISDN modem :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:07:
Dit zegt en doet wel iedereen, maar ik heb soms wel het gevoel dat die gekke modempjes hierdoor bij sommigen vroegtijdig overlijden :/

Toch ga ik dit ook doen over een tijdje... hopelijk houdt mijn 510 het een beetje lang vol.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1