[OC] kan geen vaste multiplier selecteren

Pagina: 1
Acties:

• cygnus_6
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-01 11:45
ik ben bezig met het overclocken van mijn pc maar het wil niet echt opschieten.
en wel om de volgende reden: ik kan niet zelf een multiplier selecteren.
de multiplier moet dus altijd op auto staan, anders loopt mijn systeem meteen vast en kan ik de computer alleen nog uitzetten door de voeding uit te schakelen.
zelfs bij een lage multiplier (bijv. 6x, is het minimum in de bios) is dit dus het geval.
ik heb het idee dat het aan mijn ide-controller ligt omdat de optische drives niet stoppen met spinnen en lezen als ik een vaste multiplier selecteer. maar hoe ik dit zou moeten oplossen zou ik niet weten.

de timings van mijn geheugen staan allemaal al op zijn strakst ingesteld, dus daar krijg ik geen winst meer uit. de fsb staat op 133mhz, maar veel verder krijg ik hem niet aangezien mijn grafische kaart dan problemen krijgt. ik weet dat op sommige moederborden de agp op 66mhz kan worden gehouden, maar ik weet niet waar en of ik het in mijn bios kan instellen.

ik heb al gebruik gemaakt van google en van de got-search, maar door de vele irrelevante resultaten krijg ik daar niet veel nuttige informatie uit, en de faq gaat niet in op mijn probleem.

dit is mijn systeem: (zegt aida ;) )
Besturingssysteem Microsoft Windows 2000 Professional
CPU Type AMD Athlon XP, 1666 MHz (6.25 x 267) 2000+
Moederbordnaam MSI KT3 Ultra (MS-6380E) (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DIMM, Audio)
Moederbord Chipset VIA VT8367 Apollo KT333
Systeemgeheugen 256 MB (PC2700 Virtual Channel DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (02/24/03)
Video kaart NVIDIA GeForce4 MX 440 (64 MB)
Harde schijf western digital WD800BB-00FJA0
Optische Station JLMS DVD-ROM LTD-166S (16x/48x DVD-ROM)
Optische Station LITE-ON LTR-48125S (48x/12x/48x CD-RW)

ik hoop dat jullie me kunnen helpen want aan de temps ligt het nog niet met een stressed cpu van 55 graden en een stressed mobo van 38 graden :) (met boxed cooler)

edit:
ik bedacht me net dat mijn processor waarschijnlijk nog gelockt is, misschien heeft het daarmee te maken? kan je gelockte processoren dan ook niet onderclocken?

[ Voor 5% gewijzigd door cygnus_6 op 06-04-2005 20:19 . Reden: ideetje ]

• cygnus_6
k1ckz0r

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:04

Thandor

SilverStreak

Volgens mij heb jij een AMD Athlon XP 'Palomino'. Die heeft een gelockte multiplier. Dus zowel een multiplier lock naar boven als onder.
De AMD Athlon 64 heeft een unlockte multiplier naar onderen, naar boven is 'ie wel gelocked.
AMD Athlon XP 'Thoroughbred', 'Thorton' en 'Barton' zijn unlocked mits de productie datum van voor de 40ste week van 2003 is.

Controleer dus eerst even welke processor je hebt :)

[ Voor 60% gewijzigd door Thandor op 07-04-2005 21:20 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• cygnus_6
ik heb een palomino ja,
moet hij dan wel werken als ik de kloksnelheid dan precies op 1666MHz afstem?
dan ben ik teminste weer iets verder.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

cygnus_6 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:47:
CPU Type AMD Athlon XP, 1666 MHz (6.25 x 267) 2000+
Hoe kom je op een FSB van 267MHz en een multiplier van 6,25x :? 8)7

Een normale Athlon XP 2000+ draait op 12,5 x 133MHz. Zie ook PMG FAQ - Wat is de FSB en hoe verander ik die? :) Er zijn 3 verschillende varianten van de Athlon XP 2000+. Je kunt makkelijk met behulp van de product ID jouw variant terugvinden. Hier kun je een decodeertabel terugvinden.

En wat betreft het unlocken van de Athlon XP, zie de FAQ van dit subforum: DOC FAQ - Multiplier tweaking. Relevant is:
Alle AMD processoren van voor de 2500+ zijn of standaard unlocked of zijn heel erg makkelijk te unlocken door een aantal zilverlijm streepjes te zetten. Let echter op! De processoren na week 40 van het jaar 2003 zijn locked en zijn ze ook niet te unlocken tot nu toe!
:)

edit:
OK, een Palomino dus. Even de L-bruggen verbinden met zilverlijm dus?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

cygnus_6 schreef op donderdag 07 april 2005 @ 21:25:
ik heb een palomino ja,
moet hij dan wel werken als ik de kloksnelheid dan precies op 1666MHz afstem?
dan ben ik teminste weer iets verder.
Het gaat niet persé om die klokfrequentie van 1666MHz maar een CPU instellen op een andere multiplier dan mogelijk is werkt óf niet óf het heeft geen effect.

Je moet dus, zoals BalusC zei : De L1 bruggen verbinden met zilverlijm. Hier zijn wel tutorials over te vinden. Zoek eens op 'AMD Athlon XP unlocking' o.i.d. :)
Echter moet je je nog wel flink verdiepen in het overclocken en de algehele werking van een PC.
"(6.25 x 267)" klopt dus niet ;)

Hier kun je meer vinden over modden e.d.

[ Voor 21% gewijzigd door Thandor op 07-04-2005 21:34 ]

• cygnus_6
Hoe kom je op een FSB van 267MHz en een multiplier van 6,25x :? 8)7
jah das best een goeie :P geen idee, ik denk dat aida dit verkeerd aangeeft, in de bios staat de fsb op 133, dat lijkt me logischer.
Het gaat niet persé om die klokfrequentie van 1666MHz maar een CPU instellen op een andere multiplier dan mogelijk is werkt óf niet óf het heeft geen effect.
dus als de fsb op 133 staat zou hij moeten werken met de multiplier op 12,5?
het probleem is dat ik volgens mij geen enkele multiplier kan instellen, ik kan hem alleen op auto zetten. maar ik zal straks eens proberen met de multiplier op 12,5..

maar waarschijnlijk zal ik dan toch aan de zilververf moeten :|
de tutorials heb ik al gelezen dus dat zou me op zich wel moeten lukken.

bedankt voor de hulp!

edit: okay op 133mhz en mult. op 12,5 doet hij het wel :D
dan weet ik wat me te doen staat :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door cygnus_6 op 07-04-2005 21:54 . Reden: test ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Jouw CPU heeft een MP van 12,5x. Als je dus 'auto/default' neemt krijg je 12,5x.
Als je 12,5x instelt krijg je ook 12,5x.
Als je iets anders instelt krijg je een multiplier die niet ondersteunt word omdat de CPU nl. 12,5x wil hebben.
Je moet dus inderdaad de CPU unlocken :)

Maar voor de zekerheid, hoe hoog kun je je MP instellen :?. Niet elk moederbord wil hoger dan 12,5x. Controleer dit dus even.
Verdiep je ook meteen in het verhogen van het voltage. Misschien kun je dit vanuit het BIOS doen, anders moet je ook nog andere bruggen veranderen.

[ Voor 35% gewijzigd door Thandor op 07-04-2005 22:18 ]

• cygnus_6
ik kan de mp op 14x ofzo instellen dus dat is niet zon probleem, en het verhogen van het voltage kan ook in de bios. dus ik weet nu al wel wat ik moet doen :)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:59

sapphire

Die-hard pruts0r

KT333 chipset, daatmee heb ikz elfs een MP van 15 gedraaid :P

Misschien is de Pinmod van icinside.de wel handig.
Deze gebruik in bij mobo's waarvan er geen Vcore of MP functie in de bios te vinden is, maybe werkt eht ook met gelockte Palo's

Gabriël AM5

Pagina: 1