ik ben bezig met het overclocken van mijn pc maar het wil niet echt opschieten.
en wel om de volgende reden: ik kan niet zelf een multiplier selecteren.
de multiplier moet dus altijd op auto staan, anders loopt mijn systeem meteen vast en kan ik de computer alleen nog uitzetten door de voeding uit te schakelen.
zelfs bij een lage multiplier (bijv. 6x, is het minimum in de bios) is dit dus het geval.
ik heb het idee dat het aan mijn ide-controller ligt omdat de optische drives niet stoppen met spinnen en lezen als ik een vaste multiplier selecteer. maar hoe ik dit zou moeten oplossen zou ik niet weten.
de timings van mijn geheugen staan allemaal al op zijn strakst ingesteld, dus daar krijg ik geen winst meer uit. de fsb staat op 133mhz, maar veel verder krijg ik hem niet aangezien mijn grafische kaart dan problemen krijgt. ik weet dat op sommige moederborden de agp op 66mhz kan worden gehouden, maar ik weet niet waar en of ik het in mijn bios kan instellen.
ik heb al gebruik gemaakt van google en van de got-search, maar door de vele irrelevante resultaten krijg ik daar niet veel nuttige informatie uit, en de faq gaat niet in op mijn probleem.
dit is mijn systeem: (zegt aida
)
Besturingssysteem Microsoft Windows 2000 Professional
CPU Type AMD Athlon XP, 1666 MHz (6.25 x 267) 2000+
Moederbordnaam MSI KT3 Ultra (MS-6380E) (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DIMM, Audio)
Moederbord Chipset VIA VT8367 Apollo KT333
Systeemgeheugen 256 MB (PC2700 Virtual Channel DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (02/24/03)
Video kaart NVIDIA GeForce4 MX 440 (64 MB)
Harde schijf western digital WD800BB-00FJA0
Optische Station JLMS DVD-ROM LTD-166S (16x/48x DVD-ROM)
Optische Station LITE-ON LTR-48125S (48x/12x/48x CD-RW)
ik hoop dat jullie me kunnen helpen want aan de temps ligt het nog niet met een stressed cpu van 55 graden en een stressed mobo van 38 graden
(met boxed cooler)
edit:
ik bedacht me net dat mijn processor waarschijnlijk nog gelockt is, misschien heeft het daarmee te maken? kan je gelockte processoren dan ook niet onderclocken?
en wel om de volgende reden: ik kan niet zelf een multiplier selecteren.
de multiplier moet dus altijd op auto staan, anders loopt mijn systeem meteen vast en kan ik de computer alleen nog uitzetten door de voeding uit te schakelen.
zelfs bij een lage multiplier (bijv. 6x, is het minimum in de bios) is dit dus het geval.
ik heb het idee dat het aan mijn ide-controller ligt omdat de optische drives niet stoppen met spinnen en lezen als ik een vaste multiplier selecteer. maar hoe ik dit zou moeten oplossen zou ik niet weten.
de timings van mijn geheugen staan allemaal al op zijn strakst ingesteld, dus daar krijg ik geen winst meer uit. de fsb staat op 133mhz, maar veel verder krijg ik hem niet aangezien mijn grafische kaart dan problemen krijgt. ik weet dat op sommige moederborden de agp op 66mhz kan worden gehouden, maar ik weet niet waar en of ik het in mijn bios kan instellen.
ik heb al gebruik gemaakt van google en van de got-search, maar door de vele irrelevante resultaten krijg ik daar niet veel nuttige informatie uit, en de faq gaat niet in op mijn probleem.
dit is mijn systeem: (zegt aida
Besturingssysteem Microsoft Windows 2000 Professional
CPU Type AMD Athlon XP, 1666 MHz (6.25 x 267) 2000+
Moederbordnaam MSI KT3 Ultra (MS-6380E) (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DIMM, Audio)
Moederbord Chipset VIA VT8367 Apollo KT333
Systeemgeheugen 256 MB (PC2700 Virtual Channel DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (02/24/03)
Video kaart NVIDIA GeForce4 MX 440 (64 MB)
Harde schijf western digital WD800BB-00FJA0
Optische Station JLMS DVD-ROM LTD-166S (16x/48x DVD-ROM)
Optische Station LITE-ON LTR-48125S (48x/12x/48x CD-RW)
ik hoop dat jullie me kunnen helpen want aan de temps ligt het nog niet met een stressed cpu van 55 graden en een stressed mobo van 38 graden
edit:
ik bedacht me net dat mijn processor waarschijnlijk nog gelockt is, misschien heeft het daarmee te maken? kan je gelockte processoren dan ook niet onderclocken?
[ Voor 5% gewijzigd door cygnus_6 op 06-04-2005 20:19 . Reden: ideetje ]