Hardware monitor error na vervanging koeler

Pagina: 1
Acties:

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 07:09

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Ik heb net een arctic processor koeler in mijn pc gezet en als ik deze aan zet dan zegt die dat er een hardware monitor error is. Ik schrok me kapot. De fan draait gewoon al is het niet zo hard. Als ik het kabeltje van mijn oude fan erin doet start de pc gewoon op. Wie helpt me.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Waarschijnlijk is dit niets om je zorgen over te maken :)

Ik weet niet of je je fan direct op het moederbord hebt aangesloten (op de CPU-fan connector), maar als dat zo is kan het zijn dat de fan die je gebruikt geen RPM sensor heeft, waardoor het moederbord denkt dat de fan niet draait en in paniek schiet :)

Deze feature kun je vrijwel altijd uitschakelen in het BIOS (warn for fans o.i.d.).

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Ik heb hem wel op het moederbord aangesloten op die connector. Alleen toen ik net de andere fan probeerde schakelde de pc zich uit. Kan het zijn dat de processor te warm wordt of is die dan meteen stuk. Alvast bedankt.

Verwijderd

kun je in de bios komen?

en over welk moederbord gaat het?, de fan draait niet hard genoeg, zoals balusC al gezegt heetf, het is iets van CPufanwaring, meot je op disabled zetten

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Januszjes schreef op woensdag 06 april 2005 @ 16:40:
Ik heb hem wel op het moederbord aangesloten op die connector. Alleen toen ik net de andere fan probeerde schakelde de pc zich uit. Kan het zijn dat de processor te warm wordt of is die dan meteen stuk. Alvast bedankt.
Ik weet niet wat voor processor je hebt, maar ik zou je computer zeker niet laten opstarten zonder een fan die over de heatsink van de processor blaast.
Het kan zijn dat het feit dat de computer zich uberhaupt uitschakelt als hij geen draaiende fan waarneemt, omdat dat onderdeel is van die failsafe feature :)
Als je zeker weet dat de fan gewoon goed draait, kan het geen kwaad die feature uit te schakelen hoor :)

micheljansen.org

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Hij doet het weer en ik heb even in het power management van de bios gekeken. De processor begint op 26 graden maar loopt daarna snel op. De fan draait maar op 800 toeren. Helaas valt het nergens in te stellen. Ik denk dat de fan gewoon op 2000 toeren moet draaien en is dan het probleem opgelost. Of zou ik de heatsink verkeerd geplaatst hebben. Vind zelf die 800 toeren maar bar weinig.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Januszjes schreef op woensdag 06 april 2005 @ 16:47:
Hij doet het weer en ik heb even in het power management van de bios gekeken. De processor begint op 26 graden maar loopt daarna snel op. De fan draait maar op 800 toeren. Helaas valt het nergens in te stellen. Ik denk dat de fan gewoon op 2000 toeren moet draaien en is dan het probleem opgelost. Of zou ik de heatsink verkeerd geplaatst hebben. Vind zelf die 800 toeren maar bar weinig.
800 toeren is inderdaad wel _heel_ erg weinig. Kun je nog wat meer details geven over het type koeler, moederbord en processor dat je gebruikt?

Met de installatie van je heatsik zal dit niets te maken hebben, maar het kan ofwel een defecte fan zijn, ofwel je moederbord heeft een ingebouwde regelaar voor de CPU-fan aan de hand van de temperatuur :)

micheljansen.org

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
HEt is een arctic slim silent tc.

Type moederbord is een asus k7v600

Processor is sempron 2600.

Zal het dan misschien aan de koelpasta liggen ofzo. Normaal onderzoek ik dit zelf wel maar om nu mijn fan er weer af te halen vind ik een beetje zonde.

Verwijderd

tot hoever loopt de temp op vanaf 26 dan? idle mag hij wel tot 40 komen ofzo...

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 16:57:
tot hoever loopt de temp op vanaf 26 dan? idle mag hij wel tot 40 komen ofzo...
over de 50. Maar de fan maakt maar 800 toeren, dat is zo raar. Deze fan is wel temperature conntroled, dat het aantal toeren variabel is maartoch. Over de 50 graden is niet nodig.

[ Voor 30% gewijzigd door janklp op 06-04-2005 16:58 ]

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

600 toeren voor een AMD Sempron proc is te weinig, je zult minimaal 1200 toeren moeten draaien. Als ik mijn Zalman 7000 AlCu op lage toeren laat draaien, dan loopt de temperatuur van de proc (AMD XP 2400+) behoorlijk op. Weet je zeker dat je de koeler goed hebt aangesloten? Zit er geen apparaatje bij waarmee je de snelheid van de koeler in kunt stellen? Ook kan teveel of teweinig koelpasta, een scheef zittende koeler en een verkeerd om zittende koeler voor slechte koelprestaties leiden.

Hier kon uw advertentie staan

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Misschien heb ik het probleem, de fan is thermo controlled, het moederbord ook. Zou dit tot conflicten kunnen leiden?

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Januszjes schreef op woensdag 06 april 2005 @ 17:05:
Misschien heb ik het probleem, de fan is thermo controlled, het moederbord ook. Zou dit tot conflicten kunnen leiden?
Zeker. Heb je al geprobeerd 1 van beide functies uit te schakelen?

micheljansen.org

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
dawuss schreef op woensdag 06 april 2005 @ 17:13:
[...]

Zeker. Heb je al geprobeerd 1 van beide functies uit te schakelen?
Bij de fan kan dat niet en bij mobo dacht ik ook niet :( weggegooid geld dit keer dus.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Januszjes schreef op woensdag 06 april 2005 @ 17:22:
[...]

Bij de fan kan dat niet en bij mobo dacht ik ook niet :( weggegooid geld dit keer dus.
Als het goed is heb je verschillende ventilator aansluitingen op je moederbord zitten, 1 voor processor en 1 voor casefan (some 2 voor casefans). Probeer het eens als je de ventilator daarop prikt.

Hier kon uw advertentie staan

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Nitroglycerine schreef op woensdag 06 april 2005 @ 17:25:
[...]

Als het goed is heb je verschillende ventilator aansluitingen op je moederbord zitten, 1 voor processor en 1 voor casefan (some 2 voor casefans). Probeer het eens als je de ventilator daarop prikt.
Ik zal het eens proberen, dankje.

Heb inmiddels weer mijn oude koeler erop, ik vrees dat dit niets wordt. Dat zeiden ze bij gsitron net ook toen ik ze belde. Het was gelukkig geen zalman maar toch 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door janklp op 06-04-2005 17:37 ]

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:04

angerfist-yentl

vake bei te bange!

die cpu cooler is als het goed temp controlt :P duss hij regeld zelf de fan snelheid !!!

Vake bei te bange

• Maxxi
  • Laatst online: 21-11-2025
in de bios Q-Fan uitzetten?
Of je hebt misschien een kut fan? net 1tje die nie harder dan 800 toeren kan? want dat is (zoals al veel vaker gezegt) echt veel te weinig.

Ik heb een Zalman 7000 CU en die draait op +-2400 voluit.
En minimaal d8 ik 1200 (uit me hoofd)

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Hij is wel temp coltrolled maar omdat het moederbord dat ook is conflicteert dat. Op een andere pc loopt die prima voluit. Ik ben qcontrol ofzo nog nooit tegengekomen eigenlijk. Waar in de bios is dat te vinden dan?

Verwijderd

bij pchealth tog?, waar je de voltages enzo kunt uitlezen

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-08 14:57
Als er aan de temp control een ntc (negative temperature coefficient, oftewel een temperatuursafhankelijke weerstand) hangt, welke je aan het koelblok moet bevestigen. Deze kun je ook vervangen door een vaste weerstand, waardoor je fan dus een constant toerental krijgt. Dan kan deze eventueel nog door het moederbord geregeld worden. Het voordeel is dat je geen twee regelingen tegelijk hebt, het nadeel is dat je aan je fan moet gaan solderen (klein beetje maar ;) ). Ik heb het zelf bij een fan geprobeerd (geen cpu fan weliswaar) en het werkte zoals het hoorde te werken :)

Casemod: Cubeleon

Pagina: 1