Toon posts:

Keyboard op Pc aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 423 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem, ik ben nu al 2 dagen bezig om een keyboard op mijn pc aan te sluiten. Ik heb alle tutorials erbij gepakt en op deze site gezocht maar het lukt gewoonweg niet.

Ik heb een midi kabel gekocht, van 2 midi stekkertjes naar 2 gameport stekkers. Ik sluit alles netjes aan, de in aan de in en de out aan de out. Vervolgens selecteer ik in Fruityloops het juiste midi apparaat en hij doet vervolgens niks.

Hoe kan dit komen? Het is me wel opgevallen dat ik niet midiapparaten binnen mijn computer heb die Midi in en Midi out appart aangeven. Bij mijn midi settings kan ik kiezen uit:

Output port mapping: Microsoft Midi Mapper / MPU-401 / Microsoft GS Wavetable-software
Master sync output: hetzelfde als boven
Remote Control input: MPU-401

Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen??

Groeten Koen

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Zo te zien werkt je gameport niet goed. Staat hij wel goed in je apparaatbeheer?

Oh en wat heb je trouwens aan input devices staan, alleen die MPU-401?

Trouwens, iets meer specs zouden geen kwaad kunnen. Wat heb je voor geluidskaart, issie onboard, welke drivers etc....

[ Voor 61% gewijzigd door Wokkels op 06-04-2005 12:45 ]

Permanent wintericon!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

/offtopic:
En ik maar denken dat het om een keyboard als in toetsenbord ging :D toen ik de titel las

Verwijderd

waarschijnlijk gewoon driver probleem, zoek ff de laatste op dus. werkt je gameport wel goed met een oude joystick ofzo?

heb je misschien aparte drivers voor de keyboard? ff googlen op jou type keyboard

Verwijderd

Hann1BaL schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:46:
/offtopic:
En ik maar denken dat het om een keyboard als in toetsenbord ging :D toen ik de titel las
ja ik dacht ook al... 2 dagen WTF? how stupid can u be. hehe.....

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik kan me herinnen dat de in in de out moet en andersom. Overigens zijn mijn MIDI dagen al enkele jaren geleden dus weet t niet helemaal zeker meer maar tis te proberen. Weet wel dak t onwijs onlogisch vond.

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

g00fy schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:48:
Ik kan me herinnen dat de in in de out moet en andersom. Overigens zijn mijn MIDI dagen al enkele jaren geleden dus weet t niet helemaal zeker meer maar tis te proberen. Weet wel dak t onwijs onlogisch vond.
Klopt, maar als zijn midi-in en -out er helemaal niet bijstaan dan is er toch in eerste instantie een probleem met zijn gameport :)

Dus graag wat meer informatie, dan kunnen we verder kijken :)

Permanent wintericon!

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:20
g00fy schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:48:
Klopt, maar echt onlogisch is het niet. Wat er bij de ene uit gaat komt bij de ander binnnen dus:

- PC midi out = Keyboard midi in
- PC midi in = Keyboard midi out

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:34

TommyGun

Stik er maar in!

Wokkels schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:43:
Zo te zien werkt je gameport niet goed. Staat hij wel goed in je apparaatbeheer?

Oh en wat heb je trouwens aan input devices staan, alleen die MPU-401?

Trouwens, iets meer specs zouden geen kwaad kunnen. Wat heb je voor geluidskaart, issie onboard, welke drivers etc....
Gameport staat btw ook bij heel veel biosen standaard uit. Even checken dus :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik zal eerst even in de bios kijken en alle drivers updaten... kijken of dat werkt, ik laat het even zsm even horen.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, de gamepoort werkt volgens de computer goed.... :S ik snap het nu ook niet meer...

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Helaas heb je nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag wat voor geluidskaart je hebt en welke midi in- en uitvoerapparaten er allemaal staan weergegeven in je software. Je kunt ook nog even kijken in je configuratiescherm > geluiden > tabblad audio onder MIDI. Als daar niet iets als "MIDI IO" of "midi out" oid bij staat dan gaat het NIET werken.

Volgens de computer werkt mijn oude webcam ook prima, maar het tegendeel is het geval...zou je dus eens kunnen kijken of een joystick op je gameport wel naar behoren werkt? Werkt bovenstaande wel en wordt de IO ook netjes weergegeven in de eigenschappen van geluid dan moet je eens andere software proberen.

Permanent wintericon!

Verwijderd

Topicstarter
Nu snap ik het helemaal niet meer, ik heb nu een andere geluidskaart geprobeerd. Er werd duidelijk aangegeven. Midi In / Midi Out / Midi Synth. En nog komt er geen muziek uit. Mijn keyboard is een Yamaha PSR-38 met een Midi in en Midi Out. Dit zou toch gewoon moeten werken. Ik snap het echt niet meer.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Hoe heb je het aangesloten?
Zoals Mr.Wop hierboven al aangeeft:
Keyboard Midi In -> PC Midi Out
Keyboard Midi Out -> PC Midi In
En nogmaals: Welke geluidskaart heb je? Wat staat er onder Midi in en uit in je software? Heb je je drivers up to date?

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
owkee de kabels zitten nu zo:

Midi in -> Midi out
Midi out -> Midi in

Ik heb een OnBoard Soundblaster en hij geeft geen in of out aan alleen MPU-401. Als ik vervolgens in de midi opties kijk staat er dat de midi in en midi out via de MPU-401 lopen.

De drivers zijn denk ik niet helemaal up to date maar aangezien ik niet precies weet welke soundblaster ik heb kan ik ze niet updaten.

Ik heb nu ook gemerkt dat op mijn keyboads een midi knopje zit die ik moet combineren met andere knop zodat ik kan uitzenden / ontvangen en nog veel dingen

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

1. Staat dat gek ding niet gemute in Windows bij dat klein Speaker icoontje beneden ??

2. Heb je via dxdiag ofzo al getest of je MIDI zooi goed werkt ?? Dan moet je bij uitvoeren/run effe dxdiag invoeren dacht ik en komt het vanzelf tevoorschijn, dan even naar je MIDI toe gaan en testen.

* nero355 dacht ook dat het om een toetsenbord ging :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
DirectMusic-testresultaten: Fout bij stap 6 (Bezig met het activeren van de IDirectMusicPort): HRESULT = 0x80004005 (Algemene fout)

Dit is bij de emulatie de uitslag

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Dit is bij de emulatie de uitslag
Je wil geen emulatie. Dat is je software synth of je wavetable. Je wil juist de in en uitgangen.
k heb een OnBoard Soundblaster en hij geeft geen in of out aan alleen MPU-401. Als ik vervolgens in de midi opties kijk staat er dat de midi in en midi out via de MPU-401 lopen.
Dat is dus emulatie. Moet je niet hebben. Misschien heeft die simpele onboard SB geen mogelijkheid tot midi in en out? geen idee of dat kan.
ik heb nu een andere geluidskaart geprobeerd. Er werd duidelijk aangegeven. Midi In / Midi Out / Midi Synth.
Dan moet je het gewoon op deze geluidskaart houden. Je hebt ook progjes (kan nu even niet op de naam komen) die weergeven wat er wordt geregistreerd door je geluidskaart aan MIDI-signaal. Misschien is het handig even een diagnose progje op te zoeken.
De drivers zijn denk ik niet helemaal up to date maar aangezien ik niet precies weet welke soundblaster ik heb kan ik ze niet updaten.
Download SiSoft Sandra. Dit progje kan jou precies vertellen welke geluidskaart je hebt. De nieuwste drivers zijn sowieso aan te raden, dus update dat eerst even. Het heeft niet zoveel zin om te troubleshooten als je misschien wel gewoon last hebt van een driverprobleem.

btw, draai je windows XP? Want ik weet dat in bijv '98 de gameport op IO-adres 330 MOET staan, anders wil het niet werken met een SB.

Permanent wintericon!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Als je een onboard geluidskaart hebt, moet je de nieuwste drivers downloaden van de website van je moederbord-fabrikant. Weet je ook niet welk moederbord je hebt, download dan Lavalys Everest Home Edition en kijk daarmee.
Welke versie van DirectX heb je? Misschien die ook nog even updaten!

edit:
/spuit 11

[ Voor 5% gewijzigd door Mad Marty op 07-04-2005 14:49 ]

Rail Away!

• riffey#4
  • Laatst online: 02-02 22:10

riffey#4

aka Beever#4

Ik haak even bij dit topic aan omdat ik eenzelfde probleem heb, en het probleem van de TS zo te zien ook nog niet verholpen is.

Ik heb een Yamaha PSR-195 geleend. Mijn eigen Roland Alpha Juno 2 staat elders, en daar kan ik ivm vakantie niet bij. Maar ook hier mee kreeg ik het niet aan de praat, ik dacht dat misschien het kabeltje kapot was, of de midi-aansluitingen niet goed. Maar ook met een nieuwe midi-kabel en de Yamaha lukt het niet.

Hardware: DMX Xfire 1024, en ondertussen ook de onboard-audio kaart en gameport/midi controller in het bios aangezet.
Software: Cubase SX demo.

Het lukt me niet om iets in Cubase opgenomen te krijgen.Ik heb een piano- en drumpartijtje ingetekend in Cubase, en het lukt ook niet om deze op de Yamaha afgespeeld te krijgen.

Cubase geeft me als IN: opties "all MIDI Inputs", "MPU-401" (de onboard kaart) en "DMX Xfire 1024 External MIDI [Emulated]"
Als OUT: heb ik de keus uit "Not Connected" "GM Device (Microsoft Midi Mapper)", "MPU-401", "Microsoft MIDI mapper (emulated)", Microsoft GS Wavetable SW Synth [Emulated]", "DMX Xfire 1024 DLS Synth [Emulated]" en " DMX Xfire 1024 External Midi [Emulated]

Als ik bij het afspelen van de ingetekende tracks kies voor MS Midi Mapper hoor ik de track spelen, met de andere devices niet.

De "in" kabel zit in de MIDI out, en omgekeerd. Voor de zekerheid heb ik het ook al andersom geprobeerd, maar dat werkte ook niet.

DX Diag geeft geen fouten, als DX Diag zegt "If you have an external MIDI device hooked up to your computer you should hear some music playing" hoor ik niks.

DX 9.0c
Terratec: 5.12.01.3057 met sample set

Iemand tips waar ik verder naar moet kijken? Leuke tips?
Pagina: 1