Harddisk corrupt, data recoveren

Pagina: 1
Acties:
  • 973 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik krijg zojuist een telefoontje van een kennis met de mededeling:

"Mijn pc start niet meer op, álle foto's van de kids van geboorte tot nu staan er op en ik heb geen backup". Dus ik zwaailichten op en die kant uit *D

Na enige |:( geroep e.d. (standaard werk als mensen geen backup maken) toch enige reanimatie aanbieden... Dat |:( geroep kon ik overigens snel staken, wat werd door de vrouw des huizes graag overgenomen :D :X

Nu heb ik thuis een kant en klare pc staan waar ik zo een disk bij in kan drukken, wat ik dus ook heb gedaan.

De schijf lijkt fysiek niet defect (geen tikken e.d., is een Seagate U6).

De machine start op met de melding "Inaccesible boot device". Op mijn pc duurt het opstarten met deze disk er bij een eeuwigheid, ook de hdd leds gaan heel traag als ik iets op de disk aantik kan ik 5 minuten gaan wachten dus ik wil graag consequent en gestructureerd te werk gaan.

De 1e partitie word niet herkend, de 2e en 3e wel, maar hier staat helaas geen nuttige data op.

Nu wil ik alles uit de kast halen om die data terug te krijgen maar wil ik voorkomen dat het erger word.

Als ik nu die pc aanzet, dan komt de pc tot de conclusie dat ie wel even een schijfcontrole wil doen op de D schijf (BOOT) dus de C van die defecte disk. Deze heb ik uiteraard overgeslagen. Fixboot en fixmbr had ik al wel gedaan op locatie.

Als ik naar die disk ga in windows zegt hij "Error performing inpage operation"

Is het aan te raden deze schijfcontrole toch maar op te starten?

Zijn er nog andere adviezen of tips waar ik rekening mee moet houden?

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 05-04-2005 21:11 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De FAQ helpt je heel goed met dit soort dingen :)

• Fairy
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 21:03:
De FAQ helpt je heel goed met dit soort dingen :)
Heb ik bekeken maar ik haal er geen concreet plan uit.

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02 22:46
Je kan even proberen de windows xp cd te draaien en checkdisk enzo :) en anders aan een pc hangen en Get Databack draaien ofiets dergelijks... google ze! :)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Genosis schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 21:10:
Je kan even proberen de windows xp cd te draaien en checkdisk enzo :) en anders aan een pc hangen en Get Databack draaien ofiets dergelijks... google ze! :)
Bovenstaande (checkdisk) zeker niet doen !
Voorkom op alle mogelijke manieren dat er ook maar één sector naar die schijf geschreven wordt. .
Uit ervaring weet ik dat je het probleem op die manier alleen maar verergert. Hang hem dus hooguit als slave in een ander systeem. Ga aan de gang met bijvoorbeeld een Knoppix boot CD en kijk wat die nog ziet op die schijf.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Fairy schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 21:08:
[...]

Heb ik bekeken maar ik haal er geen concreet plan uit.
er wordt verwezen naar een aantal tooltjs, b.v. getdataback. Download die en copieer m.v. van die tootljesde files naar een goede harde schijf. is gewoon wel een stevige klus ( uren drive scannen) ELk tootlje heeft zijn eigen plan.

Voorkom hoe dan ook dat je naar die foute schijf schrijft. als je de mogelijkheid (budget?) hebt de ccorrupete schijf naar een andere te copieren en daarmee an de gang te gaan, mooi.

/edit: vooral die opmerking van hek007 is belangrijk als je data belangrijk is.

[ Voor 26% gewijzigd door leuk_he op 05-04-2005 21:22 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-02 15:06

Nessuno

io sono nessuno

bekend probleem (voor mij dan)
heb het zelfde een maand of 2 terug mee gemaakt met een maxtor schijf (80gb)

win op cd opslag op d
was een low prio servertje wat zn backups op D:\ weg schreef (nu dus op dvd :P )
ik heb de data kunnen recoveren met ontrack
Easy recovery pro

en dan doormiddel van ene raw recovery

de symtomen die je omschrijft
zijn het zelfde als ik had
schijf boot niet meer wat je er ook mee doet
en als je een scandisk draaid duurd het uren en is hij uren bezig met het herstellen van sectoren

wat ik denk is dat er gewoon wat afgebroken is en dat het daardoor zo'n puinzooi in die schijf is

maar goed de oplossing is aanwezig

allee eerst is een clean install op een andere schijf noodzakelijk
dan hang je idd zo als eerder vermeld de schijf als slave er aanvast
je installeerd de recovery software en gaat aan de slag
mijn heeft het een uur of 3 gekost voor ik de data van de backup terug had
kon toen ook zien waar het mis was gegaan nl bij de backup van vrijdag (die was niet af gemaakt)

hoop dat je wat aan de info hebt

als je meer wilt weten kunje altijd even mailen of msn'en (the_real_fubar AT hotmail dot com

typo's krijg je er gratis bij (heb nl na het overleiden van mn ms natural pro nu een normale logitech ramplank is dus wennen :P )

Na rose e cient spin

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Zoals al eerder vermeld is GetDataBack een hele goede alternatief om de data terug te halen. Al verscheidene keren data mee terug gehaald. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
toevallig gister ook melding van inaccesible boot drive gehad bij het erbij hangen van een schijf waar al win2000 opstond (kwam uit een andere pc). Zal dit topic ff in de gaten houden, ookal is mijn schijf niet belangrijk :P

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
FAQ en search, zelfs Google geeft antwoorden EN software.
Als je nu je plan al eens gaf, ipv het 'vragen' van het opstellen ervan :-/

En praat die mensen eens een backup-medium aan. (schrijver voor CD-R's ofzo...)

Misschien als ze nu een deel kwijt zijn, leren ze het tenminste voor in de toekomst. Of juist net niet.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Fairy
  • Niet online
Mizitras schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 23:50:
FAQ en search, zelfs Google geeft antwoorden EN software.
Als je nu je plan al eens gaf, ipv het 'vragen' van het opstellen ervan :-/

En praat die mensen eens een backup-medium aan. (schrijver voor CD-R's ofzo...)

Misschien als ze nu een deel kwijt zijn, leren ze het tenminste voor in de toekomst. Of juist net niet.
Ze hebben een dvd fikker maar die gebruiken ze alleen om dvd's mee te kopieren :X

Heb overigens het probleem opgelost. Ik heb met r-studio de disk geimaged, deze heeft voor zover te zien alles gerecovered. Daarna heb ik de pc gereboot en ook nog eens schijfcontorle gedaan, deze vond een foute bootrecord e.d. en ging dit fixen, vervolgens was de schijf weer benaderbaar, dus het viel nog aardig mee!.

Ik heb nu dus 2 kopieën, 1 van r-studio en 1 gewoon via windows, deze ben ik nu bit-to-bit aan het vergelijken en synchroniseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 06-04-2005 12:31 ]

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:05

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Ik heb zoiets ook al eens meegemaakt. Toen heb ik die schijf zoals anderen al zeggen als slave in een systeem gehangen en GetDataBack z'n ding laten doen. Het kostte 2 dagen, maar ik heb uiteindelijk toch nog 50% terug weten te halen.

In jouw geval heb je dus kennelijk mazzel gehad dat je zoveel terug hebt weten te krijgen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Kaastosti op 06-04-2005 12:46 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03 19:42
Ja, met getdataback for NTSF heb ik ook goede ervaringen, al mijn data was van mn schijf af, in 'n andere pc gehangen, programma hd laten scannen en nog ongeveer 85 % kunnen herstellen.

Ontspan.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-03 13:18
hmmm ik heb dus een soort probleem gister bij mijn vader,: Mijn vader zijn bestandsysteem was dus verwijderd. nadat ik deze weer had geformateerd heb ik het programma easy recovery porfessional erokver heen gehaald. Deze vond idd wel wat bestanden terug maar waren helaas corrupt :S een windows ghost stond er op en hele belangrijke excel en banking tools gegevens stonden er ook op maar die waren dus niet meer goed te lezen., omdat ze ''half'' zijn terug gevonden. Is er nog een mogelijkheid om dez corrupte bestanden toch nog terug te halen zodat ze gebruikt kunnen worden met het programma GetDataBack :?

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 06-04-2005 12:59 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-02 15:06

Nessuno

io sono nessuno

probeer het eens met een raw recovery mode dan kijkt hij nl niet na je tabellen maar puur na de data die nog op de schijf staat

btw geformateerd ?
hoe heb je dit gedaan
quickformat
of de normale lange format (om het zo maar ff te noemen)

bij de eerste is het niet zo'n probleem die overschrijft alleen je ntfs / fat tabel
de 2e is minder die doet zn werk wat grondiger en kan je aardig wat dingen kwijt zijn

rawmode is the keyword :D

Na rose e cient spin

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-03 13:18
het probleem is dus, dat hij de data wel gewoon terug vind, maar als ik bijvb bestanden probeer te openen zijn ze corrupt, Excel bestanden zijn corrupt, word bestanden. En als ik bijvb en jpg foto probeer te openen geeft ie ook de melding ''Geen voorbeeld beschikbaar'' of .vob bestanden van een dvd die gewoon 1gig per stuk zijn maar die zijn ook niet meer te lezen.

Ik zal nu even die raw methode doen en kijken of dat wel werkt.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Hervelt
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06-2022
Heb je het al geprobeerd met die Raw methode en lukt het nu wel de bestanden te openen ?
Een collega had enkele weken iets soortgelijks, complete schijf kwijt, maar met Ontrack data recovery alles terug weten te halen (=copieren naar andere schijf). Ontrack deed daar maar liefst een volle week over (sector voor sector) maar wel alles terug.
Ik ben zelf een keer mijn schijven verloren doordat de partitie tabellen beschadigd waren. Lukte niet om deze ook maar met een data recovery programma te recoveren (snel). Echter Active@ Partition Recovery (voor FAT) lukte het wel om de partitietabellen te herstellen en daarmee draaide alles weer binnen de kortste tijd. Active@ Partition Recovery laat je je HDisks afstruinen naar begin-herkenningspunten van actieve (primaire) partities en hersteld hiervan de bijbehorende tabellen. Dit gebeurt pas na toestemming van de eigenaar en partitie voor partitie waarbij je moet opletten je juiste partitie -beginpunten te herstellen (anders heb je kans dat een oudere vroegere partitie (half) gerecoverd wordt). Een of twee logische partitie partities op die schijf kon ik niet met Partitie Recovery terugvingen, en de data was niet belangrijk genoeg om dat met een Data Recovery programma alsnog te doen. Meestal heb ik toch alle dat er 2 keer opstaan over 2 schijven verdeeld. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en oplossing.

Hervelt

• Mizitras
  • Niet online
Possible schreef op woensdag 06 april 2005 @ 21:36:
het probleem is dus, dat hij de data wel gewoon terug vind, maar als ik bijvb bestanden probeer te openen zijn ze corrupt, Excel bestanden zijn corrupt, word bestanden. En als ik bijvb en jpg foto probeer te openen geeft ie ook de melding ''Geen voorbeeld beschikbaar'' of .vob bestanden van een dvd die gewoon 1gig per stuk zijn maar die zijn ook niet meer te lezen.

Ik zal nu even die raw methode doen en kijken of dat wel werkt.
Dit is dan wel een oude topic, maar ik vond er eigenlijk (noch op andere sites) iets van, hoe je corrupte files kan aanpakken die eigenlijk (leg ik zo uit) toch nog intact zijn.

Stel, na recovery heb je deze datastroom onder je mapje d:\recoverd files\ staan:
rrrrrrrrrrrrrrzzzzzzzzzzzzttttttttttttttttttttteeeeeeeee
En het programma wist van deze RAUWE zooi er mooi begin en eindpunten aan te koppelen en nu staat er dit onder die map:
blabla.bmp tralalal.jpg blah.doc got.url

ECHTER...wat als dit verkeerd gebeurd? En er stukken van tralalal.jpg in blabla.bmp nog zitten, dan zijn beide files onleesbaar, doch de data van de twee files nog 'aanwezig' is. Beide corrupt zeggen we dan.

Wat wil ik hiermee aantonen/vragen:
Is er software of een methode om 'anders' te recoveren/herstellen-corrupte-datastromen/correct-begin-en-eindpunten-te-corrigeren ?
Er moeten zeker mensen zijn die na recovery volledige directories terug hebben met de files, en die *kuch*net zoals ik*kuch* juichten, om dan te merken, dat er wel data was, maar in de verkeerde bestanden terechtgekomen. (jpg's van tientallen megabytes en .doc's van enkele bytes, ik zeg zo maar wat).

Ik heb nog altijd een map met een hoop nulletjes en 1'tjes die i hoop ooit nog eens te kunnen laten herinlezen, en te corrigeren. :-|

Hopelijk levert dit nog wat op.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Mizitras
  • Niet online
Niemand?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je zou eens de data van de disk 1 op 1 kunnen kopieren naar een goeie (grotere) HD geen ghost of driveimage want die nemen niet alles mee ! geloof ik .. je moet een echte 1 op 1 copie van de data maken .. en die opslaan op dvd ofzo .. dan kan je daarna je uitleven op de oude en nieuwe disk om te proberen of je de data terug kan krijgen ..

tja erhm dat het door de war is geschopt kan je corrigeren .. maar is het de moeite waard ? het kan een hele hoop tijd kosten ..

Tja vanalles

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

GetDataback. Met dit programma heb ik verscheidene keren data teruggehaald. Alleen is het dan van belang dat de hardeschijf in minstens 2 partities is ingedeeld. En dan is het ook van belang dat je de partitie van die hardeschijf die gemollesteerd is, naderhand niet weer hebt behandeld.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Pagina: 1