Zover ik deze topics heb gelezen is het ook geen driver probleem, want dan was het een stuk makkelijker op te lossen. Eén van de problemen is dat de
Maxtor schijven pin 11 gebruiken voor staggered spinup zoals is beschreven in de S-ATA standaard. Alleen gebruikt Nvidia (
Nforce4) pin 11 ergens anders voor. Dus het is een design fout die is onstaan, omdat er niet aan de standaarden wordt gehouden. (tenminste als ik het allemaal goed heb gelezen zit dit achter een deel van de problemen) Ik vindt het een beetje vreemd dat Nvidia nogaltijd niet hierop heeft gereageerd. Overigens hun storage drivers zijn ook waardeloos als je de topics zo doorleest, de Windows XP standaard drivers presteren vaak beter.
Er zijjn overigens ook andere controller fabrikanten geweest die problemen hebben/hadden met Diamondmax 10 schijven. Bijvoorbeeld mijn RAIDcore RAID5 controller, nadat ik van zowel
Maxtor als RAIDcore/Broadcom nieuwe firmware had gekregen/gedownload waren die problemen volledig opgelost. De problemen zitten vaak in manier van toepassing van de S-ATA specificaties, sommige fabrikanten lijken het daar niet zo nauw mee te nemen. Maar om alleen
Maxtor de schuld te geven... nee....
De
Maxtor Diamondmax 10 schijven hebben overigens met andere chipsets b.v. ATI helemaal geen problemen.
Ik ben geen
Maxtor of Nvidia fanboy, maar ik vindt dat
Maxtor al goede wil heeft getoond door firmware update's, dat Nvidia nog niets van zich laat horen is heel wat minder.
Overigens duiken deze problemen ook wel op met Samsung en Western Digital schijven, alleen wat minder dan bij de
Maxtor schijven. Dit komt misschien omdat de
Maxtor schijven, met name bij de tweaker communitie, erg populair zijn. Aangezien
Maxtor schijven over het algemeen goede resultaten neerzetten bij benchmarks en daar kijken veel tweakers toch graag naar.
[
Voor 19% gewijzigd door
_Dune_ op 03-03-2006 12:21
]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/