Toon posts:

Waarom is AMD sneller dan Intel?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben bezig met een project waarbij we een evolutionair algoritme gebruiken om Othello te leren spelen. We doen dit met 3 mensen. Ik heb een intel p4 2,4 ghz, en de twee anderen hebben beide een AMD.
Mijn computer doet over 1 run 29 uur, terwijl mijn teamgenoten met een AMD 2200+ (1,8ghz) binnen 24 uur klaar is. Ik heb ook nog een andere Intel 2,4 geprobeerd, maar dit ging net zo langzaam.

We gebruiken dezelfde Java versie (weet dat dit niet optimaal is, maar code was al beschikbaar), windows 2000, enz. Kan iemand me uitleggen waarom een amd 1,8ghz significant sneller rekent dan een p4 2,4ghz?

gr.

Frank

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:21

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Is weinig over te zeggen, aangezien we zo weinig van de applicatie weten. Wie weet is het programma wel geoptimaliseerd rondom een AMD processor, omdat de maker toevallig zo'n ding had. Met andere dingen zou je P4 weer sneller zijn :)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:37:
Hallo,

ik ben bezig met een project waarbij we een evolutionair algoritme gebruiken om Othello te leren spelen. We doen dit met 3 mensen. Ik heb een intel p4 2,4 ghz, en de twee anderen hebben beide een AMD.
Mijn computer doet over 1 run 29 uur, terwijl mijn teamgenoten met een AMD 2200+ (1,8ghz) binnen 24 uur klaar is. Ik heb ook nog een andere Intel 2,4 geprobeerd, maar dit ging net zo langzaam.

We gebruiken dezelfde Java versie (weet dat dit niet optimaal is, maar code was al beschikbaar), windows 2000, enz. Kan iemand me uitleggen waarom een amd 1,8ghz significant sneller rekent dan een p4 2,4ghz?

gr.

Frank
Omdat je hiermee laat zien dat je in Intel's marketing gelooft? Mhz is niet per definitie de primaire indicator van snelheid. Ik ben geen expert op processorarchitectuur, maar een P4 heeft een architectuur die meer gericht is op hoge Mhz. Voor jullie applicatie helaas niet het belangrijkste, vandaar dat AMD deze wint.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kort: AMD CPU's voeren per kloktik méér taken uit dan Intel CPU's :)
Lang: zie o.a. Hoe houdt AMD Intel bij ondanks veel lagere kloksnelheid?

Het laatste topic had je dmv de Search kunnen vinden. Voor keywords zie de topictitel :)
Zoekertje, dicht dus.

In jouw geval: hou er rekening mee dat een perfect afgestelde P4 systeem even snel of zelfs sneller moet zijn. Wellicht is bij jou de FSB en/of de geheugenbandbreedte een bottleneck (bijv. P4 2,4GHz@400 en/of single channel PC2100 of zelfs PC133 geheugen in plaats van P4 2,4@800 en/of Dual Channel PC3200, etcetera). Van de P4 2,4 zijn er 4 verschillende varianten. En aangezien je enorm weinig informatie geeft over de gebruikte hardware ..

[ Voor 69% gewijzigd door BalusC op 05-04-2005 10:15 ]

Dit topic is gesloten.