[Systeem] Processor of moederborden kapot? Wat te vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een tijdje geleden heb ik mijn pc min of meer doorbakken door mijn pc aan te zetten terwijl de ram module er niet helemaal goed inzat. Met als gevolg een doorbakken lucht en een niet functionerende pc, zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1002829. Ik dacht toen dat het aan mijn huidige moederbord lag, een ASUS P4P800SE.

Toen heb ik dit probleem opgelost door een ouder moederbord (een Shuttle Spacewalker) in mijn systeem te plaatsen, waarop het systeem weer prima werkte.... tot op gistermiddag dus :(

Ik liep naar mijn kamer, en ging achter mijn pc zitten, die aan stond, maar er gebeurde niks. De pc draaide, maar er was geen activiteit, hetzelfde probleem wat ik dus eerder had met mijn ASUS moederbord. Na een aantal reboots was er nog steeds geen activiteit. Het systeem kwam niet eens in zijn bios, maar ging wel aan. Er luidden geen systeempiepjes of iets dergelijks, maar het "aan" lampje op beide gaat aan, evenals de systeemfans en voeding. Ik heb de moederborden in mijn pc nu weer een aantal keer gewisseld maar beiden geven hetzelfde probleem.

Mijn videokaart werkt prima in andere pc's evenals mijn ram module en voeding.

Ik heb voor de grap even de processor (P4 2,4Ghz) uit mijn systeem gehaald en hem toen aangezet (met beide moederborden getest) en toen kreeg ik dezelfde non-activiteit. Ik ben dus bang dat mijn processor het begeven heeft. :'(

De 2 onderdelen waar het aan kan liggen is dus OF de processor, OF de beide moederborden, het tweede lijkt mij sterk aangezien de moederborden gewoon werken, zonder verdere activiteit of overhitting.

Weet iemand of het normaal is dat als je geen processor in een systeem hebt zitten, je moederbord dan ook geen bios weergeeft? Ik kan het zelf niet testen.

Heeft iemand dit misschien eerder gehad?

Ik moet namelijk weten wat ik moet vervangen, of mijn moederbord, of mijn processor. Ik kan mijn processor op korte termijn niet testen namelijk.

Ik bezit de volgende onderdelen,

P4 Prescott 2,4 Ghz 533 FBS
Elixir 512MB DDR PC2100 333
ASUS P4P800S SE
GeForce 4 Ti4200 128MB

Alvast hartelijk bedankt,

Matias

[ Voor 5% gewijzigd door Matias op 03-04-2005 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 09:46
Ik zie niet wat er abnormaal zou zijn dat als je processor in orde is dat het moederbord zonder CPU wel in de bios zou moeten geraken. En overigens piept mijn Mobo gewoon wat als er geen CPU in zit. Lijkt me duidelijk dat je Moederbord kapot is.
De oorzaak kan je gaan zoeken bij zaken zoals koeling, defecte insteekkaarten enz...

Maar het lijkt me echt duidelijk hier, nieuw mobo erin en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hmmm.. naja kga maar een simpele nieuwe halen in de hoop dat die wel werkt.

In iedergeval bedankt :Y)

[ Voor 82% gewijzigd door Matias op 04-04-2005 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:22

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

He Matias, Gooi er ook even een memtest overheen voordat je die processor koopt. Misschien is je geheugen wel getoast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 00:25
He matias,

Ik heb dit ook gehad bij mij en ook heel veel moederborden geprobeerd en toen bleek het later aan mijn processor te liggen. Kijk even achter op je processor of je tussen de pinnetjes niet iets zwart ziet zitten aan een of ander pootje. Als ik jou was zal ik eerst een andere processor proberen voordat je een nieuw moederbord gaat kopen, weet haast wel zeker dat het daar aan ligt.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire