Toon posts:

Op zoek naar externe microfoon voor digitale camera

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Olympus C-770UZ digitale (foto)camera.
Als je filmpjes met geluid opneemt dan wordt de zoom uitgeschakeld (waarschijnlijk vanwege het geluid dat de lens maakt), behalve met een externe microfoon.
Nu heb ik dit dus getest met een goedkoop microfoontje dat ik nog ergens had liggen en het werkt, alleen geeft deze dus een soort ruisend geluid.
Ik ben dus op zoek naar een beter microfoontje, ik heb alleen geen idee welke en waar ik zoiets kan vinden (heb ze niet in de pricewatch gezien). Bij de winkel waar ik mijn camera vandaan heb hadden ze ze niet.
Ik maak vooral foto's en filmpjes op open dagen van Defensie, dus ik ben op zoek naar een microfoontje die ook geluiden op afstand op kan nemen (dus niet zoeen die stemmen er tussenuit filtert).
Als ik een filmpje maak van een schip, pantservoertuig of vliegtuig dan wil ik dus dat ie daar het geluid van opneemt (ook als deze op maximale zoom afstand is, al is het geluid dan natuurlijk wel wat zachter).
Dus het liefst een microfoontje die vooral (maar niet alleen maar) datgene opneemt waar ik hem naartoe wijs.

De camera maakt gebruik van een standaard PC microfoon aansluiting.
Het moet wel een kleine zijn want ik wil hem aan mijn camera bevestigen (wat ik waarschijnlijk zal moeten improviseren).

Kan iemand mij helpen?

• TonyB
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 21:36
Hier is wel wat te vinden over microfoons bij video opname, wordt oa wat verteld over een sennheiser richtmicrofoon, en een sony zoom-microfoon (met te veranderen karakterestiek)

http://members.home.nl/mbvideo/Microfoons.htm

Verder gewoon eens Googlen op 'camera richt microfoon' oid...

Carpe Noctem

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die microfoon kost meer dan de prul-camera waar hij op aangesloten zal worden. Daarnaast zal het aansluiten niet 1 op 1 lukken. (Geen phantom power). De mircofoon versterker van de camera zal waarschijnlijk niet regelbaar zijn en niet van voldoende kwaliteit voor dit soort mircofoons.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag nog eens getest met een simpel microfoontje.
De ruis (een soort piepende ruis) is er alleen als ik in MPEG opneem.

Nu heb ik naar de eigenschappen van de geluidsstroomfilmpjes gekeken en die verschillen nogal.

Quicktime MOV
Samplefrequentei: 7875 Hz
Kanalen: Mono
Samplegrootte: 8 bits
Compressie geen

MPEG
Samplefrequentie: 48000 Hz
Kanalen: Stereo
Samplegrootte: Onbekend
Compresie: MPEG-4 audio

Zou hij in MPEG die ruis hebben omdat het microfoontje mono is?
In dat geval zou ik een stereo microfoontje moeten hebben.

Nu heb ik even op de website van Olympus gekeken en heb daar ook microfoons gezien (voor voice recorders).
http://www.olympus.nl/consumer/2587_2635.htm

De ME 51S of ME50S lijkt me wel wat.
Ik heb alleen geen idee of die goed werken met mijn camera, wat overigens geen prul is maar een uitstekende camera.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:05
Die ME51S lijkt me meer bedoeld dus voor voice recording, ziet er uit als twee niertjes tegen over elkaar waardoor je meer de zijkanten pakt dan de voorkant. Past niet echt bij het beeld.

Maar is die mpeg4 compressie niet gewoon erg extreem? Iets van 64kbps ofzo? Dat de mic mono is lijkt mij geen reden voor een piep. Ken de camera (veredelde fotocamera?) verder niet en die aansluiting ook niet.

Wellicht is er ergens een cheape supernier in een richtpijpje te vinden wat je er op kunt zetten.

Mijn Home Cinema in aanbouw