Autoradio direct op autoaccu.

Pagina: 1
Acties:
  • 14.281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Hoi iedereen die dit leest :P , ik zit met het volgende probleem.

Ik wou wel wat geluid voor bij het strand/aan het meer nu het weer mooi weer word. Dus ff kratje bier gehaald(wel Grolsch natuurlijk ;) ), spijltjes eruitgesneden, autoaccu erin gezet, 3-weg speakertjes gehaald en erin gezet.

Ik heb 3 verschillende autoradio's geprobeert(ze deden het allemaal in een auto getest), de 1e en 2e kreeg ik kapot door kortsluiting(geen zekering ertussen). De 3e liet ik uit mijn handen vallen.

Een maat heeft toen de krat meegenomen, en ook wat radio's uitgeprobeerd(hij werkt bij een auto bedrijf(2e hands onderdelen), hij sluit de 1e radio aan, brand door(zekering die erin zat niet doorgebrant), hij doet dit nog met 2 radio's, gebeurt precies hetzelfde mee.

Nou hoorde ik hem vaag mompelen over " vertraagde spanning en pieken" oid, weet iemand wat hij daarmee bedoelde, of hoe ik wel een redelijk nieuwe cassette-radio spelend op de accu kan krijgen(de hele oude radio's(mono, zonder casette) hebben niet last van het probleem)?

[ Voor 3% gewijzigd door heracles op 02-04-2005 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114521

Als je de + en de - omgekeerd aansluit dan polariseer je de elco's die er in zitten verkeerd, die hebben dat niet graag. Gelukkig zitten daar die fusen die vlug gaan tegenhouden dat die elco's gaan opblazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

nou ja vrij simpel, gewoon plus op de plus en min op de min :) en klaar. Zo zit het ook gewoon in een auto met dat verschil dat er vaak een relais tussen zit die geschakeld wordt door het contact slot. Het verhaal van pieken etc is gewoon onzin. Zeker de radio af op zeker 10 / 15 amp en indien goed aangesloten moet het prima gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
StuiTeR schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 21:30:
nou ja vrij simpel, gewoon plus op de plus en min op de min :) en klaar. Zo zit het ook gewoon in een auto met dat verschil dat er vaak een relais tussen zit die geschakeld wordt door het contact slot. Het verhaal van pieken etc is gewoon onzin. Zeker de radio af op zeker 10 / 15 amp en indien goed aangesloten moet het prima gaan
Dit gaat dus neit goed, 5 radio's zijn daar al getuigen van.
De zekeringen branden niet door. Radio brand wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127797

Ikzelf heb ook zown box :D

2x subwoofer units
2x tweeter
2x middeltoon
1x accu 200 ampere á 12volt
1x autoradio

Het werkt al een tiet! :D

Niets geen zekering of whatever, je kan gewoon plus aan plus, min aan min en tadaa :>

Knaluh!.. Ikzelf gebruik em voor het zonnen op het zwembad hier in de buurt met een gigantische ligweide, werkt perfect. hoewel het wel vrij zwaar is maargoed :)

iig.. Gewoon aansluiten, werkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:05
maar weet je wel zeker dat je de + en - wel goed hebt. Hier bij mij lukt het ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Dersan schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 21:38:
maar weet je wel zeker dat je de + en - wel goed hebt. Hier bij mij lukt het ook gewoon.
zolang rood nog de plus is en zwart de min heb ik het goed ;).

Maar het lukt echt niet!

Maar bij een echte oude radio(fm, mono, draaiknoppen) werkt hij wel. Alleen bij de nieuweren(display, rds) steeds niet.

[ Voor 18% gewijzigd door heracles op 02-04-2005 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 11:26
Meten is weten, met andere woorden pak een multie meter en meet wat de plus en de min is. Kan je ook gelijk zien welke geschakeld is en welke niet.

Wat je in ieder geval niet moet doen is er van uit gaan omdat de draad rood is daar wel 12V op staat. Dito voor zwart, dit is niet altijd de massa draad. Kan ook geel/groen zijn of een hele andere kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
TLer schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 21:51:
Meten is weten, met andere woorden pak een multie meter en meet wat de plus en de min is. Kan je ook gelijk zien welke geschakeld is en welke niet.

Wat je in ieder geval niet moet doen is er van uit gaan omdat de draad rood is daar wel 12V op staat. Dito voor zwart, dit is niet altijd de massa draad. Kan ook geel/groen zijn of een hele andere kleur.
Er hing een nog een bandje van de fabriek om het kabeltje waar een plusje opstond ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18749

Weet je zeker dat je geen 24v vrachtwagen accu gebruikt? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 18749 op 02-04-2005 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Anoniem: 18749 schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 22:08:
Weet je zeker dat je geen 24v vrachtwagen accu gebruikt? ;)
haha,
in een bierkrat? en ook nog te tillen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17712

Nog net. Maar niet als je hem eerst leeggedronken hebt (om plaats voor die accu te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Anoniem: 17712 schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 22:16:
Nog net. Maar niet als je hem eerst leeggedronken hebt (om plaats voor die accu te maken)
haha, geloof me maar dat hij snel leeg was ;), maar ff serieus, weet iemand al wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:19

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik snap jouw verhaal niet. :P

Naja, ik snap het wel, maar ik herken het niet. Ook zo vaak gedaan om radio's te testen, gewoon rechtstreeks op de accu aansluiten, + op + en - op - en gaan? Nooit stuk, nooit doorgefikt etc.

In dit geval zou ik de accu eens doormeten, want het probleem wat jij hebt is gewoon niet normaal gedrag, je hebt geen vertragers of relais of dat soort gein nodig. :) Sterker nog, in mijn auto heb ik ook gewoon een + en een - rechtstreeks van de accu getrokken om mijn radio op aan te sluiten. :)

Of jullie zitten echt consequent de + en - van de radio's om te draaien, maar dat lijkt me niet. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
IDD, ff accu doormeten . . . zou rond de 13,5V op moeten leveren.
Ja, dat is meer als 12 . . .maar dat klopt. B)

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Afterburner79 schreef op zondag 03 april 2005 @ 01:58:
Sterker nog, de vermogens van autoradios worden altijd opgegeven gemeten aan 14.4V. (Laadspanning)

Da's ook lekker verneukeratief, want dat haal je nooit tijdens het rijden op je boordnet, dus heb je af fabriek minder vermogen dan in het boekje staat. :P (Die sowieso al erg optimistisch zijn. :+ )

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 10:06
Bij een autoradio is geel vrijwel altijd de plus (continu) en de rode de geschakelde plus die normaal via het contact loopt. De zwart is min.
Dus zwart op de min, geel op de plus en rood op de plus. Dan zou ie het moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 21:39

Aapje

Opel-beun
Dit had ik vroeger ook eens met een neefje van me in zijn boot, tot we gewoon een oude radio hebben gesloopt en ipv een trafo de acu hebben neer gezet :p

Ben benieuwt waarom die radio's telkens eruit klappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:45

mr_petit

opperprutser

Waar ik wel eens van heb gehoord is dat als het aansluiten vonkt, er hoge spanningspieken vrijkomen. Dit kan je waarschijnlijk wel met een fatsoenlijke schakelaar voorkomen. (dus geen draarje 'live' aan de pool binden).
Voor de rest zou het gewoon moeten werken

Waar ik eigenlijk meer benieuwd naar ben is hoe jij aan al die autoradio's komt 8)7 >:)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leftbird
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik weet het niet meer zeker maar de zwarte kan volgens mij ook een schakeldraad zijn je hebt bij een autoradio meestal een spannings draad die via het contactslot gaat en een constant spanning (voor de klok zenders onthouden e.d.) zou het niet kunnen zijn dat de zwarte draad is voor de + over het contact slot en de rode de constant spanning. Wat voor kleuren hangen er nog meer aan die radio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Moderne autoradio's hebben bijna altijd brugversterkers.
Dat betekent dat de luidspreker niet aan massa (min) mag hangen. De beide draden van iedere luidspreker uitgang van de autoradio mag alleen naar de bijbehorende luidspreker, en verder nergens anders aan verbonden zijn.

Ik heb het idee dat jij een van de luidpreker uitgangsdraden met de min verbonden hebt.

Bij oude autoradio's is dat normaal, daar is een van de luidsprekerdraden verbonden met massa en daar kon je ook maar 1 draad naar de luidspreker leggen - de andere kant kon aan het chassis. Maar bij de nieuwe autoradio's gaat dat dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Afterburner79 schreef op zondag 03 april 2005 @ 01:58:
zal zo ff meten.
Jimster schreef op zondag 03 april 2005 @ 02:03:
Bij een autoradio is geel vrijwel altijd de plus (continu) en de rode de geschakelde plus die normaal via het contact loopt. De zwart is min.
Dus zwart op de min, geel op de plus en rood op de plus. Dan zou ie het moeten doen.
Er is geen gele draad over :P
mr_petit schreef op zondag 03 april 2005 @ 04:22:
Waar ik wel eens van heb gehoord is dat als het aansluiten vonkt, er hoge spanningspieken vrijkomen. Dit kan je waarschijnlijk wel met een fatsoenlijke schakelaar voorkomen. (dus geen draarje 'live' aan de pool binden).
Voor de rest zou het gewoon moeten werken

Waar ik eigenlijk meer benieuwd naar ben is hoe jij aan al die autoradio's komt 8)7 >:)
Haha, wat denk je, met een breekijzer kom je al heel ver;).. Nee, ff serieus, ik werk bij een auto bedrijf, die ook in 2e hands onderdelen doet, en de meeste radio's komen van de sloop(zit mooi spul tussen :o )
leftbird schreef op zondag 03 april 2005 @ 08:09:
Ik weet het niet meer zeker maar de zwarte kan volgens mij ook een schakeldraad zijn je hebt bij een autoradio meestal een spannings draad die via het contactslot gaat en een constant spanning (voor de klok zenders onthouden e.d.) zou het niet kunnen zijn dat de zwarte draad is voor de + over het contact slot en de rode de constant spanning. Wat voor kleuren hangen er nog meer aan die radio?
er hangen nog wel 2e blauwe draden aan (bij een van de radio's) hangt wel een labeltje omheen, zal zo ff kijken wat erop staat.
joopv schreef op zondag 03 april 2005 @ 08:33:
Moderne autoradio's hebben bijna altijd brugversterkers.
Dat betekent dat de luidspreker niet aan massa (min) mag hangen. De beide draden van iedere luidspreker uitgang van de autoradio mag alleen naar de bijbehorende luidspreker, en verder nergens anders aan verbonden zijn.

Ik heb het idee dat jij een van de luidpreker uitgangsdraden met de min verbonden hebt.

Bij oude autoradio's is dat normaal, daar is een van de luidsprekerdraden verbonden met massa en daar kon je ook maar 1 draad naar de luidspreker leggen - de andere kant kon aan het chassis. Maar bij de nieuwe autoradio's gaat dat dus niet meer.
Ik heb niet een van de luidspreker draden aan de min verbonden. En dit waren nog wel radio's waar je de - niet naar het chassis moest leggen, maar gewoon naar de - van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Toevallig wel een oranje?
heracles schreef op zondag 03 april 2005 @ 13:35:
er hangen nog wel 2e blauwe draden aan (bij een van de radio's) hangt wel een labeltje omheen, zal zo ff kijken wat erop staat.
Die blauwe draden zijn waarschijnlijk voor een elektrische antenne en/of versterker.

Meestal staat er op de boven of onderkant een simpel schema of een beschrijving van de kleuren.
Welk merk (en evt. het type) radio probeer je aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
KILLorBE schreef op zondag 03 april 2005 @ 16:00:
[...]

Toevallig wel een oranje?

[...]

Die blauwe draden zijn waarschijnlijk voor een elektrische antenne en/of versterker.

Meestal staat er op de boven of onderkant een simpel schema of een beschrijving van de kleuren.
Welk merk (en evt. het type) radio probeer je aan te sluiten?
Ook geen oranje over, ik probeerde een sony aan te sluiten(een oude), maar heb ook al supertech's geprobeerd, en nog wel andere merken.

Hij speelt dus wel met hele oude radio's (mono, draaiknoppen, geen casette). Die kunnen meer hebben hoorde ik.

Alle spelers die ik tot nu toe heb geprobeerd zijn nu allemaal kapot, het gaat erom dat als ik nog een speler krijg, dat ik die aansluit en dat die dan niet kapot gaat;), dus hoe ik dta kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

heracles schreef op zondag 03 april 2005 @ 18:12:
[...]

Ook geen oranje over, ik probeerde een sony aan te sluiten(een oude), maar heb ook al supertech's geprobeerd, en nog wel andere merken.

Hij speelt dus wel met hele oude radio's (mono, draaiknoppen, geen casette). Die kunnen meer hebben hoorde ik.

Alle spelers die ik tot nu toe heb geprobeerd zijn nu allemaal kapot, het gaat erom dat als ik nog een speler krijg, dat ik die aansluit en dat die dan niet kapot gaat;), dus hoe ik dta kan voorkomen.
Nou, door de juiste draden op de juiste polen aan te sluiten. En te zorgen dat je Accu goed is. Zoals je ondertussen al uit het topic had kunnen opmaken, zijn er legio mensen die hun radio rechtstreeks op de accu hebben (zoals ik ook) en die zelfbouw dingen hebben met een Accu en een autoradio en speakers (zoals ik ook al meerdere malen gemaakt hebt) en die dus nooit de problemen hebben van eerst 5 radio's doorfikken zoals bij jullie gebeurd. :P Kortom, er is geen "foefje" wat je eerst moet doen. Een autoradio (ook moderne) kan gewoon rechtstreeks op de accu.

Als je piekstromen niet vertrouwd, (nooit last van gehad) doe je eerst een schakelaar op de + van de accu, voordat je de boel aansluit en dan gooi je de schakelaar om. Zorg gewoon dat je de juiste bekabelings en kleurlayout hebt van desbetreffende autoradio (japans spul : oranje is schakelplus, rood permanent plus, (zenderinstellingen, bass/treble settings etc) zwart is min) en sluit het ding aan de op de accu. Zo werkt het namelijk altijd. :) (En meet die accu door!)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
heracles schreef op zondag 03 april 2005 @ 18:12:

Weet je zeker dat ze kapot zijn?
Zo ja, heb je enig idee wanneer ze kapot gingen of wat er wel of niet gebeurde? (Bv toen je ze aanzette en de verlichting deed het even, of gingen ze simpelweg nooit aan).
Wat is de spanning van de accu?
Hoeveel Ohm zijn de luidsprekers?
Heb je de draden die niet zijn aangesloten apart geisoleerd (Bv de blauwe draden, extra speaker uitgangen)?

Ik repareer in m'n vrije tijd audio apparatuur, en het zijn veelal autoradio's, meestal zijn het dezelfde problemen....opgeblazen eindtrappen, of simpelweg gesmolten verbindingen doordat ze speakers parallel hebben aangesloten e.d., maar alle radio's test ik op een voeding van 13,8V en dat heeft nog nooit één probleem opgeleverd.
GaMeOvEr schreef op zondag 03 april 2005 @ 18:24:
(japans spul : oranje is schakelplus, rood permanent plus, (zenderinstellingen, bass/treble settings etc) zwart is min) en sluit het ding aan de op de accu. Zo werkt het namelijk altijd. :) (En meet die accu door!)
Volgens mij zijn zowel Pioneer, Sony en Kenwood Japans, maar naar mijn weten gebruikt alleen Pioneer een oranje voedingsdraad, Kenwood en Sony gebruiken een gele draad.
Daarbij is de gele of oranje draad meestal de permanente plus en de rode de ACC draad (ACCessory oftewel de secundaire voedingskabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
KILLorBE schreef op zondag 03 april 2005 @ 19:35:
[...]

Weet je zeker dat ze kapot zijn?
Zo ja, heb je enig idee wanneer ze kapot gingen of wat er wel of niet gebeurde? (Bv toen je ze aanzette en de verlichting deed het even, of gingen ze simpelweg nooit aan).
Wat is de spanning van de accu?
Hoeveel Ohm zijn de luidsprekers?
Heb je de draden die niet zijn aangesloten apart geisoleerd (Bv de blauwe draden, extra speaker uitgangen)?

Ik repareer in m'n vrije tijd audio apparatuur, en het zijn veelal autoradio's, meestal zijn het dezelfde problemen....opgeblazen eindtrappen, of simpelweg gesmolten verbindingen doordat ze speakers parallel hebben aangesloten e.d., maar alle radio's test ik op een voeding van 13,8V en dat heeft nog nooit één probleem opgeleverd.

[...]

Volgens mij zijn zowel Pioneer, Sony en Kenwood Japans, maar naar mijn weten gebruikt alleen Pioneer een oranje voedingsdraad, Kenwood en Sony gebruiken een gele draad.
Daarbij is de gele of oranje draad meestal de permanente plus en de rode de ACC draad (ACCessory oftewel de secundaire voedingskabel).
ze zijn zeker kapot.
sommigen gingen door m'n eigen schuld kapot(kortsluiting),

Bij 1tje ging display niet van aan, geen vonken, geen brandlucht(de hoofdzekering en de zwevende zekering waren NIET doorgebrand), toch bleek hij bij nadere inspectie wel zijn doorgebrand(de zekeringen zijn er dus niet doorheen gesprongen:s).

Luidsprekers zijn normale 3weg(nieuwe) autoluidsprekers, met de ohms zit het dus wel goed.

de blauwe draden zijn goed geisoleerd, raakt ook niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

KILLorBE schreef op zondag 03 april 2005 @ 19:35:

Check, Pioneer oranje, Sony en Kenwood Geel. :) (Geel is bij Pioneer weer verlichtings/dim draadje)

Op zich allemaal niet zo lastig, maar ik was ff kwijt hoe dat zat. Zover ik weet zijn Alpine en Clarion ook japans, hoe dat daar zit weet ik niet. ;)

De schakelplus is goed te herkennen aan het feit dat hij meestal dikker uitgevoerd is, omdat de eindtrappen ermee gevoed moet worden. De permanente plus is meestal dunner, is alleen maar voor wat settings enzo. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Een auto heeft geen -, enkel een 0 ;)

Best wel vreemd verhaal, maar altijd een zekering gebruiken bij loodaccu's en bij de rest ook eigenlijk, weet je wel zeker dat alles 100% goed was? ik kan niet geloven dat je achter elkaar radio's kapot maakt.

Rood is continu, Oranje is schakel, Zwart is 0.
Ik heb diverse radio's in mijn handen gehad waar de functie van de draden op de draden geprint stond, misschien daar eens naar kijken? en met een multimeter even de + en de 0 van de accu opzoeken, kan ook heel nuttig zijn (wel weten welk draadje waar in de multimeter hoort ;) )

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
GaMeOvEr schreef op zondag 03 april 2005 @ 22:18:
[...]

Check, Pioneer oranje, Sony en Kenwood Geel. :) (Geel is bij Pioneer weer verlichtings/dim draadje)

Op zich allemaal niet zo lastig, maar ik was ff kwijt hoe dat zat. Zover ik weet zijn Alpine en Clarion ook japans, hoe dat daar zit weet ik niet. ;)

De schakelplus is goed te herkennen aan het feit dat hij meestal dikker uitgevoerd is, omdat de eindtrappen ermee gevoed moet worden. De permanente plus is meestal dunner, is alleen maar voor wat settings enzo. :)
Sorry, ik moet weer ff zeiken ;) , dat zou geen goed idee zijn, het contactslot zou op die manier ongekende vormen aannemen omdat ze gigantische stromen te verwerken krijgen (los van het feit dat ze dat al moeten), de rode draad is meestal dunner en is voldoende om de radio dmv een relais (Solid state) aan te zetten.
Resistor schreef op zondag 03 april 2005 @ 22:45:
Rood is continu, Oranje is schakel, Zwart is 0.
Rood is schakel, oranje of geel is continue.

Ga er maar niet tegen in...*KILLorBE pakt ff een radio*....Pioneer...Oranje draad --> label --> To terminal always supplied with power regardless of ignition switch position....Vers une borne alimentée en permanence indépendamment de la clé de contact......An eine Stromversorgung ...blah blah

*KILLorBE pakt een andere radio* Philips --> Wiring Diagram --> +12V Yellow/Red --> Antenne Blue --> +12V Red --> Aarde Brown
Verschil tussen de eerste 12V en de 2de 12V is het plaatje, bij de eerste staat een ACCU en bij de tweede een SLEUTEL....dus rood is schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

KILLorBE schreef op zondag 03 april 2005 @ 23:13:

Sorry, ik moet weer ff zeiken ;) , dat zou geen goed idee zijn, het contactslot zou op die manier ongekende vormen aannemen omdat ze gigantische stromen te verwerken krijgen (los van het feit dat ze dat al moeten), de rode draad is meestal dunner en is voldoende om de radio dmv een relais (Solid state) aan te zetten.
:P

En toch is mijn oranje dikker dan mijn rode (Pioneer) dus ik vraag me af hoe dat dan gaat. Want Oranje is schakelplus (is ook met 15A afgezekerd in het draadje) en rood permanent plus. (ook met een zekering, maar dat is een glas dingetje van 1 of 2A ofzo.) Gaat dat tegenwoordig op de ACC stand van je contactslot ook niet gewoon met een relais aansturing?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Resistor schreef op zondag 03 april 2005 @ 22:45:
Een auto heeft geen -, enkel een 0 ;)
Maar dan andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 21:39

Aapje

Opel-beun
Ik weet niet zeker maar bij een beetje moderne radio (zo'n ding met een LCD), heeft meestal een extra draad die ook stroom moet hebben wilt ie werken, want ik heb onder me buro een versterkertje liggen van de kijkshop, 200 watt supertech geval wat normaal in de auto hoort dus, maar daar moet ik op 2 kabeltjes de fase aansluiten wil hij werken...
Stond iets in de manual over een atenne draad, het is een kleine gok maar kan er ook compleet naast zitten :)

Edit: blap ik met me bolle kop denk slim te zijn terwel meer mensen met 't idee al kwamen :+ volgende keer maar effe lezen :p

[ Voor 13% gewijzigd door Aapje op 04-04-2005 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
BaBoOn schreef op maandag 04 april 2005 @ 13:49:
Ik weet niet zeker maar bij een beetje moderne radio (zo'n ding met een LCD), heeft meestal een extra draad die ook stroom moet hebben wilt ie werken, want ik heb onder me buro een versterkertje liggen van de kijkshop, 200 watt supertech geval wat normaal in de auto hoort dus, maar daar moet ik op 2 kabeltjes de fase aansluiten wil hij werken...
Stond iets in de manual over een atenne draad, het is een kleine gok maar kan er ook compleet naast zitten :)

Edit: blap ik met me bolle kop denk slim te zijn terwel meer mensen met 't idee al kwamen :+ volgende keer maar effe lezen :p
dus jij zegt, dat nog een kabel waarschijlijk op de plus moet worden aangesloten?(kan het altijd proberen, nog een radio maakt ook niet meer uit(zal zo wel ff foto posten van verzameling radio's:p) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 07:56
zo een?

Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~wmeester/CIMG1707klein.JPG :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
foto komt eraan..;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakzone.nl/f/g/10536nh25dYVn.jpg
Sorry voor slechte foto, tja, telefoon he ;)

Dat plakband rond antenne is inmiddels al weg:P, de radio die je daar in de kist ziet zitten is een oude die het wel goed doet(maar geen antenne, casette, bas/trebble niet te regelen, en hij is mono), er komt wel trouwens een zeer lekkere bas uit,door de 3wegspeakers.

Edit: dit zijn nog geeneens alle radio's die kapot zijn. Ook nog 3 bij een maat van me zoals ik al verteld had.

[ Voor 58% gewijzigd door heracles op 04-04-2005 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Edit: dit zijn nog geeneens alle radio's die kapot zijn. Ook nog 3 bij een maat van me zoals ik al verteld had.
Ik zou er bijna wat van gaan denken :w

"Krat blijft eigendom van de brouwerij" :D

[ Voor 14% gewijzigd door spone op 04-04-2005 18:37 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
spone schreef op maandag 04 april 2005 @ 18:35:
[...]

Ik zou er bijna wat van gaan denken :w

"Krat blijft eigendom van de brouwerij" :D
haha, hij mag best eigendom van de brouwerij blijven:P, zolang ik hem maar mag gebruiken ;).

radio's komen allemaal van de sloop.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 07:56
ik heb er ook een deksel bij, zodat ie spatwater-proof is.

deze is gebruikt op scouting zomerkampen. scheelt nogal wat batterijen namelijk, in een week.

is trouwens ook gelijk multifunctioneel geworden

- stoel
- tafel
- broodplank
- dienblad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Hm, hier dan maar ff een kickje.

Heb weer een andere radio, een sony. Er zitten 8 draden bij voor 4 luidsprekers. Hoe ik die aan moet sluiten snap ik nog :P . Er zit ook een zwarte draad ( - ) en een rode draad ( + ) aan. Dat snap ik ook nog. Maar nou zitten er ook nog 2 blauwen aan(waarvan 1 met witte baan door het blauwe heen). Op de ene blauwe staat: " AMP REM MAX 0.3A" en op de andere blauwe staat: " AMP REM MAX 0,1A".

Nou gaat het display wel branden(maar steeds aan/uit/aan/uit/enz) als ik 1 van de blauwe draden ook op de + aansluit.Net alsof hij niet genoeg stroom krijgt. Af en toe blijft het display ook gewoon aan.(dan brand hij gewoon, kan ik zenders zien enz.)

Weet iemand waar die blauwen nou precies aanmoeten? Als ik ze nergens op aansluit doet de radio het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Amp Rem betekent Amplifier remote, oftewel: een 0.1A of 0.3A schakelspanning zodat je versterker of electrische antenne aan gaat. Die moet je niet aan de + knopen, aangezien het ding zelf al 12V afgeeft.

edit:
sony radio, stond me iets van bij dat die krengen niet aan willen als je antenne aansluiting niet aangesloten is. Heb ik iig wel ooit meegemaakt met een ouder model, deed pas iets nadat antenne aangesloten was. Zal wel iets met aarding zijn op dat ding.

[ Voor 40% gewijzigd door _JGC_ op 09-04-2005 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-06 07:46

JeroenT

hoi!

Die 2 draden zijn ervoor om een eventuele eindversterker (AMPlifier) aan te zetten.
Die hoef je dus niet aan te sluiten.. en al helemaaal niet op de + aansluiten , straks mol je iets in je radio.

Je hebt op een autoradio altijd een min (-) , een plus (+) en een remote , die remote komt op je contact , de min en de plus sluit je gewoon aan op je accu.

Zodra je de sleutel omdraait wordt de remote aan plus gelegd. en zie daar , je radio gaat aan.

Hetzelfde werkt dus ook met die 2 blauwe uitgangen , zodra je de radio aanzet worden die uitgangen hoog (+12v) en gaan je eindtrappen aan.

Zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn? je zoekt gewoon even in het boekje van je radio de aansluit gegevens op..

/ tooo sloww..

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenT op 09-04-2005 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Klubbheads schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 22:50:
Die 2 draden zijn ervoor om een eventuele eindversterker (AMPlifier) aan te zetten.
Die hoef je dus niet aan te sluiten.. en al helemaaal niet op de + aansluiten , straks mol je iets in je radio.

Je hebt op een autoradio altijd een min (-) , een plus (+) en een remote , die remote komt op je contact , de min en de plus sluit je gewoon aan op je accu.

Zodra je de sleutel omdraait wordt de remote aan plus gelegd. en zie daar , je radio gaat aan.

Hetzelfde werkt dus ook met die 2 blauwe uitgangen , zodra je de radio aanzet worden die uitgangen hoog (+12v) en gaan je eindtrappen aan.

Zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn? je zoekt gewoon even in het boekje van je radio de aansluit gegevens op..

/ tooo sloww..

Succes!
radio komt van de sloop, geen boekje bij he ;).

maar zoals ik al zei: rood aan plus en zwart aan de min. Dan gaat de radio Niet aan. Als ik een van de blauwe ook bij de plus doe, dan gaat hij aan(half dan, steeds aan/uit alsof hij te weinig stroom krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laat alsjeblieft die blauwe kabeltjes voor wat ze zijn... Vind je het gek dat die radio's naar de klote gaan? Daar komt stroom uit, er moet niks in... :X

Je moet óók de gele aansluiten, zoals al -ik weet niet hoeveel keer- hiervoor gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

heracles schreef op zondag 10 april 2005 @ 12:16:
[...]

radio komt van de sloop, geen boekje bij he ;).

maar zoals ik al zei: rood aan plus en zwart aan de min. Dan gaat de radio Niet aan. Als ik een van de blauwe ook bij de plus doe, dan gaat hij aan(half dan, steeds aan/uit alsof hij te weinig stroom krijgt).
:'(

Vertel eens welke draden er nog meer uitkomen? misschien kun je zelfs even het type van je radio geven?
Misschien is de remote draad eraf geknipt? meestal zijn die geel of oranje.

En anders koop je een fatsoenlijke nieuwe radio voor +-100 euro bij een mediamarkt oid.
Als je je dan aan de aansluitschema's houdt kan er weinig mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

sjezus is dit nou nog niet opgelost :) blijf idd van die blauwe draden af !! het feit dat je radio steeds aan / gaat is meestal een teken dat je voeding te zwak is. in dit geval dus de accu te "leeg" dit verschijnsel zie je ook vaak bij zwaardere versterkers. Laad de accu even goed op of test de radio rechtstreeks op de acculader..............uuuh als deze wel mins 5 amp kan geven anders laat maar. dan gaat ie dus weer
aan / uit hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

En dan ligt het ook nog aan de acculader... de meeste acculaders geven namelijk geen pure DC onbelast... ze gebruiken de accu als afvlakker.

Dus nooit zomaar alleen de radio aan een willekeurige acculader knopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

mm inderdaad :) vergeet het acculader verhaal. Laadt de accu op en ga daar mee verder testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Klubbheads schreef op zondag 10 april 2005 @ 12:47:
[...]

:'(

Vertel eens welke draden er nog meer uitkomen? misschien kun je zelfs even het type van je radio geven?
Misschien is de remote draad eraf geknipt? meestal zijn die geel of oranje.

En anders koop je een fatsoenlijke nieuwe radio voor +-100 euro bij een mediamarkt oid.
Als je je dan aan de aansluitschema's houdt kan er weinig mis gaan.
er komen geen andere draden uit.

alleen deze komen eruit:
8 luidspreker draden
1 + draad
1 - draad
2 blauwe draden.

Zal ff het type opzoeken.

En ik ben niet van plan een nieuwe radio te kopen. Waarom? Omdat het veel leuker is omdat het mij tot nu toe haast nog niks heeft gekost(alleen statiegeld krat dan).

Edit: het type is: Sony XR-6450RDS

ik zocht al aansluitschema's maar nog niks gevonden.

Edit 2: de autoaccu is net opgeladen en is in goede conditie, daar ligt het niet aan.

[ Voor 13% gewijzigd door heracles op 10-04-2005 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

hoe weet je dat de accu goed is ? heb je hem al wel eens doorgemeten ? ik begin steeds meer het idee te krijgen dat die namelijk de oorzaak kan zijn. Geen kortgesloten cellen etc ? Meet de spanning eens goed na en doe een vermogen test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Heb de accu bij een autobedrijf vandaan(waar ik werk), daar was hij goed(getest) en helemaal opgeladen.

ik heb net even spaningsmeter erbij gehad, die gaf 12,46 volt aan. Maar bij Ampere gaf hij helemaal niks aan. Denk dat spanningsmeter de geest heeft gegeven half(zo'n Aldi ding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
heracles schreef op zondag 10 april 2005 @ 15:37:
ik heb net even spaningsmeter erbij gehad, die gaf 12,46 volt aan. Maar bij Ampere gaf hij helemaal niks aan. Denk dat spanningsmeter de geest heeft gegeven half(zo'n Aldi ding).
OMG, je hebt je multimeter toch niet op stroomstrekte (Ampere) gezet en dan op de accu zonder een verbruiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
yoshi_rules schreef op zondag 10 april 2005 @ 15:57:
[...]

OMG, je hebt je multimeter toch niet op stroomstrekte (Ampere) gezet en dan op de accu zonder een verbruiker?
hahaha, nee ;), ik mag dan blond zijn, maar niet zo blond. Maarja, morgen maar ff nieuwe halen.

Edit: te lui om te wachten, ik ga maar ff bij de buurman schooieren.

[ Voor 10% gewijzigd door heracles op 10-04-2005 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 23:24
Het aansluiten van de radio's direct op de accu moet geen enkel probleem zijn. Het probleem is 99,9% zeker de manier waarop je het aansluit. Als je netjes de + op de + aansluit en de grond op de - dan moet het gewoon goed gaan.

- misschien accu op de luidsprekersuitgang + / - aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
savale schreef op zondag 10 april 2005 @ 18:10:
Het aansluiten van de radio's direct op de accu moet geen enkel probleem zijn. Het probleem is 99,9% zeker de manier waarop je het aansluit. Als je netjes de + op de + aansluit en de grond op de - dan moet het gewoon goed gaan.

- misschien accu op de luidsprekersuitgang + / - aangesloten?
m'n buurman is dr niet, dus heb nog niet opgemeten.

de luidsprekerdraden zijn gelabeld, dus die zijn niet verkeerd aangesloten.

De radio doet het nu (half) ik heb (jawel:p) een van de blauwe draden ook op de + aangesloten.

Ik hoor alleen nog geen geluid(wel die piepjes van als je op een knopje drukt).
Weet iemand waar dat aan kan liggen? Mute enz staat er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
heracles schreef op zondag 10 april 2005 @ 19:25:
[...]Ik hoor alleen nog geen geluid(wel die piepjes van als je op een knopje drukt).
Heb je wel een antenne aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

heracles schreef op zondag 10 april 2005 @ 19:25:
[...]

m'n buurman is dr niet, dus heb nog niet opgemeten.

de luidsprekerdraden zijn gelabeld, dus die zijn niet verkeerd aangesloten.

De radio doet het nu (half) ik heb (jawel:p) een van de blauwe draden ook op de + aangesloten.

Ik hoor alleen nog geen geluid(wel die piepjes van als je op een knopje drukt).
Dude.... Die blauwe draden zijn niet om aan de voeding aan te sluiten! :X

Dat zijn remote kabels die zelf een licht +12V signaal afgeven naar een elektrische antenne of een versterker, zodat die ook inschakelen als je je radio aanzet. Die moeten dus NIET op de accu.

Die Sony moet gewoon 3 draden hebben voor op de accu, dat hebben namelijk alle moderne (met geheugen posities) autoradio's, anders kun je ze nooit via het contactslot aansluiten, omdat ze een permanente plus nodig hebben om deze zenders enzo te onthouden en een geschakelde plus, om het versterker gedeelte te voeden als je je radio aanhebt. Kortom, er zal wel een kabel afgeknipt zijn ofzo. Het is gewoon ontzettend lang geleden dat je radio's had met maar één plus en een min. Tegenwoordig (lees, vanaf het moment dat het ding een digitale tuner met presets heeft) hebben ze 2X een plus en 1X een min.

Maar goed, ga je gang en fik er nog 30 door hoor, luister vooral niet naar wat mensen hier zeggen. :/

(Start dan geen topic als je denkt het allemaal beter te weten, dat is minder irritant.)

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 10-04-2005 21:03 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
GaMeOvEr schreef op zondag 10 april 2005 @ 21:02:
[...]

Dude.... Die blauwe draden zijn niet om aan de voeding aan te sluiten! :X

Dat zijn remote kabels die zelf een licht +12V signaal afgeven naar een elektrische antenne of een versterker, zodat die ook inschakelen als je je radio aanzet. Die moeten dus NIET op de accu.

Die Sony moet gewoon 3 draden hebben voor op de accu, dat hebben namelijk alle moderne (met geheugen posities) autoradio's, anders kun je ze nooit via het contactslot aansluiten, omdat ze een permanente plus nodig hebben om deze zenders enzo te onthouden en een geschakelde plus, om het versterker gedeelte te voeden als je je radio aanhebt. Kortom, er zal wel een kabel afgeknipt zijn ofzo. Het is gewoon ontzettend lang geleden dat je radio's had met maar één plus en een min. Tegenwoordig (lees, vanaf het moment dat het ding een digitale tuner met presets heeft) hebben ze 2X een plus en 1X een min.

Maar goed, ga je gang en fik er nog 30 door hoor, luister vooral niet naar wat mensen hier zeggen. :/

(Start dan geen topic als je denkt het allemaal beter te weten, dat is minder irritant.)
Hm, ik ga morgen wel ff langs lokale tuningboer. Kijken wat hij zegt over de aansluitingen en of er iets ontbreekt.

Je kunt natuurlijk best gelijk hebben, maar zover ik kan zien heeft hij geen afgeknipte draden, (zit stekker aan die je in de radio steekt).

Ik laat het nog wel horen.

En op dat commentaar dat ik maar niet moet gaan luisteren enz, ga ik geeneens op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

heracles schreef op zondag 10 april 2005 @ 21:20:
[...]

Hm, ik ga morgen wel ff langs lokale tuningboer. Kijken wat hij zegt over de aansluitingen en of er iets ontbreekt.

Je kunt natuurlijk best gelijk hebben, maar zover ik kan zien heeft hij geen afgeknipte draden, (zit stekker aan die je in de radio steekt).

En op dat commentaar dat ik maar niet moet gaan luisteren enz, ga ik geeneens op in.
Sowieso, probleem is natuurlijk : Die radio's komen allemaal van de sloop, dus weet je eigenlijk of die dingen het überhaupt goed doen? Misschien zijn ze wel gewoon stuk.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

tja blauw toch op de voeding zetten, ach joh zet er gewoon 220 volt op misschien dat hij het dan wel doet........... of zet hem eerst 5 minuten in een magnetron ik heb wel eens ergens gelezen dat hij dan vanzelf zonder iets aan te sluiten gewoon gaat werken..........................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

heracles schreef op zondag 10 april 2005 @ 21:20:
[...]

Mjah, hij heeft natuurlijk wel een punt... Je radio's doen het niet, je komt om advies vragen...
Vervolgens zeggen genoeg mensen die wél verstand van zaken hebben, in tegenstelling tot jezelf, dat je NIET DE BLAUWE DRAADJES AAN MOET SLUITEN... En wat doe je... Je sluit ze wel aan...
Het hoort gewoon niet, en waarschijnlijk heb je nu alweer wat gesloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Plus dat de radio's allemaal van de sloop komen.. hoe groot acht je de kans dat die zooi al kapot was voordat je het aansloot?

Afbeeldingslocatie: http://www.carhifidirekt.de/catalog/images/456002.jpg

Dit is een ISO verloopkabel voor oa een Sony XR-6450RDS , ik zie toch overduidelijk een GELE draad daar lopen.. dus er zit zowiezo een remote aansluiting op die radio.. ik gok dat de stekker die erbij zit gewoon een draadje mist.

Kijk anders even of het een beetje overeenkomt.. en dan gok je maar waar die gele draad ergens in moet :p

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenT op 11-04-2005 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Klubbheads schreef op maandag 11 april 2005 @ 00:53:
Plus dat de radio's allemaal van de sloop komen.. hoe groot acht je de kans dat die zooi al kapot was voordat je het aansloot?

[afbeelding]

Dit is een ISO verloopkabel voor oa een Sony XR-6450RDS , ik zie toch overduidelijk een GELE draad daar lopen.. dus er zit zowiezo een remote aansluiting op die radio.. ik gok dat de stekker die erbij zit gewoon een draadje mist.

Kijk anders even of het een beetje overeenkomt.. en dan gok je maar waar die gele draad ergens in moet :p
Radio's genoeg schijnbaar. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Ja, idd mist er een gele kabel.(heb ff bij autozaak nieuwe kabel gehaald). Het display enz doet het nu, alleen het geluid nog niet.

Ik ben bang dat ik met de blauwe draadjes de versterker heb opgeblazen die erin zit? (het kan natuurlijk ook gewoon dat hij al kapot was(sloopauto's komen meestal van ongelukken/schade enz, door de klap dus kapot).

En stel dat het daaraan ligt(zie bovenstaande), er zit ook nog een line out op de radio met 2 tulpstekkertjes. Word die ook versterkt door die interne versterker(die dus misschien kapot is?) Of zou ik daar wel eventueel boxen aan kunnen knopen?

Hij had idd wel gelijk, ik had beter moeten luisteren, maarja, eigenwijs he.

Edit:
Ik hoor alleen de boxen zeg maar even "knappen"(1 krak), als ik hem aanzet.

[ Voor 7% gewijzigd door heracles op 11-04-2005 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

heracles schreef op maandag 11 april 2005 @ 17:09:
Ja, idd mist er een gele kabel.(heb ff bij autozaak nieuwe kabel gehaald). Het display enz doet het nu, alleen het geluid nog niet.

Ik ben bang dat ik met de blauwe draadjes de versterker heb opgeblazen die erin zit? (het kan natuurlijk ook gewoon dat hij al kapot was(sloopauto's komen meestal van ongelukken/schade enz, door de klap dus kapot).

En stel dat het daaraan ligt(zie bovenstaande), er zit ook nog een line out op de radio met 2 tulpstekkertjes. Word die ook versterkt door die interne versterker(die dus misschien kapot is?) Of zou ik daar wel eventueel boxen aan kunnen knopen?

Hij had idd wel gelijk, ik had beter moeten luisteren, maarja, eigenwijs he.

Edit:
Ik hoor alleen de boxen zeg maar even "knappen"(1 krak), als ik hem aanzet.
Line out = uitgang voor een extra versterker. Daar kun je dus geen boxen op aansluiten, daar sluit je een tulpkabeltje op aan, naar een externe versterker, die je op de + en de - zit een aan laat gaan met die blauwe kabeltjes. ;) Daar komen dan je speakers weer aan. Dat is dus geen versterkte uitgang. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Weet iemand dan ook nog toevallig of ik de radio heb kapot gemaakt? door die draadjes aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nou... je hebt iets gedaan wat niet hoort, en nu doet ie het niet meer... do you're own math ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1196496

Hoi allemaal mijn naam is Demi ik ben nieuw hier ik lees dat jullie allemaal zo'n krat radio hebben ik wil deze ook gaan maken
Maar ik zit met de uitschakeling van de radio als deze niet gebruikt word hoe kan ik dat aan sluiten. Op de accu dat de radio uit gaat maar wel z'n geheugen bewaard word de radio betreft een alpine ine w990 bt

Ik hoop dat jullie kunnen helpen

Gr demi boy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-06 16:38
Pagina: 1