Verwijderd
Geloof maar dat die HD het begeven heeft. De schijf die erin zat, heeft natuurlijk een oplawaai gehad. De schijf die eraan hing, doet ie het nog wel? Dat zou wel vreemd zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 02-04-2005 17:54 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Hopelijk kan ik er nog wat spul afkrijge door de vriezer truc
Dat zou ik alleen aanraden bij een echt gecrashte hdd, wat hier nog niet eens zo zeker is.
(Ik zou het in ieder geval nog niet doen.)
Detecteed het BIOS hem wel, en alleen Windows niet?
Wat als je hem handmatig instelt in de BIOS?
Mocht het BIOS hem wel detecteren: wat zegt Speedfan (HDD SMART status) er van?
Wat voor HDD is het?
[ Voor 11% gewijzigd door r0b op 02-04-2005 17:57 ]
Ik zou hem ook ff in de vriezer hebben gelegdmaar de HDD die er al in zat is ondetecteerbaar, en tikt.
Gecrashed ?
Volledig werkzaam ?
Kies één van deze 2 en je wint 1000 euro !
tikkend geluid lijkt me een head-crashLennieboy83 schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 18:33:
Ik zou (als er belangrijke data op staat) een vervangende printplaat opzoeken, dat is het enige wat nu nog rest denk ik, met kortsluiting mag je hopen dat je alleen de printplaat hebt verziekt en de rest nietsucces
A wise man's life is based around fuck you
[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 02-04-2005 18:38 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Verwijderd
Heb dit ook en keer gehad. Dit komt omdat de hdd niet meer te detecteren was in de bios maar handmatig instellen lukt wel en heeft daarna nog een jaar gewerkt.
Heb er echter uit voorzorg geen belangrijke dingen meer opgezet zodat als de schijf volledig zou uitvallen het geen bezwaar was.
[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 02-04-2005 18:56 ]
Maar wat bedoel je met handmatig instellin in het bios ?
En wat betreft jouw vraag: je doelt op deze passage uit de FAQ?
Welja .. Daar staat letterlijk de toelichting in .. Wat begrijp je dan niet?Probeer de schijf handmatig in de BIOS in te stellen
Dat wil nog weleens helpen wanneer de schijf niet (correct) meer wordt herkend in de BIOS. Duik hiertoe de BIOS in, ga naar de "Standard CMOS menu" en zet de schijf op "user" en stel handmatig de cylinders, sectors en heads in. De juiste waarden kun je over het algemeen op het labeltje van de schijf terugvinden of anders natuurlijk op de website van de harddiskfabrikant.
[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 02-04-2005 19:15 ]
r0b schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 17:56:
[...]
Detecteed het BIOS hem wel, en alleen Windows niet?
Wat als je hem handmatig instelt in de BIOS?
Mocht het BIOS hem wel detecteren: wat zegt Speedfan (HDD SMART status) er van?
[...]
[ Voor 62% gewijzigd door BalusC op 02-04-2005 19:16 ]
Door het bovenstaandeVerwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 18:52:
DAt tikken kan kommen doordat de kop verder bewogen wordt dan de laatste cillinder. De kop tikt dus tegen het einde van de geleider waar die normaal gesproken nooit mag komen.
Heb dit ook en keer gehad. Dit komt omdat de hdd niet meer te detecteren was in de bios maar handmatig instellen lukt wel en heeft daarna nog een jaar gewerkt.Heb er echter uit voorzorg geen belangrijke dingen meer opgezet zodat als de schijf volledig zou uitvallen het geen bezwaar was.
Edit: Zet belangrijke info altijd redundant weg (mirror of raid 5 o.i.d.)
[ Voor 11% gewijzigd door RpR op 02-04-2005 19:19 ]
An assumption is the mother of all fuck-ups
hoe doet linux dat danDjRp schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 19:18:
Boot eens met een Knoppix Boot CD, ik heb al meerdere malen meegemaakt dat een gecrashte hdd die in de bios niet gedetecteerd kon worden doodleuk met Linux uitgelezen werd. Linux trekt zich namelijk niets aan van (de meeste) bios instellingen. Daarna is het een kwestie van data kopiëren en de hdd naar de prullenmand te verplaatsten.
|>
Linux pluist alle hardware zelf uit en configureerd deze vervolgens. Dingen als harddisk instellingen detecteerd hij dus zelf en trekt zich niets aan van wat er in de BIOS is ingesteld. Give it a try, maybe your lucky. De knoppix ISO is overal te downloaden.Simon schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 19:19:
[...]
hoe doet linux dat dandat heb namelijk nog nooit gehoord
An assumption is the mother of all fuck-ups
Ja en dan vraag je aan mij "en wat bedoel je met [...] "
Maargoed, de meeste tips en suggesties die hier zijn gegeven, zoals ook de Knoppix tip, staan toch al in de FAQ van dit subforum: Hoe krijg ik verloren gegane data terug?, naast een hoop andere tips. Doe er je voordeel mee
In de vriezercaspergt schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 17:51:.....Ik heb hem in de vriezer liggen.....
200 Ways To Revive A Hard Drive.pdf
OPMERKING en/of WAARSCHUWING: Don't try this at home... oftewel alles op eigen risico!
[ Voor 13% gewijzigd door MaximumPower op 02-04-2005 19:57 ]
Minimum to the MaximumPower!
HELAAS HELAAS, ik kreeg alleen maar een HARDERE tik
Jammer Genoeg, iniedergeval, hij detecteerd hem wel in het bios , maar hij komt niet voorbij die tik, en het duurt ook erg lang.
[ Voor 45% gewijzigd door caspergt op 02-04-2005 19:49 ]
Niet waar. Neem eens zoals zo vaak eerder gezegd de FAQ van dit subforum door:MaximumPower schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 19:41:
In de vriezerdat is toch alleen als je problemen hebt met een te HEET geworden harddisk?
Caspergt: ik adviseer je om de HDD minimaal 24 uur in de diepvries te laten liggenProbeer de diepvries methode
Soms wil het nog wel eens helpen om een HDD die niet meer op wil spinnen een nachtje in de diepvries te laten liggen. Verpak de hdd dan wel in plastic tegen de ijsvorming en condens. Door de lagere temperatuur zal het metaal iets krimpen waardoor je kans hebt dat de schijf alsnog weer op zal spinnen. Maar de kans bestaat altijd dat de HDD wederom crasht wanneer deze een tijdje uit de vriezer is gehaald om aan de PC te koppelen. Terw_Dan heeft hier een oplossing voor bedacht met behulp van een IDE-USB convertertje: Use some cryogenic technology to recover those important ones and zeros.