HDD finaal kapot na kortsluiting?

Pagina: 1
Acties:

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Hallo,

Ik hadt even haast met het installeren van een HDD, ik zou er snel een ander bijhangen met de stroom nog aan.
Er kwam een vonkje af, en de Computer viel uit.
Ik hadt dit wel vaker gehad, dat de pc uitviel door een vonkje, maar de HDD die er al in zat is ondetecteerbaar, en tikt.
Ik heb hem in de vriezer liggen , maar komt dit door de vonk dat de PC uitviel ?

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

Die vonk kwam waarschijnlijk door een kortsluiting, en door die kortsluiting is de computer uitgevallen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

8)7

Geloof maar dat die HD het begeven heeft. De schijf die erin zat, heeft natuurlijk een oplawaai gehad. De schijf die eraan hing, doet ie het nog wel? Dat zou wel vreemd zijn. :)

[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 02-04-2005 17:54 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• caspergt
En daardoor is mn HDD ook stuk zeker

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kan heel goed de oorzaak zijn. En je hebt hier hopelijk van geleerd dat je niks moet hotswappen dat niet hotswappable is? :X Anders ga je maar 1 minuutje later naar bed ;)

• caspergt
NOU :(

Hopelijk kan ik er nog wat spul afkrijge door de vriezer truc :'(

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 14:55

r0b

Waarom heb je hem in hemelsnaam in de vriezer gelegd na zo'n incident :?
Dat zou ik alleen aanraden bij een echt gecrashte hdd, wat hier nog niet eens zo zeker is.
(Ik zou het in ieder geval nog niet doen.)

Detecteed het BIOS hem wel, en alleen Windows niet?
Wat als je hem handmatig instelt in de BIOS?
Mocht het BIOS hem wel detecteren: wat zegt Speedfan (HDD SMART status) er van?

Wat voor HDD is het?

[ Voor 11% gewijzigd door r0b op 02-04-2005 17:57 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit de TS:
maar de HDD die er al in zat is ondetecteerbaar, en tikt.
Ik zou hem ook ff in de vriezer hebben gelegd :)

• caspergt
Ondetecteerbaar, hij tikt, kan niet in windows komen.

Gecrashed ?
Volledig werkzaam ?

Kies één van deze 2 en je wint 1000 euro ! :)

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik zou (als er belangrijke data op staat) een vervangende printplaat opzoeken, dat is het enige wat nu nog rest denk ik, met kortsluiting mag je hopen dat je alleen de printplaat hebt verziekt en de rest niet ;) succes

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Lennieboy83 schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 18:33:
Ik zou (als er belangrijke data op staat) een vervangende printplaat opzoeken, dat is het enige wat nu nog rest denk ik, met kortsluiting mag je hopen dat je alleen de printplaat hebt verziekt en de rest niet ;) succes
tikkend geluid lijkt me een head-crash :? dan heb je niks aan een nieuwe print lijkt me

A wise man's life is based around fuck you

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Maar de controller op de print stuurt de leeskoppen aan, dus het kan aan de controller liggen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 02-04-2005 18:38 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix. Het woord "hel" stoort een beetje ;)

Verwijderd

DAt tikken kan kommen doordat de kop verder bewogen wordt dan de laatste cillinder. De kop tikt dus tegen het einde van de geleider waar die normaal gesproken nooit mag komen.

Heb dit ook en keer gehad. Dit komt omdat de hdd niet meer te detecteren was in de bios maar handmatig instellen lukt wel en heeft daarna nog een jaar gewerkt.
Heb er echter uit voorzorg geen belangrijke dingen meer opgezet zodat als de schijf volledig zou uitvallen het geen bezwaar was.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het tikken kan ook komen doordat de leeskop zich wil herpositioneren na een verkeerde seekactie, wat imho meer voorkomt dan hetgeen je beschrijft trouwens. De leeskop wordt dan naar de nul-stand teruggeklapt ("tik!"), waarna een nieuwe poging wordt gedaan om de juiste track te vinden. Wanneer de leeskop herhaaldelijk verkeerd wordt gepositioneerd, dan krijg je het tikgeluid :) De oorzaken kunnen zijn: slechte voeding, slechte kabels, slijtage van leeskop, slechte I/O controller en in zeldzame gevallen ook gare BIOS/drivers.

[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 02-04-2005 18:56 ]

• caspergt
Eej eej eej die titel kan ook wel wat minder, finaal kapot :P
Maar wat bedoel je met handmatig instellin in het bios ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij "naar de hel" denk ik toch aan iets ergers ;) Daarnaast staat een vraagteken in de titel :P

En wat betreft jouw vraag: je doelt op deze passage uit de FAQ?
Probeer de schijf handmatig in de BIOS in te stellen
Dat wil nog weleens helpen wanneer de schijf niet (correct) meer wordt herkend in de BIOS. Duik hiertoe de BIOS in, ga naar de "Standard CMOS menu" en zet de schijf op "user" en stel handmatig de cylinders, sectors en heads in. De juiste waarden kun je over het algemeen op het labeltje van de schijf terugvinden of anders natuurlijk op de website van de harddiskfabrikant.
Welja .. Daar staat letterlijk de toelichting in .. Wat begrijp je dan niet? :)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 02-04-2005 19:15 ]

• caspergt
En hieermee valt mijn tikkende hdd door kortsluiting nog mee te redden ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Guess not. Maar hoe kom je dan op het handmatig in de BIOS instellen? Ik heb dat geeneens gesuggereerd.

edit:
Ik zie het al 8)7
r0b schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 17:56:
[...]

Detecteed het BIOS hem wel, en alleen Windows niet?
Wat als je hem handmatig instelt in de BIOS?
Mocht het BIOS hem wel detecteren: wat zegt Speedfan (HDD SMART status) er van?

[...]

[ Voor 62% gewijzigd door BalusC op 02-04-2005 19:16 ]

• caspergt
Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 18:52:
DAt tikken kan kommen doordat de kop verder bewogen wordt dan de laatste cillinder. De kop tikt dus tegen het einde van de geleider waar die normaal gesproken nooit mag komen.

Heb dit ook en keer gehad. Dit komt omdat de hdd niet meer te detecteren was in de bios maar handmatig instellen lukt wel en heeft daarna nog een jaar gewerkt.Heb er echter uit voorzorg geen belangrijke dingen meer opgezet zodat als de schijf volledig zou uitvallen het geen bezwaar was.
Door het bovenstaande

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33
Nieuwe pcb opzetten? Maybe werkt ie dan?

|>

• RpR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2022

RpR

Boot eens met een Knoppix Boot CD, ik heb al meerdere malen meegemaakt dat een gecrashte hdd die in de bios niet gedetecteerd kon worden doodleuk met Linux uitgelezen werd. Linux trekt zich namelijk niets aan van (de meeste) bios instellingen. Daarna is het een kwestie van data kopiëren en de hdd naar de prullenmand te verplaatsten.

Edit: Zet belangrijke info altijd redundant weg (mirror of raid 5 o.i.d.)

[ Voor 11% gewijzigd door RpR op 02-04-2005 19:19 ]

An assumption is the mother of all fuck-ups

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33
DjRp schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 19:18:
Boot eens met een Knoppix Boot CD, ik heb al meerdere malen meegemaakt dat een gecrashte hdd die in de bios niet gedetecteerd kon worden doodleuk met Linux uitgelezen werd. Linux trekt zich namelijk niets aan van (de meeste) bios instellingen. Daarna is het een kwestie van data kopiëren en de hdd naar de prullenmand te verplaatsten.
hoe doet linux dat dan :? dat heb namelijk nog nooit gehoord

|>

• RpR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2022

RpR

Simon schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 19:19:
[...]

hoe doet linux dat dan :? dat heb namelijk nog nooit gehoord
Linux pluist alle hardware zelf uit en configureerd deze vervolgens. Dingen als harddisk instellingen detecteerd hij dus zelf en trekt zich niets aan van wat er in de BIOS is ingesteld. Give it a try, maybe your lucky. De knoppix ISO is overal te downloaden.

An assumption is the mother of all fuck-ups

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja en dan vraag je aan mij "en wat bedoel je met [...] " 8)7

Maargoed, de meeste tips en suggesties die hier zijn gegeven, zoals ook de Knoppix tip, staan toch al in de FAQ van dit subforum: Hoe krijg ik verloren gegane data terug?, naast een hoop andere tips. Doe er je voordeel mee ;)

• MaximumPower
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-04-2025
caspergt schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 17:51:.....Ik heb hem in de vriezer liggen.....
In de vriezer :? dat is toch alleen als je problemen hebt met een te HEET geworden harddisk? Nou ja... hier zijn nog 199 andere tips om je harddisk te redden?

200 Ways To Revive A Hard Drive.pdf

OPMERKING en/of WAARSCHUWING: Don't try this at home... oftewel alles op eigen risico! >:)

[ Voor 13% gewijzigd door MaximumPower op 02-04-2005 19:57 ]

Minimum to the MaximumPower!

• caspergt
Oke ik ga hem maar ns uit de vriezer halen , als dat niet lukt me laatste redding .. knoppix, of whatever that may be :P

HELAAS HELAAS, ik kreeg alleen maar een HARDERE tik :(
Jammer Genoeg, iniedergeval, hij detecteerd hem wel in het bios , maar hij komt niet voorbij die tik, en het duurt ook erg lang.

[ Voor 45% gewijzigd door caspergt op 02-04-2005 19:49 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

MaximumPower schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 19:41:
In de vriezer :? dat is toch alleen als je problemen hebt met een te HEET geworden harddisk?
Niet waar. Neem eens zoals zo vaak eerder gezegd de FAQ van dit subforum door:
Probeer de diepvries methode
Soms wil het nog wel eens helpen om een HDD die niet meer op wil spinnen een nachtje in de diepvries te laten liggen. Verpak de hdd dan wel in plastic tegen de ijsvorming en condens. Door de lagere temperatuur zal het metaal iets krimpen waardoor je kans hebt dat de schijf alsnog weer op zal spinnen. Maar de kans bestaat altijd dat de HDD wederom crasht wanneer deze een tijdje uit de vriezer is gehaald om aan de PC te koppelen. Terw_Dan heeft hier een oplossing voor bedacht met behulp van een IDE-USB convertertje: Use some cryogenic technology to recover those important ones and zeros.
Caspergt: ik adviseer je om de HDD minimaal 24 uur in de diepvries te laten liggen ;)

• caspergt
Oke dat zal ik doen 24 uur, maar is het positief dat hij hem nog detecteerd in het bios ?!

Pagina: 1