[LAN] ingewikkelde setup

Pagina: 1
Acties:

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-01 23:09
naar aanleiding van dit topic willen wij (ik en user AriePaprika) dan het idee van dat topic gaan aanleggen. We hebben hiervoor de spullen in huis gehaald: 2x Linksys WRT54G. Deze leggen we beide op dezelfde verdieping en op tegen over elkaar op ongeveer 20 meter afstand (schatting). Allemaal leuk maar tot zover werkt het nog niet echt. Het hele netwerk is hiermee best ingewikkeld geworden en om heel eerlijk te zijn zijn wij beide nét in netwerken ed niet bijster goed thuis, alle hulp is dus gewaardeerd :). Het ziet er nu als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55762/thumb.jpg
Linker gedeelte is van Niles, rechtergedeelte is van AriePaprika

Nu hebben wij de volgende vragen over bovenstaand schema:
  • Hoe moeten beide WiFi routers ingesteld worden? we hebben namelijk in het vorige topic gelezen dat we hem als Acces Point in moesten stellen, maar dit kunnen we nergens vinden. Verdere belangrijke configs? kortom...hoe krijgen we het WiFi aan de gang?
  • Hoe kan ik (linkergedeelte dus) vanuit router 2 de config doen van de WRT54G. Ik kan namelijk niet eens pingen naar de WRT54G.
  • Moet Router 2 (en router 1 bij Ariepaprika (dus aan rechterkant)) wel als switch ingesteld staan? we hebben met iemand gesproken maar die zei van wel, tot zover werkt het wel, maar toch...?
  • Hoe zien we dat wij verbinding met elkaar hebben?
  • Moet ik (Niles) de kabel die vanaf router 2 komt aansluiten op de "Internet" poort van de WRT54G of op een willekeurige poort (1-4) en moet ook de WRT54G als switch in worden gesteld?
Eigenlijk krijgen we het niet echt goed aan de gang vanwege het (voor ons) complexe netwerk. Met 5 routers in 1 netwerk en 2 internet verbindingen (die moeten blijven) is het heel lastig alles goed te laten werken. We lopen vooral tegen het probleem op, dat als A werkt, B niet meer werkt en viseversa. Alles tegelijk draaien geeft conflicten en we kunnen ook haast nooit in alle routers tegelijk werken vanaf 1 pc (dus routers configureren), tevens zitten we nogal te knoeien met de settings. Het Wireless gedeelte heeft overigens nog helemaal niet gewerkt al hoewel mijn (Niles) router wel aangeeft verbinding te hebben, maar ik denk dat dit van een ander draadloos netwerk hier in de buurt is.

Nogal lastig vraagstuk denk ik, ik hoop dat jullie ideen hebben?

note: als iemand ons zou willen helpen via msn oid zou dat helemaal _/-\o_ zijn :).

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 15:31
* Hoe moeten beide WiFi routers ingesteld worden? we hebben namelijk in het vorige topic gelezen dat we hem als Acces Point in moesten stellen, maar dit kunnen we nergens vinden. Verdere belangrijke configs? kortom...hoe krijgen we het WiFi aan de gang?
Je wilt in feite gaan bridgen tussen 2 wifi routers. Je zult dus moeten kijken of je de routers als bridge in kunt stellen.
* Hoe kan ik (linkergedeelte dus) vanuit router 2 de config doen van de WRT54G. Ik kan namelijk niet eens pingen naar de WRT54G.
Hiervoor zou je de tekening wat specifieker moeten maken. IP adressen subnetjes en gateways van de apparaten/netwerken vermelden.
* Moet Router 2 (en router 1 bij Ariepaprika (dus aan rechterkant)) wel als switch ingesteld staan? we hebben met iemand gesproken maar die zei van wel, tot zover werkt het wel, maar toch...?
Ja
* Hoe zien we dat wij verbinding met elkaar hebben?
simsalaping
* Moet ik (Niles) de kabel die vanaf router 2 komt aansluiten op de "Internet" poort van de WRT54G of op een willekeurige poort (1-4) en moet ook de WRT54G als switch in worden gesteld?
Je kunt in beter spreken over de lan en de wan kant van de router. En vandaaruit gaan bekijken op welke manier je de router wilt gaan gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door BrammeS op 02-04-2005 00:12 . Reden: quotes toegevoegd. ]

Advanced sheep-counting strategies

Verwijderd

Niles en ik zijn alweer wat verder gekomen, niles kwam erachter dat zijn zus een laptop heeft en daar een wifi kaart in zit, dus daarmee zijn we verder gaan testen. Zo hebben we flinke afstanden gehaald door bij ons allebei in de tuin te gaan zitten en kijken of we nog verbinding hebben. En we kregen van iedere WRT54G verbinding, maar niet tegelijk.
Nu hebben we allebei die WRT's buiten gezet om te kijken of ze elkaar zien.
Maar nu is de vraag, hoe kun je dat dus zien?
Komt er dan een pop-up in beeld van draadloze verbinding gevonden ofzoiets, en zo ja wat doen wij dan verkeerd als we dat niet zien.

We hebben ook al naar elkaar gepingd en dat deed ie ook niet
We zouden eigenlijk onze WRT´s als bridge moeten instellen, hoe moet dit?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 18:58 ]

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 20:48
Als er op de WRT54G geen bridge mode zit, zal je 1 AP op Client mode (met de SSID+wep van de 2e) en de 2e dus op AP-mode

• Niles
Evos schreef op zondag 03 april 2005 @ 18:59:
Als er op de WRT54G geen bridge mode zit, zal je 1 AP op Client mode (met de SSID+wep van de 2e) en de 2e op AP-mode
Mja, het probleem is dus dat we niet weten _hoe_ we de WRT54G op welke willekeurge functie dan ook kunnen zetten. We kunnen dus nergens in de config vinden of we hem op bridge, acces point of whatever kunnen zetten. Nergens kunnen we dat vinden. Ik dacht dat er 3 mogelijkheden waren, maar wij zien ze nergens (en we hebben werkelijk alles in die config afgezocht).

• Evos
Opzich staat die heel erg duidelijk in de handleiding, maar je zit al in de webadmin?

http://IP_ROUTER/Wireless_Basic.asp

[ Voor 19% gewijzigd door Evos op 03-04-2005 19:05 ]

Verwijderd

ja, want we hebben alle instellingen gehad.

als je de router als switch hebt, dus je maakt gebruik van de 1-2-3-4 poorten en niet van de WAN-poort, dan kun je niet meer bij de instellingen van de router?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 19:13 ]

• Evos
Wat voor subnet+ip adressen gebruiken jullie??

Mijn idee zou zijn

Links

10.0.1.*
255.255.0.0

Rechts

10.0.0.2.*
255.255.0.0

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je in bridging mode gaat werken moet je 1 subnet aanhouden he. Zit geen router tussen de netwerken volgens mij

• Niles
@ Evos: ik ben nu op IRC, dus reageer ff plz :)

• Evos
TrailBlazer schreef op zondag 03 april 2005 @ 19:25:
als je in bridging mode gaat werken moet je 1 subnet aanhouden he. Zit geen router tussen de netwerken volgens mij
Ik dacht dat dit met het subnet 255.255.0.0
en je de 2e cijfer ook kon kiezen toch?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Evos schreef op zondag 03 april 2005 @ 19:45:
[...]

Ik dacht dat dit met het subnet 255.255.0.0
en je de 2e cijfer ook kon kiezen toch?
ja had niet gezien dat je een /16 genomen had weet alleen niet of dit overal goed gaat Het is wel een klasse B adres zou goed moeten gaan maarja je weet het nooit

Verwijderd

Bedankt iedereen voor zijn reacties. Dankzij Evos zijn we erachter gekomen dat het toch nog een heel stuk gecompliceerder was maar hij heeft ons een heel eind op weg geholpen en daarom hebben we nu alle IP adressen en subnetten goed ingesteld. Het netwerk zou dus nu goed moeten werken. Enige nadeel is dat we (voordat we het netwerk willen laten werken) de beide Linksys WRT54G routers te upgraden naar een nieuwe firmware. Van Evos weten wij van de site www.wrt54g.com waar allerlei firmware updates op staan. Echter, we hebben die voor de wrt54g gekozen (ja..de goede) maar deze kunnen wij niet erin flashen via de webadmin. Zonder die nieuwe firmware kunnen wij niet onze routers niet laten bridgen. Dat is ons enige probleem tot nu toe. Hoe kunnen wij de routers wél flashen? we hebben de 'guide' op wrt54g.com gelezen, maar dit sprak allemaal voor zich en werkte dus niet. We krijgen een error na enkele seconden die zegt: "Upgrade are failed". Dit krijgen we bij het bestand: "Firmware_Satori-4_0G.bin". Wat de goede zou moeten zijn :). Iemand die hier meer over weet?

edit:
We zijn er nu achter waarom hij "Upgrade are failed" aangaf. Dit staat namelijk bij de site als je een WRT54G 2.2 hebt, dan kun je alleen de firmware van Linksys zelf of HyperWRT gebruiken. Nu werken deze wel, alleen kunnen de routers nog steeds niet gebridged worden. Dus nu kunnen wij nog niet verder.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 19:02 ]

• Niles
Niemand dus die ons kan vertellen hoe we onze linksys WRT54G's V2.2 naar een firmware die wél AP en bridging ondersteund?
Pagina: 1