[LAN] De mogelijkheden voor ons netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01-2024
Ik en een vriend van me (aka AriePaprika @ GoT) willen tussen onze 2 huizen graag een netwerk aanleggen, omdat wij vanuit ieders huis graag tegen elkaar willen kunnen gamen. Wij zijn daarom onszelf wat eissen ed gaan stellen, en zijn met een aantal ideeen gekomen. Allereerst maar een 'schets' van de locaties omdat het niet zo makkelijk lijkt als "even een kabeltje trekken":

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47854/thumb.jpg

We hebben natuurlijk zelf al allerlei dingen bedacht oms ons in een netwerk te krijgen (of een andere manier om iig tegen elkaar te kunnen gamen vanuit ieders huis):

Kabel trekken
Dit lijkt de meest voor de hand liggende keuze. Het heeft alleen een paar problemen:
  • Tegels optillen en geul graven krijgen we problemen met gemeente en ws mijn ouders :P
  • Door de dakgoot kan niet, omdat er tussen een fietspad zit, en daar kunnen we hem moeilijk over heen hangen.
Een andere mogelijkheid om de kabel (netjes! cq onzichtbaar voor de rest) kwijt te kunnen is er niet in ons geval.

Wifi
Nadien leek dit de beste optie. Ook WiFi heeft alleen een hoop nadelen:
  • Bereik van WiFi is te klein (we hebben getest met B standaard, maar G zal niet veel verder komen)
  • Het verschil in hoogte is 1 verdieping (mijn pc staat op 1e verdieping, die van hem op zolder) wat ook zeker niet bevordelijk is voor een goede verbinding
  • Voor netwerk-gaming moet je wel behoorlijke verbinding en ping hebben. Wat je (op zo'n afstand) met een draadloos netwerk niet zult hebben.
Dus WiFi is ook niet echt een optie. Een hotspot plaatsen bij een van de buren om de afstand in te korten is ook geen optie.

Gewoon over internet?!?
Waarschijnlijk zul je hier al over gedacht hebben tijdens het lezen hierboven aangezien het ons eigenlijk vooral (eigenlijk alleen maar) om games over netwerk te kunnen spelen (bestandsharing ed is leuke bijzaak maar geen eis). Internet is daar goed genoeg voor maar ook dit heeft een aantal nadelen in ons geval:
  • Wij hebben beide @home...en zitten op dezelfde Gateway. Hierdoor kunnen wij helemaal NIKS naar elkaar. Niet pingen, niet gamen, geen website's bekijken die wij op onze pc hosten enz...Wij hebben hier al eens een topic over gehad op GoT en hebben ook meerdere malen met @home hierover gesproken maar nee...Route add werkt niet. We hebben al vanalles geprobeerd en erover gelezen, niets helpt.
  • Daarbij heeft alleen AriePaprika @home Breedband. Ik zelf heb sinds kort helaas @home Basis (ouders vonden het te duur worden) en @home Basis leent zich niet echt geweldig voor online gaming.
Onze vraag is nu eigenlijk, over er nog andere manieren zijn om ons in een netwerk te krijgen. We hadden gedacht aan WiFi met een versterker, maar we vragen ons dan af of WiFi wel veilig genoeg is, zodat iig niet de complete wijk hierzo mee kan genieten van onze WiFi. Daarbij weten wij niet eens of dit technisch allemaal wel gaat (weinig verstand van signaalversterkers...). Wij schatten dat de afstand van pc tot pc diagonaal (dus de meest korte weg van hem naar mij dwars door de huizen heen) ongeveer zo'n 40 meter bedraagt. Probleem is namelijk ook de nieuwbouw. Beide huizen (en van tussenliggende buren) zijn pas paar jaar oud en allemaal fijn van gestorte vloeren gemaakt, wat dus beton-netten erin betekend (= kooi van farraday). Dit alles wil dus niet echt helpen.

Heeft er hier nog iemand anders ideeen, opties, eigen ervaringen in zo'n geval of mss zelfs complete andere manier om het toch voor elkaar te krijgen buiten de genoemde redenen?

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-11 08:54

MRic3

Of praat ik weer poep?

lange topic start... simpel kort antwoord...
Ga voor WiFi en dan G en dan goed merk spul met eventueel versterker.
Beveiligen is geen probleem... natuurlijk wel doen he ;)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Ga voor de volgende configuratie.

WiFi.

Koop bijv. 2 fatports. Hang die ergens buiten aan je huis (zorg wel voor goede waterdichte opstelling). Plaats hem voor mijn part op het dak.

40 meter moet MAKKELIJK kunnen.

die ping is natuurlijk wel iets minder

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

't lijkt er op dat WiFi wel een optie is, alleen dan op een andere manier dan gewoon een AP in je kamer plaatsen. Nadeel is wel dat 't wat geld gaat kosten. Wat je nodig hebt zijn twee wireless bridges met Power-over-Ethernetmogelijkheid die je in de dakgoten kunt leggen die het fietspad aangrenzen. Voor PoE zijn adapters verkrijgbaar (RJ45 + stroom in, RJ45 met PoE uit) zodat je niet met stroom hoeft te kutten in je dakgoot. De AP's kun je vervolgens inpakken in een waterdichte plastic doos. Ik denk voor de korte afstand dat een extra antenne niet nodig is.

Let wel, dit is slechts één optie. D'r zijn er natuurlijk meerdere.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Zorg voor een speciale antenne (topics hierover zijn zeker te vinden) daarmee kun je je bereik flink vergroten (mijn zusje doet "het" over 200 meter met g)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-12 21:08
Atenne op je dak, hij ook op ze dak, bedoel die afstand moet perfect gaan... zeer als je een gerichte atenne hebt :)

http://www.wifishop.nl/ voor atenne's :)

• Niles
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 21:24:
Ga voor de volgende configuratie.

WiFi.

Koop bijv. 2 fatports. Hang die ergens buiten aan je huis (zorg wel voor goede waterdichte opstelling). Plaats hem voor mijn part op het dak.

40 meter moet MAKKELIJK kunnen.

die ping is natuurlijk wel iets minder
Tot zover lijkt dit ons het meest geschikte plan. In dit geval zouden we dus 2 WiFi routers buiten aan de dakkapellen kunnen hangen (staan recht tegen over elkaar) en deze simpelweg waterdicht afsluiten (zijn er waterdichte WiFi routers?!?). Vanuit die 2 punten boren we dan gewoon een gat door de dakkapel en trekken we van daaruit een kabel naar de pc's, dit is natuurlijk geen enkel probleem :). De WiFi antenne's zitten dan zoiezo toch al buiten, waardoor het bereik zoiezo al vergroot wordt.

Het mag overigens best wat kosten, als we dan tenminste zeker weten dat het (goed/voldoende) werkt. Niet dat ervoor een of andere severnaya achtige schotel nodig is om het te halen ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Niles op 27-12-2004 21:38 ]

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-12 21:08
@ Wifi-Shop
PAWVA24-16
Pacific Wireless All PMANT Parabolische richtantenne 15 dBi € 73,78incl € 62,00 excl
Inclusief Heavy duty brackets (Montage beugels)
Fixed N-female connector
15 dBi Gain
Zeer geschikt voor bridging
Zeer handzaam
19 graden beam angle
45 cm X 30 cm
2 van deze dingen moeten al genoeg zijn, alleen bevestigen. Geen kabels door de dakgoot van de buren of wat dan ook :+

Ik weet alleen niet of de aansluiting klopt, nooit inverdiept, weet alleen wel dat er verschillende soorten zijn, maar verloop stekkers zullen er ook wel zijn.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-12 13:59
Koop 2 wap54g's van linksys en bridgen red je hiet niet binnen dan even antenne kabeltje eraan hangen.

Linksys heeft antenne koppelingen erop zitten en 2 accespoints kan je nog uitrichten op elkaar.
Je kosten vallen dan ook wel mee ongeveer 130 euro ex antenne's en anders 2 pringle bussen ombouwen tot richt antenne's.

Succes ermee.

BTW lantencie's vallen reuze mee heb het hier ook en het scheelt maar een microseconde ofzo, in ieder geval als ik ping dan kan ik geen verschil ontdekken.
De grootste vertraging ondervind je bij @home van ap naar ap is het onder de miliseconde.

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
kijk eens hier http://forum.wirelessnederland.nl daar worden veel groter afstanden over brugt.
http://www.cabrioot.com/wifi is en voorbeeld van hoe ze het gedaan hebben.

En wat TRAXION zegt moet kunnen

kijk ook ff op http://wi-fi.eigenstart.nl voor een wereld aan links.

[ Voor 25% gewijzigd door hessel op 28-12-2004 07:01 ]

Grutte Pier fansels

• Niles
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47873/thumb.jpg

Dit is dus zoals we het willen gaan doen. Aan de buitenkant van de dakkappel onder de dakgoot (hangt ruim over, zijn namelijk bekiste dakgoten) 2 WiFi routers hangen, en van daaruit kabels naarbinnen trekken naar de pc's. We hebben alleen niet zo heel veel verstand van WiFi-netwerken (beide nooit mee gewerkt). Na vanalles gelezen te hebben (site's van reply's hierboven e.d) zijn we er iig uit dat het hoe dan ook moet werken (gasten krijgen tot 3,3km overbrugt :P) en we zijn er dankzij jullie ook achter dat we dan beide routers als bridge in moeten stellen. Linksys blijkt een goed merk, en ook niet al te duur wat een mooie bijkomstigheid is. We zouden dan in deze situatie dus makkelijk een game tegen elkaar kunnen spelen? en we moeten dus iig voor de G standaard gaan.

klopt?

Edit: iemand btw nog een tip met precieze modelnr (evt. pricewatchlink) welke router we het beste kunnen gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door Niles op 28-12-2004 14:42 ]

• TRAXION
Zoek in de pricewatch naar de wap54g koop er 2 en bridge deze of neem de wrtg54gs en je kan er linux opzetten.

Verwijderd

Na een lange tijd hebben we eindelijk 2 WAP54g's gekocht.
We hebben deze aan de praat gekregen en alles in het netwerk is goed ingesteld, alleen de signal strength is niet zo hoog, is hoogstens 30% geweest en als we naar elkaar pingen doet het de ene keer wel en de andere keer niet. Dit doen we door de ene WAP in te stellen als client en de andere als accespoint(default). We hebben ook bridgen geprobeerd en dat ging een stuk beter. Alleen als we dan wilden gamen, in dit geval LotR:BfME, dan konnen we elkaars game niet joinen omdat we die games niet zagen terwijl we elkaar wel in de gamelobby zien en daar kunnen chatten.

Nu weten we niet hoe de WAP's het beste ingesteld kunnen worden, dus hopelijk heeft iemand hier ervaring in. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

Om te beginnen... je hebt de fout gemaakt om die linksys bakken te kopen... deze hebben een laag zendvermogen en is gewoon niet om wat uitgebreider mee te werken maar gewoon bedoelt om een simpel thuis netwerktje te maken.

Ik ben zelf van WirelessStedebroec en heb wat accesspoints met een bereik van enkele kilometers in mijn dorp staan. Deze werken allemaal met Senao apparatuur welke een uitgangsvermogen van 100mw heeft.. Het zou me verbazen als die linksys meer als 60mw doen..

Heb je vrij zicht? dan haal je tot 100meter wel 100% signaal sterkte als ze even hoog staan.. bij 90 tot 100% trek ik er bijna 3mB/sec over...

aan te schaffen via www.zx-yagi.nl, wifishop is ontzettend duur...

edit: Werk eens aan je groet op MSNm....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 22:29 ]

Verwijderd

welke groet op msn :S

• Niles
We hebben (oa op aanraden van hier) nu eenmaal die WAP54G's gekocht. Hiervoor hadden we een verkeerde koop gedaan, namelijk de WRT54G's en deze haalde een afstand ruim veel verder dan naar hem toe. Tevens was bij hem in de tuin (nog met hoogteverschil zelfs) er een goed bereik. Dat was dan als mijn WRT54G BINNEN stond, en wij buiten bij hem in de tuin zaten. Nu zetten wij 2 WAP54G's, op exact dezelfde hoogte, buiten, in elkaars zicht op een afstand van pakweg 25 meter en dan óók nog eens met gehackt firmware met 84mWatt zendvermogen, en dan halen we maximaal 35% ofzo. Dat lijkt ons gewoon NIET goed. Arjan (AriePaprika) draait dus als Acces Point (default optie) en ik als AP Client. Dit werkt iig redelijk, alleen is het aan zijn kant een stuk trager allemaal. We kunnen iig pingen (met 0 tot soms 50% verlies) en in een game lobby zien we elkaars aangemaakte games maar kunnen er niet in vanwege een time-out. Als we beide de Wireless-Bridge mode gebruiken, hebben we bijna altijd 0% verlies maar we zien elkaars games niet in een game lobby. In beide gevallen blijft de maximale verbinding 35% ofzo. Nu lijkt dit percentage (zeker vanwege onze vorige ervaringen met de WRT54G) ons veelste laag, zeker in line of sight, op zelfde hoogte en met versterkte antenne op 84mWatt op pakweg 25-30meter. Er moet dus een andere oorzaak zijn. We hebben het hier dus over 2 huizen ertussen, en we hoeven geen halve dorpen te overbruggen. De WAP54G zou dus moeten voldoen, wat doen we verkeerd?

• cabrioot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-01-2024
Probeer de WAP54g op het ene punt eens in Accespoint modus , en de andere in Bridge , zet het vermogen een tikkie terug naar bijvoorbeeld 70 mW.
Ga daarna verschillende kanalen proberen ...

Voor echt strakke verbinding , probeer externe antenne's ...

Saneo is erg goed spul , maar ook met een simpele linksys WAP54g kun je goeie resultaten bereiken ...

Ik heb ruim 20 van deze dingen in mijn netwerkje staan en deze werken naar volle tevredenheid ... iig geen ping uitval en andere problemen ...

welke firmware heb je erop staan ?

gr
JPD
www.stiensnet.nl

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45
www.hamachi.cc

een P2P VPN Verbinding werkt perfect .. 1 kleine client op elke pc installeren. in dezelfde groep joinen ... en klaar .. je hebt een verbinding met elkaar. ( Over het internet )

en in jou situatie ... omdat je toch al je spullen hebt gekocht
zou ik een richtantenne proberen te nemen en dat aan te sluiten op je wap... ( meer info @ wififorum.nl oid )

[ Voor 32% gewijzigd door Paradox op 16-09-2005 19:30 ]

Verwijderd

sorry voor het schopje, maar nu hebben we dan eindelijk voldoende informatie om te kunnen beginnen, maar...
nu hebben we ook 2 kabels nodig die naar buiten gaan voor naar de antenne. Alleen nu kosten die dingen om en nabij de €50 a €60.
Is hier nog een goedkopere manier voor om de antenne met de WAP45G te verbinden of moet dat persé met zo'n dure kabel?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

D'r zijn vast wel goedkope, maar gezien de hoeveelheid signaalverlies die dat soort kabels opleveren zou ik voor de kwalitatieve gaan. 't kost even wat meer maar je krijgt er wel een stuk betere kwaliteit voor terug.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Probeer die antenne eerst eens binnen in de buurt van je AP, ik doe dat zelf ook en ben tevreden over het bereik.
Ben je dat niet dan moet je zoveel mogelijk tussen de 2 AP's uit halen.
En koop geen goedkope kabels, meestal is dat duurkoop, goedkope kabels hebben een slechte uitwerking op de afstand die je kunt halen. (dit geld voor bijna alles in de wireless wereld)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2006 14:59 . Reden: biunne ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik ben veel goedkopere kabels tegengekomen, kijk eens op www.zx-yagi.nl en zoek naar de H-2000/H-1000 kabel (Antennes & Netwerk -> Coax). Dit is een goede kabel voor een goede prijs. Probeer deze kabel echter zo kort mogelijk te houden, hoe langer de kabel, hoe meer verlies. Die mensen zetten zelfs ook nog graag de pluggen voor je op de kabel voordat ze hem opsturen, gewoon een mailtje sturen!

Suc6

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:34
vpn verbinding bouwen?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-12 19:19
voor 40 meter heb je geen externe antennes nodig, beetje experimenteren met plaatsen van 2 bridges is voldoende, je kunt namelijk ook de bridges gewoon voor het raam zetten,

kortom niet te moeilijk denken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

shure-fan schreef op zondag 12 februari 2006 @ 18:54:
voor 40 meter heb je geen externe antennes nodig, beetje experimenteren met plaatsen van 2 bridges is voldoende, je kunt namelijk ook de bridges gewoon voor het raam zetten,

kortom niet te moeilijk denken
Dat hebben we al geprobeerd, zelfs buiten gezet ('t was toen goed weer ;)) alleen hadden we toen wel verbinding, maar niet sterk genoeg dat we fatsoenlijk konnen gamen.

• Mishmash
Waarom heb je eigenlijk 2 antennes nodig? 1 van jullie 2 heeft maar een antenne nodig, en op de WAP en de WRT kan je beiden instellen dat hij maar 1 van de 2 antenne uitgangen moet gebruiken.

Verwijderd

Mishmash schreef op maandag 13 februari 2006 @ 09:40:
Waarom heb je eigenlijk 2 antennes nodig? 1 van jullie 2 heeft maar een antenne nodig, en op de WAP en de WRT kan je beiden instellen dat hij maar 1 van de 2 antenne uitgangen moet gebruiken.
ieder een antenne hè, we weten wel dat we maar 1 antenne per WAP nodig hebben ipv 2 zoals stock er op zit. Maar dat we maar 1 antenne in het totaal nodig hebben lijkt me een beetje heel sterk...

• Mishmash
Het is hetzelfde als met gewone radiogolven, als je 1 sterke zender hebt en 1 zwakkere maakt het niks uit!

• TRAXION
Die linksys bakken kunnen het makkelijk af, het is alleen een kwestie van uitrichten.

Als je bridget hebben jullie dan een lan naar elkaar of hebben jullie ook allebei verbinding naar internet?

Sommige games gaan zwaar de mist in als je lan games zoekt als je 2 ip adressen hebt.
Pagina: 1