TheGhostInc schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 01:36:
Jemig, ik hoop echt dat ik nooit een "polystyle"-collega krijg.
Het continu gezeik over tabs, haakjes en andere meuk.
...
Daarnaast word je in een CVS systeem helemaal knetter als iedereen net iets andere formatters gebruikt, continu updates zonder verschil.
Het idee achter polystyle is nou juist dat het gezeur over tabs, haakjes en andere meuk niet meer nodig is

Even wat voorbeelden, 2 styles om hetzelfde te bereiken in Delphi:
Delphi:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| //voorbeeld 1
if (a > 10) then begin
DoSomethingSpecial;
end;
//voorbeeld 2
if (a > 10) then
begin
DoSomethingSpecial;
end; |
Welke stijl jouw persoonlijke voorkeur heeft doet voor het uiteindelijke programma niet terzake: beide statements doen hetzelfde. Stel jij hebt 10 jaar gewerkt in een bedrijf dat voorbeeld 1 als stijlnorm heeft gehanteerd, en je komt daarna in een bedrijf dat stijl 2 gebruikt. Hoe lang duurt het voor je omgeschakeld bent? Mijn ervaring is dat dat best lang kan duren (hangt van de lengte en gedetailleerdheid van de syle guide af natuurlijk).
Zou het niet simpeler zijn als alle code in de CVS er op een zekere manier uit zag (welke doet niet terzake) en bij het ophalen naar jouw systeem automatisch naar jouw ingestelde stijl geconverteerd werd? En bij het inchecken wordt de boel uiteraard weer automatisch geconverteerd naar het uniforme formaat -> iedereen de leesbaarheid die hij wil bereiken zonder gezeur over 'je bent de style guide weer vergeten'! Uitchecken + aanpassen aan jouw stijl, geen wijziging en opnieuw inchecken = geen wijziging in CVS, dus je argument is niet valide.
Zeker als je voor meerdere opdrachtgevers werkt (als freelancer of detacheerder) lijkt me dit een ideale situatie.
Stijl is een kwestie van smaak, waarom zou je die opdringen aan een ander?
Mijn smaak is om mensen op de weg altijd af te snijden... waarom moet iemand mij corrigeren?
Beetje flauw argument, ga ik niet op in (tenzij uitgedaagd

)
Stijl is niet alleen een kwestie van smaak, maar ook een vorm van communiceren, door jouw stijl te gebruiken dring je die al op aan een ander, dus kun je maar beter 1 stijl aan iedereen opdringen.
Geloof ik niet in. Zolang de code hetzelfde blijft doen, maakt het echt geen ene ruk uit in welke stijl dat geschreven is. En dus is een tool die de code automatisch formatteert naar jouw gewenste stijl een prachtige zaak, want dan is het voor jou leesbaar en schrijfbaar. Als programmeur 2 een andere stijl wil, stelt ie die gewoon in en ook hij is tevreden.
Dat heeft niets met puberaal gedrag te maken, maar alles met scheiding van data en presentatie, een concept dat de meeste programmeurs hier toch bekend in de oren moet klinken