[eigen server] co-located

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:05
Zoals jullie misschien hebben gelezen in mijn vorig topic ( http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/101512 )ben ik van plan om een eigen server te nemen.
Steeds meer mensen vertelde mij, neem dan een eigen server (co-located). Ik heb de totale kosten eens op een rij gezet en
het scheelt wel heel erg veel om het niet te doen. Maar waar begin ik dan aan?

Het probleem ik kan nagenoeg niets van linux. Ik heb gisteren al een install gemaakt en met behulp van enkele scripts en how-to's het geheel secure gemaakt. Ook heb ik Apache en webmin geinstalleerd. Alles werkte perfect. MySQL en PHP moet geen prob zijn want dat lukt mij ook om onder w32 te installeren.

- Weet iemand een duidelijke how-to mbt user rights/restrictions in een webserver omgeving?

Ik ken wel enkele gasten op dit gebied die de daadwerkelijke install kunnen doen en het geheel kunnen setuppen. Dus dat is het probleem niet.

Welke hardware is aan te raden voor een server (om mee te beginnen) Ik zat te denken aan.

3com netwerkkaart 10/100Mbit
19" rack
128 MB geheugen 133 Mhz. non ECC
Mobo Asus A7V
CPU Duron 600
koeler
CD-ROM 24* 2de hands
Videokaart S3 1MB 2de hands
Harddisk Matrox 20GB / 7200 /2048cach

-Mis ik nog iet?
-Is het iets?
-Is een duron in een server omgeving veel trager als een Thunderbird? Of waarom zou ik een P3 moeten pakken?
-Is ECC aan te raden? waarom wel/niet?
-Welk 19" rack moet ik pakken? Iemand een site met vergelijkingen/prijzen?

In de toekomst kan ik geheugen/cpu/HD vervangen en uitbreiden naar iets stevigers mit nodig.

-Maar tegen welke problemen kan ik aanlopen?
- Als er iets kapot is dan moet ik zeker naar de server rennen?
- Patches en upgrades moet ik zeker zelf doen?
- Hoe zit het metlicencties van server software. OK meeste is Open Source maar als ik zoiets als RealMedia / FileMaker Pro wil?

En hoe ga ik in zijn werk? ik koop de hardware, installeer alles en heb thuis alles lokaal in draaien en in orde. Hoe lang moet ik hem proefdraaien?
Welke biosinstellingen maak ik (progressief/defensief?)

• twixx
  • Niet online
Duron? 'k vind het net een gamebak dan. Enfin, prima voor de mensen die 't wel als server gebruiken, ik gebruik altijd Intel.

Betreffende harddisk, ik zou er 2 gebruiken. Of raid-1 of iedere 12h a 24h een backup. En 't snelheidsverschil tussen 30gb/7200r en 40gb/5400r is nihiel. De 7200r disks worden wel een stuk warmer. Op basis van dat laatste zou 'k maar gewoon voor 5400 kiezen. Anders voor SCSI.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• HGM
  • Niet online

HGM

iets meer geheugen zou ik wel aanraden.. Enzoals al aangeven een tweede HD..

19" rack wat voor hoogte??

• The Source
max. 4 HE en max. 50 cm diep.

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:06
1) Meer geheugen, het kost toch vrijwel niets op het moment. ECC is denk ik overbodig, maar koop wel A-merk geheugen. Één van de basis regels is immers: SWAPPEN is dodelijk voor je performance.
2) Een tweede HD is idd erg handig als backup. Als je een K7T-RAID neemt ipv. de Asus kan je een mooie mirror maken.
3) Een Duron is denk ik wel goed voor de server, de FSB is 200MHz, dus is cache iets minder belangrijk, helemaal in een single-cpu-systeem.
4) Het rack is afhankelijk van de hosting-provider, denk aan de hoogte en vooral de diepte (niet bij iedere provider gelijk), anders gaat het niet passen.

Over de BIOS instellingen, ik denk dat je gewoon voor de gouden middenweg moet gaan en vooral geen overbodige risico's nemen en natuurlijk alles goed testen.

Suc6~!

• mavink
  • Laatst online: 06-05 09:52
MBT de BIOS-instellingen: Je hoopt natuurlijk dat het nooit voorkomt, maar zorg ff dat je compu automatisch weer aangaat als de stroom er af is geweest. Veel van die nieuwe ATX-dingen doen dat namelijk niet standaard.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De snelheid van de processor lijkt me wel de minste bottle-neck bij een niet zwaar belaste server. Je zou er net zo goed een Celeron in kunnen hangen, maar dan biedt de Duron gewoon meer waar voor z'n geld.

• twixx
  • Niet online
Op dinsdag 09 januari 2001 15:55 schreef Snake het volgende:
1) Meer geheugen, het kost toch vrijwel niets op het moment. ECC is denk ik overbodig, maar koop wel A-merk geheugen. Één van de basis regels is immers: SWAPPEN is dodelijk voor je performance.
Wat een onzin zeg. Mem usage is erg goed te meten. Ook in de tijd (dus als graph). Dus om te starten zou ik gewoon met 128mb beginnen en als je dan > 50% usage komt bij prikken.

• The Source
Ok. Dit is mijn sysconfig met wat aanpassingen.

- 19" rack
- 3com netwerkkaart 10/100Mbit
- 128 MB geheugen 133 Mhz. non ECC
- Abit K7T-RAID + DURON 600 Mhz. + koeler
- 2de hands s3 Videokaart 1MB + CD-ROM 24*
- HD RAID-1 20GB / 5400rpm

De meeste 5400 HD's hebben maar 512 kb cache. Behalve de WD's hebben 2048 cach. M.a.w. Welk merk HD (van ~20/~30 GB) moet ik nemen. En hoeveel invloed heeft de cache van de HD op de performance?

Bovenstaande komt ongeveer uit op ~ Fl. 3000

iemand btw een url waar ik meer info over dit soort zaken kan vinden en vooral over de setup van linux en waar ik vooral rekening mee moet houden. Ik ben een echte newbie op dit gebied (zal over een paar maanden wel anders zijn).

idd... als ik zie dat na verloop van tijd de load te hoog wordt dan steek ik er gewoon wat meer geheugen bij. Het is gewoon bedoeld om wat MKB sites te hosten.

• twixx
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://s119.silverpoint.nl/~marcel/images/P-III_800_raid1.jpg

fl. 2600,- excl.

Intel P-III 800
Abit i815
2* 30,7 Gb Maxtor U-100
128 Mb DIMM non-ECC
3com 905c
19" 2HE, 3* 80x80 ball bearing fan

• mavink
Hadden die i815 systemen niet max. 512 Mb geheugen? Of vergis ik me nu met een andere chipset?

Anyway, waar koop je dat ding voor 2600 gulden? Is niet duur :)

• twixx
  • Niet online
Da's waar ja.
Maar de i815 ep heeft die limit geloof ik niet.
de e wel.

Asus:
http://www.asus.com/products/motherboard/pentiumpro/cusl2/index.html

• HGM
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 09 januari 2001 23:51 schreef twixx het volgende:
[afbeelding]

fl. 2600,- excl.

Intel P-III 800
Abit i815
2* 30,7 Gb Maxtor U-100
128 Mb DIMM non-ECC
3com 905c
19" 2HE, 3* 80x80 ball bearing fan
waar heb je die rack vandaan??

• Peerke
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

Dat is IMHO zo'n 2 Unit kastje, zoals ze op www.procase.nl staan.

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 09 januari 2001 15:55 schreef Snake het volgende:
2) Een tweede HD is idd erg handig als backup. Als je een K7T-RAID neemt ipv. de Asus kan je een mooie mirror maken.
Euhm, voor alle duidelijkheid...
Linux (ook 2.4.0 kernel niet) ondersteund de HPT370 (ide raid controller op de kt7raid) nog steeds niet als een raid controller.
Je zou wel de asus-a7v kunnen proberen, maar of de promise 'kaart' daarvan al als raid wordt ondersteund weet ik niet zeker (dacht het wel, maar pin me er niet op vast)

• The Source
Thanx... was ik al aan het uitzoeken en ik had zo mijn twijfels. Welke config mbt IDE raid en onderstuening van RedHat kan ik dan het beste pakken?

En heb ik wel raid-1 nodig. Of moet ik er gewoon 2 schijven inhangen en zelf backup's maken? Wat is het voordeel van Raid-1. Kan ik er dan zonder pardon een schrijf uithalen? IDE is niet hotswapable dat weet ik.

Anyone?

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:50
Je zou ook kunnen overwegen om softwarematige RAID te gebruiken.

Verwijderd

Op dinsdag 09 januari 2001 14:22 schreef The Source het volgende:
MySQL en PHP moet geen prob zijn want dat lukt mij ook om onder w32 te installeren.
Alsof dat te verglijken valt... een source compilen of een binary installeren is wel wat anders hoor... maar tis goed te doen.

Verwijderd

Ik mis wat backupmogelijkheden....
Een DAT streamertje zou geen kwaad kunnen.

Maar Duron 600 Is een beetje overkill voor een eigen webservertje, ik heb nog wel een Dual P-Pro in de aanbieding :)

• The Source
Op dit moment staan de zaken zo:

HARDWARE:

3com netwerkkaart 10/100Mbit
19" rack 4u hoog
128 MB geheugen 133 Mhz. > bij heavy load uitbreidbaar
Mobo Athlon ?
RAID controller ?
CPU Duron 600 + koeler
2de hands 24* CD-ROM + s3 1MB Videokaart
Harddisk 2 stuks 20GB -5400rpm -2048cache

Weet nog niet welke RAID controller en welk mobo (met event. onboard RAID controller) omdat ik nog even moet uitzoeken welke door RedHat worden ondersteund.

SOFTWARE:

Een goede vriend gaat de setup en secure config doen. Hij heeft ZEER VEEL ervaring met Linux/Internet. Dus dat is geen prob. Hij heeft echter geen ervaring met websites hosten. Maar dat zou ook geen prob zijn.

- Redhat 7.0 of 6.2
- Apache
- Open_SLL, MOD_SLL, MOD_PERL
- SSH
- PHP4 + phpAdmin
- MySQL
- eventueel PostgreSQP 7.0.3 (soon 7.1)

Het geheel is nog niet compleet. Maar daarbij heb ik jullie hulp nodig....

- Welke mailserver gebruiken voor de e-mail en pop-accounts? Ik hoorde iets van SendMail & Solid-POP.
- Welk programma moet ik gebruiken om een webbased mail interface aan de klant te bieden?
- Ik wil ook een admin programma gaan draaien. Wie heeft ervaring met webmin of Plesk? Zij er nog andere? Welk is de beste (prijs/performance).
- Welke FTP server moet ik gebruiken.
- Wat ontbreekt er nog aan het geheel qua software?

Zoals jullie zien komt alles langzaam maar zeker op zijn pootjes terecht. Ik wil alvast iedereen bedanken die mij geholpen hebben met tips.

• HGM
  • Niet online

HGM

* HGM zou zeker geen RH 7 gebruiken..

• mavink
Een IDE-RAID controller kan je dus wel vergeten onder linux. Ik zou voor software-raid gaan. Als je trouwens nog een klein beetje budget over hebt: stop er dan twee 7200 rpm schijven in. Je merkt het verschil echt! Een andere interessante optie qua hardware is misschien nog DDR geheugen. Geheugenbandbreedte schijnt belangrijk te zijn (roept Sun in ieder geval :)). Helaas is DDR geheugen nog wat duur :(

Wat betreft de software dan: Gebruik geen wu-ftp. Daar zitten veel bugs in namelijk. De standaardversie van RH 6.2 heeft volgens mij zelfs een root-exploit :(
Webmail: kijk bijvoorbeeld eens op www.horde.org (IMP dus), hier is laatst nog een thread over geweest. Verder qua mailserver: sendmail werkt op zich prima, kijk even waar die vriend ervaring mee heeft. Verder qpopper ofzo?

Als je vriend ervaring heeft met linux zou ik geen Redhat installeren. Ik zou voor debian gaan. Als hij uitlegt hoe het moet kan jij namelijk ook makkelijk security updates doen. Quote van de dag is van Rob Malda (admin van slahdot) uit een interview met C!T, de vraag was wat de beste linux-distro was:
Es ist einfach wie ein heiliger Krieg - meine Sprache ist besser als Deine. Es gibt nicht die beste und nicht die schlechteste Distribution. Das ist naturlicht nur meine offizielle Meinung. Debian ist dat Beste, was es gibt - deshalb benutze ich es auch.
Maar goed hij geeft dus ook aan dat dat een persoonlijke voorkeur is >:)

Wat betreft missende software: Je hebt nog iets nodig om statistiekjes van je websites te maken denk ik (webalizer zou ik zeggen).

En de backups nog inderdaad... Als je zelf geen tapedrive wilt kopen, informeer dan eens bij je hosting-provider. Wij bieden backups via het netwerk aan voor een kleine meerprijs, wellicht ook waar jij heen gaat?

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:03
Ik zou voor Proftpd als ftpserver kiezen, stuk minder bugs dan Wuftp. Prima te configureren.
Waarom trouwens een apart admin programma? OK, je weet nog niet zo veel van Linux, maar Webmin bijvoorbeeld zet weer een extra poort open (= eigen servertje) -> extra security hole.
Ik doe alles via SSH.

• mavink
ipchains er op, alles dicht behalve poorten 25,80,110, en vervolgens sta je ssh en webmin alleen vanaf je eigen IP-adres toe. Lijkt me toch redelijk veilig...

edit:
En poort 20/21 natuurlijk, ik zou ook voor proftpd gaan

• [MarZialE]
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Voor een IDE RAID controller onder Linux>:) kijk eens bij http://www.3ware.com

De 6000 serie heeft zelfs RAID10 op 8 poorten.>:)
Nadeel= ATA66 maar en duur;((voor IDE dan)...:'(
Voordeel= goedkooper dan SCSI en de Linux ondersteuning.(RED HAT 6.2:)/6.3 Suse 6.3/6.4 TurboLinux 2(?))

Ze zijn ook te koop in Nederland.:)
Zie http://www.silentpc-shop.nl/Home/index.htm

Ben zelf ook bezig met een bak.

19" Rack 4U
AMD TB1200
MSI KT7 Pro2(A:?)
768MB SDRam PC133 (Kingston)
2xIBM 45GB (DTLA-307045, 7200rpm, 2MB)
Ati 2MB PCI(is nog nieuw in doos!!:))
CD-Rom 24X
FDD 1.44MB
2X 3COM 905c TX

Met dan waarschijnlijk een 3Ware Escalade 6400. 8-)

Dit alles onder RH6.2

[MarZialE]8-)

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43
Ik ben met precies hetzelfde bezig, config tot nu toe:

19" rack 4U (en ja: 50cm diep)
MSI MS-815EPRO/6337 met Intel 733EB
2 x 128 mb dimm 133mhz (nec geloof ik)
3com 10/100 kaartje
Tekram u2w scsi controller
2 x 20gb 7200rpm quantum atlas v schijven

de 2e schijf wordt gebruikt om sys zo nu en dan te mirroren (softwarematig)

is iets duurder beestje geworden dan hierboven beschreven wordt, maar aangezien wij 't met win2k server gaan doen moest dat ook wel om alleen 't os al te runnen ;)

Ben erg benieuwd naar reacties van mensen die een eigen win2k webserver hebben draaien! bevalt 't? veel problemen te verwachten?

• twixx
  • Niet online
Dat geheugen heb je inderdaad wel nodig :) Vooral als je ook exchange en/of sql inst.
Verder is het met win2k serv. ook eenvoudig goed mogelijk van softw. RAID gebruik te maken. In tegenstelling tot Linux is het best fijn een stevig CPU-tje te hebben voor bill-ie.

ps. mij voorkeur gaat uit naar cusl2 (ep dus zonder mem limit) voor win2k. Een naar Abit SA6R (zonder van die R gebruik te maken, wat er is maar 1 controler die hw raid werkend krijgt onder linux).

• The Source
Ik stap van het raid gebeuren af. Is eigenlijk ook niet nodig. Ik gooi er 2 * 20

GB/5400rpm/2048cache schijven in. Wat ik heb gehoord zijn die snelgenoeg en worden minder warm dan

7200 rpm. Dan doe ik gewoon backup's aanmaken op de andere HD om de 24u. De backup's staan dan

veilig en kunnen eventueel via internet geleeched worden. Omdat ik dus ook geen onboard

raidcontroler pak moet ik nog ff de juiste mobo zoeken. Welke althon mobo is volgens jullie het

beste (stabielste) voor de duron600 als server en welke bios?

Software config [updated]
- Linux (os)
- Apache (webserver) + Open_SLL/MOD_SLL/MOD_PERL
- SSH
- PHP4 + phpAdmin
- MySQL, eventueel PostgreSQP erbij (db)
- Webalizer (stats)
- Proftpd (ftp)
- Sendmail, qpopper/Solid-POP (mail/pop)

Ik had Redhat genoteerd omdat ik er het meeste ervaring mee heb. En er zijn genoeg servers die daar

op draaien. Maar als mijn vriend zich beter thuis voelt met een ander distr. dan is dat aan hem maar

mijn voorkeur gaat uit naar Redhat.

Iemand nog tips of iets toe te voegen (alles is welkom)?

Iemand nog een link naar sites mbt het hosten van een eigen server voor verschillende klanten?

• mavink
Ik vroeg me af of dat verhaal wel klopte dat die i815EP meer dan 512 Mb geheugen zou ondersteunen, dus ik heb het even opgezocht bij Intel. Kijk maar [url="dhttp://developer.intel.com/design/chipsets/linecard/mainstream.htm?iid=PCG+devside&"]hier[/url]; ook de i815EP gaat maar tot 512 Mb.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Welke althon mobo is volgens jullie het beste (stabielste) voor de duron600 als server en welke bios?
Dan zou ik de MSI K7T Pro2 nemen, erg stabiel no-nonsense plankje dat ook nog eens relatief goedkoop is. Appie draait sinds vorige maand op een K7T Pro2A met 1GHz Tbird en die heeft nog geen enkel probleem gegeven (nu bijna 34 dagen up). We hebben de server ter plekke geupgrade bij Vuurwerk en konden de stabiliteit dus niet testen.

• The Source
bedankt Femme. Is idd een goede keuze. Hij kwam in de roundup bij Anand ( http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1374&p=1 ) als meest stabiele uit de bus. Zal wel niet zeggen dat al die andere bagger zijn maar zeker als je naar de pricewatch kijkt is het erg aantrekkelijk. De MSI K7T Pro2 (http://tweakers.net/pricewatch.dsp?ProduktID=13589) of de MSI K7T Pro2a (opvolger met VIA's 686B southbridge met ATA-100 ondersteuning - http://tweakers.net/pricewatch.dsp?ProduktID=13993 ) heb je voor < Fl. 340,= Maar voor mij is de prijs niet zo belangerijk. Ik heb liever dat hij stabiel is.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De webservers van AnandTech draaien bdw ook op K7T's met 1GHz Tbird (dbase op twee dual Xeon bakken).

Verwijderd

Ik had een servertje online en ga nu een nieuwe bouwen.

Vorige

Dual PII350
N440BX Intel
2x15GB In raid 1

Nieuw model

ASUS CUSI-M (Microatx /lan/vga)
Fasttrak 66 Promise (had ik nog)
2x 40GB in RAID 1
1U kast van Enlight de "70", die heeft 2 IDE bays die goed gekoeld zijn en 1 pci riser voor de raid kaart.

In deze kast past zelfs een abit VP6 een volledige ATX wat wel een voordeel is.
De meest 1U's kunnen alleen een Microatx slikken.

Mijn bedoeling is wat te spelen met php,mysql en perl... dus veel heb je niet nodig

Belangrijk is veel geheugen, zodat ie niet begint te swappen.
Harde schijf is niet zo belangrijk tenzij je begint met grote databases.
Dan raad ik een scsi array aan. Liefst een RAID 5 U-160 ook kwestie van backup.
Voor simpele msql en mysql dingen neem je best het zekere voor het onzekere en je neemt een RAID 1 config...
Moederbord moet powerloss feature hebben en best "last state" optie ...zo kan ie na een powerloss terug zelf opstarten, zeer vervelend als je je moet gaan verplaatsen naar je ISP en even op de powerknop moet gaan drukken. Dus een APC switch of een optie nemen dat ie erachter hangt bij je provider is ook geen luxe, zodat je de boel kan rebooten van op afstand :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

The Source heeft nu geen server meer nodig hoor :D

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Lijkt me niet nee...