Zoals jullie misschien hebben gelezen in mijn vorig topic ( http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/101512 )ben ik van plan om een eigen server te nemen.
Steeds meer mensen vertelde mij, neem dan een eigen server (co-located). Ik heb de totale kosten eens op een rij gezet en
het scheelt wel heel erg veel om het niet te doen. Maar waar begin ik dan aan?
Het probleem ik kan nagenoeg niets van linux. Ik heb gisteren al een install gemaakt en met behulp van enkele scripts en how-to's het geheel secure gemaakt. Ook heb ik Apache en webmin geinstalleerd. Alles werkte perfect. MySQL en PHP moet geen prob zijn want dat lukt mij ook om onder w32 te installeren.
- Weet iemand een duidelijke how-to mbt user rights/restrictions in een webserver omgeving?
Ik ken wel enkele gasten op dit gebied die de daadwerkelijke install kunnen doen en het geheel kunnen setuppen. Dus dat is het probleem niet.
Welke hardware is aan te raden voor een server (om mee te beginnen) Ik zat te denken aan.
3com netwerkkaart 10/100Mbit
19" rack
128 MB geheugen 133 Mhz. non ECC
Mobo Asus A7V
CPU Duron 600
koeler
CD-ROM 24* 2de hands
Videokaart S3 1MB 2de hands
Harddisk Matrox 20GB / 7200 /2048cach
-Mis ik nog iet?
-Is het iets?
-Is een duron in een server omgeving veel trager als een Thunderbird? Of waarom zou ik een P3 moeten pakken?
-Is ECC aan te raden? waarom wel/niet?
-Welk 19" rack moet ik pakken? Iemand een site met vergelijkingen/prijzen?
In de toekomst kan ik geheugen/cpu/HD vervangen en uitbreiden naar iets stevigers mit nodig.
-Maar tegen welke problemen kan ik aanlopen?
- Als er iets kapot is dan moet ik zeker naar de server rennen?
- Patches en upgrades moet ik zeker zelf doen?
- Hoe zit het metlicencties van server software. OK meeste is Open Source maar als ik zoiets als RealMedia / FileMaker Pro wil?
En hoe ga ik in zijn werk? ik koop de hardware, installeer alles en heb thuis alles lokaal in draaien en in orde. Hoe lang moet ik hem proefdraaien?
Welke biosinstellingen maak ik (progressief/defensief?)
Steeds meer mensen vertelde mij, neem dan een eigen server (co-located). Ik heb de totale kosten eens op een rij gezet en
het scheelt wel heel erg veel om het niet te doen. Maar waar begin ik dan aan?
Het probleem ik kan nagenoeg niets van linux. Ik heb gisteren al een install gemaakt en met behulp van enkele scripts en how-to's het geheel secure gemaakt. Ook heb ik Apache en webmin geinstalleerd. Alles werkte perfect. MySQL en PHP moet geen prob zijn want dat lukt mij ook om onder w32 te installeren.
- Weet iemand een duidelijke how-to mbt user rights/restrictions in een webserver omgeving?
Ik ken wel enkele gasten op dit gebied die de daadwerkelijke install kunnen doen en het geheel kunnen setuppen. Dus dat is het probleem niet.
Welke hardware is aan te raden voor een server (om mee te beginnen) Ik zat te denken aan.
3com netwerkkaart 10/100Mbit
19" rack
128 MB geheugen 133 Mhz. non ECC
Mobo Asus A7V
CPU Duron 600
koeler
CD-ROM 24* 2de hands
Videokaart S3 1MB 2de hands
Harddisk Matrox 20GB / 7200 /2048cach
-Mis ik nog iet?
-Is het iets?
-Is een duron in een server omgeving veel trager als een Thunderbird? Of waarom zou ik een P3 moeten pakken?
-Is ECC aan te raden? waarom wel/niet?
-Welk 19" rack moet ik pakken? Iemand een site met vergelijkingen/prijzen?
In de toekomst kan ik geheugen/cpu/HD vervangen en uitbreiden naar iets stevigers mit nodig.
-Maar tegen welke problemen kan ik aanlopen?
- Als er iets kapot is dan moet ik zeker naar de server rennen?
- Patches en upgrades moet ik zeker zelf doen?
- Hoe zit het metlicencties van server software. OK meeste is Open Source maar als ik zoiets als RealMedia / FileMaker Pro wil?
En hoe ga ik in zijn werk? ik koop de hardware, installeer alles en heb thuis alles lokaal in draaien en in orde. Hoe lang moet ik hem proefdraaien?
Welke biosinstellingen maak ik (progressief/defensief?)