Toon posts:

[ibook] Hoe makkelijk te upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit eraan te denken volgend schooljaar ivm met een studie een ibook aan te schaffen en ik vroeg me af of het mogelijk is om een ibook open te schroeven en er eigen delen zoals een hdd en geheugen in te zetten. Mijn ervaring met amd/intel notebooks is dat het daar meestal redelijk simpel is, kwestie van klepje hier en schoefje daar, maar geen idee hoe dat met de ibooks gaat.

Ik zet er namelijk zelf liever geheugen bij en een snellere harde schijf, ervaringen?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het geheugen upgraden is makkelijk, gewoon het toetsenbord er uit tillen, vier schoefjes losmaken en het geheugen er in steken.

de harde schijf is moeilijk. Je moet de onderkant loswrikken, waarbij je waarschijnlijk kleine beschadigingen maakt in het plastic, dan het hele ding uit elkaar halen met meer dan 60 schroeven, de zorgen dat de connector van de harde schijf niet te veel verbuigt en het hele ding weer in elkaar zien te krijgen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Das redelijk k*t, wel te doen natuurlijk maar enig idee hoe dat dan zit met je garantie? Heeft apple daar zegels ingebouwd ofzo dat ze kunnen zien wanneer die verbroken worden oid?

Ik wil namelijk erg graag een beter hdd in m'n ibook dan zo'n standaard 4200 ding omdat het volgens mij gewoon een grote performance boost is.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 00:07:
Das redelijk k*t, wel te doen natuurlijk maar enig idee hoe dat dan zit met je garantie? Heeft apple daar zegels ingebouwd ofzo dat ze kunnen zien wanneer die verbroken worden oid?

Ik wil namelijk erg graag een beter hdd in m'n ibook dan zo'n standaard 4200 ding omdat het volgens mij gewoon een grote performance boost is.
Volgens Apple verloopt je garantie als je de onderkant er afhaalt. Volgens het Nederlandse consumentenrecht niet, maar je gelijk krijgen kan in zo'n geval nog moeilijk zijn. Als je zelf iets kapot maakt ben je uiteraard wel altijd de pineut.

dat is trouwens heel moeilijk te doen zonder sporen achter te laten omdat het nogal zacht plastic is. De voetjes onderop kun je ook niet goed verwijderen zonder dat het zichtbaar is aan de binnenkant, als ze er weer op zitten zie je het niet meer. Apple vervangt de voetjes iedere keer dat ze hem open maken.

Je kan toch gewoon een snellere schijf meebestellen? Of hem later laten inbouwen bij een door Apple goedgekeurde dealer, dat mag weer wel.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Johnny schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 00:46:
[...]

Je kan toch gewoon een snellere schijf meebestellen? Of hem later laten inbouwen bij een door Apple goedgekeurde dealer, dat mag weer wel.
uiteraard ben je een tweaker, maar als je het kunt laten doen, en het scheelt je veel geknutsel en je garantie, dan is het zeker aan te bevelen om het te laten doen
TS, waarom bestel je het dus niet mee? de hd dan, geheugen is goedkoper om zelf te doen, scheelt soms de helft

PSN: djmurcielago

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Gewoon bij de aanschaf van je iBook direct een snellere harde-schijf erin laten planten, geheugen doe je zelf... :)

Verwijderd

Je kunt geen snellere schijf bij een iBook bestellen. Daarbij denk ik dat een Apple dealer dat ook niet gaat doen bij een iBook. Wanneer ze het zouden doen dan gaat het flink wat kosten. Dus je zult waarschijnlijk zelf aan de slag moeten gaan met de risico's die je natuurlijk loopt. Er zijn wel handleidingen te vinden hoe het moet. Recente heb ik niet kunnen vinden.
Andere mogelijkheid is om voor een PowerBook te gaan aangezien je daar wel kunt kiezen. Dat is ook de reden dat Apple het niet makkelijk maakt om een iBook zelf sneller te maken.

Zie net een ander topic: [rml][ iBook] Na vervangen hdd geen sluimer meer bij dichtklappen.[/rml] Iemand met persoonlijke ervaring.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 01:23 ]

Verwijderd

Bij mij is het gewoon goed gegaan, nergens krassen of wat dan ook. Een goeie manual, goeie spullen en veel geduld zijn wel een must als je de hdd wil vervangen... en veel tijd!

Check ook dit topic: iBook harde schijf vervangen

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb na deze thread nog wat verdere zoekopdrachten gedaan en inderdaad wat nuttige informatie gevonden. Ik zit erover te denken om te zien wat de mogelijkheden zijn om het door een service center te laten doen als die garantiebehoud bieden omdat ik eigenlijk geen zin heb om mijn garantie te verliezen. Mijn ervaring is toch dat laptops veel sneller/vaker stuk gaan dan een desktop en dat de reparatie ook vele malen duurder is.

Maar goed, ik heb het ibook natuurlijk nog niet dus we zien wel over een maand of 2-3 :)
Pagina: 1