iBook harde schijf vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Ik heb een 12" iBook G4 met een 30 GB (4200 RPM - 2 MB cache) harde schijf, en een 40 GB (5400 RPM - 8 MB cache) harde schijf in een externe USB 2.0 behuizing.

De 40 GB trekt echter net iets teveel stroom om hem op mijn iBook via de USB poort draaiende te houden waardoor ik externe stroom moet aansluiten.

Nu wil ik de schijven omwisselen om zo een grotere en snellere harde schijf in mijn iBook te hebben, en eentje die zonder externe stroom aan de USB poort kan (voor back-ups).

Ik weet dat het vervangen van de harde schijf behoorlijk wat schroefwerk vereist, maar met de vele handleidingen op internet moet dat wel lukken.

Waar ik me alleen nog zorgen over maak is de software, hoe zorg ik er voor dat ik straks meteen vanaf de 40 GB harde schijf kan booten zonder eerst Mac OS X opnieuw te installeren?

Ik heb Carbon Copy Cloner al gevonden, daarmee kun je makkelijk een hele schijf kopieeren, maar is hij dan ook meteen bootable, en gaat dat via USB, aangezien er in de documentatie alleen over firewire wordt gesproken?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Aangezien Mac OS X eigenlijk gewoon een BSD smaakje is, ga ik ervan uit dat het tooltje "dd" ook aanwezig is op jouw iBook. Met dd kun je bitwise streams kopiëren, zodat als je als infile je bootable schijf neemt, en als outfile je externe harddisk, je je schijf bitje voor bitje moet kunnen clonen. Ik weet echter niet of dit goed gaat met partities van verschillende grootte.
Anders kun je misschien nog iets met "FireWire Target Mode". Daarmee gaat je iBook fungeren als een externe FireWire schijf, die je dan weer kunt benaderen op een andere Mac, als je daar beschikking over hebt.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

heb laatst hd vervangen in m'n powerbook (www.pbfixit.com/Guide heeft hele goede guides)

Via firewire-case data met Carbon Copy Cloner naar nieuwe HD gekopieerd (ja, hij was bootable), je kan ook een usb-case kopen natuurlijk, zijn niet zo duur.

Daarna nieuwe hd ingebouwd en werkte zonder enig probleem.

Verwijderd

jezus, zie wel dat een hd van een ibook vervangen heel wat complexer is dan die van een powerbook...

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Een bootable harde schijf maken met CCC bleek niet zo moeilijk, er was gewoon een vinkje voor.

Nu heb ik echter een probleem met het openen van mijn iBook, ik krijg de witte plastic onderkant er niet vanaf.

Het blijkt dat voor de modellen met een slot-loading drive het openen anders werkt, maar alle handleidingen die ik tot nue ben tegen gekomen gaan over het model met de lade.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Johnny, mocht het je lukken, zou je dit dan kunnen beschrijven? Het zou erg handig zijn voor in de toekomst.

* Nitai add to bookmarks.. :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06
Zie het als een uitdaging: de eerste x scheld je je de tering en duurt het uren, als je het (zoals ik) ongeveer 100x gedaan hebt in je leven dan vervang je een schijf in 10 minuten :+

p.s. Je moet aardig hard trekken aan de behuizing...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

ik had een paar maanden terug last van een flikkerend scherm. de schuldige was een gebroken kabel naar de inverter. ook ibookje helemaal moeten openvijzen (is wel ibook g3 800 maar k vermoed dat het qua vijzen niet erg anders zal zijn). het scherm moest er volledig af, maar dat zal bij jou niet nodig zijn.

Het kost wel wat tijd (in totaal 5uur voor openvijzen, nieuwe kabel solderen en terug dicht gooien) maar als je die guides volgt en noteert welke vijzen waar moeten zitten komt het wel in orde. De behuizing eraf peuteren was inderdaad wel moeilijk, je hebt vrij veel schrik om je mooie ibookje te beschadigen :)

hij doet het nog altijd goed momenteel. heb sinds vorige week display kabeltje en dualscreen doet het perfect :p

Verwijderd

hm, heb sinds een paar dagen ook last van flikkerend scherm op m'n powerbook...

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Ik kan alle kanten wel loskrijgen, behlave onder de optische drive, daar zit hij muurvast, en ik heb geen idee hoe dat gedaan is, dus gewoon trekken durf ik niet, want daar komt nog bij dat er een soort weerhaakje bij het batterijcompartiment zit wat dus verhindert dat ik hem omhoog kan doen. :(

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Je zou es op http://www.whoopis.com/computer_repair/ kunnen kijken staat in iedergeval een manual op van de 14 inch ibook g4 (eerste serie) :)

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Verwijderd

Is het nou nog gelukt met je iBook en wat was het probleem? Ik wil ook nog steeds de hdd van m'n iBook vervangen en ik zit al te kijken bij de pricewatch welke het zou moeten worden.

Er zijn vier gegadigden: Hitachi, Samsung, Toshiba en Western Digital. Ik wil een 80 GB 5400 rpm schijf met 8 mb cach, maar waar moeten die schijven aan voldoen? Kunnen ze er allemaal in?

Welke hebben jullie er (werkend) in zitten? En zijn ze stil, zuipen ze energie, worden ze warm?
:)

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Ik ben er nog niet verder mee gegaan, ik heb op het moment mijn iBook, tot donderdag nog even echt nodig, dus wacht ik nog even met het slopen.

In de manual die hierboven is gepost staat welk formaat de harde schijf moet hebben, maar hoe je het gedeelte bij de slot-in drive kunt loshalen weet ik nog steeds niet.

Verwijderd

Ik heb nog wel een erg goeie manual, die kan je krijgen via email als je wil.
Met die onderkant is het belangrijk dat je ook de schroefjes bij het batterijcompartiment verwijderd hebt en dat je de onderkant omhoogklapt bij de usb poorten...,bij de slotloader blijft hij op zijn plek en als het goed is moet hij los komen als je door "scharniert". Als ik webspace had zou ik de plaatjes posten uit de manual die ik heb!

Het mag volgens mij een standaard 9.5 mm dikke 2.5inch hdd zijn en dan wordt het waarschijnlijk de Toshiba MK8026 GAX 80GB, 5400rpm, 16mb(!)

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 17:21:
Ik heb nog wel een erg goeie manual, die kan je krijgen via email als je wil.
Ja, dat wil ik. Als het mag wil ik hem ook wel online zetten.

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Zou je hem mij ook willen mailen?

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

ik wil hem ook wel :9 misschien kan iemand het online zetten?

Verwijderd

Nitai schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:25:
ik wil hem ook wel :9 misschien kan iemand het online zetten?
Johnny en Slagroom hebben er nu iig ook een, als je wil mail ik hem ook naar jou. ;) Ik zag net trouwens wel dat hij vrijwel identiek is aan de 14.1 service manual, maar dit is de enige echte voor de 12" iBook G4, waar toch maar 1 model van is?!
Over een klein maandje zit ik beter in de pecunia en dan ga ik er een 80 GB drive in hangen, ik moet alleen echt ff 100% zeker weten dat die erin kan met zijn 16Mb cache...

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Ik heb hem!

Deze is trouwens wel heel anders dan de manual die hier boven staat.

Modbreak:Er om vragen mag eigenlijk al niet.... dus online aanbieden doen we maar niet oke?

[ Voor 52% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 20:26 ]

Verwijderd

Wat een dooddoener, wat is er mis met een manual?
Zal de policy er eens op naslaan...

Ik zal als ik hem vervang alle foto's posten en zelf een manual maken }:O

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 22:36:
Niets lijkt me, maar dit was een Service Manual van Apple....
En als het goed is vallen die onder warez, net als iso'tjes van OS X.... ;)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 22:36:

Ik zal als ik hem vervang alle foto's posten en zelf een manual maken }:O
Sorry Sorbo en andere, mede door mijn vraag hebben jullie hem online gezet. Ik stond er niet bij stil dat dit ook 'warez' is.

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Woei!

Het is gelukt!

Ik ben wel ongeveer 3 uur bezig geweest.

Het verwijderen van de boven- en onderkant was echt heel erg frustrerend, ook omdat het plastic zo snel beschadigd, een een schroevendraaier gebruiken om het los te wrikken beschadigd het plastic heel erg snel. Ik heb dus best lang moeten zoeken naar iets van een zachter materiaal, en heb uiteindelijk een plastic kiwi-lepel (die gratis bij kiwi's zat) gevonden in de keukenla, welke nu ook wel beschadigd is.

De harde schijf had zelf 4 mini-torx schroefjes waar ik niets voor had. Uiteindelijk heeft mijn vader ze losgedraaid met een tang.

Toen ik hem eindelijk in elkaar had, en geen schroefjes meer over had was het meest spannende moment daar...

Opstarten is altijd spannend, omdat het altijd weer zo lang duur voordat er eindeilijk iets in beeld verschijnt, deze keer helemaal, het leek wel een eeuwigheid, maar waarschijnlijk wa shet niet langer dan anders. en toen starte Mac OS X op!

Opstarten ging behoorlijk sneller dan voorheen. Deze schijf hoor je wel ratelen, maar eigenlijk vind ik dat wel fijn omdat ik dan tenminste kan horen dat er iets gebeurd, aangezien de iBook ook geen HDD LED heeft.

En de oude, 30 GB schijf doet het nu ook aan de USB poort zonder externe stroom!

Met andere woorden: 100% succes!

Verwijderd

Wat goed! Waarom kreeg je hem nou niet los bij de slotloader? Waren het de schroefjes bij de accu? Dus je hebt met CCC een bootable clone gemaakt van je hdd en voor de rest niets? Is this all there is to it?

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 22:25:
Wat goed! Waarom kreeg je hem nou niet los bij de slotloader?
Waren het de schroefjes bij de accu?
Hij zet enorm goed vast aan de achterkant, ik kreeg er daar echt niets tussen. De naad zat helemaal dicht, uiteindelijk is het me met "considerable force" (zoals in de manual staat) en een schroevendraaier gelukt terwijl de kiwilepel de zijkant omhoog hield.

Het losmaken van de zijkant bij de slot-in drive lukte uiteindelijk door hem gewoon langzaam stees verder open te trekken totdat de onderkant uiteindelijk losklikte.

De weerhaak bij de accu ging redelijk makkelijk los met een kleine platte schroevendraaier, het plastic is buigzamer dan het lijkt.
Dus je hebt met CCC een bootable clone gemaakt van je hdd en voor de rest niets? Is this all there is to it?
Inderdaad, dat is het enige wat ik heb aangevinkt, het hoeft dus niet eens een image te zijn.

Verwijderd

*flinke schop*
Woei2! Het is me gelukt! Een razendsnelle Samsung Spinpoint 5400 rpm, 80 GB erin gezet! Eerst met een externe casing en Carbon Copy Cloner een kloon gemaakt van die die erin zat en vervolgens HEEL VEEL schroefjes en heel veel zweten en prutsen, bij de slot loader zitten een aantal haakjes die erg moeilijk los lieten, daar lang zitten kloten voordat het los ging (idd, "moderate force"). Ik hoor hem wel beter dan de toshiba die erin zat, deze produceert een zachte zoem, terwijl je de lees en scrijf acties juist weer minder goed hoort dan bij de toshiba. Qua snelheid merkte ik het direct bij het opstarten al en programma's starten ook sneller, het hele ding is gewoon sneller geworden! Yeah! :Y)

Nog ff 2 plaatjes: the guts of my iBook!
Afbeeldingslocatie: http://img212.exs.cx/img212/5868/ibook17zu.png
Afbeeldingslocatie: http://img212.exs.cx/img212/8454/ibook22ia.png

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Toch leuk dat het gelukt is :)

Heb je toevallig nog benchmarks gemaakt? Of kan je die met bv xbench maken en vergelijken met anderen die jou vorige disk ook hebben?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Dit krijg ik nu als ik xbench draai en dan draaien er verder geen applicaties.

Disk Test 69.18
Sequential 81.31
Uncached Write 74.01 32.29 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 73.72 29.99 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 129.80 20.44 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 69.38 29.93 MB/sec [256K blocks]
Random 60.21
Uncached Write 45.10 0.68 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 72.97 16.74 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 59.60 0.39 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 72.55 14.22 MB/sec [256K blocks]

Als ik op internet bij een vergelijkbaar systeem kijk zonder upgrade zie ik dat ik toch minimaal 10 tot 20 punten voor lig op de competitie. Johnny?
Pagina: 1