Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

150 watt stroboscoop op powerknop

Pagina: 1
Acties:
  • 497 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Hey

Ik heb al een tijdje een stroboscoop van 1500 watt in me case (als je filmpje wilt moet je ff vragen) maar nu:

ik heb het even helemaal onder handen genomen en een oude connector gemold van een oude voeding. (heb ik het aan elkaar gesoldeerd, moet ik die connector nog in me case bouwen)

het probleem:

Nu zal ik mijn powerknop koppelen aan mijn powerknop, zo dat als je de pc aanzet de stroscoop een flits geeft.

Er zat een potmetertje op mijn stroboscoop die inmiddels is verbonden op een 3.5 inch bracketje met een mooi knopje.

mijn vraag:

hoe kan ik dit het beste aanpakken ? en ik wil aub niet dat hij @ full speed flitst, maar ong op de laagste modus.

ook wil ik de stroboscoop kunnen bedienen met mijn knopje..

iemand een idee ? als je moet weten wat voorn potmetertje is zal ik ff een macro foto maken (als het model erop staat) of met een multimetertje aan de slag gaan.. (als je me uitlegt hoe)

ik hoop dat iemand me kan helpen :)

EDIT:

het werkt zo, als mijn potmeter naar links gedraaid is, dan is ie uit. naar rechts draaien word van uit naar langzaam en steeds sneller

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 31-03-2005 00:02 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Waarschijnlijk is het zo dat de weerstand van de potmeter maximaal is als hij uit is, zit er ook een klikstand op? Meet met een multimeter eens de weerstand (als de strobo UIT staat), beste is als je het knopje los haalt.
Als dat zo is (grote weerstand -> uit) laat je gewoon een vaste weerstand parallel schakelen zodra je de powerknop indrukt. Dit zou je met een relais kunnen doen.

Nederlander in België

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je serieus een 1500 watter? Die wij altijd gebruiken is namelijk 16A afgezekerd. Als je dus nog wat andere gebruikers hebt op de groep van je kamer kun je fijn telkens een zekering gaan vervangen. (niet voor niets dat overal het licht dan vrolijk meeknippert wanneer hij stroom vraagt)
Misschien wel iets om rekening mee te houden ;)

Ik gok dat je iets moet maken wat gedurende een sec. ofzo een relais dicht trekt, welke geschakeld is tussen je strobo of de controller ervan. Hangt er vanaf met wat voor aansturing hij werkt. (vaak 0-10v, dan kun je wellicht iets maken wat enkele volts op z'n ingang zet voor een korte periode. Hoe je die periode aangeeft weet ik nu ff niet :P

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 29-03-2005 23:40 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
_ferry_ schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:39:
Heb je serieus een 1500 watter? Die wij altijd gebruiken is namelijk 16A afgezekerd. Als je dus nog wat andere gebruikers hebt op de groep van je kamer kun je fijn telkens een zekering gaan vervangen. (niet voor niets dat overal het licht dan vrolijk meeknippert wanneer hij stroom vraagt)
Misschien wel iets om rekening mee te houden ;)

Ik gok dat je iets moet maken wat gedurende een sec. ofzo een relais dicht trekt, welke geschakeld is tussen je strobo of de controller ervan. Hangt er vanaf met wat voor aansturing hij werkt. (vaak 0-10v, dan kun je wellicht iets maken wat enkele volts op z'n ingang zet voor een korte periode. Hoe je die periode aangeeft weet ik nu ff niet :P
dat zei die verkoper, behuizing heb ik niet meer.. k weet niet eens zeker of ie tegen me gelogen heeft of niet, maar als ik hem uit mijn raam liet rammen, belden er 4 mensen op uit de buurt dus fel genoeg is hij :) zitten ook wat spiegels in mn case

ik zal straks ff een schema sturen wat waarschijnlijk word afgekraakt door jullie experts :)

EDIT:

mijn idee was om de schakelaar paralel te zetten met de rechtse pootjes (midden + rechts dus) van de voorkant gezien..

maar dan krijg je stroom van het stroboscoop @ het moederbord wat niet lekker klinkt, en ik wil ZEKER niet een risico lopen want geld heb ik niet teveel (als je het wel hebt PM me ff).

[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 29-03-2005 23:50 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
De draaiknop die er nu zit is gewoon een variabele weerstand. Zorg dat wanneer je je powerknop in drukt, er een relais schakeld die in serie staat met een weerstand die parallel staat met de potmeter. De waarde van de weerstand is dezelfde waarde als de weerstand van de potmeter op de stand die jij wilt. Zo zou als je een atx voeding hebt, de powerknop even ingedrukt zijn, het relais even verbonden zijn en zo de stroboscoop even flitsen.

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Gr0wLiThE schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:45:
De draaiknop die er nu zit is gewoon een variabele weerstand. Zorg dat wanneer je je powerknop in drukt, er een relais schakeld die in serie staat met een weerstand die parallel staat met de potmeter. De waarde van de weerstand is dezelfde waarde als de weerstand van de potmeter op de stand die jij wilt. Zo zou als je een atx voeding hebt, de powerknop even ingedrukt zijn, het relais even verbonden zijn en zo de stroboscoop even flitsen.
heb je er een schema van, want zoals in mijn edit hierboven bedacht had, zou er dus een schakel stroom moeten lopen, en die zou op dat moment ook mijn mobo treffen.

of heb je een ander idee ? (als het met te veel gekloot en printjes moet, dan geeft dat niet en gaat het niet door, het is de vraag of het kan)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Schema.... zal misschien zo wel ff tekenen en anders morgen....

Verwijderd

Een potmeter is in feite hetzelfde als twee weerstanden, die veranderen zodra er aan gedraaid wordt. Met een multimeter kun je eenvoudig de twee weerstandswaarden meten tussen de middelste pin en de twee buitenste, waarna je deze kunt vervangen met normale weerstanden.

Verder kun je je stroboscoop het beste inschakelen mbv een (zwaar) relais.

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://public.emielmols.info/schema.png

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

even los van het schema. Als het werkelijk een 1500 watter is trekt hij in een puls dus ruim 6 amp. Das behoorlijk veel. Ik kan me niet voorstellen dat als je bij het inschakelen van je poeter direct een puls van 6 amp extra gaat geven dat het gezond is voor je componenten. Bovendien vervuild de electonica rondom een stobo je lichtnet behoorlijk. Het verwonderd me dat de pc normaal opstart als je deze combo gaat maken....

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Het verwonderd mij eerder dat hij dit wilt. Ik zou me de pleuris schrikken als er een flits uit mn pc komt als ik de powerknop indruk.

Ikzelf zou voor een minder extreme methode gaan dan deze 1500W stroboscoop. Pak liever de flitser uit een weggooicameraatje. Als je naar de lokale fotoshop (Hema bijv) loopt en vraagt of je een paar gebruikte weggooicameraatjes mag voor de flitser mag dat vast wel, ze hebben er bakken vol mee waar ze niets mee doen als het rolletje eruit is.
In deze flitser prop je gewoon 2 nieuwe 2500mAh penlites en de komende tijd hoef je die niet meer te vervangen. Met een beetje geluk is je powerknop al dubbelpolig, en zo niet moet je hem even vervangen. De contactpuntjes van de flitser kun je dan gewoon op deze 2-de polen hangen.

Je bespaard je dan het slopen van je strobo, het leegzuiging van je lichtnet, en het verstoren van je pci.

[ Voor 7% gewijzigd door frickY op 30-03-2005 09:57 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Het lijkt me *erg* irritant, maar zolang je maar niet op een lan naast me komt zitten vind ik alles prima. :)

Repareren doe je zo.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 13:05

BaRF

bijna kerst

Sine schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 12:40:
Het lijkt me *erg* irritant, maar zolang je maar niet op een lan naast me komt zitten vind ik alles prima. :)
nou zolang hij enkel flitst als hij wordt aangezet zal hij onder 'normale lan' omstandigheden dus maar 1 flits geven >:)

@ de vorige netgamez zat er zo'n gast met een continue strobo, echt irritant :D

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

1500 watt.... in de winkel waar ik werk hangt er 1, als die flitst, ratelt de zekering (stroom is net niet groot genoeg om de zekering om te laten slaan...), weet je echt zeker dan je zo'n stroomtrekker in je pc wilt? Ik kan je garanderen dat op een lanparty de zekering eruit knalt als hij 1 keer flitst, de laadstroom van de condensator is namelijk rond de 10Amp.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

wil wel filmpje zien!
laptop@virus3000.net

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
als je dan toch bezig bent.... dutch.tse@hccnet.nl dan wil ik hem wel ff hosten voor je :)

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:55
ik wil dat filmpje ook wel zien :D

stuur maar naar josvangenugten at gmail dot com

of host em even zodat iederenen hem kan zien :)

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Verwijderd

als je je powerknop losmaakt en er een dubbelpolig relais mee bedient dan zal dit ff sluiten en weer openen als je opstart (je kan dan wel vrees ik je relais niet van je voeding voeden aangezien deze nog niet aanstaat) het ene contact van je relais hang je dan aan je moederbord voor het opstarten en het andere contact aan de powerknop van je strobo, daarover kan je dan je originele knop parallel zetten zodat je deze nog afzonderlijk kunt bedienen.
nuja eerlijk gezegt zou ik het zelf niet durven uitproberen, vergis u zeker niet van contactpunt op je relais want als die stroom op uw moederbord komt :?

wa je nog kan doen is een VB programmatje schrijven dat bij t opstarten van je pc je com poort ff een relais doet sluiten, zo krijg je een flits wanneer je pc is opgestart, lijkt mij nog een handig signaal voor als je nog ff naar de buren wilt :P (aangezien ie toch zo fel is) :)

succes en zet een brandblusser naast je pc 8)

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
deepbass909 schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 13:41:
1500 watt.... in de winkel waar ik werk hangt er 1, als die flitst, ratelt de zekering (stroom is net niet groot genoeg om de zekering om te laten slaan...), weet je echt zeker dan je zo'n stroomtrekker in je pc wilt? Ik kan je garanderen dat op een lanparty de zekering eruit knalt als hij 1 keer flitst, de laadstroom van de condensator is namelijk rond de 10Amp.
Op NG had ik mijn strobo aan, en ik betijwfel ook of hij idd egt 1500 watt is.. op de doos in de schuur staat 150.. WTF! lijers in die winkel hebben me verkeerde aangesmeerd LOL!

nahja, fel genoeg...

http://noxiuz.freehosting123.com/images/film.avi

Ikzelf ben op zoek naar een betere host, deze trekt het amper met weinig data verkeer..

ja ik zat al te denken aan iets op de com poort ( maar dan moet ik kijken hoeveel stroom mijn com poort kan trekken of een relais ja)

Mijn buurman had laatst een relais wat wel groot was (iets van een kubus van 4x4 cm) is dat zo groot ofniet ? en als het een kleine stroom is van amper volt (2 a 4 volt oid) kan je dan een transistor usen ?

EDIT:
BaRF schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 12:49:
[...]

nou zolang hij enkel flitst als hij wordt aangezet zal hij onder 'normale lan' omstandigheden dus maar 1 flits geven >:)

@ de vorige netgamez zat er zo'n gast met een continue strobo, echt irritant :D
Hey waar was dat ? was dat in de buurt van de BEWARE vlag ? zoja > me _/-\o_

tog nog iemand die er wat van merkte :P

[ Voor 17% gewijzigd door Nox op 30-03-2005 15:32 ]

Verwijderd

/me heeft filmpje gezien

WTF heb jij voor kermiskast?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

offtopic:
@noksiejus kun je me even mailen herbynl [at] gmail [dot] com ??

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Ik Weet niet of het al gezegd maar je kunt em NIET aan je voeding hangen....

Revive the guild!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59
frickY schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 09:56:Als je naar de lokale fotoshop (Hema bijv) loopt en vraagt of je een paar gebruikte weggooicameraatjes mag voor de flitser mag dat vast wel, ze hebben er bakken vol mee waar ze niets mee doen als het rolletje eruit is.
Deze cameraatjes gaan gesloten en wel linea recta naar het foto lab. Filmpje zit niet in een losse cassette of iets dergelijks.

1500W strobo? U bedoelt: 1500Ws (Watt*seconde) ?

edit: J*s²

[ Voor 4% gewijzigd door WEBsel op 30-03-2005 18:13 . Reden: kwadraat ]

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:29
WEBsel schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 17:56:
[...]
Deze cameraatjes gaan gesloten en wel linea recta naar het foto lab. Filmpje zit niet in een losse cassette of iets dergelijks.

Watt*seconde bestaat niet... Watt is namelijk al Joule per seconde.....

• cygnus_6
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09-2020
[...]

watt*seconde?
watt is toch joule/seconde, als je dan joule/seconde*seconde doet krijg je joule :?
hoe moet je dat dan zien?

• Sine
Filmpje ook gezien ....

Dat is zeker geen 1500W.

Bij 1,5kW 'tikt' je buisje namelijk niet meer dan krijg je meer een 'pop' geluid, en een strobo met zo'n grof vermogen is altijd geforceerd lucht gekoeld ( lees ventilator erop )

[ Voor 33% gewijzigd door Sine op 30-03-2005 18:19 ]

Repareren doe je zo.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Niet altijd met fan :) maar heet worden ze zeker wel :P Als het een 1500Watt was geweest had je niet veel gezien op het filmpje :P

Watt is IDD zoals Hielko zegt het aantal joule per seconde. Wat bij een strobo misschien niet helemaal eerlijk is, omdat hij langzaam en snel kan flitsen, en de flitsen niet minder fel worden dan. Daarnaast heeft hij dus ook niet een continue opname, maar ook met pieken, net zoals het inschakelen van een flinke motor.

Verwijderd

k zou zeggen hang dmv een transistortje een relais aan je printer of je compoort en laat dat ff sluiten wanneer je pc is opgestart, dak kun je je strobo mss nog gebruiken als indicatie voor iets
incoming mail ofzo moet leuk zijn
zo n schakelingetje voor n transistor vin je hier wel ergens, en met een VB progje wil ik je wel helpen

zalige pc trouwens, ikke jalours :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 18:40 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Sine schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 18:18:
Filmpje ook gezien ....

Dat is zeker geen 1500W.

Bij 1,5kW 'tikt' je buisje namelijk niet meer dan krijg je meer een 'pop' geluid, en een strobo met zo'n grof vermogen is altijd geforceerd lucht gekoeld ( lees ventilator erop )
Gelukkig komt er op deze strobo wel een fan te staan waaien ja..

en ja sry maar die verkoper zij 1500 watt dus ik geloofde dat.. staat er op de doos 150 watt..

* Nox voelt zich genaaid..

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-11 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wees maar blij, 1500 Watt wil je toch niet echt in je PC hebben, het vreet stroom, en er komt ongelofelijk veel energie (warmte en licht) vrij.

Ik heb hier een 1000 Watt filmlamp waarmee ik de hele straat kan verlichten, hij wordt echter zo heet dat hij na 5 minuten doorbrandt (wat zo hoort) er zit daarom ook een zekering ingebouwd, het ding aanraken zodra hij aanstaat is ook niet echt aan te raden. Koelen met een ventilator zou ook niet gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Johnny op 30-03-2005 19:31 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-11 10:35
[...]

de film zit wel in een losse casette ;)
heb er een keer 1 geopereerd(die dingen geven nog een aardige schok die elco :P) :X

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 00:58

Jimbolino

troep.com

150 watt maximaale stroomverbruik
50 watt effectief ofzo
zo ziet het er op het filmpje uit imho :)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-11 00:30
[...]
offtopic:
in wegwerpcamera's zit ook gewoon een filmrolletje... die kun je er dus zo uit halen. De hema is toevallig een slecht voorbeeld, maar alle winkels met een 1-uurs service hebben deze camera's zo voor je liggen. Tegenwoordig krijgen de meeste bedrijven geld voor die camera's (dan worden ze gerecyceld), dat is ongeveer 0,25 euro per camera.

sorry, mijn vader verzamelt ze ;)

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Wouter!! schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 19:33:
[...]

de film zit wel in een losse casette ;)
heb er een keer 1 geopereerd(die dingen geven nog een aardige schok die elco :P) :X
ken die dingen :)

wat ik me bedacht heb:

Op een com poort, dat als ik een programma maak dat ik tijdens het gamen op de muis klik dat ie dan gaat flitsen (hoezo, special affects ?)

maar dat lijkt mij simpeler, ff zon stekker halen en dan via een relais schakelen, en dan de gewone schakelaar ook kunnen gebruiken, lijkt mij simpeler. (via een wisselcontact kiezen > schakelaar of PC gestuurd)

heeft er iemand een schakeling of een goede tut om een beetje stroom te pakken om een relais te schakelen ?

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11 00:04

Part

Helemaal niets.....

Hielko schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 18:07:
[...]

Watt*seconde bestaat niet... Watt is namelijk al Joule per seconde.....
Of het bestaat of niet flitsers worden waak wel aangegeven in watt seconde.
Zoek in google maar eens op watt sec

Daarbij als watt seconde niet bestaat dan kan Wh of kWh ook niet bestaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Part op 30-03-2005 20:03 ]

• frickY
[...]

Nee zeker niet. Die worden op de hoek van de tafel open geslagen en gaan zo de 1-uur service in. Mijn HEMA-meisje vriendinnetje heeft er onlangs nog een paar voor me meegenomen, omdat ik de condensators in mijn electrische vliegenmeppen wou hebben }) Ze hebben er een bak vol van

Verwijderd

schematje zal hier wel ergens te vinden zijn op dit forum ma k heb toch ff niks beters tedoen

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/reindert/strobo.JPG

als ik jou was k zou nog een schakelaartje in serie zetten om het ding "altijd uit" te kunnen zetten, want flitsen bij elke muisklik :?
zonnebril mss ook handig om klaar te leggen :P
succes

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 23:03:
schematje zal hier wel ergens te vinden zijn op dit forum ma k heb toch ff niks beters tedoen

[afbeelding]

als ik jou was k zou nog een schakelaartje in serie zetten om het ding "altijd uit" te kunnen zetten, want flitsen bij elke muisklik :?
zonnebril mss ook handig om klaar te leggen :P
succes
Ik wil zeker NIET met een aparte adapter werken aub.. heb al een extra power connector in me case moeten dremelen voor die stroboscoop (kan dat gewoon van de voeding gerukt stekkertje ? en dan die fase en nul gewoon aan de achterkant gesoldeerd)

hier mijn schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/4718Q5xw3UvS.JPG

(sry voor de host, kon ff niks beters verzinnen :P )

en dan zal R2 nog wel even een weerstand worden zoals die potmeter word.. moet ik ff kijken.

Verwijderd

wat ben je daar allemaal aan het tekenen, heeft je strobo geen opwerknop buiten die potmeter?
zet die aan, en steek je strobo in het stopcontact, dan begint die toch te flitsen veronderstel ik.
zet dan gewoon een wisselschakelaar en een wisselrelais ertussen
handmatig aanzetten doe je met de wisselschakelaar en je computer zet hem dan aan of uit via de wisselrelais.

maar eu, een gewoon relais parallel met je handmatige powerknop zou ook gaan aangezien je eigenlijk niet vanop 2 plaatsen moet bedienen, met de wisselrelais zou de computer de strobo ff uitzetten wanneer ze al zou aanstaan en dat is mss ook niet de bedoeling.

of heeft je strobo een uitgang om eenmalig te flitsen, dat bestaat ook. zou handiger zijn want met zo'n relais ff aan te zetten zal hij meer dan een keer flitsen

die 12V haal je idd uit je voeding, geen extra adapter dus

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 23:25 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 23:23:
wat ben je daar allemaal aan het tekenen, heeft je strobo geen opwerknop buiten die potmeter?
zet die aan, en steek je strobo in het stopcontact, dan begint die toch te flitsen veronderstel ik.
zet dan gewoon een wisselschakelaar en een wisselrelais ertussen
handmatig aanzetten doe je met de wisselschakelaar en je computer zet hem dan aan of uit via de wisselrelais.

maar eu, een gewoon relais parallel met je handmatige powerknop zou ook gaan aangezien je eigenlijk niet vanop 2 plaatsen moet bedienen, met de wisselrelais zou de computer de strobo ff uitzetten wanneer ze al zou aanstaan en dat is mss ook niet de bedoeling.

of heeft je strobo een uitgang om eenmalig te flitsen, dat bestaat ook. zou handiger zijn want met zo'n relais ff aan te zetten zal hij meer dan een keer flitsen

die 12V haal je idd uit je voeding, geen extra adapter dus
strobo word bediend door de potmeter..

helemaal naar links (uit) gedraaid doet ie niks, vanaf ong een kwart gaat ie minder snel en steeds sneller.. sry mijn fout 8)7

Verwijderd

dan idd weerstanden meten in welke stand je wilt dat hij flitst, daarvoor haal je hem er best even uit, en dan met wisselrelais die vervangen door spanningsdeler
maar dan gaat ie nog meer dan 1x flitsen, tenzij het een zeer trage stand is mja
volgens mij regelt die potmeter de laadtijd van een (kleine) condensator die de pulsjes geeft waarmee de strobo flitst, als je iem kan vinnen die er wat meer van kent kan je mss de plaats vinden waar je gewoon een stukje moet kortsluiten om hem 1x te doen flitsen.

• frickY
JOEE-HOOEE.. mijn weggooi-caemra-flitser-idee voorbij gelezen?
Nog een keer dan maar :+
frickY schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 09:56:
Ikzelf zou voor een minder extreme methode gaan dan deze 1500W stroboscoop. Pak liever de flitser uit een weggooicameraatje. Als je naar de lokale fotoshop (Hema bijv) loopt en vraagt of je een paar gebruikte weggooicameraatjes mag voor de flitser mag dat vast wel, ze hebben er bakken vol mee waar ze niets mee doen als het rolletje eruit is. (mn vriendin is HEMA-foto-meisje in Breda)
In deze flitser prop je gewoon 2 nieuwe 2500mAh penlites en de komende tijd hoef je die niet meer te vervangen. Met een beetje geluk is je powerknop al dubbelpolig, en zo niet moet je hem even vervangen. De contactpuntjes van de flitser kun je dan gewoon op deze 2-de polen hangen. Druk je de power knop in, dan flitst hij. Dat is ook nog makkelijk met een relaisje aan je com/lpt poort aan te sluiten. Flits bij een virusmelding? :+

Je bespaard je dan het slopen van je strobo, het leegzuiging van je lichtnet, en het verstoren van je pci.

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 00:32:
dan idd weerstanden meten in welke stand je wilt dat hij flitst, daarvoor haal je hem er best even uit, en dan met wisselrelais die vervangen door spanningsdeler
maar dan gaat ie nog meer dan 1x flitsen, tenzij het een zeer trage stand is mja
volgens mij regelt die potmeter de laadtijd van een (kleine) condensator die de pulsjes geeft waarmee de strobo flitst, als je iem kan vinnen die er wat meer van kent kan je mss de plaats vinden waar je gewoon een stukje moet kortsluiten om hem 1x te doen flitsen.
zo precies hoeft het niet, maar kan ik hetzelfde schema gebruiken en dan er gewoon een zelfde potmeter ertussen schakelen ? dan zet ik hem in de laagste stand en vervolgens gewoon 1 keer indrukken... om de halve seconde is er dan een flits, en ik ram mijn knop geen hele seconde in.

maar dan kan ik dus wel hetzelfde schema gebruiken ?

EDIT:

@ fricky:

Nee, ik wil mijn strobo gebruiken die flitsers van zon dingetje zijn mij te zwak, en ik heb er niet voor niets een strobo in zitten 8)

@ GerbyNL:

Ik zal je zo mailen met het filmpje

@ jullie allemaal:

Ik heb hier even een schema geupdate...

mijn vraag is hoe ik dit nu moet realiseren, en of die relais voldoende aangestuurt kunnen worden met de com poort of dat dat op een andere manier moet.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/4718S7kPS5zk.JPG

[ Voor 21% gewijzigd door Nox op 31-03-2005 12:18 ]

Verwijderd

dat van die com-poort kan geen probleem zijn, ik heb hier zelf ook al een tijdje relais aan mijn compoort hangen en dat werkt toch (zelfs op een carnavalwagen :9 )

koop een relais met een dubbelpolig wisselcontact daar kan je mee verder want je mag een kant gewoon aan elkaar hangen.

@frickY: waarom zou hij nu een ander flitstoestel in z'n case gaan steken als hij er al een zitten heeft
als hij nu denkt, "ik heb een strobo over, wat kan ik hiermee allemaal doen" dan is t te zot van een andere flitser te gaan gebruiken, want dan heeft ie nog altijd een strobo over. :)
we doen hier toch gewoon allemaal wel wat nutteloze dingen

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 12:43:
dat van die com-poort kan geen probleem zijn, ik heb hier zelf ook al een tijdje relais aan mijn compoort hangen en dat werkt toch (zelfs op een carnavalwagen :9 )

koop een relais met een dubbelpolig wisselcontact daar kan je mee verder want je mag een kant gewoon aan elkaar hangen.

@frickY: waarom zou hij nu een ander flitstoestel in z'n case gaan steken als hij er al een zitten heeft
als hij nu denkt, "ik heb een strobo over, wat kan ik hiermee allemaal doen" dan is t te zot van een andere flitser te gaan gebruiken, want dan heeft ie nog altijd een strobo over. :)
we doen hier toch gewoon allemaal wel wat nutteloze dingen
dus dat je een relais hebt die 2 aparte sluitingen maakt ? ok.

Verwijderd

nja 2 wisselcotacten

6 aansluitpennetjes dus
+2 voor de spoel

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:22:
nja 2 wisselcotacten

6 aansluitpennetjes dus
+2 voor de spoel
dan ga ik die vanmiddag op mijn fiets halen ( helemaal naar alkmaar zucht)

en een com stekker, en dat moet voldoende wezen (ja ook kopie v. potmeter) ?

Verwijderd

neem die potmeter mee en vraag er zo nog een, dan je relais (dubbelpolige wissel)
een vrijloopdiode, niet vergeten
een 25 subD connector male
een weerstandje van 4k7 Ohm
een transistortje BC547 B

en als je een ledje erbij wil voor n controle te hebben
nog een ledje en een weerstand van 1k

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:49:
neem die potmeter mee en vraag er zo nog een, dan je relais (dubbelpolige wissel)
een vrijloopdiode, niet vergeten
een 25 subD connector male
een weerstandje van 4k7 Ohm
een transistortje BC547 B

en als je een ledje erbij wil voor n controle te hebben
nog een ledje en een weerstand van 1k
ok zal ik halen.. dan krijg ik het schema als ik hierboven postte (met dubbele relais) en dan de nodige zooi extra om het aan te sluiten ? (maargoed dat ik dit allemaal ff checkte :) )

EDIT:

binnen:

de relais heeft 8 pootjes, dan zal het wel een driepolige wissel zijn.. niet erg lijkt me. ook heb ik een 6 volts relais mee.

verder vroeg die man van de electro boer ook nog naar wat voorn diode... heb een standaard ding meegekregen..

verder alles goed :)

[ Voor 21% gewijzigd door Nox op 31-03-2005 17:28 ]

Verwijderd

als je relais 6V is dan moet jer nog een weerstandje voorzetten e
als je die kerel gezegt hebt dat het een vrijloopdiode is en je vraagt er dan nog eens een relais bij dan zou die wel moge wete watvoor een diode dat dan wel mag zijn mja
sluit het eens aan en test zou ik zeggen

eneu, je hebt thuis toch automaten in je plonkast en geen smeldveiligheden. :P

• Sine
Ik weet niet of het al eens gezegd is maar ...

Die potmeter is waarschijnlijk direct verbonden met het lichtnet, dus kijk eventjes uit wat je met die draden doet.

Repareren doe je zo.

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 19:29:
als je relais 6V is dan moet jer nog een weerstandje voorzetten e
als je die kerel gezegt hebt dat het een vrijloopdiode is en je vraagt er dan nog eens een relais bij dan zou die wel moge wete watvoor een diode dat dan wel mag zijn mja
sluit het eens aan en test zou ik zeggen

eneu, je hebt thuis toch automaten in je plonkast en geen smeldveiligheden. :P
dat laatste snap ik niet ?

btw, waar in mijn schema moeten die diode, etc zitten ?

en ik heb een 8-polige relais gekregen, hoe moet je die aansluiten ?

ik zal wel ff prob3ren (ja je hebt het goed, ben een newb met electronica :) )

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Part schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 20:00:
[...]

Of het bestaat of niet flitsers worden waak wel aangegeven in watt seconde.
Zoek in google maar eens op watt sec

Daarbij als watt seconde niet bestaat dan kan Wh of kWh ook niet bestaan.
Watt = J/s
Watt*s = J :)

Wattseconde is dus gewoon een energiehoevelheid, net als Wh en kWh. Dit zijn in de praktijk gewoon makkelijkere eenheden om mee te rekenen. In de kWh zit ook geen term van tijd, het is de energie die iets in 1 uur gebruikt als hij 1kW gebruikt. 1kWh = 3.600.000 J trouwens :)

Die 1500 (of 150 ;) ) Ws is geloof ik de energie die dat ding per flits gebruikt. Daarvan zal wel iets van 80% aan warmte verloren gaan, maargoed :P

[ Voor 12% gewijzigd door brinkdinges op 31-03-2005 20:56 ]

Casemod: Cubeleon

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59
Dank brinkdinges, ik ging al bijna in een hoekje me zitten schamen (klok en klepel).
Van die wegwerpcamera's tegenwoordig mét rolletje was ik nog niet op de hoogte.
Maar daarmee is noksiejus niet gebaat. Ik denk dat het het makkelijkste werkt om gewoon de voeding van de strobo middels een relais aan de 12V van een molex mee te schakelen met de computer en een extra aan/uit schakelaar + de snelheidsregelaarpotmeter in een 3,5" frontje te monteren.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• brinkdinges
Als je de standaard powerbutton vervangt door een 2-polige, daarmee zowel de computer zelf als met de 12V een relais schakelen en met het relais je strobo schakelen. Dan ben je er toch, of denk ik te makkelijk? :P

Verwijderd

@ noksiejus
dat laatste was maar grapje ( voor moest je kortsluiting maken)
en eu een 8 polige relais zul je wel niet hebben maar normaal staat er een tekeningetje op van welke de pinnetjes zijn. (anders meet je eens uit met je multimeter)
en t aansluiten is volgens dat schema hierboven ergens, (diode antiparallel met je relais)

@ WEBsel & drinkdinges
zo zou ik et idd ook doen maar hij wil zijn snelheid afzonderlijk regelbaar dusja

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 21:28:
@ noksiejus
dat laatste was maar grapje ( voor moest je kortsluiting maken)
en eu een 8 polige relais zul je wel niet hebben maar normaal staat er een tekeningetje op van welke de pinnetjes zijn. (anders meet je eens uit met je multimeter)
en t aansluiten is volgens dat schema hierboven ergens, (diode antiparallel met je relais)

@ WEBsel & drinkdinges
zo zou ik et idd ook doen maar hij wil zijn snelheid afzonderlijk regelbaar dusja
kan je mn schema miss ff aanpassen want anti paralul ken ik niet :9

mjah zij lijkt mij ook het vetste want dan kan ik op een LAN ook ff lekker showen met mijn uber realistische pc :P

flashbang gooien, delay instellen en flashed :D whoei IRL mensen flashen...

lens erop en aimen op de spelers :Y)

anyway ik heb voor 24 euro geshopt, had ook een verlengkabel voor naar mn tv gemaakt.. ( mijn PC ligt nu op een plank >:) )

dure zooi allemaal zeg.. zal wel ff aantal macro pica's maken voor die diode en de relais.

EDIT:

de diode is een:

IN4007
Y427

Voor de Y staat nog een gare S met een diode symbool erin..

de relais is hier een foto van:

De relais (en ook de SUBD connector)

de bovenkant van het relais

en mijn 3.5 inch ding (heb er maar 1 van)

hopelijk red je hier wat meer mee...

[ Voor 19% gewijzigd door Nox op 31-03-2005 22:02 ]

• brinkdinges
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 21:28:
@ WEBsel & drinkdinges
Dan lijkt het me het makkelijkst als er twee circuits gemaakt worden. Eentje met de standaard regelaar, en eentje met een nieuwe potmeter en een relais. Dan flitst hij 1 keer als de computer aan gaat. En als die eenmaal aan staat kun hem nog gewoon aan en uit zetten, en de frequentie regelen.

Dat gedoe met de compoort snap ik sowieso niet. Dat ding geeft geen bepaald signaal als de computer aan gaat, en zeker niet 1x 1 lang signaal. Je relais gaat hoogstens wat klapperen, en dus je stroboscoop ook, je zult geen normale flitsen krijgen.

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
brinkdinges schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 21:44:
[...]

Dan lijkt het me het makkelijkst als er twee circuits gemaakt worden. Eentje met de standaard regelaar, en eentje met een nieuwe potmeter en een relais. Dan flitst hij 1 keer als de computer aan gaat. En als die eenmaal aan staat kun hem nog gewoon aan en uit zetten, en de frequentie regelen.

Dat gedoe met de compoort snap ik sowieso niet. Dat ding geeft geen bepaald signaal als de computer aan gaat, en zeker niet 1x 1 lang signaal. Je relais gaat hoogstens wat klapperen, en dus je stroboscoop ook, je zult geen normale flitsen krijgen.
Met het wisselcontact kan ikzelf kiezen: mens-bestuurd of PC-bestuurd...

colgens mij moet het zo werken, anders niet.

nu moet ik alleen nog een manier hebben om dat relais aan te sluiten en de diode, transistor en weerstand.

ik snap alle termen als antiparalel niet hoor (sry)

maargoed, als de pc aan gaat dan gaat de printerpoort (die grote) ff knipperen ofzo ? en is dat niet slecht voor je relais ?

EDIT:

reindert, ik heb je even toegevoegd op msn, misschien dat dat wat makkelijker praat en word het niet zon gesprek hier tussen 2 personen..

[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 31-03-2005 22:07 ]

Verwijderd

bringkdinges, via een VB progje kan je een enkele pin hoogmaken na t opstarten, en daarna kan je er nog leuke dingen mee doen zoals beginne flitsen als je een mail hebt ofzo.
(hoewel ik van dat laatste de code niet zou kunnen bedenken maar t moet wel mogelijk zijn denk ik)

en noksiejus, normaal ben ik er zo niet voor dat k wor toegevoegt bij mense diek nie ken mja t is goe vo ene keer.

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Sine schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 19:35:
Ik weet niet of het al eens gezegd is maar ...

Die potmeter is waarschijnlijk direct verbonden met het lichtnet, dus kijk eventjes uit wat je met die draden doet.
Err... waar ik me meer zorgen over maak is dat ie een opgeladen flitscondensator beetpakt en een zeer vroege dood sterft. Ik heb wel eens een half opgeladen flitscondensator door mijn lazer gehad en ik denk dat een 150 W strobe een erg effectieve fibrillator is. Ook als het ding al een tijd uitstaat. Werk er in ieder geval nooooit alleen aan.

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Slein schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 23:23:
[...]

Err... waar ik me meer zorgen over maak is dat ie een opgeladen flitscondensator beetpakt en een zeer vroege dood sterft. Ik heb wel eens een half opgeladen flitscondensator door mijn lazer gehad en ik denk dat een 150 W strobe een erg effectieve fibrillator is. Ook als het ding al een tijd uitstaat. Werk er in ieder geval nooooit alleen aan.
Ik ga als ik er aan ga knutselen even rubber handschoenen dragen (tuin handschoenen, geen chirurgen dingen, wat dikkere) want ik heb et al eens gehad ( stond 2 dagen uit) en dat deed > PIJN <

en toen had * Nox een hele dikke blaar op zn middelvinger met 2 mooie puntjes.

enfin, ik heb even een schema gemaakt mbv reindert over msn.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/4718RtNqdJvL.JPG

Verwijderd

ff reageren, dat schema heb jij gemaakt, ik heb je mss dat transistorschakelingetje bezorgt :P
maar t geen dat erboven staat is een mooie soep en raak ikzelf maar weinig wijs uit.
wat is bv dat "wisselcontact" nog in t midden en je potmeters hangen ook maar raar aaneen hoor
als je t zo wil doen redeneer dan gewoon zo:
je neemt het originele aansluitpunt en dat maak je aan, ofwel potmeter1 ofwel potmeter2
en dat voor 2 punten en het derde hang je maar aaneen.

(zorg dat je handschoenen droog zijn of er zitten van die zwarte stinkende gaatjes in ;)

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 13:05

BaRF

bijna kerst

noksiejus schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 15:31:
[...]

Op NG had ik mijn strobo aan, en ik betijwfel ook of hij idd egt 1500 watt is.. op de doos in de schuur staat 150.. WTF! lijers in die winkel hebben me verkeerde aangesmeerd LOL!

EDIT:

[...]

Hey waar was dat ? was dat in de buurt van de BEWARE vlag ? zoja > me _/-\o_

tog nog iemand die er wat van merkte :P
Lol zat jij daar beneden bij die trap dan? dan was dan idd geen 1500 watt :+ lol

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• brinkdinges
Ik heb geprobeerd het schema iets duidelijker te maken. Zoals jij het getekend hebt snap ik er niet veel van :P Ik weet niet precies of het klopt, omdat ik de stroboscoop niet ken.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/peterbrinkhuis/Got/Strobo%20schema.JPG

Ik ben alleen de vrijloopdiode vergeten :P Met de dubbelpolige schakelaar schakel je je twee draden tegelijk. Waar de 220V aansluiting zit weet ik niet, waarschijnlijk zit die al aan de stroboscoop en dan dus niet in dit schema.

Ik begrijp nu dat de TS de stroboscoop ook met de computer wil besturen ;) Ik bedoelde meer dat ik niet snapte dat hij voor 1 flits bij het aanzetten de compoort gebruikte.

• AeroTech2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11 08:45

AeroTech2

The One doesn't excist

Doe mij dat filmpje ook maar eens

\

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
brinkdinges schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 08:50:
Ik heb geprobeerd het schema iets duidelijker te maken. Zoals jij het getekend hebt snap ik er niet veel van :P Ik weet niet precies of het klopt, omdat ik de stroboscoop niet ken.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/peterbrinkhuis/Got/Strobo%20schema.JPG

Ik ben alleen de vrijloopdiode vergeten :P Met de dubbelpolige schakelaar schakel je je twee draden tegelijk. Waar de 220V aansluiting zit weet ik niet, waarschijnlijk zit die al aan de stroboscoop en dan dus niet in dit schema.

Ik begrijp nu dat de TS de stroboscoop ook met de computer wil besturen ;) Ik bedoelde meer dat ik niet snapte dat hij voor 1 flits bij het aanzetten de compoort gebruikte.
De besturing loopt via een potmeter. en 220 volt daarop zetten lijkt mij geen goed idee, die 220 volt aansluiting zit soon in mn case met een aparte powerkabel.

dat is niet het schema.
AeroTech2 schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 10:20:
Doe mij dat filmpje ook maar eens
Ja het filmpje moet ff opnieuw gehost worden.. is al enige tijd down. ikzelf heb hem ook niet meer na een format, en zit hier op een andere PC.

zal anders even een nieuw filmpje maken als het allemaal weer werkt ;)

EDIT:

foute copy paste

en dit:
BaRF schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 07:42:
[...]

Lol zat jij daar beneden bij die trap dan? dan was dan idd geen 1500 watt :+ lol
Beneden aan de trap zat iemand met een 24 volt strobo, en die gozer komt ook uit me clan (waren daar met 50 man, miss wist je het nog) en die was JALOERS :9~ :Y)

hij zo: draait die op 24 volt ?

nee, 220

en hoe komt dat dan binnen?

via aparte powercable..

dacht ie dan ff 1337 te wezen met zijn 24 volt strobo..

(ik heb het wel over NG.c 2k4 he..)

EDIT 2:
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 00:46:
ff reageren, dat schema heb jij gemaakt, ik heb je mss dat transistorschakelingetje bezorgt :P
maar t geen dat erboven staat is een mooie soep en raak ikzelf maar weinig wijs uit.
wat is bv dat "wisselcontact" nog in t midden en je potmeters hangen ook maar raar aaneen hoor
als je t zo wil doen redeneer dan gewoon zo:
je neemt het originele aansluitpunt en dat maak je aan, ofwel potmeter1 ofwel potmeter2
en dat voor 2 punten en het derde hang je maar aaneen.

(zorg dat je handschoenen droog zijn of er zitten van die zwarte stinkende gaatjes in ;)
Hmmz mijn potmeters hangen er idd raar aan, die middelste pool hangt op links of rechts.. ff schema aanpassen.

[ Voor 65% gewijzigd door Nox op 01-04-2005 13:16 ]

• brinkdinges
noksiejus schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 13:04:
[...]

De besturing loopt via een potmeter. en 220 volt daarop zetten lijkt mij geen goed idee, die 220 volt aansluiting zit soon in mn case met een aparte powerkabel.

dat is niet het schema.
Dan laat je de 220 weg en gebruik je het schema verder zoals ik het getekend heb :P Dat zou toch moeten werken?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/reindert/relaisaansl.jpg

eenvoudiger kan je toch niet hebben
ik veronderstel dat je relais deze stroom wel afkan aangezien t maar een stuurkring is.
om dat relais op je 12V te doen werken moet je nog ff een weerstand (zelfde weerstand als je relais) in serie zetten

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 17:23:
[afbeelding]

eenvoudiger kan je toch niet hebben
ik veronderstel dat je relais deze stroom wel afkan aangezien t maar een stuurkring is.
om dat relais op je 12V te doen werken moet je nog ff een weerstand (zelfde weerstand als je relais) in serie zetten
Heb net iets bedacht:

Ik heb nog een extra toets op mijn toetsenbord, een of andere F 11 met schuine "11"

enfin, die moet natuurlijk wel op de een of andere manier aan te sturen zijn, en ik heb nog een contactwisselaar (schakelaar ong.) liggen hiero.

dan laat ik het besturen van de hand VIA mijn PC lopen.

oftewel:

de pc bestuurd de stroboscoop en niks anders :)

simpeler.. heb al bekeken maar zon schema word mij:

1. Te groot om te solderen
2. Te moeilijk (je kent me inmiddels wel, n00b dus)
3. Te veel werk, en waar kan ik het op kwijt ?
4. Te saai, ik kan op deze manier ook met de muziek mee de strobo besturen (iedere beat 1 flits ? moet te doen zijn uiteraard)

nu heb ik zon relais, er zitten 3x2 polen op, als ik het goed heb zou hij dus compleet de potmeter aan of los koppelen, dus: wel of geen strobo.

de potmeter blijf ik wel houden. alleen geen aparte besturing met de hand (geen fratsen, scheelt) en bepaalt gewoon de snelheid..

nu een kleine vraag om te kijken of dit kan: hoe goed kan een relais tegen aan uit aan uit ? als dat gebeurt met ongeveer 120 BPM ? (hardcore power :) )

dus 120 maal per minuut aan en uit ?

ik heb ook weer een multimeter met nieuwe batterij :)

Verwijderd

oef eindelijk :)
nu kan je gewoon de voedingskabel via je relais laten lopen,
(volgens mij zijn 4 en 7 de lijncontacten en 3,5,6 en 8 de wisselcontacten)
meet dit eerst eens uit met je meter!!!

en die toets moet met een of andere ascii code wel te sturen zijn via VB
dat van een relais te laten knipperen met de muziek lijkt me niet zo ideaal
(ik heb de mijn op een carnavalwagen wel laten doen, maar dat was maar voor 3u, k weet niet of ze zo lang leven als je dat te lang aanhou)
op fuiven zetten ze gewoon ff die strobo op en dan weer af, als je die compleet via pc wil sturen haal je best een strobo met sync ingang ofzoiets

ahja je kan toch n beetje Visual basic programeren ofzo, anders wor da moeilijk hoor,
er zijn wel een aantal progjes om gwoon een pin ff hoog te maken ofzo
Pagina: 1