Toon posts:

Dolby Digital en DTS beleving in DVD films

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs tijdens het kijken van een DVD vroeg ik me af waarom ik toch zo weinig ervaar van de Dolby Digitall of DTS effecten in DVD films.
Komt dit misschien omdat er maar heel weinig goed hoorbare dolby effecten in die films zitten omdat het misschien duur is om dit er goed in te verwerken of zal dit aan mijn redelijk eenvoudige audio set liggen? (Pioneer en Sony spul)
Het geluid klinkt wel goed maar het is maar bij sommige films en hoogstens twee of drie keer per film dat je echt denkt van “dat klonk best gaaf” als er bijvoorbeeld geschoten word en je de kogels hoort inslaan en voorbij hoort vliegen of dat er een auto voorbij komt stuiven die je dan ook echt van links naar recht of van voor naar achter voorbij hoort rijden.
Bij Dolby Digitall en DTS trailers hoor ik trouwens wel dat het geluid echt van alle kanten uit alle verschillende speakers komt.
Is het misschien zo dat er in heel veel (low-budget) films gewoon niet echte Dolby Digitall effecten zitten of heb ik gewoon een beter installatie nodig?

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-02 15:37
volgens mij kijk jij de verkeerde films ofzo :X
Zoiezo kijk even de starwars reeks, als je dan weinig effecten hoort dan mag je wel eens een nieuw setupje neerzetten of beter afstellen die handel. O-)

Verwijderd

Heb je de boxen wel goed opgesteld cq ingesteld? Het beste is wanneer je de boxen op oorhoogte hebt staan, en daarbij de volume van alle boxen zo hebt ingesteld dat deze op de plek waar je zit even hard klinkt.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Een beetje surround-set heeft een volume-afstel-modus. Daarbij draait er een piepsignaal over de speakers en dan moet je de volumes van de afzonderlijke boxen zo afstellen dat je de piep op je optimale kijkplek uit alle boxen even hard hoort. Heb je dat wel eens gedaan? Bij mijn surroundset stonden de achterspeakers standaard veel te zacht voor mijn boxen-opstelling.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mijn broertje heeft een Pioneer 7.1" versterker met twee PolkAudio front speakers (dat waren B&W speakers), een B&W center speaker en twee B&W rear speakers. Ik moet zeggen dat ik meerder films bij hem heb gekeken.... wat werkelijk fantastisch is.... bijna beter dan een Bioscoop...

Overigens weet ik niet het exacte type, maar dat kan ik wel even nagaan....

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Misschien verwacht je er gewoon teveel van? 'k Heb in de tijd dat ik HT setjes verkocht menig klant teruggehad die verwachtte hele stukken film uit de surrounds te krijgen :X Ga in de bios ook 's luisteren, 99% van de tijd komt het geluid gewoon van voren, geen wonder, want daar gebeurt het allemaal. Die ene auto die 's voorbij rijdt of een helicopter die over je heen vliegt, dat gebeurt heel af en toe in een film.

Misschien dat dat het probleem is? Het beste kun je dan een scene opzoeken die erg ruimtelijk klinkt, die bekend staat om z'n surround effecten. Veel van die DTS/Dolby Digital of THX filmpjes zijn extreem ruimtelijk gemaakt. Klinken die ook niet ruimtelijk dan?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zou zeggen probeer eens Episode I en II (Starwars) of The Gladiator... de Matrix schijnt ook wel een paar leuke stukjes te hebben.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die ene auto die 's voorbij rijdt of een helicopter die over je heen vliegt, dat gebeurt heel af en toe in een
Precies! Bij dolby digital is je center speaker ook altijd de belangrijkste naar mijn mening. Daarna komen de sub daarna (jawel :P) de fronts, en als laatste de rears, waarbij eigenlijk elke speaker wel voldoet, als-ie maar full range vanaf 100Hz ofzo kan weergeven.

Bij de meeste films heb je eigenlijk grotendeels geen surround, de rear speakers worden gebruikt ter ondersteuning . Ik heb daar laatst nog iets over geschreven:
Hoewel elke 5.1 audiofiel je zal gaan verstellen dat je 5 dezelfde speakers moet nemen, wil ik je adviseren te besparen op rear speakers. Bij luisteren naar muziek zijn je fronts extreem belangrijk. Bij het kijken naar een film neemt je centerspeaker die belangrijkste rol over (samne met sub), je surroundspeakers vullen bij 95% van de films alleen het geluidsbeeld en maken het mooi ruimtelijk en geven af en toe een effect weer.

Dat andere speakers anders klinken is ook niet onoverkomelijk, 4 dezelfde linns klinken namelijk voor en achter in je kamer ook totaal anders (akoestiek). Ik zou liever betere fronts kopen en normale (~100-150e / stuk) achterspeakertjes erbij nemen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Saving Private Ryan.... Aankomst op het strand...

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 01:05
Persoonlijk ben ik van mening dat je frontstage het belangrijkste is, de center zie ik niet apart. De thuisbioscoop is echter de enige plek waar de centerspeaker anders is dan links en rechts, dus in die zin zou je 'm wellicht meer aandacht kunnen geven (dat wil zeggen, geen dure fronts en erg besparen op je center, dat kun je dan beter doen op de rears zoals hierboven staat).
Is het misschien zo dat er in heel veel (low-budget) films gewoon niet echte Dolby Digitall effecten zitten of heb ik gewoon een beter installatie nodig?
Ik weet niet wat jij in deze met low budget bedoelt, maar bij een beetje fatsoenlijke productie is er ook wel wat geld voor een mixagestudio. Of het moet echt een met DV opgenomen film zijn, door de regisseur thuis gemonteerd op finalcut en door de geluidsman met z'n mbox thuis gemonteerd en gemixt. Maar dat is wel extreem low budget :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 14:01:
Misschien verwacht je er gewoon teveel van? ..........

Misschien dat dat het probleem is? Het beste kun je dan een scene opzoeken die erg ruimtelijk klinkt, die bekend staat om z'n surround effecten. Veel van die DTS/Dolby Digital of THX filmpjes zijn extreem ruimtelijk gemaakt. Klinken die ook niet ruimtelijk dan?
Ja misschien verwacht ik er wel te veel van inderdaad, aan de andere kant erg jammer dat er niet meer dolby digital effecten worden toegepast. Ik kijk vaak DVD's, gemiddeld zo'n 3 per week denk ik, maar vind het nou niet echt super, verschilt wel uiteraard de Matrix en Saving Private Ryan zitten wel leuke stukjes in maar niet genoeg vind ik. Wat dat betreft is het hele Dolby Digital en DTS misschien iets te gehypte, het is leuk maar om nu de mensen wijs te maken dat ze een dolby digitall set nodig hebben om optimaal te kunnen genieten van die ene film per week gaat een beetje ver, dan kan je beter je geld uitgeven aan een goede beamer of TV dan aan een dure geluidsinstallatie.

Anyway, ik zal vanavond even mijn set helemaal goed proberen in te stellen en dan zal ik Saving Private Ryan eens opzetten. (Nog tips of ik beter de Dolby Digital track kan pakken of de DTS???)

Verwijderd

Ik ben het met je eens dat er weinig surround effecten in films zitten. Maar dat maakt het juist zo exclusief! Juist omdat er zo weinig surround effecten in zitten, blijft de kracht van die effecten gespaard. Luister eens naar een muziekzender, dan hoor je voortdurend van die effecten. Die maken gewoon misbruik van het surround kanaal. Juist doordat zulke effecten in films maar af en toe gebruikt worden blijft het leuk en verrassend. Nu kijk je er nog van op en zeg je: 'hé dat was gaaf!'
Maar ik geef je ook gelijk dat er best wel wat meer effecten in hadden mogen zitten. Het klinkt nl. geweldig! Je moet eigenlijk de ideale verhouding zien te vinden tussen 'normaal' en 'surround'.

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:32
Over een lange termijn dan wen je aan het geluid, het wordt steeds minder verrassend. En het geluid is vrij herkenbaar en voorspelbaar. Na een tijdje gaan de meeste mensen dan hun audio installatie upgraden naar betere apparatuur en speakers. En hier geldt ook weer hetzelfde, over een lange termijn van horen en luisteren, wen je hier vanzelf ook aan. In het begin is het altijd spannend en aangenaam om te horen maar op later is het helemaal niet meer zo interessant. Maar dan denken de meesten een nieuwe audioset kopen, maar dat helpt meestal ook niet want gewenning treedt toch altijd op. Er is nooit totale bevrediging van je behoefte naar geluid, dus is het eigenlijk zonde van je geld.
Koop gewoon één keer en goede audio set, en laat het er bij, voor de mensen met niet zoveel geld. Maarja als je geld teveel hebt dan zou het niet uitmaken.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sowieso zou ik er gek van worden als je continu de auto's en de rijwind om je heen hoort. Daar is het niet voor bedoeld. Veel leuker is het zoals bij kill bill als je opeens een vlieg rond je heen hoort zoemen. Dat is veel leuker om mee verrast te worden dan de rijwind enzo.
Wat ik zelf een mooie film ond mede dankzij het geluid (uit de films die ik zelf gezien heb) was kill bill 1 en 2, zoals die vliegen rond een lijk, die super scherpe fluittoon van het zwaard welke je normaal nooit zou horen, maar wel de nadruk geeft op hoe scherp zo'n zwaard wel niet is. En alle brekende en krakende meubels en ledematen. Tijdens de vechtscenes hoor je dan bijvoorbeeld iemand/iets achter je terecht komen met een smak.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56
net ff terminator 3 gekeken en op DTS gezet die film zitten wel een aantal momenten in.
maar ik kon kiezen tussen dolby digital 5.1 en DTS wat is het verschil?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

compressie, zie de FAQ

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 07:16

Nik

Wat ik juist leuk vind, is als je typische effecten echt overal hoort... Zoals in Lord of the Rings The Return of the King, geweldig dan stuk in die grot met die geesten "who enters my domain..."

Heerlijk :D

Maar ook als Gandalf aan komt ridjen met zijn paard, dan komt hij van "achteren" naar voren rijden... Ik hoor dan wel een surround effect, maar niet zo sterk als in die grot. Erg jammer, want dat zijn de dingen waar je het gevoel krijgt alsof je er echt "midden in" zit.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

In een grot heb je enrorm veel reverb, op een openbare weg heb je omgevingsgeluiden (Heat), met muziek kan je heel subtiel heel mooi reverb laten klinken, zodat je ook met slechte speakers een heel mooi effect hebt

• skullsplitter
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 13:09

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Ik moet de TS wel gelijk geven dat er domweg te weinig gebruik van gemaakt wordt, er is ruimte genoeg, alleen er wordt sporadisch vol gebruik gemaakt van alle kanalen, en wordt dat wel gedaan, dan is dat negen van de tien keer in titels waar jij je voor op het achterhoofd krabt...

www.avpnews.com

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk maak ik geen vrienden hier als ik zeg dat Star Wars en Lord of the Rings niet echt mijn genre is? :+ Dat wil niet zeggen dat ik ze voor de surround effecten niet zou willen zien, ik geloof dat ik nog 2 delen van Lord of the Rings heb liggen, ik zal ze dr eens in stoppen en luisteren :)

Ehmm......wie is Gandalf?? :/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 22:51 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:50:
Waarschijnlijk maak ik geen vrienden hier als ik zeg dat Star Wars en Lord of the Rings niet echt mijn genre is? :+ Dat wil niet zeggen dat ik ze voor de surround effecten niet zou willen zien, ik geloof dat ik nog 2 delen van Lord of the Rings heb liggen, ik zal ze dr eens in stoppen en luisteren :)

Ehmm......wie is Gandalf?? :/
offtopic, euh geloof ik.... LoL Gandalf is die grijse wizard in het eerste deel, later krijgt hij een mooi wit kleurtje..... ;)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:49
Ik vroeg me pas ook af wat het effect van DD/DTS nou op het geluid is en daarom had ik mijn broerjte even gevraagt om een objectieve luistertest af te nemen met mij.
Hij had mij 15keer een geluidsfragment voorgeschoteld in stereo weergave en ik moest hem vertellen of het geluid via de analoge of digitale ingang kwam en ik had het 15x goed. Dit is dus puur en alleen al de signaal kwaliteit die beter is!!

Daarnaast zou ik alleen maar kunnen zeggen, draai de volume knop eens open en switch eens een paar keer tussen 5.1 en stereo en je hoort ineens dat al het geluid uit de juiste speaker komt bij 5.1; spraak voornamelijk center, auto's halen je in en bij een geweershot voel je de terugslag ook echt.

Verwijderd

JvS schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:43:
[...]
Precies! Bij dolby digital is je center speaker ook altijd de belangrijkste naar mijn mening. Daarna komen de sub daarna (jawel :P) de fronts, en als laatste de rears, waarbij eigenlijk elke speaker wel voldoet, als-ie maar full range vanaf 100Hz ofzo kan weergeven.

Bij de meeste films heb je eigenlijk grotendeels geen surround, de rear speakers worden gebruikt ter ondersteuning . Ik heb daar laatst nog iets over geschreven:
[...]
ALS je dan goedkope meuk als rear gaat gebruiken, dan raad ik je aan om geen muziekDVD's af te spelen! Zeker als je fatsoenlijk afgemixte/opgenomen muziekdvd's gaat kijken, ga je ergeren aan de rears (en ik spreek uit ervaring, met die SS-SR55 surroundboxjes in combo met Sarah Brightman of Mike Oldfield TB2003 DVD audio is het huilen met tuiten!).

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:37

Ankh

|true

Er is 1 film bij mij die er met Kop en Schouders boven uit steekt.
Top gun en dan wel in DTS formaat.

Ik heb een Onkyo 595 met 4 B&O speakers (heb er 6 staan maar goed :p) Ik heb geen subwoofer maar alle 4 de speakers produceren toch meer dan genoeg lage dB's dat ik eigenlijk helemaal geen woofer nodig heb. Als ik me reciever op 0dB zet dan heb ik echt een te kleine kamer. Vrienden van mij willen altijd bij mij film kijken omdat bij mij het lekker relaxt zitten is en dat we geen nasty zussie hebben die mee willen kijken :p

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Verwijderd

Begin even met je set goed af te stellen (luidsprekerafstanden, bassmanagement, elk kanaal afregelen op dezelfde geluidsdruk) met behulp van een dB-meter en eventueel een tune-up dvd (interne testtonen zijn nogal eens onbetrouwbaar en op zulke dvd's staan ook vaak sweeps). Ga dan eens wat leuke scene's kijken met surround (DD 5.1 of DTS) en schakel daarna over naar stereo-weergave en bekijk dezelfde scene's nog een keer. Wat merk je dan op?
Veel surround-effecten (bijvoorbeeld ambiance etc.) hoor je niet echt te merken tijdens het bekijken van een film (veel mensen zetten hun surroundspeakers harder om 'meer surround' te horen :P ), maar je zou het pas moeten missen als je je surroundspeakers uitzet.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
Als het aan ons pap lag dan lagen alle speakers op een hoop. Dat zei hij ook bij de computer bij ons. Hij zei "Gooi toch gewoon alles bovenop de computerkast, waarom moeten die speakers zo ver van elkaar af staan?"

_@/'

Pagina: 1