Ik heb een reviewtje gemaakt van mijn nieuwe monitor (heb 'm nu drie weken)
Eizo Flexscan L768 review
De inkijk hoek is eigenlijk nog minimaal. Als je niet recht voor het scherm zit, is er vooral in de donkerste tinten een contrastverarming. Niet dat je van opzei of van boven een foto niet meer kan zien, maar kleuren en donkere tinten nemen toch erg snel af (foto). Bij tekst en websites enzo merk je hier echter vrijwel niks van, ook niet van opzei.
Let op: foto is groothoek (28mm vergelijkbaar)
Het is een 25ms PVA paneel, langzaam dus. Maar de vertraging valt mee. Tijdens een rally spelletje vind ik het niet echt storend. Maar bij erg donkere graphics is de gohsting wel aanzienlijk groter. Niet iets voor echte gamers dus, maar dat was al duidelijk.
Het beeld en de kleuren doen mijn oude Dell 17 inch CRT wegwuiven. Onlangs de tegenvallende inkijkhoek is het beeld enorm veel beter. Door het felle licht en het diepzwarte paneel blijft zwart ook echt zwart, en de kleuren helder en diep (foto). Ook van glans is nauwlijks sprake.
Deze twee foto's zijn genomen met hetzelfde omgevingslicht:
Hoe langer ik deze monitor in gebruik heb, hoe blijer ik ermee ben. Ik had eerder verwacht dat ik eerst heel enthousiast zou zijn en dan de minpunten zou zien, maar het is andersom gegaan. Telkens als ik beelden zie die ik ook al op m'n oude CRT heb gezien merk ik hoeveel beter het beeld is. (Ook de 19 inch Iiyama CRT monitor op het werk kan hier niet tegenop).
Als hij aanstaat en het beeld zwart is zie je dat het zwart niet echt zwart is (maar wel heel donker). Het contrast van deze monitor is 1000:1, wat toch sterk te denken stelt of het wel vertandig was geweest een IPS paneel te kopen (Die hebben ongeveer de helft van het contrast van een PVA).
Andere, minder belangrijke punten:
Onlangs zijn volle 19 inch zichtbaar beelddiagonaal, is de L768 ongeveer 1,5 cm smaller dan de 17 inch Dell CRT die ik eerst had(!). De randen zijn enorm dun. (Over de diepte hoeven we het niet te hebben).
De monitor wiebelt behoorlijk veel. Het komt erg slapjes over. Het kantelen van het scherm gaat in tegenstelling tot draaien, hoogte verstellen en pivot-funcite erg zwaar. Zo zwaar dat je het bijna niet durft bij zo'n nieuwe monitor. Maar aangezien juist op deze onderdelen 5 jaar garantie zit hoef je je daar dus geen zorgen over te maken (Op het paneel en het backlight zit 3 jaar garantie).
Ik vind het ontzettend dom van een merk als Eizo om een FELLE BLAUWE LED te laten branden als hij aanstaat. Dit is enorm storend (foto) en onprofessioneel. Een dubbele uitgeknipte Post-It (waarvan de bovenste lichtgrijs is ingekleurd) zijn nodig om deze aandacht vrager tot bedaren te brengen. In stand-by stand is hij oranje.
De blauwe LED:
De snoeren zijn veelste kort! Voor de netstroom heb ik die van de oude monitor moeten gebruiken, en het beeldsnoer past maar net.
Conclusie:
Een erg aangename monitor met een prachtig rustig beeld. Jammer van de tegenvallende inkijkhoek.
PS staat de review hier goed? Of had ik 'm beter in een nieuwe post kunnen zetten?