Toon posts:

[geluid] Maxtor DMax 10 SATA maakt vreemd geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sind kort maakt mijn schijf tijdens lees / schrijfacties veel meer geluid dan voorheen.
Je kunt het geluid vergelijken met het rammelen van wat schroefjes in een blikje maar dan heel snel.
Nogal blikachtig geluid dus.
De schijf doet het verder nog prima, maar ik ben er toch niet helemaal gerust op.

Zijn er meerdere mensen die met deze schijf van deze problemen last hebben?

Of zou het geen kwaad kunnen, het lijkt me iig niet echt goed :(

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
heb je hem al getest met maxtools bijvoorbeeld. kijk even in de faq daarvoor. als een schijf rare geluiden gaat maken is dat meestal een teken van aankomend overlijden.

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:18
Ik heb zo'n zelfde probleem, maar dan met een WD schijf. Bij het booten maakt die een erg vreemd geluid en af en toe bij het benaderen van de schijf ook (schrijven van data). Het diagnostische programma van WD biedt geen uitkomst, want bij een oppervlakte controle loopt m'n pc vast na een tijdje. Waarschijnlijk is e dus stilletjes aan't overlijden. Ik heb voor de zekerheid maar een paar DVD'tjes vol gezet met meuk die ik liever niet kwijt raak. Binnekort gaat ie RMA.

Als ik jou was zou ik ook even Powermax downloaden van de Maxtor website en een uitgebreide dignose draaien. Misschien geeft die aan dat er iets mis is en kun je de HD met een gegronde reden RMA sturen.

Verwijderd

Topicstarter
FallenAngel666 schreef op maandag 28 maart 2005 @ 02:37:
Ik heb zo'n zelfde probleem, maar dan met een WD schijf. Bij het booten maakt die een erg vreemd geluid en af en toe bij het benaderen van de schijf ook (schrijven van data). Het diagnostische programma van WD biedt geen uitkomst, want bij een oppervlakte controle loopt m'n pc vast na een tijdje. Waarschijnlijk is e dus stilletjes aan't overlijden. Ik heb voor de zekerheid maar een paar DVD'tjes vol gezet met meuk die ik liever niet kwijt raak. Binnekort gaat ie RMA.

Als ik jou was zou ik ook even Powermax downloaden van de Maxtor website en een uitgebreide dignose draaien. Misschien geeft die aan dat er iets mis is en kun je de HD met een gegronde reden RMA sturen.
ok bedankt, ik zal eens naar powermax kijken.
Wat betreft de backups, daar was ik ook alvast mee begonnen ;)

• Coyote76
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-01-2022
Mijn Maxtor DM10 SATA maakt een wat knisperend geluid, vooral bij zoekachtige acties.

Ik heb de schijf ook getest en alles was in orde. Mijn zwager heeft dezelfde schijf en ook bij hem knispert de schijf.

Ik weet niet of dat het geluid is wat je bedoelt, maar dit heb ik van het begin af aan. Ik denk dat het knisperen vrij normaal is voor dit model.

Misschien hetzelfde soort geluid als bij jou?

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
heb je de schijf wel eens gedefragmenteerd
anders maakt die idd wel een boel extra zoekbewegingn

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
idd, zodra je je schijf wat langer hebt en dat wat meer gefragmenteerd word gaat hij wat meer geluid maken bij het lezen van data.
heb hier 2 diamondmax10's in raid die in het begin, net an het installeren bijna nooit geluid maakte (behalve als ik 2 dingen tegelijk deed waarvan eentje het kopieren van bestanden was)
nu maken ze steeds vaker geluid.

lees de smart data eens uit met speedfan bv, als die zegt dat alles verder goed is is er naar alle waarschijnlijkheid niks aan de hand en is het gewoon het geluid van de koppen die wat vaker bewegen

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Coyote76
Ik defragmenteer de schijf regelmatig. Blijft natuurlijk dan nog wel zo dat ie zo nu en dan kan knisperen. Vooral bij het opzoeken van veel losse bestanden.
Ik ben denk ik dan de enige die vindt dat de schijf met de tijd wat minder geluid is gaan maken. Het geknisper is bij mij nu wat gedempter dan in het begin. Alsof hij zich nog beetje moest "inlopen".

Ik heb alle tests doorgelopen van Maxtor powermax. De snelheid van de schijf is denk ik ook goed: bij de read-speed test van de NVIDIA IDE driver in device manager, liet hij een snelheid zien van 120,1 millions of bytes per sec. in burst en 63,6 in sustained speed. Dit zonder NCQ want dat ondersteunt mijn mobo niet.

HDtune: 115,4 mb/sec in burst speed en 50,5 mb/sec gemiddeld over de hele harde schijf. Alleen de access-time vond ik hoog: 14,1 ms. Maar, HDtune 2.10 ondersteunt volgens mij geen SATA in het programma en ziet de HDD als UDMA133.

Ik zou zeggen kijk wat voor snelheden hij werkelijk haalt en of Powermax fouten oplevert. Een van de tests in Powermax duurt nogal lang, maar toch maar afgemaakt en was ook zonder fouten. Ik ben benieuwd als jullie een snelheidstest zouden doen met de DM10 of dit verschillen oplevert.

[ Voor 2% gewijzigd door Coyote76 op 29-03-2005 15:32 . Reden: slecht geschreven zin ]

• Coyote76
Met HDTACH 3 de volgende scores op long bench:

Burst: 134,8 mb/sec
Average read: 53,8 mb/sec
Access time: 13,3 ms.

Heb nog es wat sites opgezocht en de waardes komen ongeveer overeen met deze waardes. Het zal ook afhangen nog van je controller. NCQ lijkt eerder wat vertraging te geven in de Bench van een site
http://www.gamepc.com/labs/print_content.asp?id=diamondmax10,
waarschijnlijk is het testen met NCQ niet in het programma opgenomen.

Ik dacht dat 9 ms normaal was voor access time, maar overal zie je tussen 13 en 14,5 ms ongeveer. Niks aan de hand dus hier. :P

[ Voor 1% gewijzigd door Coyote76 op 29-03-2005 19:10 . Reden: verkeerd getypte waarde ]

Verwijderd

Topicstarter
@coyote76: dat zou het geluid wel eens kunnen zijn, ik vind het een nogal vrij onregelmatig geluid.

Ik defragmenteer ook regelmatig, maar het is niet zozeer dat hij meer geluid maakt omdat hij meer leesacties doet, maar gewoon een leesactie opzich klinkt veel luider.

Nu echter wilde ik vandaag gentoo linux (2005.0) installeren, echter deze ga tijdens het partitioneren de volgende error:
code:
1
2
512 byte hdrw sector error
drive cache: write back

Dit vond ik natuurlijk helemaal verdacht, dus ik dacht laat ik eens powermax proberen, maar wat blijkt nu deze ondersteund geen nforce4 chipset, die ik dus heb.
Daarnaast ondersteund hij ook geen nforce3 of via KT600 of KT800.
Ik ben nog even aan het zoeken naar iemand die een andere chipset heeft, om daar mijn schijf te kunnen testen.

Heeft iemand nog enig idee voor een andere tool die iets vergelijkbaars doet? (heb al wat rondgegoogled, maar kwam niet echt een vergelijkbaar iets tegen)

(Ik moet hier wel even bijzeggen dat die error vanuit linux kan veroorzaakt worden door de driver, hoewel dit niet waarschijnlijk is.)

Mijn windows doet het nog prima overigens en geen verloren data tot nu toe.

<edit>
Ik zal speedfan eens proberen
</edit>

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 23:55 . Reden: ik moet beter lezen ]

• Coyote76
Mijn schijf maakt eigenlijk geen geluid als hij idle is. Het geluid is alleen merkbaar als hij zoekacties doet. Als hij gewoon in een stream leest hoor ik m ook niet echt.

Powermax werkt bij mij op een nforce3 ultra chipset wel. Het installeert op een diskette in Windows. Daarna moet je van die diskette booten. Dan kan je wat tests doorlopen. Enkele snelle tests en er zijn 2 lange tests. Dan moet je gauw denken aan 30 a 60 min.
Bij mij waren ze allemaal in orde. Ik deed die tests ook vanwege dat geluid.

Ik heb weinig verstand van Linux, ik kan er niks over zeggen. Een sector error ziet er niet leuk uit. 8)7

Ik zou zeggen: probeer de tests toch te doen en test ook de snelheid in HDTune, device manager of HDTACH. Je weet wat voor waardes ik heb en t zijn gratis progjes. Het scheelt allemaal heel weinig onderling. 16mb cache en NCQ heeft weinig effect in de bench. Alleen in device manager geeft dat een wat hogere snelheid. Mocht het niet in orde zijn dan zou ik maxtor maar es raadplegen.

Verder heb ik een back-up DVD voor als de schijf het een keer zou begeven, altijd handig. Nog handiger is een kleine 2e harddisk om de belangrijkste data te backuppen, helaas heb ik die niet ;-)

Verwijderd

Topicstarter
HDTACH geeft bij mij bij een long test:

Burst mode: 137.4Mb/s
Acces Time: 14.2Ms
Average Read: 53.7MB/s

Zijn niet heel slecht resultaten al zeg ik het zelf :)

Ik zal nog wat andere tools proberen, HDTune crasht tijdens het starten en speedfan vind mijn schijf niet.

• Coyote76
De snelheid is prima, nforce4 geeft iets hogere burst tov nforce3 en iets langzamere access time. Dat komt overeen met de verschillen tussen mij en mijn zwager die ook een nforce4 heeft. De read snelheid komt vaak overeen.

Raar dat die andere progjes niet werken. Powermax zal dan uitsluitsel moeten geven denk ik of je schijf geen fouten heeft in de diagnostische test.

Hier is powermax te vinden, ook eventueel een iso-versie voor een bootable cd.
http://www.maxtor.com/por...s/Desktop/DiamondMax%2010

Wat je verder nog kunt doen misschien:
Wel de nieuwste nforce4 drivers geinstalleerd? De 6.53 is er inmiddels zag ik op NVIDIA site, daar staan ook nog linux drivers. Ik weet niet precies wat t verschil is, maar misschien zijn er nog wat foutjes verwijderd; NCQ werke nog niet goed toen nforce4 uitkwam en gaf instabiliteit, de drivers voor nforce4 zijn eigenlijk nog maar sinds begin feb. klaar. Dus bijgeleverde CD's met drivers zou ik nooit gebruiken. Verder was er nog een firmwareprobleem van Maxtor met de eerste DM10's. BancIB70 firmware is de goede. (is te zien in HDTACH).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de BancIB10 firmware variant...
Hoe zit het met je garantie als je je firmware update, ben niet zo goed op de hoogte?

Ik kan nergens iets vinden over hoe je die firmware zou moeten updaten, en waar je die firmware kan vinden?

Ik ga de nieuwe nforce driver installeren

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 14:02 . Reden: nog een vraag ]

• Coyote76
1B10 klinkt ouder dan 1B70. Hoe oud is je schijf? Mijne is ongeveer 1,5 maand geleden gekocht.

De nieuwe firmware is hier bij tweakers te vinden: kijk op het topic bij compatibiliteit. Daar kan er meer over lezen.
http://gathering.tweakers...essages/649273#configbrak

Het is officiele firmware van maxtor zelfen is universeel voor alle DM10's, dus de garantie lijkt me niet een probleem. Maxtor-site zelf geeft geen firmwares omdat ze vinden dat je zelf contact moet leggen en dan dat zij eventueel een andere firmware geven. Dus als je het volledig netjes wilt doen dan kan je Maxtor mailen over het geluid en andere problemen met progjes en linux en zeggen dat je BANC1B10 hebt en of het misschien verstandig is om een nieuwere firmware te krijgen van ze.
Als je maxtor gaat mailen en je krijgt nieuwe firmware anders dan 1B70 laat je het dan nog ff weten? :P

Verwijderd

Topicstarter
firmware is geupdate, wel op iemand anders zijn pc :)

maargoed inmiddels zijn er geen problemen meer, het geluid is er nog wel, maar ik probeer er gewoon niet op te letten.
Volgens de support afdeling van maxtor is dit een bekend probleem en kan de schijf vervangen als het geluid 'unbearable' wordt :)

• Coyote76
Goed te horen dat het nu beter is. Is het firmware 1B70? Of heb je firmware gekregen van Maxtor zelf?

Blijft toch apart dat mijn schijf juist minder geluid is gaan maken.
Inmiddels heb ik ook maar de nieuwste nforce4 drivers voor mijn nforce3ultra plank geprobeerd. Het laden van applicaties gaat nu nog wat sneller lijkt t.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb net 4 DM10's van 250GB Sata gehaald.
Ze hebben als productiedatum 2 april 2005, gloedjenieuw dus, maar als firmware BANC1E00 :?

1E00 lijkt me nieuwer dan 1B70

Is dit dus nou een nieuwere??

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Pagina: 1