Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opa aan het internet: Linux of toch maar Windows?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 793 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bor_de_Wollef schreef op zondag 27 maart 2005 @ 23:28:
De laatste keer dat opa met een pc werkte was 1960 ongeveer? Dan mag je eerst wel gaan uitleggen wat een muis is met meerdere knoppen (of een muis uberhaubt), hoe een dvd of cdrom speler werkt etc. Ik heb vaker cursus gegeven aan ouderen, als ik die achter linux zou zetten was ik niet echt blij (en de cursisten ook niet). Vroeg of laat gaan ze toch dingen lezen, op tv zien etc. Een veel voorkomend voorbeeld hiervan is bv al iets als outlook. Of opa wil iets met video gaan doen en "iedereen op de cursus gebruikt Pinnacle Studio". Of goh, hier heb je een leuk bridge spelletje om te kaarten.

Wellicht kan de topicstarter eerst wat meer info verstrekken over het kennisniveau van opa en wat opa allemaal met de pc wil gaan doen. Heeft opa bv vrienden die ook een pc hebben? Pas dan kunnen we nuttige dingen gaan roepen. Nu krijg je een paar pro windows mensen en pro linux mensen die hun eigen os aanraden omdat ze die (volledig bevooroordeeld) het beste vinden. Tot nu toe lees ik weinig echt nuttige objectieve tips in dit topic namelijk.
Je hebt gelijk. Hij heeft inderdaad nog nooit een muis vastgehad of wat dan ook. Hij heeft dus al genoeg te leren. Dingen als knoppen, vensters, slepen en weet ik wat zijn in Windows en Linux hetzelfde, wat dat betreft maakt het ook niet uit. Als hij zelf z'n browser op kan starten en websites kan bezoeken is hij al een heel eind en ik denk dat dat al genoeg om te leren is (gewoon omdat hij de elementaire dingen die voor ons heel normaal zijn nog niet kent). Het lijkt mij gewoon fijner voor hem als hij niet constant lastig wordt gevallen door allerlei rare meldingen van Windows om nog maar niet te spreken over e-mail wormen of spyware.

Hij heeft geen andere computergebruikers in zijn kennisenkring (heb ik nagevraagd) en dingen als videobewerking, digitale camera's, mp3tjes downloaden of wat dan ook zal hij nooit aan beginnen. Zelf software installeren kan ik me op dit moment ook niet voorstellen, gewoon om de reden dat hij geen andere gebruikers kent die hem dat soort dingen aanraden (alleen mijn broer en ik dus).

Als ik hem uitleg hoe hij kan surfen en e-mailen kan hij volgens mij al genoeg vooruit en zal er ook geen behoefte zijn aan een cursus. Mijn oma van de andere kant van de familie volgt wel een cursus, maar dat is omdat er niemand is die haar uit kan leggen hoe het moet (ik heb niet zo'n goed contact met haar :) ). Maar die leert ook niet meer dan wat surfen en e-mailen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bigs op 27-03-2005 23:41 ]

Verwijderd

Windows is de enige juiste keuze in dit geval. Dit zeg ik voornamelijk vanwege de cursussen, als die man met z'n computer aan de slag gaat kan ik je garanderen dat hij binnen een half jaar een cursus gaat volgen. Dit mede doordat er enorm veel cursussen voor bejaarden zijn.

En dan komt hij aanzetten met z'n linux PC, en leert hij hoe hij moet mailen met outlook, brieven moet typen met word, enz.

Een goede windows XP install is niets mis mee. Desgewenst kun je nog zijn Internet Explorer vervangen door Firefox.

Verwijderd

Jezus alsof de beste man wordt bedolven onder de spyware als hij even zijn treintjes gaat bekijken op internet... Vanwege veiligheid hoef je echt niet voor Linux te gaan. Firefox gebruiken is wel weer verstandig, maar een firewall hoeft ook niet. SP2 hoeft ook niet, SP1 draait hier zonder enig probleem, af een toe een tracking cookie maar dat is het dan ook. Ik gebruik Opera, geen firewalls etc. Het hele spul wordt zo af en toe nogal overdreven. Daarbij maakt ZoneAlarm een PC nou niet bepaald sneller . . .

Firefox, SP1 / SP2 en bv Avast! 4 (gratis) antivirus, Hitman Pro en klaar. Nogmaals, tenzij hij 'rare' sites gaat bezoeken zal het heel erg mee gaan vallen met die ad/spyware.

Verwijderd

Bigs schreef op zondag 27 maart 2005 @ 22:48:
Ik hoop eigenlijk dat er hier iemand is die met het zelfde dilemma heeft gezeten :)
Ik dus...

Mijn oude moeder moest ook aan de PC. Mijn broer had een PC voor haar gekocht met Win ME en IE. Het ding was na enige tijd overgenomen door wormen/spyware.

Ik vind de keus voor Linux op zich wel aantrekkelijk omdat je het naar mijn idee heel goed op afstand kunt beheren en het (in de praktijk) volledig immuun is voor malware (rootkits? lamenielachu).

Uiteindelijk toch maar gewoon XP met SP2 geinstalleerd. Firewall dicht en Firefox als browser. Automatische updates zijn nauwelijks mogelijk (vanwege modemverbinding, al denkt ze nu over adsl)...

Maar ik blijf denken dat Linux juist voor dit soort dingen niet zo'n slechte optie is. Openoffice, Firefox & Thunderbird is in principe zat voor haar. Nadeel is wel dat niemand anders haar ermee kan helpen, hoewel je dat ook als een voordeel kunt zien...

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:16
Ik snap niet eens waarom iedereen (bijna) zo anti windows is, pak een pc waarop XP kan draaien, stel die goed in met de juiste programma's en je hebt een goed lopend systeem waar diverse personen die man kunnen bijstaan mocht het nodig zijn.
Mijn vader/moeder wilde ook alleen maar een mailtje kunnen verzenden/ ontvangen en een 2tal sites bekijken in combi met live radio.
Ik heb bij mijn vader een W98 pc neer gezet en heb het een en ander uitgelegd en binnen een paar weken wilde hij al een cursus gaan volgen en nu zitten ze zelfs aan de spelletjes (eenvoudige) en surft hij de wereld rond.
Als ze er een klein beetje mee overweg kunnen willen ze altijd meer (kijk maar naar onszelf)
Dat jij anti windows bent wil niet zeggen dat windows in dit geval een beter keuze is.
Ik weet er zijn beter OS's maar met de goede instellingen/software is (zeker) XP geen verkeerde OS.

Mijn profiel op Discogs

• Bigs
  • Niet online
Zo'n beetje alle argumenten hier kloppen :) Helaas geldt het wel voor beide opties :(

Overigens ben ik niet anti-Windows hoor (alhoewel ik thuis geen Windows PC's heb), ik behandel alle OSsen met gelijk respect :)

Verwijderd

imac G5 ;)
1 scherm met ingebouwde powerpc
1 simpel besturingssysteem
1 knops muis

1 happy grandpa _/-\o_

• Bigs
  • Niet online
Mjah eigenlijk zou ik hem gewoon een Mac aan willen laten schaffen :) Dan gaan er nog wel een aantal van de anti-Linux argumenten hierboven op (cursussen e.d.), maar er is vast wel een Apple gebruikersgroep hier in de buurt.

Verwijderd

Bigs schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:11:
Mjah eigenlijk zou ik hem gewoon een Mac aan willen laten schaffen :) Dan gaan er nog wel een aantal van de anti-Linux argumenten hierboven op (cursussen e.d.), maar er is vast wel een Apple gebruikersgroep hier in de buurt.
Op een mac kun je ook word en outlook draaien, dat hoeft een cursus dus nog niet eens zo in de weg te staan.

• Bigs
  • Niet online
Mwa.. ik hoor anders regelmatig Windows-gebruikers klagen als ze Word op mijn Mac gebruiken hoor :) Het werkt allemaal precies hetzelfde, maar omdat het er net iets anders uitziet raken veel mensen toch al in de war. Het cursusprobleem blijf je dus wel houden denk ik.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 09:59
Ik heb mijn oma 1 jaar geleden op Mandrake 9.2 gezet.
Geen problemen, en de KDE interface lijkt redelijk veel op Windows. Maar in ieder geval geen last van al die virus-email die ze van haar familie krijgt opgestuurd :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Bigs
  • Niet online
GarBaGe schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:17:
Ik heb mijn oma 1 jaar geleden op Mandrake 9.2 gezet.
Geen problemen, en de KDE interface lijkt redelijk veel op Windows. Maar in ieder geval geen last van al die virus-email die ze van haar familie krijgt opgestuurd :)
Ga door! :) Heeft ze na jouw uitleg nog behoefte gehad aan een cursus?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

volledig immuun is voor malware (rootkits? lamenielachu).
Duidelijk dat jij er geen verstand van hebt imho. Check bv packetstorm maar eens.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Bigs
  • Niet online
Bor_de_Wollef schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:20:
[...]

Duidelijk dat jij er geen verstand van hebt imho. Check bv packetstorm maar eens.
Op een linuxbak waar de laatste versie van SSH draait en verder niets installeer jij op afstand geen rootkit (en malware voor Linux loop je een stuk minder snel tegenaan dan voor Windows). Natuurlijk is linux geen 100% garantie voor veiligheid, maar in vergelijking met Windows doet het het toch echt wel wat beter. Laten we echter niet teveel off-topic gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Bigs op 28-03-2005 00:25 ]

Verwijderd

Bigs schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:14:
Mwa.. ik hoor anders regelmatig Windows-gebruikers klagen als ze Word op mijn Mac gebruiken hoor :) Het werkt allemaal precies hetzelfde, maar omdat het er net iets anders uitziet raken veel mensen toch al in de war. Het cursusprobleem blijf je dus wel houden denk ik.
Precies. Een tante van mij heeft een Mac gekregen van haar dochter die naar het buitenland emigreerde (om contact te houden). Een Mac omdat er minder risico met virussen zou zijn. Ze kon alleen helemaal niet met dat ding omgaan (windows gewend). Dus op zoek naar cursus.

Als ik zelf trouwens achter een Mac zit word ik ook niet geheel gelukkig van die menubalk bovenin en dat rare switchen tussen programma's en het gebrek aan de handige windows taskbar. Een kwestie van wat je gewend bent, weet ik, maar XP zit qua user interface toch echt niet zo slecht in elkaar...

• Bor
  • Nu online

Bor

Bigs schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:23:
[...]

Op een linuxbak waar de laatste versie van SSH draait en verder niets installeer jij op afstand geen rootkit (en malware voor Linux loop je een stuk minder snel tegenaan dan voor Windows). Natuurlijk is linux geen 100% garantie voor veiligheid, maar in vergelijking met Windows doet het het toch echt wel wat beter. Laten we echter niet teveel off-topic gaan.
Ach ja, ook dat hangt af van hoe je de windows PC inricht. Een lek in een deel van het OS kan genoeg zijn om een exploit uit te voeren. Alle OSsen moet je up2date houden om veilig te blijven. Overigens zijn er zeer veel exploits voor linux beschikbaar hoor, maar goed dat is voor Windows ook het geval. De veiligheid staat en valt bij goed beheer van het systeem.

Overigens heb ik niets tegen linux hoor maar ik vind dat je naar de situatie moet kijken waarin het gebruikt gaat worden. Zowel Windows al Linux hebben voordelen. Leg deze op een begrijpelijke (hoog niveau) manier aan Opa uit en hij kan de keuze bijna zelf maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Bor op 28-03-2005 00:31 ]

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 21:02

cor-gijs

Dig further for bigger hole

BoudewijnLinux schreef op zondag 27 maart 2005 @ 23:14:

- De community op de diverse fora (voor mandrake bijvoorbeeld mandrakeclub.nl) is erg vriendelijk voor newbies. Imo vriendelijker dan de windows fora (GoT even buiten beschouwing gelaten).
kerel, ik weet niet hoeveel internettende opa's jij kent, maar de internettende opa's die ik ken weten geen van allen wat een forum is. hier gaan ze dus echt niet kijken, hoe vriendelijk de fora ook zijn (face it: GoT-ers zijn gewoon nerds, hoe lief ze ook glimlachen).

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Bor
  • Nu online

Bor

Helemaal met je eens. Opa zal het liever dichtbij zoeken: opicstarter of vrienden / andere kleinkinderen / buurjongens of meisjes etc.

• Bigs
  • Niet online
Bor_de_Wollef schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:27:
[...]

Ach ja, ook dat hangt af van hoe je de windows PC inricht. Een lek in een deel van het OS kan genoeg zijn om een exploit uit te voeren. Alle OSsen moet je up2date houden om veilig te blijven. Overigens zijn er zeer veel exploits voor linux beschikbaar hoor, maar goed dat is voor Windows ook het geval. De veiligheid staat en valt bij goed beheer van het systeem.

Overigens heb ik niets tegen linux hoor maar ik vind dat je naar de situatie moet kijken waarin het gebruikt gaat worden. Zowel Windows al Linux hebben voordelen. Leg deze op een begrijpelijke (hoog niveau) manier aan Opa uit en hij kan de keuze bijna zelf maken.
Aan iemand die nog nooit met computers heeft gewerkt uit gaan leggen over mensen die op zijn computer kunnen inbreken als hij hem niet goed onderhoudt, die de computer vervolgens misbruiken om allerlei ongein uit te halen waardoor hij in de problemen kan komen? He ja, dan zal hij vast wel zin krijgen om aan de slag te gaan! Dat soort dingen zijn voor zulke mensen best wel angstaanjagend.

Nogmaals: het hele beheer gaat hij zich niet mee bezig houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 28-03-2005 00:35 ]

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bigs schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:23:
[...]

Zoals ik eerder al zei, onderschat de mogelijkheden van Windows niet. Je kunt vanaf Windows 2000 met een out-of-the-box installatie, zonder verdere tools tot op de laatste poort en protocol het netwerkverkeer regelen. Alleen RDP verkeer vanaf jouw IP? Geen probleem. Alleen pingen binnen je eigen subnet? No problemo. Volledig onzichtbaar zijn (niet te pingen, geen open poorten, niets) binnen een netwerk? Consider it done.

Als het om veiligheid gaat is er verdomd veel mogelijk met Windows. Zelfs zoveel dat het prima kan concurreren met Linux. Ik zou dan ook m'n besluit in dit geval van gebruiksvriendelijkheid laten afhangen, en daarmee scoort Windows natuurlijk zeer hoog. Linux kan met de juiste skins, grafische shells, etc, etc, net zo gebruiksvriendelijk gemaakt worden, maar dan is het de vraag hoeveel tijd je eraan wil besteden. :)

• Bigs
  • Niet online
KDE is out-of-the-box tegenwoordig net zo gebruiksvriendelijk als Windows hoor :) Zeker voor iemand die met beiden geen ervaring heeft.

Windows is natuurlijk net zo goed te beveiligen als Linux, ik wil daar verder ook niet teveel aandacht aan besteden (in dit topic dus), dat doet mijn opa immers ook niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Bigs op 28-03-2005 00:38 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

Bigs schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:34:
[...]

Aan iemand die nog nooit met computers heeft gewerkt uit gaan leggen over mensen die op zijn computer kunnen inbreken als hij hem niet goed onderhoudt, die de computer vervolgens misbruiken om allerlei ongein uit te halen waardoor hij in de problemen kan komen? He ja, dan zal hij vast wel zin krijgen om aan de slag te gaan! Dat soort dingen zijn voor zulke mensen best wel angstaanjagend.

Nogmaals: het hele beheer gaat hij zich niet mee bezig houden.
Dat hoef je ook helemaal niet uit te leggen. Het risico van inbraak is zowel met Linux als met Windows aanwezig (zoals ik al eerder zei). Leg Opa juist de praktische voordelen uit (zoals het volgen van cursussen / uitwisselen van bestanden etc). Dat is wat Opa interessant zal vinden denk ik. Zoals ik al eerder zei zal het systeem zowiezo door iemand beheert moeten worden wil je veilig blijven. Dat opa dat niet gaat doen wil niet zeggen dat er geen noodzaak voor goed beheer is natuurlijk.

Overigens: regel gelijk een goede backup mogelijkheid in!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ehm begrijp me niet verkeerd hoor, maar windows kan je nu niet echt gebruiksvriendelijk noemen ;)
kijkend naar KDE en de Windows GUI moet ik zeggen dat ze beiden op bijna gelijk niveau staan.
Als je iemand zonder computer ervaring laat werken met bijvoorbeeld KDE, dan loopt deze persoon tegen dezelfde problemen aan als dat je hem/haar met windows laat werken ;)

Security is inderdaad geen issue, Usabillity ook niet, allebei functioneerd het prima, het enige puntje is ondersteuning. En vergis je niet, de laatste tijd zijn er ook steeds meer boeken voor beginners met linux/X/KDE ;)

• Johnny
  • Laatst online: 22-11 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:24:
[...]

Precies. Een tante van mij heeft een Mac gekregen van haar dochter die naar het buitenland emigreerde (om contact te houden). Een Mac omdat er minder risico met virussen zou zijn. Ze kon alleen helemaal niet met dat ding omgaan (windows gewend). Dus op zoek naar cursus.

Als ik zelf trouwens achter een Mac zit word ik ook niet geheel gelukkig van die menubalk bovenin en dat rare switchen tussen programma's en het gebrek aan de handige windows taskbar. Een kwestie van wat je gewend bent, weet ik, maar XP zit qua user interface toch echt niet zo slecht in elkaar...
Als je er even over nadenkt is de Apple manier wel handiger en logischer, je moet alleen nier op de Windows-manier er naar kijken.

Het overschakelen tussen programma's is precies hetzelfde als in Windows, je kunt het doen door op een venster te klikken, het item in het Dock (taakbalk) te kiezen, of Alt-tab te gebruiken. In Mac OS X kun je dan nog via F9, F10, F11 alle vensters in beeld brengen en met Command-` schakelen tussen vensters binnen het programma, met Command-H alle vensters van de applicatie verbergen, met Command-M (of het min-knopje) het huidige minimaliseren naar het Dock, of met Command-W (of het x-knopje) sluiten.

En dat is alles, als je deze paar regels hebt gelezen kun je alle applicaties en vensters beheren.

Windows heeft ook wel wat dingen die handiger zijn dan in Mac OS X, maar dat zijn nou net niet de dingen die jij noemt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:53
King_Louie schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:35: Linux kan met de juiste skins, grafische shells, etc, etc, net zo gebruiksvriendelijk gemaakt worden, maar dan is het de vraag hoeveel tijd je eraan wil besteden. :)
Zelfde geld natuurlijk ook precies andersom: het is maar net hoeveel tijd je aan het dichttimmeren van Windows wilt besteden, terwijl je met een Linux distro je daar eigenlijk geen zorgen over hoeft te maken.

Daarbij werkt iedere moderne Linux distro prima out-of-the-box. Als ik ergens Ubuntu op gooi kan ik meteen uit de voeten hoor. Sterker nog, ik vind het Linux startpaneel (Gnome of KDE) veel logischer ingericht, automatisch categorien zoals kantoor en spel. Als je net nieuw bent met computers heb je toch geen idee van wat Word en Internet Explorer is?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Bor
  • Nu online

Bor

Erkens schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:39:
En vergis je niet, de laatste tijd zijn er ook steeds meer boeken voor beginners met linux/X/KDE ;)
Die boeken zijn er wel, maar gaat opa zoiets lezen? Of wil hij bv iets uitproberen wat hij in de krant heeft gelezen of in een computeridee achtig tijdschrift? Voor goede beginners linux/X/Kde tijdschriften / boeken / cursussen etc moet je echt nog steeds goed zoeken hoor. Die hebben de doorsnede boekwinkels (in het geval van boeken) bijvoorbeeld vaak niet eens.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Bor_de_Wollef schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:42:
[...]

Die boeken zijn er wel, maar gaat opa zoiets lezen? Of wil hij bv iets uitproberen wat hij in de krant heeft gelezen of in een computeridee achtig tijdschrift? Voor goede beginners linux/X/Kde tijdschriften / boeken / cursussen etc moet je echt nog steeds goed zoeken hoor. Die hebben de doorsnede boekwinkels (in het geval van boeken) bijvoorbeeld vaak niet eens.
ehm, geen idee in welke winkels jij komt, maar ik kan geen normale "advanced" boeken over linux hier vinden (daarom bestel ik maar via internet) alleen maar voor beginners ;)
Of hij ze wil lezen is een ander verhaal. (er zijn zelfs tijdschriften speciaal voor de linux beginner :o )

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:42:
[...]

Die boeken zijn er wel, maar gaat opa zoiets lezen? Of wil hij bv iets uitproberen wat hij in de krant heeft gelezen of in een computeridee achtig tijdschrift?
Ik neem aan dat hij dit vooralsnog niet wil.
Voor goede beginners linux/X/Kde tijdschriften / boeken / cursussen etc moet je echt nog steeds goed zoeken hoor. Die hebben de doorsnede boekwinkels (in het geval van boeken) bijvoorbeeld vaak niet eens.
Zoals Bigs al aangaf gaat het er nu om dat hij leuk wat sites kan bekijken en kan e-mailen, dus om op een leuke manier kennis te maken met internet. Hoogstwaarschijnlijk blijft het daar ook bij. Iemand eerst op de hoogte brengen van haken en ogen motiveert niet om te beginnen met computers. Het moet iets zijn wat open en toegankelijk is.

Ik zie dat iedereen hier 'zijn' OS-voorkeur probeert te verdedigen, de vraag hier is nu wat voor een persoon van bijna 80 jaar het eenvoudigste is om mee om te gaan als zijn wensen beperkt zijn/blijven.
Erkens schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:45:
[...]

ehm, geen idee in welke winkels jij komt, maar ik kan geen normale "advanced" boeken over linux hier vinden (daarom bestel ik maar via internet) alleen maar voor beginners ;)
Of hij ze wil lezen is een ander verhaal. (er zijn zelfs tijdschriften speciaal voor de linux beginner :o )
Zoals in de topic-start te lezen is, gaat het om wat websites bezoeken, e-mailen en evt het e.e.a. uitprinten, dus hij heeft helemaal geen 'advanced' boeken of eenvoudige tijdschriften nodig. Zoals Bigs eerder aanhaalde is het ook mogelijk om t.z.t. alsnog over te gaan op Windows, indien hij interesse heeft in een cursus. Beginnen met linux is goedkoop, gelijk een windows-licentie aanschaffen (of zoals andere mensen voorstellen: een mac) kost gelijk een hoop geld; best zonde als je er na een tijdje achter komt dat je het niet zo interessant vind...

woei, hoog edit % :D

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 01:03 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nog een argument. Als je wilt dat opa IRL of via bijv. Seniorenweb over PC's kan meepraten met leeftijdgenoten, kies dan NIET voor Linux.

Het aantal Linux gebruikers is relatief gezien klein en alleen al daardoor zal het aantal ouderen in die groep uiterst klein zijn.

Met alle respect voor de Linuxgebruikers en het gebruikersgemak en de veiligheid, installeer voor opa nou maar Windows met alle voor en tegens. 99,99% kans dat anderen hem wél kunnen helpen als jij er niet bent en daar gaat het tenslotte om, continuiteit.

ARME AOW’er

• Bigs
  • Niet online
Ik denk niet dat hij SeniorWeb erg interessant zal vinden. Ik pak 4 atrikelen van de frontpage:

Alle vreemde tekens bij de hand met AllChars
Recensie: Dia?s op uw computer zetten
Phishing: laat uw gegevens niet ontfutselen
Computertip: Het aanmeldvenster van Windows

Het lijkt mij meer een site voor senioren die graag met computers hobbyen, daar valt mijn opa echt niet onder.

tjetta is trouwens mijn broer, even om zijn comments in perspectief te plaatsen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bigs op 28-03-2005 01:18 ]

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:07

Nietzman

Woei!

Tja, als het perse een van jouw oude bakken moet zijn, hou het dan maar lekker bij Windows. Mocht je wat geld uit willen geven, haal dan gewoon een Mac mini.

Linux zie ik de eerstkomende jaren nog niet als een fatsoenlijke windowsvervanger voor op de desktop. Jammer.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nietzman schreef op maandag 28 maart 2005 @ 01:24:
Tja, als het perse een van jouw oude bakken moet zijn, hou het dan maar lekker bij Windows. Mocht je wat geld uit willen geven, haal dan gewoon een Mac mini.

Linux zie ik de eerstkomende jaren nog niet als een fatsoenlijke windowsvervanger voor op de desktop. Jammer.
sorry maar onder welke steen kom jij vandaan?
Als ik kijk naar de ontwikkeling van KDE in de afgelopen paar jaar en naar die van windoos :o
waar windoos steeds meer geheugen cpu power is gaan freten draait kde 3.4 priema op een pentium 2 met 128 MB geheugen.....
doe dat maar eens met Windoes XP :Y)

Modbreak:Windows == Windows. Laat die kinderachtige trolls aub weg :)

[ Voor 6% gewijzigd door elevator op 28-03-2005 10:57 ]

MT v3 | Firmware 143, VNS 113, BMS 107 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Modbus Elfin & Viper

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-07 09:41
Ik heb zelf ook wel eens erover nagedacht over wat voor OS ik een volslagen amateur zou geven. Ook nooit echt een bevredigend antwoord op gevonden. Qua gebruik zal de leercurve ongeveer hetzelfde zijn en beheer laat iedereen toch altijd aan mij over. Nou is het hele beheer gedeelte onder Linux wel een stuk eenvoudiger omdat ze het zelf niet zo snel vernield krijgen. Zodra je ze leert zoeken op het net, komen ze vanzelf op de meest vage sites met alle rotzooi die daarbij met windows komt kijken.

Aan de andere kant, als je opa nou lekker op z'n trein sites aan't surfen is en hij ziet allemaal van die leuke links als: "download nu de screensaver van treinen door de jaren heen" of andere windows specifieke dingen (die die onherroepelijk tegenkomt op zijn zwerftochten op het net), zal hij een stuk minder blij zijn dat hij die dingen niet kan gebruiken/bekijken/etc. Vooral op zo'n hobby sites kom je vaak van die screensavers, leuke programmaatjes, etc tegen, gemaakt voor en door mensen die niet weten dat er nog een hele wereld naast windows is.

Dus ik persoonlijk denk dat je opa meer baat heeft aan een windows systeem, maar dat 't voor jou beter is hem een linux systeem te geven.

• Bigs
  • Niet online
Dus ik persoonlijk denk dat je opa meer baat heeft aan een windows systeem, maar dat 't voor jou beter is hem een linux systeem te geven.
Dat laatste is zoiezo waar 8) En over die screensavers e.d. zou je ook wel gelijk kunnen hebben. Op dit moment kan ik me niet voorstellen dat hij veel om dat soort dingen zal geven (mijn opa is vrij nuchter en is nooit zo geinteresseerd in onnodige onzin), maarja echt inschatten kun je dat op dit moment nog niet. Overigens zijn screensavers wel zinloos als je PC uitstaat terwijl je hem niet gebruikt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Bigs op 28-03-2005 01:36 ]

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-07 09:41
Nah ja, screensavers waren even 't eerste dat ik kon verzinnen wat een site windows specifiek zou aanbieden ;) Maar je kan ook denken aan bijv CD's die bij treinentijdschriften worden meegestuurd (ze sturen tegenwoordig bij elk hobby-blad ooit wel eens een cd of dvd mee)

• Bigs
  • Niet online
Mja tis wel lullig als hij dan eindelijk een PC heeft en dan die dingen nog niet zou kunnen doen.. hmpf :)

• Luppie
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Er is nog maar sinds een paar jaar een aantal boeken van "Windows voor Senioren" als je die ook van Linux kan vinden ga dan twijfelen. Zijn ze er alleen maar van Windows (en dat zijn ze) kies dan Windows. In bejaardenhuizen gebruiken ze meestal Windows, in buurthuizen gebruiken ze voor training meestal Windows Op kleuterscholen gebruiken ze meestal Windows. Je opa vindt dus meer ondersteuning voor Windows dan voor Linux.
cold schreef op maandag 28 maart 2005 @ 01:28:
[...]

Als ik kijk naar de ontwikkeling van KDE in de afgelopen paar jaar en naar die van windoos :o
waar windoos steeds meer geheugen cpu power is gaan freten draait kde 3.4 priema op een pentium 2 met 128 MB geheugen.....
doe dat maar eens met Windoes XP :Y)
XP draaid ook nog wel op een P2 met 128Mb (de shell is dan het enige nog wat prima draaid, maar ja) Bij een ServicePack van Windows zie ik meestal niet dat er 1000'en bux gefixed zijn, terwijl bij KDE 3.4 het volgende staat
more than 6,500 bugs have been fixed
Doet je wel afvragen hoeveel bugs er nu nog in zitten. Als dat een aantal zijn die in iedere release gefixed worden dan hebben er meer bugs in gezeten dan dat er regels code voor geschreven zijn ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Luppie op 28-03-2005 02:09 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• w0ndersp00n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-11 23:46
Linux is volgens mij gewoon een goede optie in dit geval. Neem een gebruiksvriendelijke distributie zoals Fedora Core of Mandrake. Als jij al het benodigde installeerd en/of insteld, dan hoeft er daaraan verder niks meer te gebeuren. Je legt je opa verder uit welke knopjes hij moet gebruiken en waarvoor ze dienen, dan kan hij ook weinig fout doen. Mocht hij hulp nodig hebben, naar mijn weten heeft Fedora Core ook een soort bureaublad op afstand functie.
Wat betreft de updates, als jijzelf om de 2 maanden ofzo langs gaat om de boel up te daten, dan heeft hij hier ook weinig last meer van. Anders kun je hem ook leren dit zelf te doen, mbv bijvoorbeeld up2date.
Windows is echt geen vereiste in dit geval en meestal zelfs een onnodige verspilling aan geld.

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

• Bigs
  • Niet online
Ik denk dat ik voorlopig gewoon voor Linux ga. Mijn broer en ik vinden dat toch de beste optie op dit moment hebben we besloten :) Mocht blijken dat hij toch meer met z'n PC wil gaan doen dan installeren we gewoon alsnog Windows. Ik denk dat de kennismaking met PC's gewoon prettiger verloopt onder Linux. Als hij dan eenmaal het muizen en surfen onder de knie heeft en zich wil gaan uitleven met cdrom's en what not dan mag hij zich lekker in Windows gaan storten :)

Ik zit nu even naar Ubuntu te kijken, die distro heeft wel een mooie filosofie. Alleen gebruikt hij Gnome, terwijl ik zelf altijd een beetje de voorkeur voor KDE heb gehad. Maar ik moet zeggen dat ik Gnome al een tijdje niet heb gebruikt dus ik ga eens een live CDtje downloaden. Anders wordt het waarschijnlijk Fedora (Gentoo is in dit geval niet echt praktisch inderdaad).

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:07

Nietzman

Woei!

cold schreef op maandag 28 maart 2005 @ 01:28:
Als ik kijk naar de ontwikkeling van KDE in de afgelopen paar jaar en naar die van windoosWindows :o
waar windoosWindows steeds meer geheugen cpu power is gaan fvreten draait kde 3.4 priema op een pentium 2 met 128 MB geheugen.....
doe dat maar eens met WindoesWindows XP :Y)
Ah, dus het systeem wat op de minste specs kan draaien is het gebruikersvriendelijkst?

Vreemde beredenering.

Verwijderd

Persoonlijk denk ik Windows. Waarom ? Meerdere ouderen zijn tegenwoordig bezig met computers, internet, pc voor hun hobby's etc.

Ik denk dat wanneer je een Linux distro installeerd, en hij onverhoopt met andere over computers gaat praten, dat ie er helemaal geen wijs meer van word. Ook zijn er leuke games voor zijn hobby over treinen, misschien toch ook wel leuk, en nee, niet alleen games die snelle toetsenbord of muis bewegingen vragen. Maar gewoon, simpele progjes om een layout enzo ervoor te maken, zijn treinenbord etc.

Installeer Windows, beveilig hem goed, zorg dat er goeie software op staat die dit allemaal automatisch update en klaar is kees. Zorg ook voor alle video codecs, handig voor hem wanneer ie filmpjes kijkt die tegenwoordig in diverse formaten worden afgespeeld ;) Ik denk niet dat je opa op sites komt die maatregelen verdienen om er een fort knox van te maken. Als je dat eenmaal allemaal gedaan heb er even netjes een Ghost ofzo van maken zodat je je tijd bespaart mocht er onverhoeds iets mis gaan.

Het enige wat je hem hoeft te leren in beginsel lijkt me hoe om te gaan met Google, opslaan van favorieten, email gebruik en in het verlengde MSN, om eventueel met andere hobbyisten te kunnen communiceren.

Tevens zijn er ook interface's voor je pc waarmee je treinen kan bedienen, misschien voor de nabije toekomst :) Ik heb zelf een schoonvader van 85 en die had de pc ook al rap onder controle, je zal versteld ervan staan hoe rap oudjes nog kunnen zijn. Tevens kan je erover denken, onder windows, om zijn pc op afstand te onderhouden. Makkelijk voor jou, vaak maar 5 minuutjes werk, en je hoeft er niet de deur ervoor uit. Makkelijk voor je Opa, want die heeft er geen omkijken naar en hoeft zich nergens druk over te maken. Hoe makkelijker wil je het eigenlijk allemaal nog hebben, vraag ik me dan af ?

Ik denk dat je je ietwat teveel zorgen maakt, door de vraagstelling Windows of Linux, uit hoofden van veiligheid. Niets is veilig en Windows is nu gewoon wat makkelijker in de omgang, al helemaal met software. Maak het jezelf en je Opa makkelijk en overdenk voornoemde, lijkt me makkelijk te realiseren. Ik heb ook wat pc's voor oudjes op afstand in beheer, gewoon om de update's te regelen en eventuele nieuwe codecs etc. te installen. En dat het jou nu pijn doet in je Linux hart, dat moet je dan maar voor lief nemen lijkt mij, het gaat om je Opa in dit geval, en die lijkt me beter af met Windows, en voorjezelf qua tijd ;)

Succes

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Nog 1 ding om je te laten zien dat Windows de juiste keus is ;)

ga naar www.seniorweb.nl

En zie het volgende op de frontpage
Computertip: Het aanmeldvenster van Windows
Elke keer als u Windows wilt gebruiken, moet u zich via het opstartscherm aanmelden als gebruiker. U kunt deze procedure zelf wijzigen.
Vrolijk Pasen screensaver
(Deze is voor Windows
Recensie: Dia’s op uw computer zetten
(Een recentie over een Windows boek)

Kijk ook eens hier naar : http://www.seniorweb.nl/computertips.htm

Hoeveel Linux tips staan hierbij voor je Opa ?

Trouwens als je op het woord Linux zoekt op seniorenweb kan je zien dat het woord gemiddeld 2x per jaar gebruikt wordt. Ik hoop dat als je toch Linux aan je opa geeft dat je goed genoeg bereikbaar bent voor hem zodat je hem keer op keer kan uitleggen waarom mensen op het grote internet het toch telkens over van die "rare" programma;s hebben.

Om ook aan te geven hoe mensen op seniorenweb geholpen worden hier een quote uit een topic (kon helaas geen linux topic vinden op Seniorenweb, maar hoe zou dat nou komen)
Voor computergebruikers met geen of weinig kennis van WINDOWS-XP bestaat er sinds kort het boek: Computeren met WINDOWS XP Deel 1 voor Senioren, €19.95.Voor een beschrijving van dit boek ga naar: http://www.easycomputing....asp?id=1&lang=nl&ref=3500
Klik op de adresregel met de muis terwijl u de "SHIFT" - toets ingedrukt houd. U komt dan in een nieuw venster bij deze uitgeverij.
Om hoofdstuk 2 te downloaden (naar uw eigen computer halen) van dit boek,gaat u naar:
http://www.easycomputing....asp?id=1&lang=nl&ref=3500
Klik op "Hoofdstuk2.pdf"
Zoals u misschien wel ziet is het een "pdf" bestand. Dat kunt u lezen met het programma "ACROBAT READER".
Dit programma is gratis te downloaden via:
http://www.seniorweb.nl/software/software.asp?SoftwareID=1

[ Voor 56% gewijzigd door Luppie op 28-03-2005 02:50 ]

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:22
Ik kan me niet inbeelden dat je opa geen enkele vriend/kennis heeft die ook een pc thuis heeft. Als je opa dan iets kleins op die pc wil doen, zal hij wss de grootste moeite hebben om zich te oriënteren. Je zet hem op een klein eilandje door hem Linux te laten gebruiken...

Ook is het voor je opa dan zo goed als onmogelijk om bijv. zelf een printer/digicam/webcam/scanner/.. te installeren zonder jouw hulp, terwijl hij dat met Windows wel zal kunnen (met behulp van de handleiding welliswaar)..

Laatste argument: ik geloof niet dat je opa direct de weg zal vinden naar de juiste linux-communities om zijn vragen af te vuren. Als je hem windows laat gebruiken, struikelt hij gewoon over senioren-communities met allerlei tips & trucs voor hem..

Verwijderd

Bigs schreef op maandag 28 maart 2005 @ 02:16:
Ik denk dat ik voorlopig gewoon voor Linux ga. Mijn broer en ik vinden dat toch de beste optie op dit moment hebben we besloten :) Mocht blijken dat hij toch meer met z'n PC wil gaan doen dan installeren we gewoon alsnog Windows. Ik denk dat de kennismaking met PC's gewoon prettiger verloopt onder Linux. Als hij dan eenmaal het muizen en surfen onder de knie heeft en zich wil gaan uitleven met cdrom's en what not dan mag hij zich lekker in Windows gaan storten :)
Mooi project, laat ons nog eens weten (in deze thread) hoe het allemaal verlopen is. Als je broer ook Linux wil zit je helemaal goed, heeft je opa 2 ondersteuners. Als je opa z'n pc gebruikt zoals mijn moeder denk ik dat het allemaal best goed zal gaan. Enige nadeel: als z'n biljartvriendjes in het cafe het over al die vervelende spyware op hun pc's hebben heeft hij geen idee waarover het gaat ;)

Spaart je ook nog eens 100 EUR voor een legale XP uit!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Bigs schreef op maandag 28 maart 2005 @ 02:16:
Mocht blijken dat hij toch meer met z'n PC wil gaan doen dan installeren we gewoon alsnog Windows.
Hou er rekening mee dat voor veel mensen verandering niet fijn is - zeker als mensen ouder worden, is het voor veel mensen steeds moeilijker om die 'verandering' bij te benen.

Nu dus voor KDE gaan, over 3 weken voor Gnome, en over 3 maanden voor Windows is gewoon iets wat je niet moet doen.

Persoonlijk zou ik het niet eens overwegen om iemand van die leeftijd die een pc wil gebruiken (en niet het meeste er van wil leren...) Linux te geven. De incompatibiliteit (Windows programma's die niet werken, screenshots die vreemd over komen, handleidingen die niet werken) maken je Opa alleen maar onzeker ofdat hij niet iets fout doet :)
Ik denk dat de kennismaking met PC's gewoon prettiger verloopt onder Linux.
Waar baseer je dat precies op? :)

Verwijderd

Zoals wel blijkt heeft elk OS zijn voor en nadelen.

Wat ik bij mijn opa heb gedaan is Ubuntu geïnstalleerd, hij had een pc met win98SE erop en kreeg massa's spam etc binnen, ik heb hem toen uitgelegd dat dit met linux minder zou zijn en ik dit wel voor hem zou installeren.

Dit heb ik nu gedaan en hij heeft een maandje moeten wennen (man is ook 72 jaar oud..) maar is nu niet meer achter zijn doos weg te slaan.

Install ongeveer 6 maanden geleden gedaan, na 2 maanden moest er adsl komen omdat hij teveel ging internetten en nog een maand later 512 mb ram bijgeprikt zodat hij wat zwaardere dingen kan runnen.

Problemen lossen we op door een belletje en door ff in te loggen op zijn root.

En wat er gezegd was over linux software, kwam laats bij hem op bezoek en keek ff, hij installeerd net zo gemakkelijk spullen die hij dan ook nog eens zelf opzoekt op internet...

Dus.. ubuntu was voor mij de keus en die is goed uitgepakt :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:46:
Ik zie dat iedereen hier 'zijn' OS-voorkeur probeert te verdedigen, de vraag hier is nu wat voor een persoon van bijna 80 jaar het eenvoudigste is om mee om te gaan als zijn wensen beperkt zijn/blijven.
zelf heb ik geen voorkeur hoor, maar wat ik duidelijk probeer te maken is dat er kwa eenvoud eigenlijk geen verschil is voor een beginner.
Zoals in de topic-start te lezen is, gaat het om wat websites bezoeken, e-mailen en evt het e.e.a. uitprinten, dus hij heeft helemaal geen 'advanced' boeken of eenvoudige tijdschriften nodig.
lees dan eens goed op wie ik reageer ;)
daarnaast kunnen andere wellicht ook de info gebruiken in dit topic, dat is nou juist het mooie van een forum :)

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Het uitgangspunt is nog niet echt bekend. Gaat opa gewoon mailen, chatten en internetten of ook screensavers binnenhalen, kleine programma's en zijn eigen wenskaartengenerator? Indien het eerste lijkt mij gratis Linux prima, in het tweede geval is het eerder Windows. Zolang hier weinig duidelijkheid over is, kan je er uren over discussieren. Iedereen is het er wel over eens dat ingeval het tweede zich voor mocht doen, eigenlijk Windows de keuze zal moeten zijn.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Zeg waar ik nou niks over hoor: met Linux bespaar je de beste man zo'n 300 euro (ruwe schatting, wat kost een WinXP OEM licentie + Office 2k3 OEM/SBE/Studenten Editie* tegenwoordig?) besparen. Vind ik zeker als opa alleen wilt gaan surfen en mailen toch zeker de moeite waard.

* doorhalen wat niet van toepassing is

[ Voor 21% gewijzigd door RSpliet op 28-03-2005 16:24 . Reden: beetje heel fout qua inhoud :p ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Sinds wanneer mag een man van 75+ een studentenlicentie gebruiken? doorgaands doen die geen studie hoor :o

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:08
Erkens schreef op maandag 28 maart 2005 @ 11:45:
Sinds wanneer mag een man van 75+ een studentenlicentie gebruiken? doorgaands doen die geen studie hoor :o
Nog nooit van Hovo cursussen gehoord? Zijn aan de VU, m'n opa volgt ze :P

Maar, stel dat je linux gebruikt, zorg dan dat alles helemaal zelf ge-finetuned is en elke knop goed werkt en je zo min mogelijk knoppen hebt

|>

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Erkens schreef op maandag 28 maart 2005 @ 11:45:
Van een ehh... bekende van mij heb ik dus begrepen dat Microsoft hier zo weinig op controleert, dat zelfs als hij kan laten zien dat hij een cursus bloemschikken geeft, hij die licentie legaal meekrijgt. Ik heb mij verders ook niet verdiept in de verschillende licenties, de laatste keer dat ik keek was er nog heel geen OEM licentie van Office te koop, dus vandaar: doorhalen wat niet van toepassing is ;).

• Bigs
  • Niet online
Wekkel schreef op maandag 28 maart 2005 @ 11:32:
Het uitgangspunt is nog niet echt bekend. Gaat opa gewoon mailen, chatten en internetten of ook screensavers binnenhalen, kleine programma's en zijn eigen wenskaartengenerator? Indien het eerste lijkt mij gratis Linux prima, in het tweede geval is het eerder Windows. Zolang hier weinig duidelijkheid over is, kan je er uren over discussieren. Iedereen is het er wel over eens dat ingeval het tweede zich voor mocht doen, eigenlijk Windows de keuze zal moeten zijn.
Het is echt het eerste (heb ik hierboven ook uitgelegd, maar ik neem het je niet kwalijk dat je niet alles doorleest :) ). Computers op zich interesseren hem niet, het gaat puur om het Internetten. Computertips op seniorweb zal hij voorlopig dus ook niet echt mee aan de slag gaan (wat ik hierboven ook al zei).

Mijn vader en ik hebben mijn opa jaren lang proberen te interesseren voor computers maar hij wilde er gewoon niet aan. Van de Sprinter-simulator op mijn MSX tot het automatiseren van modelbanen, hij moest er gewoon niets van hebben :) Waar het hem nu om gaat is puur gewoon wat Internetten en e-mailen. Zelfs bankieren en belastingaangifte blijft hij gewoon op papier doen.

[edit]
Voor mensen die niet willen geloven dat het echt alleen bij e-mailen en interenetten blijft, denk eens aan andere mensen in je omgeving. Mijn moeder en stiefvader doen ook al jaren niets anders dan e-mailen en een klein beetje Internetten met hun PC. Pas sinds kort is er een digitale camera gekomen, maar dat is voornamelijk door pushen van mijn broer en mij :) Als er verder voor de kinderen spelletjes geinstalleerd moeten worden dan doen mijn broer en ik dat en als er iets mis is zijn wij degenen die het mogen komen maken. Er zijn genoeg mensen die puur geinteresseerd zijn in het Internet-gebeuren en verder niets om computers geven.

[ Voor 21% gewijzigd door Bigs op 28-03-2005 11:58 ]

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:42
Geef hem dan een simpele linux (ubuntu lijkt me daar prima voor, pak dan wel de stable die volgende week woensdag uitkomt), en gooi er firefox op. Je opa zal er snel mee weg zijn, zeker als hij nog nooit op windows heeft gewerkt.

• Brent
Bigs schreef op maandag 28 maart 2005 @ 11:54:
[...]

Het is echt het eerste (heb ik hierboven ook uitgelegd, maar ik neem het je niet kwalijk dat je niet alles doorleest :) ). Computers op zich interesseren hem niet, het gaat puur om het Internetten. Computertips op seniorweb zal hij voorlopig dus ook niet echt mee aan de slag gaan (wat ik hierboven ook al zei).

Mijn vader en ik hebben mijn opa jaren lang proberen te interesseren voor computers maar hij wilde er gewoon niet aan. Van de Sprinter-simulator op mijn MSX tot het automatiseren van modelbanen, hij moest er gewoon niets van hebben :) Waar het hem nu om gaat is puur gewoon wat Internetten en e-mailen. Zelfs bankieren en belastingaangifte blijft hij gewoon op papier doen.

[edit]
Voor mensen die niet willen geloven dat het echt alleen bij e-mailen en interenetten blijft, denk eens aan andere mensen in je omgeving. Mijn moeder en stiefvader doen ook al jaren niets anders dan e-mailen en een klein beetje Internetten met hun PC. Pas sinds kort is er een digitale camera gekomen, maar dat is voornamelijk door pushen van mijn broer en mij :) Als er verder voor de kinderen spelletjes geinstalleerd moeten worden dan doen mijn broer en ik dat en als er iets mis is zijn wij degenen die het mogen komen maken. Er zijn genoeg mensen die puur geinteresseerd zijn in het Internet-gebeuren en verder niets om computers geven.
Dan lijkt me de keus simpel: Linux. Misschien is het toch eens een goed idee om er 1 uit de winkel te halen, in verband met de handleiding. Als hij wil, kan hij gewoon er eens in bladeren (het is niet zo'n computerfanaat :)).

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:04
Ik vind het toch wel treffend hoeveel mensen hier menen te weten wat ouderen doen met een PC en steevast uitkomen om dan maar Windows te installeren.

Voor zover ik de TS hoor wil zijn opa 2 dingen:
- surfen
- emailen

En voor zover ik hoor wil TS's opa 1 ding zeker niet:
- pc beheren

TS's opa heeft geen ervaring met computers.
- het maakt dus niet uit waarmee hij begint als het maar werkt

Dit stemt overeen met wat ik wat oudere mensen met de pc zie doen:
- internetten
- email
- (belastingaangifte)
- als ze iets extra willen of iets niet lukt dan vragen ze wel hoe het moet, maar ze gaan niet zelf op zoek online naar antwoorden en installeren zeker niet zomaar applicaties.
- een keer een boek lezen met internetten voor senioren, maar dat betrof een gegeven boek en gaat niet verder dan IE. Een beetje uitleg de eerste paar keer is even effectief samen met zelf exploratie.

Wat ik mensen niet zie doen:
- de PC actief beheren (uitgezonderd m'n vader die systematisch windowsupdate en de virusscanner bijhoudt, maar dat is nauwelijks actief te noemen aangezien beide nu ook automatisch kunnen). Edit: Backups zie ik mensen zelf bijv. totaal niet maken.
- computerbladen lezen en uitproberen
- met anderen babbelen wat ze allemaal wel niet met de computer kunnen
- in de loop van de tijd meer programma's gebruiken. De enige ontwikkeling die ik heb geconstateerd in m'n omgeving is dat m'n vader een webcam icm MSN is gaan gebruiken en bij m'n schoonouders dat ze javabased online games zijn gaan spelen. Meer variatie zit er niet in! Edit: ik heb m'n vader bijv. wel eens uitgelegd hoe hij dingen kan downloaden met kazaa lite, maar het werd een rommeltje en echt gebruiken heeft hij het nooit. De echte reden daarvan is uiteraard dat hij eigenlijk helemaal de behoefte niet heeft om dat te doen. De CD brander die ik gegeven heb is misschien 3x door hemzelf gebruikt om een data of muziek CD te kopieren.

Wat ik af en toe wel zie gebeuren maar ronduit rampzalig is:
- de bekende die wel even wat zal bijregelen aan een (Windows) PC -> groot drama

Als je bovenstaande neemt dan kom je tot de conclusie dat hedendaagse (Window's + Linux of zelfs OSX) distro's als ze eenmaal geinstalleerd en geconfigureerd zijn prima voldoen aan alle punten. Het belangrijkste is dan de applicaties beschikbaar zijn die de gebruiker nodig heeft. Een belastingaangifte kan dan een reden zijn voor Windows of bijvoorbeeld bepaalde beeldbewerkingstoepassingen, maar voor internetten voldoet Linux prima.

Waarschijnlijk maakt het voor TS's opa helemaal niets uit om onder Linux te moeten werken. Enige voorwaarde is dat TS een beetje beheer doet en uitleg geeft omdat er minder mensen in de omgeving zijn die dat kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 28-03-2005 12:36 ]

• flowerp
  • Laatst online: 11-09 18:20
Bor_de_Wollef schreef op zondag 27 maart 2005 @ 22:57:
Linux vind ik eigenlijk totaal geen optie in een geval als dit.
Zonder de hele thread gelezen te hebben, even een reply hierop dat dat echt onzin is. Ik heb diverse keren bij oudere mensen een computer weggezet die niet op Windows draaide.

Recent nog bij de oma van een vriendin van me een Linux systeem (debian, met een apt-get update, upt-get upgrade cron job). De grap is dus dat het voor mensen die nog nooit windows hebben gebruikt HELEMAAL NIKS uitmaakt. Ze kan de hele familie mailen, elke site bezoeken (zelfs rabobank die toch altijd problemen scheen te geven!), af en toe een adres opzoeken en zelfs af en toe een filmpje bekijken. Oma heeft Windows nog nooit gemist, simpelweg omdat ze alles kan doen wat ze wil. Als ik soms bij haar kom (om toch even te inspecteren ;) ) dan gaat alles gewoon goed. Ik vraag wel eens voor de grap of ze Windows mist. Het antwoord is dan steevast: "Wat is dat kindje?" :)

Een andere vriendin van me die nooit echt in aanraking is geweest met computers (28 jaar, VBO vz gedaan dus computer kwamen ook op haar school niet voor toen), heb ik een Mac aangeraden en daar kan ze nu gewoon mee overweg. Eigenlijk zelfde verhaal als Oma. Ze doet alles wat ze wil doen, en omdat ze begonnen is met Apple en Windows nooit gekend heeft, mist ze het ook niet...

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Bigs
  • Niet online
My thoughts exactly :)

[ Voor 4% gewijzigd door Bigs op 28-03-2005 12:24 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 21:11

Cyphax

Moderator LNX
Het hangt wat mij betreft ook een beetje van de pc af waar we het over hebben. Ik heb laatst ook bij een kennis Linux geinstalleerd want Windows ME was ermee opgehouden. Waarom geen Windows ME opnieuw? Ze hadden geen mogelijkheid om Windows even opnieuw te installeren, want er was geen installatie CD bij en de diskette die er wel bij zat (zo'n laffe repair disk die vanaf je HD een nieuwe installatie terugzet zonder dat je iets te kiezen hebt ofzo) vroeg om een CD die ze niet hadden. Ik had a) geen zin ze op te schepen met een illegale Windows XP ofzo, en b) die PC heeft maar 64MB RAM, en daar draait XP helemaal niet fatsoenlijk op. Aangezien die mensen absoluut geen verstand van PC's hebben en ook niet van Windows specifiek, EN ze ook eigenlijk helemaal geen Windows programma's gebruiken waar geen prima alternatieven voor zijn, heb ik ze uitgelegd wat als ik Linux installeer. Vonden ze goed (er is een aparte partitie voor Windows, nog niet geinstalleerd maar mochten ze het nodig hebben) en ik heb 't geheel geinstalleerd. En het draait als een zonnetje, stukken sneller dan XP zou kunnen op die PC. Nu zullen ze vanzelf wel een keer een nieuwe kopen, maar intussen hebben ze ook een werkend systeem. Ze internetten (firefox) en mailen (thunderbird of evolution) er toch alleen maar mee, typen soms een brief (abiword) en that's it.

Saved by the buoyancy of citrus

• omitz
  • Laatst online: 20-11 12:46
Zolang je opa niet gaat cursussen kun je gewoon Linux installeren.
Scheelt ook weer dat de buren wel "even wat willen installeren" :P Dat voorkom je zo dus mooi.

Hoe dat dan met virusscanners werkt enzo, ach dat zal je zelf wel het beste weten, je kunt nota bene met linux overweg. Houdt er wel rekening mee dat als er problemen zijn, JIJ steeds gebeld gaat worden, tenzij er meerdere Linux-gebruikers in je familie zitten..

Succes ermee en vertel ook ff wat je opa van Linux vindt

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• Bigs
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 28 maart 2005 @ 12:35:
Het hangt wat mij betreft ook een beetje van de pc af waar we het over hebben. Ik heb laatst ook bij een kennis Linux geinstalleerd want Windows ME was ermee opgehouden. Waarom geen Windows ME opnieuw? Ze hadden geen mogelijkheid om Windows even opnieuw te installeren, want er was geen installatie CD bij en de diskette die er wel bij zat (zo'n laffe repair disk die vanaf je HD een nieuwe installatie terugzet zonder dat je iets te kiezen hebt ofzo) vroeg om een CD die ze niet hadden. Ik had a) geen zin ze op te schepen met een illegale Windows XP ofzo, en b) die PC heeft maar 64MB RAM, en daar draait XP helemaal niet fatsoenlijk op. Aangezien die mensen absoluut geen verstand van PC's hebben en ook niet van Windows specifiek, EN ze ook eigenlijk helemaal geen Windows programma's gebruiken waar geen prima alternatieven voor zijn, heb ik ze uitgelegd wat als ik Linux installeer. Vonden ze goed (er is een aparte partitie voor Windows, nog niet geinstalleerd maar mochten ze het nodig hebben) en ik heb 't geheel geinstalleerd. En het draait als een zonnetje, stukken sneller dan XP zou kunnen op die PC. Nu zullen ze vanzelf wel een keer een nieuwe kopen, maar intussen hebben ze ook een werkend systeem. Ze internetten (firefox) en mailen (thunderbird of evolution) er toch alleen maar mee, typen soms een brief (abiword) en that's it.
Dus de overstap Windows->Linux was redelijk pijnloos voor ze? Dat vind ik namelijk wel interessant (kan me zelf namelijk niet voorstellen dat het OS voor de gemiddelde gebruiker veel uitmaakt, zeker niet als je alleen internet).

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Bigs schreef op maandag 28 maart 2005 @ 12:55:
[...]

Dus de overstap Windows->Linux was redelijk pijnloos voor ze? Dat vind ik namelijk wel interessant (kan me zelf namelijk niet voorstellen dat het OS voor de gemiddelde gebruiker veel uitmaakt, zeker niet als je alleen internet).
Die mensen konden met Windows alleen programma's opstarten... da's het enige dat ze met Windows deden. Nou, dat kunnen ze met xfce ook wel. Zeg gewoon "daar staan je icons" en klaar. :)
Verder is het een en ander in het Nederlands (aMSN was al in het Nederlands, en ik heb een omgevingsvariabele ingesteld om Abiword in het Nederlands te krijgen, en gelijk was heel xfce, en zelfs XMMS in het Nederlands) dus dat zit ook prima. Wat je zegt klopt dus: het maakt geen zak uit voor de gemiddelde gebruiker of ze nu Linux of Windows hebben, qua interface enzo. Het *ENIGE* struikelblok dat ik serieus kan vinden is of men afhankelijk is van bepaalde Windows programma's of niet. En vaak zullen die gewoon wel draaien met Wine maar da's wat lastig voor de gemiddelde gebruiker, en het kost tijd het zo op te zetten dat ze het gewoon kunnen gebruiken. In dit geval waren de enige programma's die ze gebruiken Internet explorer, Outlook express en een wordprocessor (Word ofzo, ik weet niet meer welke precies).

• flowerp
  • Laatst online: 11-09 18:20
Cyphax schreef op maandag 28 maart 2005 @ 13:04:
[...]

Die mensen konden met Windows alleen programma's opstarten... da's het enige dat ze met Windows deden. Nou, dat kunnen ze met xfce ook wel. Zeg gewoon "daar staan je icons" en klaar. :)
Exact mijn ervaring. Voor mensen die alleen wat icoontjes clicken maakt het OS al helemaal niets uit. Sterker nog, ze zien het verschil tussen mac os, linux en windows niet eens als je dezelfde achtergrond neerzet en dezelfde icoontjes. Je hebt 2 extremen in n00bs. Mensen die al in paniek raken als er 1 pixel in hun toolbar van kleur veranderd is, en mensen die zo totaal niet naar de details kijken dat ze echt waar het verschil tussen Linux en Windows, maar ook tussen IE en Firefox gewoon niet doorhebben.
... nederlands...
Eigenlijk ben ik van nature erg tegen het gebruik ban nederlands en computers, maar het is toch wel gebleken dat het nederlands zijn een argument is om toch windows te gebruiken. Aangezien mac os en linux tegenwoordig uitstekend in het nederlands werken, installeer ik linux voor n00bs tegenwoordig toch maar in het nederlands. (anders komt er zo'n handig neefje langs die het allemaal wel even in het nederlands zal omzetten en dan keihard windows er op zet).

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Bor
  • Nu online

Bor

hij had een pc met win98SE erop en kreeg massa's spam etc binnen, ik heb hem toen uitgelegd dat dit met linux minder zou zijn en ik dit wel voor hem zou installeren.
En met Linux krijg je minder spam? Wat een onzin zeg. Dat ligt niet aan het OS maar aan hoe jij met jouw e-mail adres omgaat.

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Bor_de_Wollef schreef op maandag 28 maart 2005 @ 15:21:
[...]

En met Linux krijg je minder spam? Wat een onzin zeg. Dat ligt niet aan het OS maar aan hoe jij met jouw e-mail adres omgaat.
Mhwa, e-mail adressen worden ook vergaart dmv spyware en virussen, dus daar valt nog wat voor te zeggen. Het is uiteraard wel zo dat Linux niet ineens alle spam 'tegenhoud'; hebben die klootviolen eenmaal je adres, dan is er geen ontkomen meer aan.

• Bor
  • Nu online

Bor

Seven of Nine schreef op maandag 28 maart 2005 @ 15:32:
[...]

Mhwa, e-mail adressen worden ook vergaart dmv spyware en virussen, dus daar valt nog wat voor te zeggen. Het is uiteraard wel zo dat Linux niet ineens alle spam 'tegenhoud'; hebben die klootviolen eenmaal je adres, dan is er geen ontkomen meer aan.
Klopt, non issue dus.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Seven of Nine schreef op maandag 28 maart 2005 @ 11:42:
Zeg waar ik nou niks over hoor: met Linux bespaar je de beste man zo'n 300 euro
In Nederland is 33% van de software illegaal (Bron : BSA) laten we hier niet schijnheilig doen, iedereen weet dat voor dit soort zaken 'meestal' een backup van een CD wordt gebruikt.

Misschien moet TS dit topic gewoon even uitprinten (met grote letter) en aan zijn opa laten lezen, iemand van 80 heeft wel zoveel levenswijzheid dat ie zelf een keus kan maken op basis van heel veel goed bedoelde adviezen.

• Brent
Cobra_Lup schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 01:09:
[...]

In Nederland is 33% van de software illegaal (Bron : BSA) laten we hier niet schijnheilig doen, iedereen weet dat voor dit soort zaken 'meestal' een backup van een CD wordt gebruikt.
Prima situatie dus waarin je gewoon lekker legaal kunt doen lijkt me.

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 23:46

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Ubuntu in KDE vorm : http://www.kubuntu.org.uk/

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Cobra_Lup schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 01:09:
[...]

Misschien moet TS dit topic gewoon even uitprinten (met grote letter) en aan zijn opa laten lezen, iemand van 80 heeft wel zoveel levenswijzheid dat ie zelf een keus kan maken op basis van heel veel goed bedoelde adviezen.
33% maar? Die overige 67% zal wel Windowsen betreffen die bijgeleverd zijn. :)
Ik ga zeker niet schijnheilig doen en ik heb Windows 95, 98 en 2000 gebruikt zonder licensies. Echter, die tijd heb ik achter me liggen en op mijn PC is alles legaal, want OSS. Tegelijkertijd heb ik geen zin meer mensen met een illegale Windows of Office op te schepen (als iemand office wil hebben laat ik ze kiezen tussen Openoffice of Abiword en wat losse software, of niet geholpen kunnen worden door mij iig). Straks kunnen mensen hun XP niet meer updaten (MS lijkt er steeds meer werk van te maken om illegale Windowsen te blokkeren) ofzo en dan heb ik het gedaan (je weet wat er gebeurt met update-loze Windowsen). :P

Je kunt zeggen "Opa moet zelf maar kiezen" maar als die man dit topic leest wordt ie gillend gek. Dat wordt echt niets. Leg 'm liever uit wat het voordeel is van Linux en wat het nadeel is en laat 'm dan gewoon ermee werken als je ervoor kiest Linux te installeren. Als het niet bevalt kan je altijd nog een Windowsversie installeren. 't is geen keuze voor 't leven. :P

Verwijderd

Bekijk het eens van de egoistische kant:
Als ie-ut-niet doet, wie belt Opa dan? Jou of het buurjongetje van 3 hoog? Wil je wel dat de buurjongen aan de PC zit? Hoe kan je dat tegenhouden...

Als jij de enige bent die voor Opa's PC zorgt dan telt ook mee waar jij het liefst meer werkt c.q. meer van wilt leren. Als je geen hekel aan windows hebt.... oke
Anders kun je gerust linux voor hem installeren. Surfen & mailen gaat prima. Het enige "probleem" is je eigen kroost :) Als die bij Opa zijn willen ze MSNnen.

Mooie kans om aMSN o.i.d. er op te zetten. Ik heb het ooit om te testen aMSN op mijn sarge ge"apt-get" en mijn dochter latern testen. Zij had niet door dat ze niet op een windows PC zat, dus dat zit wel goed.

Goed voor Opa zorgen en lekker je eigen zin doordrijven kan best samengaan.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 00:58

Jimbolino

troep.com

Windows, je moet niet naar de mogelijkheden of de features kijken, maar naar de toekomst.

Stel dat opa nog een keer op cursus gaat in zon bejaardencentrum...
Stel dat opa een keer de helpdesk van de internet provider belt...
Stel dat opa een keer met de buurman wil praten over zijn pc...
Stel dat opa over een half jaar een nieuwe pc bij de albert-hein koopt...
Stel dat opa een webcammetje koopt om met zijn kleinkinderen te chatten...

Linux is leuk, maar als je er geen verstand van hebt, of het vermogen om het uit te zoeken, dan zou ik gewoon voor de makkelijke weg gaan.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 19:56

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik denk eigenlijk dat het niet veel uitmaakt welke distro je kiest, als Bigs het even fijn voor opa configureert dan hoeft hij in principe de eerste tijd niet als root te werken. Elke distro is te configureren met bootsplash, gdm/xdm/kdm. Als opa er zich er echt in wil verdiepen zou ik voor Ubuntu kiezen, andere 'gebruiksvriendelijke' distro's komen iets te bloated op mij over.

• Brent
M-ThijZ schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:13:
Ik denk eigenlijk dat het niet veel uitmaakt welke distro je kiest, als Bigs het even fijn voor opa configureert dan hoeft hij in principe de eerste tijd niet als root te werken.
Als je Ubuntu of Fedora neemt hoef je nooit als root in te loggen. Bovendien doen ze out-of-the box eigenlijk alles al goed (ik kan gewoon meteen browsen en emailen en typen met Ubuntu).

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:06

sus

is druk :+

Guardian Angel schreef op zondag 27 maart 2005 @ 22:53:
Daarnaast 'ben' jij er niet altijd voor je opa maar wel anderen die in meerderheid geen kennis van Linux hebben en dus niet kunnen helpen.
Dat is nou _net_ de reden dat ik bij mijn opa&oma dus wel linux op de PC heb gegooid. Ze kunnen er nu mee internetten, mailen, tekstverwerken, maar ook met de scanner aan de slag of met de digitale camera.

Bij problemen ben ik inderdaad de persoon die even langs moet komen, omdat anderen het niet kunnen. En dat werkt juist prettig. Mijn neefje kan nu niet met zijn n00b-kennis een windows install om zeep helpen "omdat opa even zo 1-2-3 niet wist hoe het moest en ik was er toch". Idem met ooms en tantes (die iedereen wel kent van de verjaardagen: "ik heb laatst toch...").

• Bigs
  • Niet online
Zo.. ik heb nu Ubuntu geinstalleerd en dit is het wel denk ik. Voor de kleinkinderen zitten er standaard toch wat spelletjes op, maar niemand kan iets kapot maken verder :)
Ik heb bovenin het panel 3 duidelijke pictogrammen neergezet: Internet, E-Mail en Afsluiten.. kan bijna niet misgaan :)
Ik heb ook alvast een korte guide geschreven met uitleg in het gebruik van de browser. Wat ik nu alleen nog moet hebben is een goede muisinstructie, maar die kan ik on-line niet echt vinden (en heb geen biebpas meer). Als hij niet naar een cursus gaat, dan moet ik er natuurlijk wel voor zorgen dat hij een ander houvast heeft.

Owja en VNC is ook standaard geinstalleerd :) belangrijk

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Waarmee jij dus ALTIJD de klos bent. :) Je zult maar net niet kunnen door vakantie etc.

Wat ik doe bij gebruikers met weinig kennis. Installeren op C en een image op een bootable DVD branden die automatisch kan worden teruggezet. Met Acronis kun je hetzelfde maar op de HD zelf.

Profielen en programma's zoveel mogelijk op D evenals de mailbestanden.

Maar elke keus is een persoonlijke. Ik kies het eenvoudigste wat met én zonder mijn directe hulp mogelijk is. Een gebruiker mag NOOIT afhankelijk zijn van één of twee personen.

ARME AOW’er

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Guardian Angel schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:04:
[...]

Waarmee jij dus ALTIJD de klos bent. :)
In mijn ervaring (die dus door velen niet gedeeld wordt maar door velen ook weer wel) is dat met Windows absoluut niet anders. :P
Daarom denk ik dat een Linux installatie net zo goed werkt als een Windows installatie voor mensen die absoluut GEEN verstand hebben van computers. Een niveau'tje hoger zal misschien liever Windows gebruiken omdat ze misschien favoriete Windows programma's hebben ofzo.

Verwijderd

Bigs schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:01:
Ik heb ook alvast een korte guide geschreven met uitleg in het gebruik van de browser. Wat ik nu alleen nog moet hebben is een goede muisinstructie, maar die kan ik on-line niet echt vinden (en heb geen biebpas meer). Als hij niet naar een cursus gaat, dan moet ik er natuurlijk wel voor zorgen dat hij een ander houvast heeft.

OK, Bigs, nu nog even wat extra je schouders eronderzetten en je hebt een Linux distributie voor senioren:

BigsLux ;)

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Bigs schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:01:Wat ik nu alleen nog moet hebben is een goede muisinstructie, maar die kan ik on-line niet echt vinden (en heb geen biebpas meer).
In Windows 3.1 zat wel een aardige muisinstructie!
Eigenlijk leer je omgaan met een muis door gewoon te doen...
[...]
Je zult maar net niet kunnen door vakantie etc.
Zoals al vaker gezegd: als gebruiker is het niet zo makkelijk om een complete Linux installatie naar de knoppen te helpen.
En mocht het dan toch mis gaan terwijl de beheerder weg is, kan opa vast wel een week of twee wachten, toch?
Een gebruiker mag NOOIT afhankelijk zijn van één of twee personen.
Dat is vaak niet haalbaar, bovendien doen de derde en vierde persoon meestal meer kwaad dan goed doen aan het systeem...

• sus

sus

[...]

Waarmee jij dus ALTIJD de klos bent. :) Je zult maar net niet kunnen door vakantie etc.

Wat ik doe bij gebruikers met weinig kennis. Installeren op C en een image op een bootable DVD branden die automatisch kan worden teruggezet. Met Acronis kun je hetzelfde maar op de HD zelf.

Profielen en programma's zoveel mogelijk op D evenals de mailbestanden.

Maar elke keus is een persoonlijke. Ik kies het eenvoudigste wat met én zonder mijn directe hulp mogelijk is. Een gebruiker mag NOOIT afhankelijk zijn van één of twee personen.
Deels mee eens, maar ik ken mijn familie. Allemaal prutsers die _denken_ er verstand van te hebben, maar zelf de meest ranzige install's hebben (lees: veel, heel veel virussen en spyware). Ik heb gewoon geen zin om de troep van de rest van de familie op te lossen, en dus heb ik er linux op gegooid.

Ze draaien daar nu inmiddels een goeie 2 jaar mee, en opa is bekend met de NL-howto's. Dus, 9-van-de-10 dingen zoekt ie zelf op/uit. Komt ie er dan nog niet uit, dan wil hij wel een mailtje naar mij sturen.

• Brent
Daarbij: wat moet er nou aan gemiddeld onderhoud gepleegt worden op een Ubuntu-bak? Virussen en spyware hoef je niet bang voor te zijn, updaten is van ondergeschikt belang, het enige wat ik kan bedenken is de browser of emailcleint, en zelfs die hoeven niet elke week geupdate te worden (een keer in het half jaar is voldoende lijkt me).

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-11 22:45
Mijn opa werkt al zo'n 4 jaar met windows 98 + internet aansluiting. Tot zover zonder problemen.
Voor hem werkt het prima....
Windows is de enige juiste keuze in dit geval. Dit zeg ik voornamelijk vanwege de cursussen, als die man met z'n computer aan de slag gaat kan ik je garanderen dat hij binnen een half jaar een cursus gaat volgen. Dit mede doordat er enorm veel cursussen voor bejaarden zijn.
Die van mij niet dus. Cursus = Geld. Opa's zijn meestal zuinig, die van mij al helemaal :)
Daarom denk ik dat een Linux installatie net zo goed werkt als een Windows installatie voor mensen die absoluut GEEN verstand hebben van computers.
Als mijn opa een probleem heeft, dan lossen zijn vrienden/buren dat voor hem op. Zou ze niet lukken met linux.

[ Voor 90% gewijzigd door JasperE op 29-03-2005 19:01 ]

• RSpliet

RSpliet

*blink*

OD-Frozen schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:57:
Als mijn opa een probleem heeft, dan lossen zijn vrienden/buren dat voor hem op. Zou ze niet lukken met linux.
Zeg, ken jij die commercial van Expert? Dat een of andere tuthola zich voordoet als 'de kenner', die alle gadgets allemaal al uit de states heeft enzo. Die denkt vast zelf echt dat ze een expert is hé? Helaas voor een hele hoop opa's, denken vrienden/buren dat ook, maar dan op het gebied van computers. Die vonden zo'n kewl programmatje, die maakt van je muis een viscursor (bijvoorbeeld). Tsja, opa gaat dan liever naar de echte expert, iemand die wel weet dat Cometcursors in bijna alle gevallen niet wenselijk is ;).
En och, voor een expert maakt het natuurlijk weinig uit of er Windows of Linux draait, of Mac OS X, of dat er een mooie sgi bak draait. Als die echte expert m kan deployen, dan kan die m ook beheren.

[ Voor 21% gewijzigd door RSpliet op 29-03-2005 19:23 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat de keus op Linux zou vallen vermoedde ik al meteen door de topictitel en zekerheid kreeg ik na het lezen van de startpost.

Ik heb geen enkel probleem wat voor OS je op de PC van opa installeert, het is immers mijn opa niet, maar het lijkt me toch het meest voor de hand liggend het besturingssyteem te installeren waar in elke omgeving wel iemand met enige kennis van zaken te vinden is.

In het verzorgingstehuis waar mijn moeder woont, heeft men 2 PC's voor internet gebruik van de bewoners en anderen. OS? Windows.

Er is een afdeling automatisering die nooit te beroerd is de helpende hand te bieden als er een probleem is met.... Windows. Er rennen zat mensen rond die wel degelijk in staat zijn simpel onderhoud te plegen of iemand willen helpen met een Windowsprogramma.

Er worden GRATIS cursussen gegeven over het gebruik van een PC met.... Windows.

Wil opa meer weten? Er zijn zat simpele boekjes en eenvoudige maandbladen te koop die voor 99% artikelen over Windows bevatten.

Maar goed, de parochie van Linuxaanhangers is maar zelden of nooit te overtuigen dat het zeker voor een ander weleens makkelijker zou zijn het meest gebruikte OS ter wereld te gaan gebruiken.

Ik zou het niet vreemd vinden als opa over enige tijd de PC niet meer gebruikt. Niet omdat hij het niet leuk vindt, maar omdat er niemand in de omgeving is die hem iets kan uitleggen over het OS of een programma. Onderschat nooit senioren.

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 19:56:
Maar goed, de parochie van Linuxaanhangers is maar zelden of nooit te overtuigen dat het zeker voor een ander weleens makkelijker zou zijn het meest gebruikte OS ter wereld te gaan gebruiken.
Onzin. Deze linuxgebruiker heeft heel wat XP pc's in gebruik en bij zijn oude moeder ook nog een XP geinstalleerd. Wat niet wegneemt dat ik de voordelen van een Linuxinstallatie voor deze groep wel zie zitten. Gewoon browsen, e-mailen chatten kan prima, de argumenten zijn al langs geweest.

Ik stoor me wel aan reacties als de jouwe die iemand met een andere mening onmiddelijk uit moet maken voor 'gelovige'. Ik maak iedere dag weer een bewuste keuze voor Linux *en* XP op basis van vele criteria. Iemand als jij maakt eerder een parochiale indruk om eerlijk te zijn.

Ik heb een grote hekel aan fanatici, of ze nou Linux aanhangen, OS/X, windows of Allah. OS'en zijn stukken gereedschap. Je gebruikt het juiste gereedschap op de juiste plaats. En vaak genoeg - misschien wel hier - is dat Linux. Gratis, robuust, perfect te customizen.

Live with it...

• sus

sus

Wil opa meer weten? Er zijn zat simpele boekjes en eenvoudige maandbladen te koop die voor 99% artikelen over Windows bevatten.
Mijn opa kan, zoals ik al zei, goed overweg met de howto's. Goed, de engelse wat minder, maar dan mailt hij mij wel even. Hij kan goed overweg met linux, en echt niet alleen click-and-point. Ook via de prompt kan hij goed werken op zijn computer.
Toch jammer dat je de linux-gebruikers hier in een hoek drukt. Ik geef alleen als tegenargument naar jou toe aan dat het wel degelijk mogelijk is om linux te draaien als opa...

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dat de keus op Linux zou vallen vermoedde ik al meteen door de topictitel en zekerheid kreeg ik na het lezen van de startpost.

Ik heb geen enkel probleem wat voor OS je op de PC van opa installeert, het is immers mijn opa niet, maar het lijkt me toch het meest voor de hand liggend het besturingssyteem te installeren waar in elke omgeving wel iemand met enige kennis van zaken te vinden is.

In het verzorgingstehuis waar mijn moeder woont, heeft men 2 PC's voor internet gebruik van de bewoners en anderen. OS? Windows.

Er is een afdeling automatisering die nooit te beroerd is de helpende hand te bieden als er een probleem is met.... Windows. Er rennen zat mensen rond die wel degelijk in staat zijn simpel onderhoud te plegen of iemand willen helpen met een Windowsprogramma.

Er worden GRATIS cursussen gegeven over het gebruik van een PC met.... Windows.

Ik zou het niet vreemd vinden als opa over enige tijd de PC niet meer gebruikt. Niet omdat hij het niet leuk vindt, maar omdat er niemand in de omgeving is die hem iets kan uitleggen over het OS of een programma. Onderschat nooit senioren.
Dit is toch zo'n typische aanval op Linux gebruikers alsof ze rebels zijn ofzo. Misschien bedoel je het niet zo maar je begint al meteen met "toen ik de topictitel las wist ik al genoeg".
"De parochie van Linuxaanhangers" impliceert genoeg. Je gooit nu gewoon heel hard goed beargumenteerde argumenten gewoon overboord door met die houding van "oh daar heb je dat blinde stel Linuxhippies weer" aan te komen zetten terwijl het enige argument voor Windows is: dat kent iedereen. Ik ben het met anderen eens dat dat ook een goed argument TEGEN Windows kan zijn, nog niet in de laatste plaats omdat Windows zichzelf niet goed tegen gebruikers beschermd.
Ik wil geen ellenlange discussie starten over Linux vs Windows en of Linux klaar is voor de desktop ofzo, daar verschillen de meningen toch over. Ik heb mijn argumenten gegeven waarom Linux een goede keus kan zijn, en waarom Windows een goede keus kan zijn. Beide hebben voor-en nadelen als je het subjectief bekijkt, en om even objectief te doen: ik zou het helemaal niet erg vinden als Microsoft's monopolie eens een stapje terug neemt. Maar da's niet het belangrijkste argument ofzo.

[edit]Zo, er happen er meer toe...
SuspiciouS schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:38:
Mijn opa kan, zoals ik al zei, goed overweg met de howto's. Goed, de engelse wat minder, maar dan mailt hij mij wel even. Hij kan goed overweg met linux, en echt niet alleen click-and-point. Ook via de prompt kan hij goed werken op zijn computer.
Heeft jouw opa gewoon echte interesse voor PC's? Ik vind het wel sterk dat ie met de commandline overweg kan hee. :D
Hoewel de CLI mijns insziens ten onrechte gezien wordt als "eng", we hebben jaren met MSDOS gewerkt per slot van rekening :)

[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 29-03-2005 20:50 ]

Verwijderd

waar in elke omgeving wel iemand met enige kennis van zaken te vinden is.
En dat is nou nét het punt waar hij over zit te denken om géén windows te nemen zodat er niemand ff een viscursor (leuk voorbeeldje trouwens) kan installeren.

Zoals ik al verteld heb, mijn opa draaid nu 6, bijna 7 maanden, linux en ik kan geen blijder mens bedenken (ikzelf dus ;) )

• Bor
  • Nu online

Bor

Ik ben het met anderen eens dat dat ook een goed argument TEGEN Windows kan zijn, nog niet in de laatste plaats omdat Windows zichzelf niet goed tegen gebruikers beschermd.
Als je het niet goed inricht niet nee. Maar dat geldt voor Linux ook. Als je je opa direct root maakt vraag je ook om problemen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

IK hoef er niet mee te leven hoor. :)

Het is een keuze maken voor een ander én daarmee voor een OS waarvan te verwachten valt dat er in de omgeving vrijwel altijd hulp aanwezig is. Dan lijkt het mij niet zo moeilijk.

Ik ben ook geen tegenstander of voorstander van wat voor OS dan ook, dat moet ieder voor zich weten. Hoe je het ook wendt of keert bij de keuze van een OS voor een ander zul je rekening moeten houden met die ander. Ik lees echter weinig postings waaruit blijkt dat dit daadwerkelijk wordt meegewogen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:40:
Ik ben ook geen tegenstander of voorstander van wat voor OS dan ook, dat moet ieder voor zich weten. Hoe je het ook wendt of keert bij de keuze van een OS voor een ander zul je rekening moeten houden met die ander. Ik lees echter weinig postings waaruit blijkt dat dit daadwerkelijk wordt meegewogen.
Dat doe je dus. Mijn moeder zal nooit zelf iets willen installeren. Die is prima tevreden met een browser, een mailpakket en een wordprocessor. Dan is een linux installatie voor haar echt geen slecht alternatief. In ieder geval beter dan die Windows ME die mijn broer voor haar kocht en die zo vergeven was van de wormen dat xs4all haar account afsloot (dat vond ze *niet* leuk). Met een dichtgezette linux box gebeurt je dat gewoon niet. Je kunt dus *wel* rekening houden met je gebruiker en Linux kiezen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Bor_de_Wollef schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:31:
[...]

Als je het niet goed inricht niet nee. Maar dat geldt voor Linux ook. Als je je opa direct root maakt vraag je ook om problemen.
Juist, maar waar een fatsoenlijke linuxdistributie (volgens mij doet alleen Linspire het fout maar dat weet ik nieteens zeker) gewoon een gebruiker laat aanmaken doet Windows het anders; die geeft zonder blikken of blozen de eerste gebruiker die aangemaakt administrator rechten (wat moet je ook met een administrator account 8)7 ). En ik kon de laatste keer dat ik het probeerde daar *NIETS* tegen doen (ook achteraf kon ik het niet aanpassen, het bleef disabled). Windows wordt standaard helaas fout ingericht bij iedereen (bij veel winkels doen ze absoluut geen moeite het fatsoenlijk in te richten, en dan gaat het ook nog vaak om illegale Windowsen ook).
Guardian Angel schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:40:
Hoe je het ook wendt of keert bij de keuze van een OS voor een ander zul je rekening moeten houden met die ander. Ik lees echter weinig postings waaruit blijkt dat dit daadwerkelijk wordt meegewogen.
Je gaat er wel vanuit dat als het eenmaal goed draait, het ook blijft draaien. Dan hebben gebruikers een fijn draaiend systeem en hoef je niet elke keer op te draven om de boel schoon te maken. EN je kunt het vrij makkelijk zo opzetten dat men makkelijk software kan installeren via apt-get of swaret met een frontendje. Wanneer je software wilt installeren als gebruiker hoef je alleen root wachtwoord te hebben. Die software repositories stel je dusdanig in dat ze van vertrouwde bronnen komen en je kunt je gebruiker naar hartelust loslaten op hun systeem; zolang ze geen root worden (su of inloggen als root) gaat dat prima. :) Zo heel veel werk is het nieteens. Het is een beetje jammer dat mensen denken dat als je niet op diep niveau met Linux kan werken, je het OS niet kunt gebruiken.. daar is reeds aan gedacht en wordt tegenwoordig op verschillende manieren meer dan uitstekend opgelost ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Cyphax op 29-03-2005 21:57 ]

• sus

sus

Cyphax schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:45:
Heeft jouw opa gewoon echte interesse voor PC's? Ik vind het wel sterk dat ie met de commandline overweg kan hee. :D
Hoewel de CLI mijns insziens ten onrechte gezien wordt als "eng", we hebben jaren met MSDOS gewerkt per slot van rekening :)
Sinds ik Linux op zijn doos heb gezet wel ja :D

• Bigs
  • Niet online
Met Ubuntu weet ik zeker dat mijn opa tzt z'n eigen software installeert :) Met het apt-get frontend wat daarbij zit kan iedereen software installeren. En omdat het uit betrouwbare bronnen komt kan er ook nooit iets fout gaan.
Ik moet zeggen dat ik me een tijdje niet met desktop linux heb bezig gehouden, maar ik moet zeggen dat er een hoop vooruitgang is geboekt.

• Sosabowski
  • Laatst online: 16:05

Sosabowski

nerd

Even alle reacties doorgelezen:
Al met al zijn windows en linux goed aan elkaar gewaagd. Volgens mij zijn er nog twee discussie punten over
1) Opa wil screensaver en andere "zooi" installeren. Dit zal een inscahtting zijn van TS en valt dus weinig over te zeggen
2) Hulp van derden. Bij windows kan het handige buurtjongetje opa ook ff helpen met zijn windows. Dit is zowel een voordeel als een nandeel. De afweging die TS moet maken is dus
a) Ik, alleen ik ondehoud het systeem
b) Anderen onderhouden het systeem ook met het risico dat het voor mij extra onderhoud betekend.

Als ik TS was zou ik toch voor optie b gaan. Simpelweg omdat een "behulpzame buurtjongen" meer kan slopen dan jij kan repareren.
Argument om niet voor windows te kiezen:
- praktisch niks werkt als je niet "beheerder" bent op de pc. Met alle risico's vandien.
- duurder
Argumenten om voor windows te kiezen:
- Meer mensen die support bieden
- Meer mogelijkheden om door te groeien naar een gemiddelde pc gebruiker.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Bigs
  • Niet online
Ik verwacht eigenlijk dat er bij zo'n Linux-installatie als deze vrij weinig onderhoud nodig zal zijn. En hulp met Internetten en E-mailen zal voor de meeste mensen toch geen probleem zijn. Ik zie mensen (en dan heb ik het over gewone gebruikers) die IE+Outlook gewend zijn probleemloos met Safari en Mail werken. Het enige wat ik hoef te doen is het juiste icoontje aan te klikken. Dus voor niet-beheer issues kan hij toch wel bij anderen terecht, ook met Linux.

Over het doorgroeien heb je wel gelijk. Ik heb de desktop nu zo ingericht dat een overstap naar Windows vrij pijnloos kan verlopen, mocht het ooit zo ver komen. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om hem dwangmatig in Linux te houden, maar zo voor een eerste kennismaking met computers lijkt het me uitermate geschikt.

[ Voor 27% gewijzigd door Bigs op 30-03-2005 01:22 ]

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:42
Bigs schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:01:
knip

let wel dat je opa een vast ip heeft, ofwel ddclient installeert en op dyndns.org een accountje maakt, anders moet je nog vragen achter het IP (www.showmyip.com).

• Bigs
  • Niet online
Nou.. dan zal ik 2 maandjes later maar eens even laten weten hoe het er mee gaat: SUPER :)

Naja, super is overdreven, maar het gaat in ieder geval wel goed. Ik denk in ieder geval dat Ubuntu wel de juiste keus is geweest. Op deze manier kan hij rustig wennen aan PC's, zonder tegen al te veel rare problemen aan te lopen. Ik heb hem uitgelegd dat als hij met CD-Roms en whatnot aan de slag gaat dat hij dan een ander OS nodig heeft, maar hij vond het zelf ook wel fijner om nu gewoon met de basis aan de slag te gaan. Ik moet zeggen dat ik de problemen die hij tegen zou komen toch nog best onderschatte, maar nu gaat het echt prima *trots op zijn opa is*.

Dus aan mensen die twijfelen: ik zou zeggen gewoon voor Linux gaan.

PS. Voor dat IP heb ik rechtsboven in de menubalk gewoon een ethernet adapter panel neergezet, als hij hier op klikt ziet hij meteen het IP adres staan. Ik heb VNC overigens nog niet nodig gehad.

• Sendy
  • Niet online
Mooi antwoord zeg. Kan je misschien een lijstje maken met de ondervonden problemen? Dat help misschien een aantal nadelen weg?

En misschien vertellen welke packages je hebt geinstalleerd zodat je opa kan doen wat-ie wil?

[ Voor 28% gewijzigd door Sendy op 02-06-2005 00:32 ]

Pagina: 1 2 Laatste