Je hebt gelijk. Hij heeft inderdaad nog nooit een muis vastgehad of wat dan ook. Hij heeft dus al genoeg te leren. Dingen als knoppen, vensters, slepen en weet ik wat zijn in Windows en Linux hetzelfde, wat dat betreft maakt het ook niet uit. Als hij zelf z'n browser op kan starten en websites kan bezoeken is hij al een heel eind en ik denk dat dat al genoeg om te leren is (gewoon omdat hij de elementaire dingen die voor ons heel normaal zijn nog niet kent). Het lijkt mij gewoon fijner voor hem als hij niet constant lastig wordt gevallen door allerlei rare meldingen van Windows om nog maar niet te spreken over e-mail wormen of spyware.Bor_de_Wollef schreef op zondag 27 maart 2005 @ 23:28:
De laatste keer dat opa met een pc werkte was 1960 ongeveer? Dan mag je eerst wel gaan uitleggen wat een muis is met meerdere knoppen (of een muis uberhaubt), hoe een dvd of cdrom speler werkt etc. Ik heb vaker cursus gegeven aan ouderen, als ik die achter linux zou zetten was ik niet echt blij (en de cursisten ook niet). Vroeg of laat gaan ze toch dingen lezen, op tv zien etc. Een veel voorkomend voorbeeld hiervan is bv al iets als outlook. Of opa wil iets met video gaan doen en "iedereen op de cursus gebruikt Pinnacle Studio". Of goh, hier heb je een leuk bridge spelletje om te kaarten.
Wellicht kan de topicstarter eerst wat meer info verstrekken over het kennisniveau van opa en wat opa allemaal met de pc wil gaan doen. Heeft opa bv vrienden die ook een pc hebben? Pas dan kunnen we nuttige dingen gaan roepen. Nu krijg je een paar pro windows mensen en pro linux mensen die hun eigen os aanraden omdat ze die (volledig bevooroordeeld) het beste vinden. Tot nu toe lees ik weinig echt nuttige objectieve tips in dit topic namelijk.
Hij heeft geen andere computergebruikers in zijn kennisenkring (heb ik nagevraagd) en dingen als videobewerking, digitale camera's, mp3tjes downloaden of wat dan ook zal hij nooit aan beginnen. Zelf software installeren kan ik me op dit moment ook niet voorstellen, gewoon om de reden dat hij geen andere gebruikers kent die hem dat soort dingen aanraden (alleen mijn broer en ik dus).
Als ik hem uitleg hoe hij kan surfen en e-mailen kan hij volgens mij al genoeg vooruit en zal er ook geen behoefte zijn aan een cursus. Mijn oma van de andere kant van de familie volgt wel een cursus, maar dat is omdat er niemand is die haar uit kan leggen hoe het moet (ik heb niet zo'n goed contact met haar
[ Voor 8% gewijzigd door Bigs op 27-03-2005 23:41 ]