SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Verwijderd
als je tijd overhebt mag je bij phase-change van mij koelmiddel wel veranderen door koudemiddel
hehe niet echt stof wat je ff door een spellingschecker gooit
"zo voorkom je een 220V-kapsel" = zo voorkom je een 230V-kapsel
doe ff een ctrl+f naar het woord tempraturen en vervang dit dan voor temperaturen
[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 19:38 ]
En over die stikstof. Dat daar nog steeds de Japanners worden genoemd is een beetje achterhaald lijkt mij? Of is dat gewoon als stereotyp bedoeld?
Mooie FAQ overigens hoor, petje af.
[ Voor 51% gewijzigd door Roamor op 26-03-2005 19:23 ]
KoolzuurDry-Ice is stikstof in vaste vorm.
Volgens de fabrikant is het stikstof in vaste vorm == koolzuur
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
Afgezien van het feit dat "koolzuur" geen officiele benaming van koolstofdioxide (CO2) is, is stikstof toch echt N2 en geen CO2Apen-nootjes schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 19:24:
[...]
Sorrie... ik heb me vergist!
Ga het verbeteren !
[ Voor 9% gewijzigd door Apen-nootjes op 26-03-2005 19:28 ]
Sorry, maar dat slaat echt nergens opApen-nootjes schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 19:24:
[...]
Droogijs is CO2(s). Gewoon koolstofdioxide dus.
Stikstof in vaste vorm zou N2(s) zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door m-m op 26-03-2005 19:28 ]
Verwijderd
Hier staat geen site bij2. Je hebt een Eheim 1046/1048 pomp en na oplossing 1 heb je nog steeds hetzelfde probleem.Oplossing: Dit is een bekend probleem voor deze type pompen. Het schoepen-rad heeft dan geen goed contact met de as en slipt. Op de volgende sites wordt het probleem en oplossing uitgebreid beschreven, het komt erop neer dat je wat teflon om de as moet wikkelen: zie hier.
Revieuws --> reviews
Mhz --> MHz
truukjes/trukjes --> trucjes (volgens Word)
vergindingen --> verbindingen?
overclocken --> overklokken?
Artic --> Arctic
hardeschijven --> harde schijven
nauwlijks --> nauwelijks
Verder mijn complimenten hoor.
[ Voor 21% gewijzigd door PD2JK op 26-03-2005 19:41 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Daar nog even bij dat het in een keer naar gas gaat. De zin klopt zo niet helemaal.We noemen het droogijs omdat het koolzuur vanuit de vaste fase zonder een vloeibare vorm te hebben...
De Mach II machines worden officieel weer gemaakt, dus ze horen daar bij
enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]
Verwijderd
Ja da's een goeie. Er zijn maar net meer hits op arctic dan op artic, scheelt 10 procent.Prutz0r schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 19:40:
Artic --> Arctic
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 19:47 ]
Verwijderd
Inhoudsopgave Basics
Inhoudsopgave
Commerciele -> Commerciële
Inleiding
Niets anders als -> Niets anders dan
Houdt hier dus rekening mee -> Houd hier dus rekening mee (Gebiedende wijs
om een systeem te overklokken -> om een systeem over te klokken
Als je bijvoorbeeld een PIII overclocked -> Als je bijvoorbeeld een PIII overklokt
aan gewoon simpelweg te ver overklokken -> simpelweg aan te ver overklokken
aan gewoon simpelweg te ver overklokken -> gewoon aan te ver overklokken
harddisken -> harde schijven (of hard disks)
en ben er tevreden mee. -> en wees er tevreden mee.
Warmte en koeling
Besteedt hier dus veel aandacht aan -> Besteed hier dus veel aandacht aan
teveel -> te veel
je aan het overklokken ben is -> je aan het overklokken bent is
En dan de belangrijkste -> En dan het belangrijkste
echt en de soep -> echt in de soep
That is, als je via het BIOS hebt overgeklokt. -> Dat is als je via het BIOS hebt overgeklokt. (Engels en Nederlands door elkaar klinkt raar
in het BIOS -> in de BIOS
FSB tweaking
om te overklokken -> om over te klokken
hardeschijven -> harde schijven
een nadeel, Doordat -> een nadeel, doordat
Hardware fabrikanten -> hardwarefabrikanten
Multiplier tweaking
Niets opgemerkt.
Trucjes
electronische -> elektronische
sowizo -> sowieso
crashed -> crasht
devies -> advies (devies is een zispreuk)
Kan mijn processor kapot?
Electromigratie -> Elektromigratie (volgens mij)
Statische electriciteit -> Statische elektriciteit (3 of 4 keer)
Onder invloed van warmte word -> Onder invloed van warmte wordt
BunrP6 -> BurnP6
[b]Stress-testen[b]
Niets opgemerkt.
Maximale CPU temperatuur
houd permanente -> houdt permanente
gemeten word -> gemeten wordt
Inhoudsopgave Waterkoeling
Inleiding
Niets opgemerkt.
Het principe van Water Cooling
Niets opgemerkt.
Vloeistof en metalen
water koeling -> waterkoeling
je [ wc] Soortelijke warmte vloeistof">hier. -> Foutje in de link?
[ WC] Black Ice Electrolise probleem">dit -> Foutje in de link?
uitgelegt -> uitgelegd
Waterblokjes
[ WC] homemade waterblokken">homemade -> Foutje in de link?
En nog een paar foutjes in de links.
Radiatoren
Paar foutjes in de links.
Ik stop nu ff
Ben nog altijd bezig...
Deze post houd ik up to date
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 20:31 ]
Is niet waar, zie m'n vorige postAls je op dit moment een nieuwe phase change koeler wilt kopen kom je automatisch uit bij Asetek
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]
Tot zover ben ik nuVerwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 19:56:
De lijst van fouten die ik gevonden heb:
Inhoudsopgave
Commerciele -> Commerciële
Inleiding
Niets anders als -> Niets anders dan
Houdt hier dus rekening mee -> Houd hier dus rekening mee (Gebiedende wijs)
om een systeem te overklokken -> om een systeem over te klokken
Als je bijvoorbeeld een PIII overclocked -> Als je bijvoorbeeld een PIII overklokt
aan gewoon simpelweg te ver overklokken -> simpelweg aan te ver overklokken
aan gewoon simpelweg te ver overklokken -> gewoon aan te ver overklokken
harddisken -> harde schijven (of hard disks)
en ben er tevreden mee. -> en wees er tevreden mee.
Warmte en koeling
Besteedt hier dus veel aandacht aan -> Besteed hier dus veel aandacht aan
teveel -> te veel
je aan het overklokken ben is -> je aan het overklokken bent is
En dan de belangrijkste -> En dan het belangrijkste
echt en de soep -> echt in de soep
That is, als je via het BIOS hebt overgeklokt. -> Dat is als je via het BIOS hebt overgeklokt. (Engels en Nederlands door elkaar klinkt raar)
in het BIOS -> in de BIOS
FSB tweaking
om te overklokken -> om over te klokken
hardeschijven -> harde schijven
een nadeel, Doordat -> een nadeel, doordat
Hardware fabrikanten -> hardwarefabrikanten
Multiplier tweaking
Niets opgemerkt.
Trucjes
electronische -> elektronische
sowizo -> sowieso
crashed -> crasht
devies -> advies (devies is een zispreuk)
Kan mijn processor kapot?
Electromigratie -> Elektromigratie (volgens mij)
Statische electriciteit -> Statische elektriciteit (3 of 4 keer)
Onder invloed van warmte word -> Onder invloed van warmte wordt
Er komt nog veel meer...
Deze post houd ik up to date
Ook aangepast
[ Voor 5% gewijzigd door Apen-nootjes op 26-03-2005 20:15 ]
Das niceEen 3.4 GHz AMD Athlon gebruikt rond de 89 watt
Doe het dan zo:
Een 3400+ AMD Athlon gebruikt bij volle belasting rond de 89 watt
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Dit kan per situatie heel erg verschillen, je zult dus zelf uit moeten zoeken wat in een bepaalde airflow combinatie het beste werkt.Je kunt kiezen of je de ventilator over je heatsink wilt laten blazen of zuigen. Ik geef de voorkeur aan het eerste: steeds koele lucht over de heatsink blazen is effectiever dan de warme lucht wegzuigen
Voor de rest is me weinig opgevallen, respect voor het werk man. Mooi gedaan
Edit: ik ben deze link trouwens nergens tegengekomen: [rml][ PC] Algemeen Phasechange discussie topic[/rml]
Handig om dat topic ook nog ergens te vermelden
[ Voor 15% gewijzigd door Exigence op 26-03-2005 20:36 ]
Tot hoever kan ik overclocken? Hoever -> Hoe ver (Het is geen hovercraft oid)
Verder zal ik nog even doorlezen
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Ehm... de een zegt het een de ander het andere... wat moet ik nou doen??FnF schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 20:35:
Overklokken->Overclocken
Tot hoever kan ik overclocken? Hoever -> Hoe ver (Het is geen hovercraft oid)
Verder zal ik nog even doorlezen
[ Voor 102% gewijzigd door Apen-nootjes op 26-03-2005 20:37 ]
vergbindingen->verbindingen
heatsink + ventilator-> heatsink met een ventilator
de nieuwere zullen terug clocken zodat ze het zullen overleven alleen echt goed is het niet->
de nieuwere zullen terug clocken zodat ze het zullen overleven, het is echter niet goed.
Apen-nootjes schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 20:35:
Ehm... de een zegt het een de ander het andere... wat moet ik nou doen??Zoals je het nu wilt hebben had ik het namelijk eerst
Hoever is dus gewoon goed lijkt mehoe·ver (bw.)
1 tot op welke hoogte, in welke maat of graad
Oh, je bedoelde overclocken

[ Voor 5% gewijzigd door Exigence op 26-03-2005 20:52 ]
Dit subforum heet ook Die-Hard Overclocking & Cooling dus lijkt me het meeste logische deze schrijfwijze ook in de FAQ te gebruikenApen-nootjes schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 20:35:
Weer done
[...]
Ehm... de een zegt het een de ander het andere... wat moet ik nou doen??Zoals je het nu wilt hebben had ik het namelijk eerst
btw. vanavond mogen we weer een uurtje overklokken
[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 26-03-2005 20:51 ]
En weer bijgewerkt tot hiero
Ja, overclocken is het, niemand gebruikt overklokken (een klok=een slagwerkApen-nootjes schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 20:35:
Weer done
[...]
-een veel en veel lager-> een veel lager (is wel genoeg denk ik)
-te kijken naar een Fan met een zo ->te kijken naar een fan met een zo
-En even een opmerking: de ene keer wordt er fan gebruikt, de andere keer ventilator. Beter is om alles een fan te noemen, aangezien (bijna) iedereen het een fan noemt
-kast kun je gebruikmaken van casefans->gebruik maken van casefans
-Gebruik je "ouderwetse" jumpers of dipswitches dan is er niets aan de hand want dan kun je gewoon de oude instellingen terugzetten.-> Gebruik je "ouderwetse" jumpers of dipswitches; dan is er niets aan de hand, want dan kun je gewoon de oude instellingen terugzetten.
-Werkt optie 2 niet, dan zit er niet anders op dan het BIOS volledig te resetten (ook wel Clear CMOS genoemd). Dit gaat met een jumper op het moederbord. (Er zijn ook redelijk veel moederborden die het dmv de batterij doen)
-FSB tweaking (Misschien ook even HTT toevoegen, aangezien AMD64 gebruik maken van HTT, en niet echt meer FSB)
-Multiplier tweaking (Ik mis eigenlijks nog AMD64, die zijn omhoog locked, omlaag unlocked, en de FX is compleet unlocked). Daarnaast zijn ook locked niet-mobile 2500+ tot mobile te modden (alleen op VIA Chipset, NF2 werkt niet)
-het core voltage-> de VCore
-het core-voltage -> de VCore (Zowiezo al 2 verschillende manier van aangeven, core voltage en core-voltage
-crasht->crashed (crashen is Engels, en niet Nederlands, dus crashed, als een officieel NLs woord is, mag het, dat is hier niet in het geval)
-Voor zowel AMD als Intel processors geldt dat een temperatuur boven de 60 graden aan de hoge kant is. (60 graden, hangt wel erg van de soort af vind ik, mijn TBred werd standaard als 67 graden, en dat was met goede airkoeling)
-Statische elektriciteit heb -> Van statische elektriciteit heb ...
-Nogal wat, dus de kans dat je chip ineens niet meer werkt door warmte is heel erg klein, tenzij je de koeler niet goed monteerd natuurlijk.-> Dat is nogal wat, dus de kans dat je chip ineens niet meer werkt door warmte is heel erg klein, tenzij je de koeler niet goed monteert natuurlijk.
Ik ga morgen verder
- Het werkt maar even. Als de stikstof verdampt is, is de koeling afgelopen. (PUNT)
- Vloeibare stikstof is behoorlijk gevaarlijk om mee te werken. De kans dat je ledematen verliest door bevriezing is aanwezig, en als je met het spul speelt op je kamer kun je nog eens stikken ook nog omdat de stikstof de zuurstof in de lucht verdringt.
The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590
Verwijderd
Maar de titel van dit forum staat dan ook in het Engels. Het Nederlandse woord voor 'Cooling' is 'Koeling' en het Nederlandse woord voor 'Overclocking' is 'Overklokken'.Ricardo87 schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 20:47:
[...]
Dit subforum heet ook Die-Hard Overclocking & Cooling dus lijkt me het meeste logische deze schrijfwijze ook in de FAQ te gebruiken
Lijkt me dat het in een doorlopende tekst wel in het NL mag staan, maar dat is mijn mening
Verder ziet de nieuwe FAQ er netjes uit...

Zullen we dan eht Zuid-Afrikaanse woord er maar voor gaan gebruiken ?
het "bijeenkomst van Knutselaars" subforum "Bikkelhard overklokken en Koeling" met "onderwerpen" (Topics) als "Hoe overklok ik de CVE van mij rekenaar ? " en " het grote Fase koeling plaatjes onderwerp"
(ow wee de gene die hier de spelfouten uit gaat halen
[Inhoud emmer][Inhoud emmer][/Inhoud emmer] / [gemeten tijd in Seconden][gemeten tijd in Seconden][/gemeten tijd in Seconden] = [aantal][aantal][/aantal] ---> [aantal][aantal][/aantal] x [3600 (=seconden in een uur)][3600 (=seconden in een uur)][/3600] = [effectieve opbrengst][effectieve opbrengst][/effectieve opbrengst]
dus:
5/40= 0.125 ---> 0.125x3600= 450 L/uur effectief.
Misschien in het stukje FSB tweaking een paar updates doen? Er staan inmiddels best wel verouderde dingen in.
In de MP tweaking :
Na de 2500+ processorenDe processoren na week 40 van het jaar 2003 zijn locked en zijn ze ook niet te unlocken tot nu toe! Alleen de mobile variant van deze processoren is door middel van bepaalde software nog softwarematig de multiplier aan te passen nog unlocked.
En misschien nog iets toevoegen over het feit dat de A64's alleen naar boven MP gelocked zijn en de FX'en compleet unlocked zijn.
trucjes
Ehh? A64's zijn zeker koeler dan de gemiddelde intel ATM en laten we nu dus eindelijk het athlon-is-warm sprookje de wereld uit helpenEen truc die de laatste tijd vooral bij AMD processoren wordt toegepast is het voltage verlagen. De huidige AMD processoren ontwikkelen namelijk zoveel warmte je nog nauwelijks kunt overclocken zonder problemen te krijgen. Door de lagere warmte ontwikkeling kan je dan weer verder overclocken. Hier zit natuurlijk ook een grens aan, door het lagere voltage gaat ook de interne signaalsterkte snel achteruit waardoor er meer kans is op storingen en vastlopers.
Enne algemene opmerking: Temp maakt voor het overclocken niet veel uit tussen de 30 en de 45 graden. Te warm is niet echt vaak een reden dat een CPU niet verder clocked
Waterpompen
stukje over hydor staat ergens byzonder , maak daar a.u.b. bijzonder van
Over FSB/MP had ik ook al genoemd, even als de A64 e.d.EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 22:54:
FSB tweaking
Misschien in het stukje FSB tweaking een paar updates doen? Er staan inmiddels best wel verouderde dingen in.
In de MP tweaking :
Na de 2500+ processorenDe processoren na week 40 van het jaar 2003 zijn locked en zijn ze ook niet te unlocken tot nu toe! Alleen de mobile variant van deze processoren is door middel van bepaalde software nog softwarematig de multiplier aan te passen nog unlocked.
En misschien nog iets toevoegen over het feit dat de A64's alleen naar boven MP gelocked zijn en de FX'en compleet unlocked zijn.
trucjes
[...]
Ehh? A64's zijn zeker koeler dan de gemiddelde intel ATM en laten we nu dus eindelijk het athlon-is-warm sprookje de wereld uit helpen
Enne algemene opmerking: Temp maakt voor het overclocken niet veel uit tussen de 30 en de 45 graden. Te warm is niet echt vaak een reden dat een CPU niet verder clocked
Waterpompen
stukje over hydor staat ergens byzonder , maak daar a.u.b. bijzonder van
En natuurlijk zoals beloofd de gebruikelijke fouten
- Als je in 1 keer de FSB naar 400 MHz -> Als je in één keer de FSB naar 400 MHz
- Als je na je overklok gewoon->Als je na je overclock gewoon
- Dus voor de Atlon/Atlon XP/Thunderbird kun je BurnK7 gebruiken, voor de P3 kun je BunrP6 nemen-> Dus voor de Athlon/Athlon XP/Thunderbird kun je BurnK7 gebruiken, voor de P3 kun je BurnP6 nemen
- Stress-testen (Misschien even Prime95 noemen? ipv alleen maar BurnXX)
- Ook al doet hij het nog steeds, de kans dat de PC vaker crasht is groot.->Ook al doet hij het nog steeds, de kans dat de PC vaker crashed is groot.
WATERKOELING
- Even een opmerking hierover, de ene keer heet het water cooling, zoals hier: Het principe van Water Cooling, terwijl het boven nog Waterkoeling dit heet. Daarnaast heet het ook gewoon watercooling, dus ik geen spatie voor nodig. Ook lijkt mij dezelfde benaming voor hetzelfde duidelijker
- Thorry heeft het overigens wat breder uitgelegd in deze FAQ. (De link mist)
- gedistileerd->gedestilleerd
- Waterblokjes (De ene keer heet het waterblokjes, de andere keer heet het een waterblock, zelfde verhaal als met Water Cooling en waterkoeling)
- je een ietwat-> je een ietswat
- zodat de restultaten-> zodat de resultaten
En ik ga direct verder
[ Voor 38% gewijzigd door Phyxion op 27-03-2005 08:50 ]
- de luie Tweaker -> de luie tweaker
- Met de MCP-600 en dan later de mcp-600 de, allebei dus even MCP (Er is ook al eens eerder een fout geweest met Swiftech, dat was met het waterblok, dat was ook met kleine letters ipv hoofdletters
- Onder het motto klein is fijn -> Onder het motto klein maar fijn
- oftewel de opvoerhoogt->oftewel de opvoerhoogte
- Vaak word vergeten->Vaak wordt vergeten
- hoe je de pomp automagisch->hoe je de pomp automatisch
En ik ga later weer eens verder met Slangen en slangpilaren.
De afmetingen van Slangen worden -> slangen
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ehhm je hebt het stukje over FSB tweaking nog neit echt geupdate dacht ik ?
Nee dat klopt... dat soort dingen updaten / verbeteren enzo doe ik op m'n gemak.. het ging nu puur om spelfouten en dergelijkeEvilWhiteDragon schreef op zondag 27 maart 2005 @ 13:43:
[...]
Ehhm je hebt het stukje over FSB tweaking nog neit echt geupdate dacht ik ?
maar een
1. Bij Waterkoeling --> "Kant en klaar sets" vond ik dit:
Populair voor stilteoplossingen is de [url=Zalman Reserator]Zalman Reserator[/url]
2 Overbodige url tagjes...
2. En iets verderop bij Troubleshoot:
Die tempraturen zijn veel te hoog!
In de titel... Eentje gemist dus
3. Bij Dry Ice:
Een stuk minder koud als Vloeibare stikstof
Voglens het geldende Nederlands zou hier "...minder koud dan..." moeten staan...
4. Iets verderop:
Als je dit doet dan is droogijs ongeveer 3 tot 4 dagen te bewaren.
dan kan hier weg omdat de voorwaarde al gegeven is.
5. Nog iets verder:
Omdat Dry-Ice wel een heel stuk kouder is als je gemiddelde waterkoeling
hier hoort "...kouder is dan je..."
En ik heb het een beetje vluchtig doorgelezen. Dus...
- Wel erg goed initiatief. Leuk dat je er zoveel tijd insteekt om iets moois te maken... -
[ Voor 97% gewijzigd door Shapeshifter op 28-03-2005 21:14 . Reden: Addities ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
* YoupY zal 'm nog eens een keer gaan doorlezenApen-nootjes schreef op maandag 28 maart 2005 @ 20:48:
* Apen-nootjes geeft een voorzichtige schop... niemand meer op en aanmerkingen ?
Erg weinig tijd laatste tijd. Iets met erg leuk vouwke en
En iets met "Je bent een echte tweaker wanneer je binnen 1 week 1 MB aan logfiles weet te procuderen"

[ Voor 23% gewijzigd door Apen-nootjes op 28-03-2005 21:13 ]
Vrouwen.... Ze maken meer stuk dan je lief isYoupY schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:11:
[...]
* YoupY zal 'm nog eens een keer gaan doorlezen
offtopic:
Erg weinig tijd laatste tijd. Iets met erg leuk vouwke en![]()
En iets met "Je bent een echte tweaker wanneer je binnen 1 week 1 MB aan logfiles weet te procuderen"![]()

[ Voor 79% gewijzigd door Apen-nootjes op 28-03-2005 21:14 ]
Goed werk apen-nootjes
YoupY same here,Ik was het tweaken ff beu en ben haar maar flink gaan tweaken de laatste 4 dagen
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Erg netjes geschreven ook allemaal
Heb net het eerste gedeelte eens kritisch door zitten kijken en heb nog wel een aantal aanvullingen. Is geen noodzaak om het er allemaal in te zetten, maar het zou denk ik wel het een en ander aan de faq toevoegen.
Heb alles maar even kort door de bocht beschreven en dingen met steekwoorden aangegeven...
Komt ie dan:
Mijn pc doet het niet meer / is instabiel
Vchipset mod wil wel eens helpen. Of 3.3V mod
Warmte en Koeling
Maybe ergens linkje naar test van de betere koelers stond pas op fp.
Maybe ergens stukje erbij over amps op de verschillende lijnen en verschillen tussen moederborden
Toevoeging aan die 4 puntjes:
Wanneer je pc af en toe alleen maar uit zet, prik eraf , prik er weer op en weer aan is voor sommige mobo’s ook al voldoende om te resetten.
Sommige mobo’s resetting zich ook automatisch na een tijdje. Als pc niet op wil starten dan reboot deze in sommige gevallen met fail save instellingen.
FSB Tweaking
Let op dat er ook nog sommie truckjes zijn voor locken. Voor sommige mobo’s helpt het om agp op 67 te zetten of 66. Bij sommige via mobo’s heb je in de bios de optie te locken. En soms werken niet alle biossen even goed om de pci / agp te locken.
In sommie gevallen kan een hogere agp zelfs helpen om betere resultaten te halen….
Niet alle kaarten lusten 90 mhz agp. Er is nog wel wat verschil tussen ati en nvidia. ATI kan er wat minder goed tegen
Maybe ook stukje erbij over pcie en fsb tweaking… ?? (dunno psies hoe dat zit, geen ervaring mee)
Truckjes
Caps vervangen wanneer je vcore inzakt en je voeding het zou moeten kunnen trekken
VDimm mod afhankelijk van welk mem je gebruikt (eventueel booster)
Chipset voltmods afhankelijk van welk mobo je hebt
Zoek eerst max van je proc en ga dan kijken hoever je met je mem kan komen. Zoek uiteindelijk ideale combinatie waarbij je mem zo hoog mogelijk is.
Plaats extra sinks op je mobo op plaatsen die heet worden. Mosfets vooral en laat er een fan overheen blazen (ook goed voor levensduur mobo)
Speel met je timings. Hoe straker hoe beter de performance. Is ook weer een ideale mix van mhz-en en latencies.
3.3V mod wil ook wel eens helpen, aangezien de chipset dan weer net wat meer prik krijgt.
Zorg ook voor goede koeling chipset en laat een fannetje over je mem blazen. Niet te dichtbij ivm magnetisch veld van de fan wat het mem weer niet leuk vind…
Stress testen
Maak gebruik van programma’s als prime of memtest om te controleren of je systeem ook echt stabiel is. Deze geven een foutmelding wanneer een berekening niet meer klopt door een kleine afwijking. Sommige programma’s blijven gewoon doordraaien terwijl je systeem toch niet meer stabiel is dan…
Maximale CPU temperatuur
Let op dat sensors van mobo’s niet optimaal ontworpen zijn voor deze taak. Sommige borden hebben standaard een kleine afwijking. Sommige kunnen helemaal niet onder 0. Soms wil een bios update helpen
Software en links gedeelte (laatste post)
A64 tweaker bij software.
Guides van kakaroto bij de links over tweaken mem. (Vind de guides wel degelijk goed beschreven)
Ministry bij de links ivm resultaat vergelijking (SPAM
Extra dingen die IMO ook nog in de faq zouden kunnen
stuk over videokaart klokken en software tooltjes daarvoor
stuk over mem klokken
Vind het verder wel jammer dat het stukkie over kwaliteit herkennen weg is. Bij winnies scheelt het nogal wat voor 1 je precies hebt. Ook voor chipsets kan dit veel schelen.
The END
Zal de rest ook nog wel eens kritisch door gaan lezen
In mod policy draadje staat onderaan nog een email adres van een oud modje en Apen-nootjes moet er nog bij komen
EDIT:
Owjah. Een stukkie specifiek over a64 tweaken met HTT bus en LDT bus zou ook wel gewenst zijn. Heb er wel ooit ergens iets uitgebreids over gepost in een draadje, maybe dat je dat ook zou kunnen gebruiken. Staan wel wat specifieke a64 dingen in...
[ Voor 6% gewijzigd door YoupY op 29-03-2005 10:06 ]
Bedoel je deze: YoupY in "hoe een amd64 overklokken"YoupY schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 10:04:
Owjah. Een stukkie specifiek over a64 tweaken met HTT bus en LDT bus zou ook wel gewenst zijn. Heb er wel ooit ergens iets uitgebreids over gepost in een draadje, maybe dat je dat ook zou kunnen gebruiken. Staan wel wat specifieke a64 dingen in...
Die had ik namelijk al ooit genoteerd als faq-toevoeging in [rml][ FAQ] Medewerking voor nieuwe DOC-FAQ[/rml]
Gaat goedkomen!
En een link naar dit tabelletje zou ook wel handig zijn
Oops link aangepast
[ Voor 26% gewijzigd door YoupY op 29-03-2005 12:06 ]
Waterkoeling
Misschien dat er nog een extra stukkie met tips bij zou kunnen komen..
Ververs regelmatig je water, aangezien er anders nog steeds algenvorming kan optreden. Ondanks het gebruik van bijvoorbeeld waterwetter, koel producten enz… Waarschuwings pic van wat er kan gebeuren als je geen maatregelen neemt tegen corrosie en / of algen lijkt me ook wel op z’n plaats…
Als je zelf een setup in elkaar zet laat hem dan eerst een tijdje proef draaien buiten je kast om zeker te weten dat je geen lekken hebt. Water en elektronica gaan niet zo heel erg goed samen…
Alleen waterwetter verhoogde dacht ik ook de warmtegeleiding. Andere toevoeging zorgden juist voor een iets slechtere warmte afvoer capaciteit, maar beschermden wel tegen corrosie en / of algen iirc
Mocht je toch last hebben van algengroei in je setup. Laat hem dan eens een nachtje draaien met azijn om alles weer schoon te krijgen. (koelt ook wel een beetje, maar niet zo geweldig als gewoon water
Hang eventueel nog een onedeler metaal in je reservoir als je zowel koper als alu gebruikt in 1 setup.
Hoe groter oppervlakte van rad hoe beter warmte afgevoerd word.
Zet in de winter je rad eens buiten voor extra goede results
Verder misschien
nog ergens klein stukkie erbij over relatie tussen kamertemperatuur en temperatuur van het water.
Kan zo ff niet meer dingen verzinnen, maar is ook alweer best wel lang geleden dat ik met WC bezig ben geweest…
PhCh
Maybe dat hier nog een mooi stukje over isolatie bij kan. Hoe je zelf een promkitje maakt. Kakaroto heeft er ooit heel mooi stukje over geschreven. Dunno alleen of ie dat toen ook op GoT gepost heeft. Op Madschrimps staat er ook een mooi stukkie.
Er zijn verder ook links met veel info over isoleren voor kou in 't algemeen. Op VR-Zone geloof ik.
DI / LN2
op XS zijn in de juiste subsectie ook een aantal beginners tutorials te vinden over DI en LN2. Maybe dat daar ook een linkje naar zou kunnen komen.
The end
Hoop dat jullie beetje iets kunnen doen met al deze opmerkingen. Wil zelf best meehelpen aan het schrijven van stukjes als die bij zouden kunnen dragen aan de FAQ, maar heb 't wel erg druk laatste tijd....
Ik heb eventueel nog wel pics van een Swiftech blok wat helemaal onder de zooi (kalk, alg ed.) zit nadat ik hem een tijdje gebruikt heb met puur kraanwater. Indien die gebruikt kunnen worden hoor ik het welYoupY schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:05:
Zow rest ook doorgenomen. Zit toch te wachten op installatie van stukkie software hier.
Waterkoeling
Waarschuwings pic van wat er kan gebeuren als je geen maatregelen neemt tegen corrosie en / of algen lijkt me ook wel op z'n plaats
De system? Ik ken de bios(coop), maar het lijkt me het system, dus het basic i/o system?in het BIOS -> in de BIOS
[/insectencopulatie]
Klinkt interessantSyngrow schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:21:
[...]
Ik heb eventueel nog wel pics van een Swiftech blok wat helemaal onder de zooi (kalk, alg ed.) zit nadat ik hem een tijdje gebruikt heb met puur kraanwater. Indien die gebruikt kunnen worden hoor ik het wel
VerwerktShapeshifter schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:01:
Ja ikke
1. Bij Waterkoeling --> "Kant en klaar sets" vond ik dit:
Populair voor stilteoplossingen is de [url=Zalman Reserator]Zalman Reserator[/url]
2 Overbodige url tagjes...
2. En iets verderop bij Troubleshoot:
Die tempraturen zijn veel te hoog!
In de titel... Eentje gemist dus
3. Bij Dry Ice:
Een stuk minder koud als Vloeibare stikstof
Voglens het geldende Nederlands zou hier "...minder koud dan..." moeten staan...
4. Iets verderop:
Als je dit doet dan is droogijs ongeveer 3 tot 4 dagen te bewaren.
dan kan hier weg omdat de voorwaarde al gegeven is.
5. Nog iets verder:
Omdat Dry-Ice wel een heel stuk kouder is als je gemiddelde waterkoeling
hier hoort "...kouder is dan je..."
En ik heb het een beetje vluchtig doorgelezen. Dus...
- Wel erg goed initiatief. Leuk dat je er zoveel tijd insteekt om iets moois te maken... -
Het enige wat ik niet gedaan heb is puntje 4....
Ik geef namelijk een aantal voorwaarden aan, je moet het in de koelkast bewaren e.d en DAN is het 3 tot 4 dagen te bewaren... dat was nog niet eerder gezecht en mijn inziens gewoon ABN
Dat kan, mail is onderweg
Jep, het is het basic input output system, dus gewoon het BIOSDido schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:28:
mierengeneuk, maar goed
[...]
De system? Ik ken de bios(coop), maar het lijkt me het system, dus het basic i/o system?
[/insectencopulatie]
En wanneer ik weer wat meer tijd heb, zal ik de rest ook nog even bekijken
Intentionally left blank
[ Voor 19% gewijzigd door Brent op 29-03-2005 19:40 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Woei ik heb weer een beetje een HK bui merk ik wel

Wat ik wil zeggen is:
Ik heb zelf een heleboel puntjes gevonden die er misschien ook bij zouden kunnen. Wat ermee gebeurd blijft natuurlijk uiteindelijk over aan degene die het allemaal verwerkt. Maar ik weet zeker dat ik ook nog wel dingen over het hoofd gezien heb. En ook weet ik zeker dat er genoeg mensen hier zitten die nog wel wat extra aanvullingen zouden kunnen hebben, zodat de FAQ vooral technisch beter in elkaar komt te zitten dan dat ie door een spelchecker van weet ik hoeveel man wordt gehaald.
AAAAAAAAAAAAAAARRRRRCCCCCCCCCCHHHHHHHHHHHHHHHH
*trekt haren uit hoofd*
Dan moet je bij ele zijn! Die heeft die faq generator gemaakt
Maar ik zal er eens naar kijken crisp
en dan heb ik voor je in de serie kalk/alg rommel in je waterkoeling : de groen aangeslagen slangen...misschien ook interesant? ik ga nog verder lezen misschien vind ik nog wat commentaar...
Ja dus :
- Die temepraturen zijn veel te hoog!
F7 in word eventjes?
- Nu we een werkende TEC van de juiste grootte hebben gemaakt gaan we door naar het volgende, namelijk het inbouwen van een peltier.
''En dan pakken we nu even de materiaaltjes en maken we een tec van de juiste grote, zet de schaar er maar gewoon in
Nee even serieus, ik begrijp niet wat je precies bedoelt (nofi) maar ik zie geen stukje over een tec op juiste grote maken (kan ook niet, je kan er niet in knippen
Over DI cooling , misschien handig om de maten van zo'n buis, en de dikte van het koper e.d. er ook bij te zetten? ik heb ooit een soort van DI-noob needs help topic gestart... Edit : voila,cela topique :
Bezig met DI (DryIce), enkele vragen
[ Voor 71% gewijzigd door HeepH op 29-03-2005 23:06 ]
Verwijderd
ooit? dat is een maand geledenHeefStan schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:49:
Over DI cooling , misschien handig om de maten van zo'n buis, en de dikte van het koper e.d. er ook bij te zetten? ik heb ooit een soort van DI-noob needs help topic gestart... Edit : voila,cela topique :
Bezig met DI (DryIce), enkele vragen
Is toch ook ooit?
note to self : zeg nooit ooit
[ Voor 13% gewijzigd door HeepH op 30-03-2005 12:18 ]
Mooi werk Apen-Nootjes, ziet er goed uit. Succes verder op stage
TnksMortalPiso schreef op woensdag 06 april 2005 @ 22:00:
Sorry voor de nutteloze kick.
Mooi werk Apen-Nootjes, ziet er goed uit. Succes verder op stage
En dat was natuurlijk weer een link naar MIJN topic!...zie hier een voorbeeld.
Dit topic. Heb de plaatjes weer ff gefixt.
@bredend: je icon is niet de goede kleur