Toon posts:

Compatibiliteit moederbord met processoren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Halloow,

-------------niet-kritieke blahdieblah---------------
Ik kom net bij iemand vandaan, waar ik 'even naar de pc zou kijken', ivm vreemde vastlopers. Na er zelf 2 te hebben gehad bij het kijken naar zijn pc, ben ik toch maar even de cpu-temperatuur gaan checken, en jawel, die stond tegen het kookpunt aan (95 graden). CPU begaf het overigens vlak erna, tussen ventilator + koelvinnen zat zó een tapijt van stof dat er geen airflow meer langs ging (nog nooit zoveel stof gezien op een processorkoeler).
Dus ik die processor d'r uit gehaald.
-------------einde niet-kritieke blahdieblah---------------

Heb nu dus een gefrituurde AMD Athlon XP 2000+ (Palomino-core, FSB 266, 256KB L2 Cache),
en ben op zoek naar een nieuwe 2e hands ter vervanging. Was echter te gehaast, en ben vergeten te kijken wat voor moederbord d'r in zat... -oeps-. De processor is Socket A, en nu vroeg ik mij af: Als socket maar gelijk is, kan er bij AMD dan elke willekeurige processor in? (Maw: Kan ik net zo goed voor een sempron gaan, hebben bepaalde amd-moederborden slechts ondersteuning tot aan bepaalde snelheid, als ik een 333mhz FSB Socket A processor erin stop, zal hij dan wel draaien alleen op lagere FSB? Ben niet bepaald bekend met AMD dus :) )

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:11

Zenix

BOE!

Kijk eerst maar eens wat voor moederbord het precies is en zoek een handleiding of website met specificaties op. Want je hebt ook een bios update voor semprons nodig om hem aan het werk te krijgen. En dan kan je gelijk zien of die semprons ondersteund. En natuurlijk kan ie wel werken met lagere fsb ( als het mobo semprons ondersteund alleen geen 333fsb) , maar dan zal die stuk langzamer lopen omdat ie mutiplier gelocked is.

Ohja welkom op GoT en misschien is het ook handig dat je de algemene FAQ enzo ook ff leest voor in de toekomst. En vergeet niet om altijd eerst de search te gebruiken voor een vraag te stellen :)

[ Voor 44% gewijzigd door Zenix op 26-03-2005 02:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, hoi idd... M'n eerste bericht :)

Wat betreft de search: Ben ik mee bekend, maar ik kon maar geen passende, onderscheidende woorden vinden om te zoeken naar wat ik wil weten! Ik denk dat het toch idd mb checken wordt, ik hoopte alleen van niet omdat ík in Huizen zit en dat mb in Almere, en degene van wie de pc ter plaatse is al helemaal ondersteboven was van de werking van de koeler, als je begrijpt wat ik bedoel 8)7

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 12:19

aapelite

Do the kirby!

Ik denk niet dat je er veel problemen mee zult hebben waneer het socket inderdaad hetzelfde is. Mocht hij niet werken dan zul je toch even het type mobo moeten opzoeken voor een eventuele bios flash zodat hij wat nieuwere processors ook herkent.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

aapelite schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 09:16:
Ik denk niet dat je er veel problemen mee zult hebben waneer het socket inderdaad hetzelfde is. Mocht hij niet werken dan zul je toch even het type mobo moeten opzoeken voor een eventuele bios flash zodat hij wat nieuwere processors ook herkent.
Zo kun je het ook doen, maar ik zou persoonlijk toch eerst kijken wat het moederbord volgens de fabrikant ondersteund (eventueel mbv een biosflash) voor je een nieuwere processor koopt :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

aapelite schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 09:16:
Socket 462 planken zijn zeer lang gebruikt, de langzaamste cpu die je erop zou kunnen prikken is een duron 600je, de snelste een Athlon 3200+. In die tijd is er natuurlijk veel veranderd, de FSB is verdubbeld bijvoorbeeld en er zijn vele nieuwe cores verschenen.
Het feit dat er een palomino inzit betekend dat een andere palomino hoogstwaarschijnlijk wel gaat werken, maar wil je er een tbred/barton/thorton/applebred in doen dan kan het zijn dat die gewoon niet werkt, of niet goed herkend wordt. Dat dus gewoon eerst even opzoeken voordat je een dure cpu koopt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Laat even "Everest" downloaden, dat kan de grootste kluns, en de gegevens van het MB noterern.

Zonder die gegevens is het koffiedik kijken.

ARME AOW’er

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:05

OgWok

U.N.C.L.E.

Kijk eens, dit zal wel op je bord draaien:

http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/5513

Zet er dan gelijk zo een op: Afbeeldingslocatie: http://super-moem.demon.nl/GOT/WROCK.JPG

Whisperrock II en niet duur, weinig last van vastzittend stof

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

OgWok schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 10:20:
Kijk eens, dit zal wel op je bord draaien:

http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/5513

Zet er dan gelijk zo een op: [afbeelding]

Whisperrock II en niet duur, weinig last van vastzittend stof
vermoedelijk is dat geen palomino core (iig, palos kunnen niet op 2300 clocken). Moet je mobo wel die core ondersteunen, want anders gaat het niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 10:06:
Laat even "Everest" downloaden, dat kan de grootste kluns, en de gegevens van het MB noterern.

Zonder die gegevens is het koffiedik kijken.
Maar je moet wel een heel bijzondere kluns zijn om dat klaar te spelen met een gebakken processor :>

't is een of ander onbekend merkje, zo'n kant-en-klaar-met-recovery-cd pc...

Dan maar eens proberen of ik de beste man met telefoon-begeleiding zover kan krijgen z'n moederbord te identificeren.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 12:49:
[...]
Maar je moet wel een heel bijzondere kluns zijn om dat klaar te spelen met een gebakken processor :>

't is een of ander onbekend merkje, zo'n kant-en-klaar-met-recovery-cd pc...

Dan maar eens proberen of ik de beste man met telefoon-begeleiding zover kan krijgen z'n moederbord te identificeren.
Dat is ook weer zo. :)

Tussen de pci-sloten staat het meestal.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Fantastisch, de beste man had het in een boekje van 'm op kunnen sporen: een MS-6367 (MSI dus, linkje: nieuws: MSI kondigt moederbord aan met nForce chipset ). Helaas ondersteunt deze alleen palomino-cores, op een bepaalde revision na die ook thoroughbreds pakt, maar om die man nu ook nog te gaan laten uitvogelen of hij die heeft...

E-bay bod lopen op een wérkende, identieke processor als de doorgebrande. Hoop hem voor rond de 30 euro te hebben. Bedankt voor de reacties iig :Y)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 02:50:
Wat betreft de search: Ben ik mee bekend, maar ik kon maar geen passende, onderscheidende woorden vinden om te zoeken naar wat ik wil weten! Ik denk dat het toch idd mb checken wordt
Searchen is twéé, FAQ raadplegen is één.

Hier in Processors, Mobo's & Geheugen is dat dus de PMG FAQ. Daarin staan toevallig alle antwoorden op de door jou gestelde vragen:
Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken?
Welk moederbord/chipset zit er momenteel in mijn systeem?

Het is hier op GoT ook de bedoeling dat je de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum raadpleegt voordat je een topic start. Zie ook het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op zondag 27 maart 2005 @ 09:48:
[...]
Searchen is twéé, FAQ raadplegen is één.

Hier in Processors, Mobo's & Geheugen is dat dus de PMG FAQ. Daarin staan toevallig alle antwoorden op de door jou gestelde vragen:
Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken?
Welk moederbord/chipset zit er momenteel in mijn systeem?

Het is hier op GoT ook de bedoeling dat je de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum raadpleegt voordat je een topic start. Zie ook het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] :)
Met alle respect, maar is er ook niet een regel die verplicht dat moderators een post eerst goed doorlezen voor ze er over 'klagen'? 8)7

1) Ik vroeg me niet simpelweg af welke procs ik op een bepaald moederbord kon prikken, ik vroeg me af hoe de verschillen nu precies zitten bij AMD's, in hoeverre er een verschil in support zit van gelijke sockets maar verschillende architectuur (moederbord-onafhankelijk, aangezien die niet bekend was). Ik had natuurlijk verschillende mobo's kunnen checken op de cpu-supportlinks uit de faq, en dan na flinke tijd vergelijken kunnen bedenken welke architecturen zo op elkaar lijken dat ze normaliter zeer waarschijnlijk onderling uitwisselbaar zijn op een mobo, maar om dat nog onder "gemakkelijk even opzoeken in de faq" te noemen, vind ik een gewaagde uitspraak :7

2) Zoals hierboven vermeld weet ik zelf wel dondersgoed hoe ik een moederbord identificeer, maar merkte ik op dat het daar wat schortte omdat als ik naar het moederbord wilde kijken, ik eerst 40 minuten met de auto kon gaan rijden, en dus een leek moest gaan vragen het zélf te doen.

FAQ raadplegen roepen is twéé, post grondig lezen is één. ;)

[edit: klagen was nou ook wel weer een groot woord]

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 03:39 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:19

Mentalist

[avdD]

Dat zal afhangen van de flexibiliteit van het BIOS, moederbord- en bios-afhankelijk dus. Zo kan je geluk hebben dat een moederbord de processor die je erop wil zetten volledig slikt met een BIOS update (misschien ook wel zonder, hangt af van CPU, bios en moederbord ;)). Het kan zijn dat je moederbord de processor wel slikt en goed werkt, maar je bij de post "unknown cpu" ziet. Het kan zijn dat de processor wel werkt, maar niet stabiel. Het is ook mogelijk dat het moederbord zelfs bij het kleinste verschil (een hogere multiplier dan de snelste ondersteunde CPU b.v.) het vertikt om ook maar beeld te geven.

Er is dus werkelijk maar 1 manier om erachter te komen : uitproberen ;). Als je op safe wil spelen gewoon een CPU nemen die volgens de mobofabrikant ondersteund is (en als de voeding op het randje zat om genoeg power te leveren is het ook aan te raden niet een veel snellere/stroomzuipende te nemen dan al aanwezig was).

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 28-03-2005 03:46 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 03:24:
me af hoe de verschillen nu precies zitten bij AMD's, in hoeverre er een verschil in support zit van gelijke sockets maar verschillende architectuur (moederbord-onafhankelijk, aangezien die niet bekend was).
In de faq staat ook deze:

http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu.html

Daar staan alle verschillen keurig in..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 03:45:
[...]

In de faq staat ook deze:

http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu.html

Daar staan alle verschillen keurig in..
(Thnx, wel mooie, vnl handige site.)

Staat echter nog steeds niet het verschil in support tussen verschillende cores in. Heb ik overigens wel gedeeltelijk, in ieder geval genoeg, op kunnen maken uit het topic.

Verwijderd

Verschil in support staat aangegeven bij de biosupdates van je moederbord. Dit is nl. moederbord en bios afhankelijk zoals ook door WN is aangegeven ;)

Voorbeeld:
Update CPU micro code
bijvoorbeeld zoals in deze bios revisienotes van 2 willekeurige moederborden:
http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=603&kind=1
http://www.tyan.com/support/html/b_s2885.html

Natuurlijk kan dit voor jouw bordje weer anders zijn (bijv. door beperkte FSB en niet uitgegeven biosupdates), goede zaak dus om dit eerst te controlleren. Als je safe wilt spelen zonder biosupdate en nazoekingen, dan houdt je dezelfde core (palomino) aan als je vorige CPU en de maximum instelbare FSB (kom je dus met bovenstaande info uit op een Athlon XP2100+ Palomino).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 03:24:
1) Ik vroeg me niet simpelweg af welke procs ik op een bepaald moederbord kon prikken, ik vroeg me af hoe de verschillen nu precies zitten bij AMD's, in hoeverre er een verschil in support zit van gelijke sockets maar verschillende architectuur (moederbord-onafhankelijk, aangezien die niet bekend was). Ik had natuurlijk verschillende mobo's kunnen checken op de cpu-supportlinks uit de faq, en dan na flinke tijd vergelijken kunnen bedenken welke architecturen zo op elkaar lijken dat ze normaliter zeer waarschijnlijk onderling uitwisselbaar zijn op een mobo, maar om dat nog onder "gemakkelijk even opzoeken in de faq" te noemen, vind ik een gewaagde uitspraak :7
Uit diezelfde FAQ-linkje:
Richtlijnen: mocht je niks kunnen vinden, dan kun je ook de volgende richtlijnen aanhouden: zoek naar de nieuwste BIOS updates, in de release notes daarvan staat vaak ook vermeld welke CPU's zijn toegevoegd aan de microcode tabel. Ga na wat de hoogste FSB is dat jouw moederbord ondersteunt, ga na welke multipliers het moederbord allemaal kan bieden en ga na welke CPU-voltages het mobo ondersteunt. Dit kun je gewoonlijk terugvinden in de handleiding van het moederbord, of door eenvoudigweg op het moederbord (jumpers) te kijken danwel in de BIOS. Kies uiteindelijk de CPU dat de gevonden FSB, multiplier en voltage ondersteunt. De multiplier is weliswaar minder belangrijk bij de P4 en A64 (deze is gelocked).
:)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 28 maart 2005 @ 08:28:
[...]
Uit diezelfde FAQ-linkje:
[...]
:)
Tot halverwege aan toe was het onbekend om welk mobo het ging, dus nee, daar had ik nog steeds niets aan gehad ;) Achteraf natuurlijk wel, maarja, achteraf gezien had ik rijk kunnen worden op de beurs!

Heb het e-bay bod verloren btw, in de laatste sec ging er iemand met 50 cent over me heen, en kwam mijn bod nét na sluitingstijd binnen. Om van het gezeur af te zijn voor 50 euro een xp1800+ (palomino) gekocht.

Zomaar iets vaags trouwens: Die MS6367 staat niet vermeld op de site van MSI, echter wel onder de volgende link en dan als "Packard Bell Nova" -> http://www.uktsupport.co.uk/pb/mb/nova.htm... toevallige overlapping in namen?

Verwijderd

De MS6367 staat idd niet meer op www.msi.com.tw, maar nog wel hier: http://www.microstar.ru/support/bios/bios.php?model=MS-6367
De maximale ondersteunde CPU is een 2100+ Palomino.
Pagina: 1