Misschien enigzins off-topic in deze discussie, maar ik wilde toch nog even reageren:
matiasjansen schreef op maandag 28 maart 2005 @ 00:27:
Defineer jij "Webdesign" eerst maar eens en verzin dan een goed en sterk argument om bovenstaande te onderbouwen.

Ik neem aan dat je puur uit functioneel gebruikersgemak kijkt naar die pagina's? Het zal denk ik ook wel lastig te geloven zijn (voor je) dat het merendeel van die websites winnaars zijn van innovativiteits en ontwerptechnische onderscheidingen. Succes met je tunnelview

Ik bekijk 'm helemaal niet
puur functioneel. Een goede website is esthetisch verantwoord, origineel én bruikbaar. Functionaliteit is dus een belangrijk aspect van ontwerpen voor het web, omdat mensen uit eigen initiatief naar een website toekomen, in plaats van er mee geconfronteerd te worden zoals met een advertentie in een krant of een commercial op televisie.
De ontwerpen van die 'bekroonde' sites doen het web af als een soort kruising tussen krant en televisie; een advertentie die toevallig kan bewegen en geluid kan maken. Dat is mijns inziens helemaal verkeerd. Het heeft ook absoluut niets met innovatie of techniek te maken; het is oude dogma's toegepast op een nieuw medium. Sterker nog: hoewel het ontwerp volgens oude criteria goed is, staat het loodrecht op innovatie (voor wie het vergeten is; dat betekent: vernieuwing!).
Ik denk dat als je een ervaren, onbekroonde webdesigner neemt (denk bijvoorbeeld aan crisp op dit forum, maar er zijn tientallen of honderden anderen) die zo een betere website kan maken. Eentje met een interessant ontwerp, die tegelijkertijd geschikt is voor het internet. (En die ik kan zien op mijn systeem, wat met 99% van die websites niet kan, omdat ik geen Flash en Internet Explorer gebruik.)
Je kunt mij wel van 'tunnelview' beschuldigen maar mensen die die websites bekronen hebben naar mijn idee gewoon geen flauw idee wat de grondslagen en verdiensten van het world wide web zijn. Ik zal je een tip geven: Macromedia heeft daar niet heel veel aan bijgedragen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Soultaker op 30-03-2005 02:10
]