Upgraden of nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakertjes!

Ben niet heel veel op dit forum te vinden omdat ik niet zo'n computerheld ben.

Misschien dat ik dat nog wel kan worden in de toekomst, maar dan moet er wel wat gaan veranderen aan mijn huidige kastje. Deze is aangeschaft begin 2002, zelf in elkaar geknutseld met onderdelen van de beurs (nou ja, mn broertje heeft dat gefixed dan :P )

Ik ben momenteel aan het uitvissen of ik met wat upgrades en aanpassingen nog een tijdje doorkan met deze PC, of dat ik voor een beperkt budget (ben student en heb maximaal 400 euro te besteden) beter een nieuw systeem kan aanschaffen.

Ik zal allereerst bescrhijven wat ik momenteel bezit:

Huidige systeem:
* ADM Duron TM Processor, 900 Mhz
* Asus A7A266 Mobo
* 256 MB RAM
* HD 20 GB: IBM (IC35L020AVER07-0)
* HD 60 GB: Maxtor D740X (6L060J3)
* NVidia GeForce4 MMX 440
* Creative SB Live! Soundcard
* 3COM 3C900B-TPO Ethernet Adapter * Philips CD-rewriter PCRW1208
* DVD-ROM DVD-12X2H
* Monitor: Dell ES-17
* Standaard Floppy Drive
* Microsoft Natural PS/2 Keyboard
* PS/2 Compatible Mouse
* CanoScan N670U
* Kast met voeding (vraag niet wat, lelijk is 'ie iig! :D)
* PC Speakers zijn defect
* Windows XP Pro met SP2

Waarom iets anders?
* Mijn CD-writer heeft nooit echt goed gefunctioneerd en sinds SP2 erop staat weigert 'ie sowieso dienst.
* Mijn 60GB (opgedeeld in 3 partities) harde schijf staat behoorlijk vol
* Het beestje is nogal traag, als ik een cd aan het branden ben slaat mijn computer vaak vast, kan niet goed twee zware progjes naast elkaar draaien. De laatste versie van Mediaplayer of ene uitgebreide Winamp trekt de pc niet, slaat voortdurend vast. Ook muziekcd's afspelen gaat met continu gebuffer en vastslaan.
* De boel (voornamelijk muziek en bestanden, ca. 60GB) moet sowieso gebackupped worden. Dat gaat een beetje moeilijk op MP3 cd'tjes. Dacht daarom aan een DVD-brander om zo al mn muziek in gedeeltes van 4GB (of 8GB Duallayer) te kunnen backuppen.

Wat doe ik ermee?
* Ik gebruik de PC vooral veel om te internetten en voor mijn studie. Ik ben geen gamer en kijk geen films op de pc (al zou een line-out kabeltje naar de tv wel handig zijn aangezien ik geen reguliere DVDspeler heb).
* De progjes die ik veel draai zijn Word, Powerpoint, SPSS, Nero, Photoshop en dat soort dingen.
* Ik download aardig veel :D
* Ik doe geen hele achterlijke dingen en verwacht bij lange na geen topkwaliteit.

Wat wil ik?

Er zijn twee opties:

* Upgraden. Dat betekent dan:
- van 256 naar 512 MB RAM.
- Wellicht een iets snellere processor al geloof ik dat mn mobo maar tot 1.3 GHz ondersteunt.
- CD-writer eruit (functioneert toch niet goed), DVD-brander erin (maar trekt mijn mobo dat? Zo ja, welke kan ik dan het beste aanschaffen?). En kan ik dan met dat ding ook gewoon normale cd's branden?
- Schijven backuppen, flinke schoonmaak houden, iets van 5Gb aan muziek die ik weinig luister wegdonderen zodat ik nog ong. 45GB vol heb op mn tweede HD...en dus films gewoon direct branden ipv ze te bewaren...dan red ik het wel met mijn huidige 80GB
- De boel backuppen, alles formatteren, alle onnodige projes eraf, de boel een keer fris opniuew installeren (clean install want sinds SP2 is mn PC sowieso gaan flippen) en hopen dat het dan wat sneller loopt.

OF:
* Nieuw systeem. Proberen voor dit beestje nog wat terug te vangen (wat zou zo'n pc nog opleveren tegenwoordig? Euro of 100/150 zonder monitor e.d? En dan een simpel systeempje voor rond de 300/400 euro aanschaffen?

Ik denk zelf dat ik met upgraden nog wel effe vooruit moet kunnen komen, maar gaat dat allemaal werken? Trekt mijn mobo een DVD brander bijvoorbeeld? Kan ik mn geld beter pompen in een nieuwe monitor (aangezien die Dell formaatje vissekom heeft) i.p.v. in een heel nieuw systeem aangezien ik toch geen hele rare dingen doe?

Als ik ga upgraden, wat heb ik dan nodig en wat gaat me dat kosten?

En hoe kan ik het beste al mijn muziek e.d. backuppen voordat ik de hele boel formateer en opnieuw ga installen (is in die 3 jaar nog nooit gedaan nl... :D zal ook wel met de traagheid te maken hebben vrees ik)...

Hoop dat dit zo duidelijk is en jullie me kunnen helpen.

Heb echt WEINIG geld te besteden dus als het zo goedkoop mogelijk kan, dan graag! :)

Tnx alvast,

:> xxx Jackie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
P.S.

Mn toetsnebord funtioneert ook niet helemaal prima meer, laatst uit mekaar geschroefd en gewassen en sindsdien kan ik alleen nog met mn rechtershift een hoofdletter U maken.

Vandaar 't foutje in de titel...tijd voor een nieuw toetsenbord dus ook! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als eerst : (ik doe niet alles, omdat ik van niet alles verstand heb he ;) )
- Wellicht een iets snellere processor al geloof ik dat mn mobo maar tot 1.3 GHz ondersteunt.
Als het goed is zou dat plankje tot een Athlon XP 2400+ kunnen, Dat is een groot voordeel T.O.V de Duron 900mhz, De prijs van een 2000+ cpu zou ongeveer 35euro mogen kosten. Hierbij zal je ook een andere koeler bij moeten halen, omdat de duron koeler dit niet gaat trekken. ->15 euro.
CD-writer eruit (functioneert toch niet goed), DVD-brander erin (maar trekt mijn mobo dat? Zo ja, welke kan ik dan het beste aanschaffen?). En kan ik dan met dat ding ook gewoon normale cd's branden?
Je mobo zal dat wel halen, ook je harde schijven in snelheid. Ja, met een dvd brander kan je ook cdr's fikken :).
2dehands kan je 1 reep 256mb pc2100 voor 15 a 20 euro aanschaffen (hangt af van merk), nieuw ben je wat duurder uit maar heb je ook garantie erop. 2dehands is eigenlijk maar gokken of het wel betrouwbaar genoeg is, Je zou het echt moeten testen :)
En hoe kan ik het beste al mijn muziek e.d. backuppen voordat ik de hele boel formateer en opnieuw ga installen
Maak op 1 van de schijven een aparte ruimte, zet daar alles neer wat je denkt nodig te hebben of pomp dit desnoods via een netwerk over tijdelijk op een andere pc., Herstel later de partitie weer terug :)

Wat betreft de videokaart, Kijk es in de pricewatch :) Ati vanaf 9600 is aan te raden, en de nvidia de fx lijn (5x00), Als het toch alleen maar gaat om tv-out, hoef je je ook geen zorgen te maken om de directx9 bug ;)
Mn toetsnebord funtioneert ook niet helemaal prima meer,
voor 2 tientjes ben je klaar met een goede set.

:)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 03:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je hebt het over continu vastslaan, dat heeft niets te maken met het traag zijn van een computer, dat ding functioneert gewoon niet goed... Waarschijnlijk een slechte voeding of slechte koeling die ervoor zorgt dat het geheel te warm wordt. Die twee dingen dus eerst controleren. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-09 21:10
Ik zou upgraden:
AthlonXP processor erin, en zorgen dat je 512 MB geheugen hebt.
(er bestaat een kans dat je nog SDR SDRAM in je pc hebt, dat moet natuurlijk DDR worden,
zeker gezien het feit dat die Ali-chipset bekend staat om hoe traag hij is met z'n geheugen)
Verder is 60 + 20 GB niet direct te weinig voor jouw gebruik. Hoe je je data backupt moet je zelf weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He cool man, zelfs midden in de nacht al reacties!

:D

Hier kan ik al wat mee.

Wist niet dat dat kon trouwens, een processor tot 2Ghz ofzo. Dacht ergens gelezen te hebben dat 'ie dat niet trok.

En volgens mij zit er al wel DDR-geheugen in, heb dat toen nieuw aangeschaft. Maar dat moet idd 512 MB worden ja.

Dus dit mobo'tje is wel ok op zich?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-09 21:10
processorondersteuning van de a7a266:
http://www.asus.it/support/cpusupport/cpusupport.aspx
Er kunnen athlons op, maar je PCB-versie moet 1.10 of later zijn...

Oh ja, het feit dat je pc nu niet lekker loopt is waarschijnlijk een software-kwestie. Jouw pc moet (ook nu) gewoon DVD's kunnen branden, zolang DMA maar aan staat.

[ Voor 14% gewijzigd door zetje01 op 23-03-2005 03:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 03:35:
He cool man, zelfs midden in de nacht al reacties!

:D

Hier kan ik al wat mee.

Wist niet dat dat kon trouwens, een processor tot 2Ghz ofzo. Dacht ergens gelezen te hebben dat 'ie dat niet trok.

En volgens mij zit er al wel DDR-geheugen in, heb dat toen nieuw aangeschaft. Maar dat moet idd 512 MB worden ja.

Dus dit mobo'tje is wel ok op zich?
Is niet helemaal 2ghz maar 1667mhz, op een multiplier van 12.5x , fsb=133=1667 mhz :)
AMD Gebruikt PR rating vanaf toen al en dat werkt wel net zo snel als een p4 op 2ghz, ook al beweerde amd dat dat alleen voor hun klasse was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Je A7A266 kan tot een amd2600+ cpu dacht trouwens dat dit de hoogst haalbare snelheid was van de 266fsb cpu's.
Je mobo kan prima met een cdbrander overweg en als je de opslagruimte wilt vergroten je ATA100 controller kan prima overweg met ATA100 en ATA133.
Wel is het nodig wanneer je er een snellere cpu op prikt even te kijken naar de biosversie.
Heb hier zelf ook een A7A266 en die had voor mijn Athlon 2200+ biosversie 1012 nodig.
512MB geheugen is bij dit mobo geen enkel probleem dat heb ik er hier ook inzitten en werkt naar behoren. (pc2100 is genoeg qua snelheid)
Je bent meer een gebruiker dan een tweaker dus aan overclocken doe je niet.
Ik heb mijn 2200+ oced naar 2200mhz (is standaard 1883) en start in 15 seconden helemaal op.
Als je overnieuw je windows wilt installeren zou ik even op de asussite kijken naar de laatste drivers die er voor uitgebracht zijn.
Deze kan je hier vinden:
http://www.asus.it/suppor...elName=A7A266&Type=Latest
Upgraden van dit systeem hoeft per definitie niet duur te zijn.
Een snellere videokaart zal ook tot gevolg hebben dat je aan een andere voeding toe bent maar aangezien je niet weet wat er inzit zou je het met je oude kunnen proberen.
Je AGP poort ondersteunt maximaal AGP4* er zou sneller inkunnen maar heeft geen extra resultaat.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 23:35

ThaHandy

Discovery Channel

waar je ook meschien op moet letten is de voeding die je nu hebt? ivbm snellere CPU

[ Voor 15% gewijzigd door ThaHandy op 23-03-2005 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 22:16

un1ty

Join the Arena!

een simpele Q-tec voeding lijkt me voldoende!
een 350 Watt'er
dan weet je in iedergeval dat het niet 'te zwak' is
maar ik heb gelezen dat Q-Tec voedingen niet de stabielste
voedingen zijn. Maar prijs/kwaliteit...
dat zit wel goed lijkt mij,

just my 2 cents

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oef wat een taal allemaal voor een n00b zeg! :D

Ik ga eens even aan iemand die wat meer verstand van computers heeft vragen wat jullie bedoelen met ATA en andere mij onbekende termen (sorry, ben niet alleen een vrouw maar ook nog blond, dodelijke combi op computergebied).
Maar kan hier al wel wat mee lijkt me.

Tnx voor de reacties tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 09:46

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Upgraden hoeft niet persé, want wat jij ermee doet, kan een athlon 900 perfect.
Wil je DVD's branden, dan is een snellere CPU best handig, en de upgrade naar 512mb is altijd goed.

Dat je pc geen winamp meer trekt, dat is volledig te wijten aan of een gare windows of allemaal spy/ad/malware of virussen. Een pentium 100mhz kan al met redelijk gemak mp3's spelen, dus een tbird 900 moet het kunnen zonder echt wakker te worden.
Dus voordat je veel geld investeerd, schoon dat ding op of (laat) installeer windows opnieuw.
Voor de overzichtelijkheid zou ik ook die 60gieg schijf legen en niet meer opdelen in 3 stukken, maar er gewoon 1van maken.
En als je pc echt vast slaat en helemaal niets meer doet, kan aan defecte hardware liggen. Als je voeding stuk is, heeft een nieuwe cpu zowiezo weinig nut. Als je windows vol met troep zit, kan hij ook instabiel worden.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 02:59:(ben student en heb maximaal 400 euro te besteden)
Here we go :
* HD 20 GB: IBM (IC35L020AVER07-0)
* HD 60 GB: Maxtor D740X (6L060J3)
* NVidia GeForce4 MMX 440
* DVD-ROM DVD-12X2H
* Standaard Floppy Drive
* Microsoft Natural PS/2 Keyboard
* PS/2 Compatible Mouse
* CanoScan N670U
* Windows XP Pro met SP2
Bovenstaand houden zo alleen dan geen SP2 en je Keyboard voor 15 € ofzo vervangen.
* Mijn 60GB (opgedeeld in 3 partities) harde schijf staat behoorlijk vol
* De boel (voornamelijk muziek en bestanden, ca. 60GB) moet sowieso gebackupped worden. Dat gaat een beetje moeilijk op MP3 cd'tjes. Dacht daarom aan een DVD-brander om zo al mn muziek in gedeeltes van 4GB (of 8GB Duallayer) te kunnen backuppen.
Bovenstaand oplossen door DVD-Brander + eventuele nieuwe HD erbij.
* Ik gebruik de PC vooral veel om te internetten en voor mijn studie. Ik ben geen gamer en kijk geen films op de pc (al zou een line-out kabeltje naar de tv wel handig zijn aangezien ik geen reguliere DVDspeler heb).
Koop een TV-out kabel ook wel bekend als S-Video van het aantal metertjes dat je nodig hebt en klaar ben je in een paar minuutjes !!!
* Upgraden. Dat betekent dan:
Check Vraag&Aanbod @ de Frontpage (dus alleen Tweakers.net zeg maar) heb weleens een redelijk moederbord + cpu + ram gezien voor 150 € en dat was dan een 2500+ en 512 MB RAM, mobo was een ASUS waar in ieder geval die 2500+ op werkt !!!
- De boel backuppen, alles formatteren, alle onnodige projes eraf, de boel een keer fris opniuew installeren (clean install want sinds SP2 is mn PC sowieso gaan flippen) en hopen dat het dan wat sneller loopt.
Clean install zowiezo proberen zonder SP2, alleen SP1 dus.
(aangezien die Dell formaatje vissekom heeft)
Tijd voor een 17"of 19" met "niet vissekom" beeld ?? Kan je voor max 160 € wel iets leuks vinden !!!
Als ik ga upgraden, wat heb ik dan nodig en wat gaat me dat kosten?
Effe kijken :

- Toetsenbord : 15 €
- CPU + moederbord + RAM : 150 €
- Eventuele HD : van 40 € tot hoeveel je wilt.
- Eventuele nieuwe monitor : 160 € en minder.

- Totaal : 365 € alles bij elkaar :)

/EDIT : Hmm..... een DVD-Brander voor 35 € lukt alleen 2dehands denk ik ... nou ja je kan even wachten met een nieuw toetsenbord :+

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 23-03-2005 14:03 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

eigenlijk zou een nieuwe hd erbij plaatsen ook al voldoende zijn.
Kan je de MP3 files backuppen en alles even overnieuw installeren.
Hangt er een beetje vanaf wat er allemaal op die pc gedaan word maar ik zou voor gemiddeld gebruik die pc al snel genoeg vinden.
Staat hier een 7 jaar oude p2 450 onder XP te draaien zonder problemen.
Windows XP SP2 zou ik in ieder geval installeren ik denk dat er wat andere software op zit die stoort met SP2.
Nieuw toetsenbord en eventueel een nieuwe monitor kan al voldoende zijn.
256MB ram erbij plaatsen hoeft ook niet duur te zijn.

Mischien een idee om een keer www.hitmanpro.nl te draaien als de pc zo traag is.
Een trage pc hoeft per definitie niet aan de hardware alleen te liggen namenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edwin van Cleef schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 15:46:

Mischien een idee om een keer www.hitmanpro.nl te draaien als de pc zo traag is.
Een trage pc hoeft per definitie niet aan de hardware alleen te liggen namenlijk.
hitman pro sluit toch alleen uit :? ?

Dikke reinstall, ben je van alles af en scheelt je nog wat tijd ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 15:51:
[...]

hitman pro sluit toch alleen uit :? ?

Dikke reinstall, ben je van alles af en scheelt je nog wat tijd ook ;)
Ik heb al heel wat pc's weer op gang gekregen omdat ze bijna stikten in de zooi die er op stond.
Neem van mij aan dat dit al een positief effect kan hebben.
Natuurlijk is een versie installatie van windows de beste oplossing als deze al zo lang draait maar ook de meest tijdrovende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:36

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Als ik jou was zou ik voor het volgende gaan (nieuwe spullen, prijzen uit de pricewatch):
- ASRock K7VT4APro voor € 30,50
- AMD Sempron 2200+ voor € 46,99
- 512 MB PC2700 voor € 42,10
- MSI DR8-A2 DVD± brander voor € 39,00
- Maxtor DiamondMax 9 80 GB harde schijf voor € 44,00

Totaalprijs: € 202,60
Hier zitten niet eventuele verzendkosten bij, en je kunt er donder op zeggen dat ze alle 5 bij verschillende winkels vandaan komen.

Als je wilt, kun je ook in de V&A sectie van Tweakers kijken naar 2e hands setjes die aangeboden worden. Daar zitten af en toe voor jouw budget en toepassing behoorlijk interessante spullen tussen.

Met een dvd brander kun je ook gewoon dvd'tjes branden. Bij de samenstelling van het bovenstaand lijstje ben ik uitgegaan van goedkope spullen. Niet het meest goedkope, maar een goede 2e. Als je de harde schijf eruit laat, dan zit je op € 158,60. Een nieuwe processor voor jouw moederbord is nieuw niet meer te koop, en 2e hands zie je ze ook niet erg veel.

Hier kon uw advertentie staan

Pagina: 1