[Versatel] ADSL2+ snel genoeg uitgerold mbt voetbal?

Pagina: 1
Acties:

• artman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01-2021
Ik open een nieuw topic om de mening van de verschillende tweakers te horen over de plannen van Versatel om vanaf het nieuwe voetbalseizoen (augustus 2005) live het eredivisievoetbal uit te zenden. Ikzelf denk namelijk dat het ze niet gaat lukken om op tijd deze dienst te leveren. Ze willen dit namelijk doen via ADSL2+ en aangezien pas net de eerste verbinding via Quicknet is opgeleverd denk ik niet dat alle wijkkasten op tijd geschikt gemaakt zijn voor ADSL2+.

Daarom zal bij heel veel mensen niet eens de dienst geleverd kunnen worden en zal, naar mijn mening, het op een groot fiasco uitlopen. Wie deelt mijn mening of zijn er tweakers die hier veel positiever over zijn ingestemd dan ik. Ik zou hier graag een discussie over willen...

Hier link naar de plannen van Versatel en hier Roel Pieper over de te lage snelheden van ADSL2+ voor tv-on-demand.

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik denk dat je zelf best wat meer onderzoek kan doen naar de feiten. Om je op weg te helpen vast een aantal vragen die over het algemeen triviaal op te zoeken zijn.

Wat betreft de uitrol:
Moet er überhaupt iets in wijkkasten gebeuren voor ADSL2+?
Hoeveel dekking heeft Versatel al?
Wat moet er nog gebeuren om op een dekking van 70% respectievelijk 95% uit te komen?

Wat betreft de capaciteit:
Hoeveel capciteit is er nodig voor goede kwaliteit streaming media?
Hoeveel capaciteit levert ADSL2+?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Topic is compleet gebaseerd op speculatie. Dit wordt een kastje naar de muur situatie met iedereen die over elkaar heen gaat vallen met nog meer "misschien wel juiste" informatie. Ik zal het topic in de gaten houden. Waarom wil je persé deze speculatie ter discussie?

Overigens doet Quicknet een test met een partij buiten BBned/Tiscali/Versatel om met een minimale dekking. Dus is niet relevant in dit verhaal gezien dat om zo'n klein gebied gaat.

Versatel hoeft in princiepe alleen de apparatuur te veranderen en de interconnecties misschien aan te passen. Grofweg natuurlijk even genomen. Moet kunnen in die periode met een beetje 'bikkellen' toch.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De kwaliteit van de uitzendingen zal bepalen hoeveel bandbreedte er nodig is. Aangezien de DVD standaard maximaal 9,6 Mbps, zal een veel snellere verbinding niet nodig zijn bij DVD kwaliteit (HD-TV gaat uiteraard een stuk verder, maar dat komt volgens mij weer boven de technische specs van ADSL2+ uit). Bovendien lijkt het mij sterk dat ze op een dergelijke hoge bandbreedte gaan streamen, aangezien er goede compressie methoden zijn om toch leuke kwaliteit te leveren en dit kan dan zonder het netwerk overmatig te belasten (veel lijnen zijn 1:25 overboekt, dus als alle buren voetbal kijken, zal waarschijnlijk niemand een goed signaal ontvangen).

ADSL2 specs: http://www.dslprime.com/a/adsl21.pdf

HD-TV: http://www.ncta.com/images/HDTV%20kit-Technology-final2.pdf

WMV-HD: http://www.microsoft.com/...er/film/abouthdvideo.aspx

[ Voor 17% gewijzigd door eNaSnI op 23-03-2005 07:16 ]

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 15:05
Wel jammer dat nederlanders in het buitenland (België, zoals ik) geen mogelijkheden meer hebben om de voetbalwedstrijden live te bekijken. :(

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
eNaSnI schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 07:07:

Bovendien lijkt het mij sterk dat ze op een dergelijke hoge bandbreedte gaan streamen, aangezien er goede compressie methoden zijn om toch leuke kwaliteit te leveren en dit kan dan zonder het netwerk overmatig te belasten (veel lijnen zijn 1:25 overboekt, dus als alle buren voetbal kijken, zal waarschijnlijk niemand een goed signaal ontvangen).
Nieuwe netwerken hebben de mogelijkheid tot multicast. Tot aan het laatste punt gaat een videostream dan maar één keer door de interconnects. Overboeking op verbindingen zal je dan dus geen last van hebben.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• artman
Het gaat hier inderdaard veelal om speculatie. Maar een discussie hoeft toch niet alleen om de feiten te gaan (vooral ook omdat het niet altijd mogelijk is om de exacte feiten te achterhalen)? Het gaat mij er ook niet om of de kwaliteit van de uitzendingen goed is ofwel voldoende snelheid, maar meer om dat de uitrol van ADSL2+ nog in de kinderschoenen staat en Versatel hun nieuwe dienst toch al wil gaan aanbieden via deze breedbandvorm. En aangezien tweakers veel kijk hebben op de nieuwe ontwikkelingen ben ik benieuwd of zij wel positief zijn. Daarom deze discussie.
Voetbal is niet iets wat maar een "paar" mensen willen zien of alleen aangeschaft zal worden door de zgn early-adaptors maar door heel veel mensen. Als ik dan zie hoe weinig er nog wordt gedaan met ADSL2+ en de uitrol daarvan heb ik er een hard hoofd in dat het ze gaat lukken.

Maar goed...als volgens de moderator hier teveel wordt gespeculeerd dan moet het topic maar dicht :|

• jochemd
Een beetje speculatie is vast niet erg. En als je gewoon even Google er bij pakt en uitzoekt wat er al bekend is over het Versatel netwerk, over ADSL2+ en over TV streaming dan blijft er echt niet veel speculatie over.

Heb je de antwoorden op mijn vragen al opgezocht?

• artman
jochemd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 11:22:
Een beetje speculatie is vast niet erg. En als je gewoon even Google er bij pakt en uitzoekt wat er al bekend is over het Versatel netwerk, over ADSL2+ en over TV streaming dan blijft er echt niet veel speculatie over.

Heb je de antwoorden op mijn vragen al opgezocht?
- jep, er zijn enkele aanpassingen nodig in wijkkasten: http://www.tweakers.net/nieuws/35601/?highlight=adsl
- ongeveer een jaar geleden had versatel een dekking van 65%, maar ze wilden naar meer: http://www.tweakers.net/nieuws/32413/?highlight=versatel
- van 70% naar 95% willen ze op een andere manier dekking zien te vinden: quote van nieuwsbericht van planet:
Uiteindelijk denkt Versatel 95 procent van de Nederlandse huishoudens te kunnen bereiken met zijn ADSL-producten. Vijf procent van de huishoudens bevindt zich in zogeheten buitengebieden en zullen op andere manier Versatel-dekking krijgen. Voor de dertig procent die vanaf augustus 2005 zonder Versatel ADSL2+ zit wordt nu naar alternatieve breedbandtechnieken gezocht. Dat kan satellietdistributie zijn maar Verstatel zou ook in de groothandel ADSL van derden (KPN, BBned en/of Tiscali) kunnen betrekken. "Dat verkopen we dan wel onder eigen merk door."
Snelheden dat geloof ik wel dat dat gaat lukken, ik had bij mijn eerste post alleen een stukje van Roel Pieper erbij gedaan dat volgens hem dat nooit gaat lukken met ADSL2+. Is toch geen leek lijkt mij zo...

Gaat Versatel het dus lukken om alles op tijd af te hebben :?

Verwijderd

Op dit moment wordt er TV over ADSL gedaan in verschillende landen. De combinatie van ADSL2+ en TV zal dan ook niet zo problematisch zijn als Roel Pieper doet voorkomen. Het systeem werkende krijgen zal niet het probleem zijn. Op tijd voor 95% van de Nderlandse huishoudens, dat is meer het vraagteken hier.

• jochemd
Als je even doorklikt zal je zien dat de aanpassingen in de wijkkasten nodig zijn voor VDSL, niet voor ADSL2+. De enige aanpassingen die Versatel aan het netwerk moet doen is het plaatsen van nieuwe kaarten in DSLAMs. Dat zal even hard werken en strak plannen zijn, maar is uiteindelijk niet echt moeilijk. Tiscali Wholesale (het voormalige BaByXL) heeft ook geen moeite met een complete vervanging van haar netwerkinfrastructuur.
- ongeveer een jaar geleden had versatel een dekking van 65%, maar ze wilden naar meer: http://www.tweakers.net/nieuws/32413/?highlight=versatel
Als ze meer willen moeten ze meer bestellen. KPN-Wholesale levert volgens vaste oplevertermijnen nieuwe centrales op, dus dat is geen enkel probleem.
Snelheden dat geloof ik wel dat dat gaat lukken, ik had bij mijn eerste post alleen een stukje van Roel Pieper erbij gedaan dat volgens hem dat nooit gaat lukken met ADSL2+. Is toch geen leek lijkt mij zo...
Ik kijk al jaren TV via internet. 5 Mbps is meer dan genoeg: dat is namelijk precies wat het NOB het distributienetwerk van de kabelmaatschappijen in pompt.
Gaat Versatel het dus lukken om alles op tijd af te hebben :?
De enige externe reden waarom ze het niet af zouden hebben is als ze niet tijdig toestemming van het SOO krijgen om ADSL2+ te gaan leveren. Voor de rest is alle techniek gewoon CotS te verkrijgen.

Op de vraag of Versatel de benodigde groei kan managen hebben we hier natuurlijk geen antwoord.

Verwijderd

Ik heb dus net de postcodecheck gedaan en erachtergekomen dat ik dus gewoon een half seizoen ga missen. Kan versatel dat zomaar maken? Ik vraag me dat dus af, volgens mij was het een eis dat heel nederland het voetbal zou moeten kunnen ontvangen maar dat weet ik ook niet zeker. Ik baal er wel van, zijn er al medeslachtoffers die zich ergens verenigd hebben? dat hoor ik dat graag.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 16:58

slaay

Natuurbeleven.com

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 13:30:
Ik heb dus net de postcodecheck gedaan en erachtergekomen dat ik dus gewoon een half seizoen ga missen. Kan versatel dat zomaar maken? Ik vraag me dat dus af, volgens mij was het een eis dat heel nederland het voetbal zou moeten kunnen ontvangen maar dat weet ik ook niet zeker. Ik baal er wel van, zijn er al medeslachtoffers die zich ergens verenigd hebben? dat hoor ik dat graag.
Zover ik weet moet Versatel 85% van de huishoudens kunnen bereiken, zoniet dan zijn ze de licenties kwijt.
Maar zoals je op de site van Versatel wellicht hebt zien staan, zijn ze druk bezig om een alternatief te bedenken zodat toch die 85% gehaald gaat worden.
Helaas kan Versatel op jouw locatie geen Live Eredivisievoetbal in combinatie met 20 Mb ADSL leveren. Wij zijn daarom bezig met andere oplossingen om Eredivisievoetbal alsnog te kunnen aanbieden. Laat hieronder je NAW-gegevens en je e-mail adres achter, zodat wij je op de hoogte kunnen houden hierover.

[ Voor 18% gewijzigd door slaay op 23-05-2005 13:36 ]

Dich bis echt unne foëzen haas

• rogier80
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 13:30:
ALLEEN de samenvattingen moesten voor iedereen vrij toegankelijk zijn....meer niet... :)

Verwijderd

Lekker dat Versatel .. Bij versatel aangegeven dat eind deze maand mijn verbinding op moest leveren dus ook mijn ADSL opgezegd bij mijn huidige ISP op die datum. Nu blijkt opeens dat ze pas eind augustus gaan schakelen ....Ik zit dus een maand zonder internet. Dit waarschijnljik omdat de monteurs gewoon volzitten tot eind augustus!
Weet iemand hoe de boel te cancellen?

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 11:59:
Lekker dat Versatel .. Bij versatel aangegeven dat eind deze maand mijn verbinding op moest leveren dus ook mijn ADSL opgezegd bij mijn huidige ISP op die datum. Nu blijkt opeens dat ze pas eind augustus gaan schakelen ....Ik zit dus een maand zonder internet. Dit waarschijnljik omdat de monteurs gewoon volzitten tot eind augustus!
Weet iemand hoe de boel te cancellen?
Ik heb exact hetzelfde als jij, ik heb de klantenservice gebeld en ze duidelijk gemaakt (op een vriendelijke manier) dat dit niet acceptabel is. Vervolgens wisten ze mij te zeggen dat er een fout is geweest in een computersysteem daar waardoor een aantal opleverdata opeens verschoven zijn. Die van mij wordt teruggezet, wellicht kan dit bij jou ook.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• artman
dit topic heb ik aleen tijd geleden geopend om discussie te krijgen over het al dan niet slagen van de nieuwe dienst van versatel. Er waren maar weinig reacties en het merendeel steunde mijn stelling niet.
Ik wil toch nog het punt maken dat er maar 20.000 mensen zijn aangesloten en de helft van de mensen daarvan pas naar het voetbal kan kijken. In NOVA vertelde John de Mol ook dat er te weinig technici zijn om de kastjes aan te sluiten en dat Versatel dus een verkeerde inschattng heeft gemaakt. Al met al zijn er dus veel meer problemen dan de tweakers dachtten die hier gereageerd hadden.
Pagina: 1