Toon posts:

Erbarmelijke staat meeste "electronica-winkels"

Pagina: 1
Acties:
  • 367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht weer eens wat nieuw bloed en ververste discussies hier op het forum creeëren middels dit topic!

Wellicht dat het al eerder over dit onderwerp is gegaan, maar ik heb pas sinds een jaar het home cinema (audio en video) virus onder de leden. Ik wil eigenlijk wat stoom afblazen over de slechte staat van de huidige electronicazaken in nederland (dus de BCC, MM, Expert, It's etc. de hifi-winkels in iets mindere mate). Vooral in vergelijk met, en door de komst van, het internet vind ik het bijna triest hoe slecht de meeste winkels zijn.

Een aantal punten die mij opvielen bij het bezoek van de BCC en MM (in Amsterdam allebei):

- Ten eerste en vooral het assortiment! Wat een oude troep meestal zeg, echt apparaten die al 1 a 2 jaar uit zijn, nog steeds tegen hetzelfde tarief. Ik word nooit eens meer verrast in de winkel met iets opvallends...ik ken het allemaal al lang.Vrijwel alle nieuwe technieken komen een half jaar later dan op het internet uit, ik heb nog geen winkel in de buurt gezien met de nieuwe DLP rear projection televisies. Als ik vraag naar de nieuwe serie van H/K receivers wordt er verwacht dat die pas deze zomer binnen zijn terwijl ze nu al op het internet te koop zijn.

- Service en uitstalling. Het grootste gedeelte van de spullen staat kris kras op dozen onder de stof (waardoor het er echt een stuk minder uitziet) waarnaast weer enorm oude troep als aanbieding wordt verkocht, nee echt goed verzorgd ziet het er allemaal niet uit. Daarnaast is het luistergemak van wat duurdere apparatuur rampzalig. Ik kwam bij de MM om wat duurdere receivers te beluisteren, dit gaf ik ook te kennen. De medewerker zette de cd op met een aantal boxen, om vervolgens weg te lopen en niet meer terug te komen, ik heb toen maar zelf de cd er weer uitgehaald en ben weggelopen (het is namelijk geen zelfbediening bij de MM).

- Prijs. Kijk ik begrijp best dat men duurder is bij een electronicawinkel dan bij een internetwinkel. Ook is het meteen meenemen en het makkelijker terugbrengen bij mankementen handiger. Internetwinkels hebben vaak onduidelijke levertijd, maar het bij je deur afleveren vind ik persoonlijk eigenlijk ook wel erg handig...ik heb namelijk geen auto en 2 boxen van 1 meter hoog passen niet eens in de auto van mijn vriendin. Daarnaast zijn die extra marger wel ERG hoog, tv's zijn gemiddeld zo'n 20-30% hoger in de winkel, audio zit rond de 20%, dvd's en cd's zijn even duur.

- Prijs afspraken. Niet alleen de prijs is vind ik aan de hoge kant maar ze zijn ook erg inflexibel. Ik kwam bij de BCC voor een koelkast en afwasmachine, deze waren gezamenlijk 750 euro op het internet, ik zei dat ik wel 825 euro wilde betalen bij de BCC met verzorgen (het was eigenlijk 875 euro geloof ik), dit werd resoluut geweigerd. Ik was bij de MM voor een receiver/dvd combi, deze was met een 5.1 setje 799 euro, maar ik wilde alleen de receiver en dvd, medewerker kijkt het eens na in de computer, die zijn samen 800 euro (dus 1 euro duurder dan met 5.1 setje), ik vraag of er wat af kan voor die twee alleen samen, werd resoluut geweigerd. Ik heb het toen via het internet geprobeerd, daar waren ze samen 754 euro, de persoon aan de lijn kon dat niet beantwoorden maar ik zou de volgende dag worden teruggebeld. Vandaag om 9.30 gebeld, setje kon ook wel weg voor 575 euro! (40% goedkoper dan in de winkel, gratis bezorging thuis!)

Concluderend, als ze willen dat ik niet meer via het internet koop, zullen ze toch echt wat dingen moeten verbeteren...maar misschien ben ik ook wel helemaal niet de doelgroep, meer de electronica leek maar dan nog vind ik het echt erbarmelijk slecht.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:28
Wat is nou precies je punt? Een winkel koopt bepaalde producten tegen een prijs in. Als jij alleen maar één deel wilt daarvan, dan moet men het andere deel weer los verkopen. Zo'n winkel weet niet altijd zeker of dat gaat lukken en daarom doet men niet aan dit soort dingen.

Over de prijs. Tegenwoordig wil iedereen zo goedkoop mogelijk. Iedereen verwacht dat een winkel maar net zo goedkoop is als op internet. Gelukkig zie jij in dat dat niet kan (personeel, huur winkelruimte) maar er is gewoon een grens. 50 euro korting is een bedrag van meer dan 5% en ik kan je vertellen dat de marges nou ook weer niet enorm zijn. Overigens is de zaak waar ik werkte redelijk flexibel met prijzen op internet dus dat is een kwestie van geluk.

Oude apparatuur is inderdaad een groot probleem wat ontstaat doordat er tegenwoordig heel snel nieuwe producten komen. Sony is daarbij het meest extreme voorbeeld, die vernieuwen elke 6 maanden hun lijn en dan raak je oude spullen dus aan de straatstenen niet meer kwijt. Overigens ben ik van mening dat daar best iets aan te doen is door de prijzen op tijd naar beneden te gooien maar het hoofdkantoor anticipeert er inderdaad niet altijd even goed op :).

Verwijderd

Topicstarter
"wat is nou precies je punt"

quote: "Concluderend, als ze willen dat ik niet meer via het internet koop, zullen ze toch echt wat dingen moeten verbeteren..."

Volgens mij is toch een redelijk duidelijk verhaal: inleiding, argumentatie, conclusie :)

En wat jij zegt over dat ze anders alles weer los moeten verkopen, dat is precies wat ik bedoel met inflexibiliteit, op het internet zaten er namelijk ook boxen bij en daar kan het dus wel. En marges van 30-40% vind ik erg hoog, zelfs voor winkels.

• Dennis
Ja je punt is op zich duidelijk inderdaad :).

Feit blijft dat geen enkele winkel ooit tegen internet winkels op zal kunnen. Ik heb al uitgelegd waarom. Je weet dus dat je altijd iets meer betaalt. Soms zijn de verschillen zo enorm dat ik zelfs mensen aanraadde om op internet te kopen. Die flexibiliteit zie ik op lange termijn wel toenemen, als ook de computersystemen worden gemoderniseerd.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik snap niet dat toen ik een paar jaar geleden een nieuwe (kleine breedbeeld) tv ging kopen dat ik niet gewoon op internet heb gekeken. Dat ik er wat teveel voor heb betaald doe ik niks aan, maakt nu niet meer uit ook. Maar dat het gewoon ongeveer 2 keer zoveel was :? Dan had ik een wat luxere tv voor hetzelfde geld gehad. Misschien zelfs wel een zwarte (waar komt al dat grijze plastic vandaan).

Toen ik m'n receiver ging kopen heb ik er nooit aan getwijfeld, altijd op internet gekeken en daar ook gekocht. Maar ik pieker er niet meer over om iets in de winkel te kopen. Alles via internet uit Duitsland.

Verwijderd

Ik heb te doen met de electronicazaken!... Ja, dat klinkt misschien raar. Maar de verdiensten zijn zo marginaal geworden en intussen lopen de vaste kosten voor pand en personeel gewoon door. Ik zie meer van die zaken verdwijnen simpelweg omdat de handel zich uitermate goed leent voor internet. Je kunt voor dezelfde prijs als nieuwe prut klasse spul zij het 2de hands kopen bij een particulier. Kwalitatief zal het ook nog eens langer meegaan. Zie mijn ruim 30 jaar oude DM2a's. Marktplaats berichtte ook dat de omzet op hun site in 1 jaar tijd 30% is gestegen. Dat terwijl de detailhandelomzet in dezelfde periode is gedaald.

Voor het nieuwste van het nieuwste kun je beter naar zaken als Raf gaan denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ralph > yep, daarom heb ik hifi zaken erbuiten gelaten, ik vind raf een erg prettige winkel, precies het tegenovergestelde namelijk van een electronicawinkel: goede service, vrijwel alle nieuwe electronica, flexibeler (de eindejaarsopruiming is goed bij raf vind ik...erg goed) en dat tegen ongeveer dezelfde prijs als bij de MM en BCC.

Verwijderd

Ik vind ook dat de 'grote' winkels niet echt flexibel zijn en wat ik nu vooral doe is gewoon naar die winkels gaan om de producten te bekijken en het assortiment te zien. Daarna ga ik gewoon naar een kleine audio/video/tv speciaalzaak in de buurt. Die mensen daar geven goede prijzen en goede service. Volgens mij is de enige reden dat die kleine bedrijfjes overleven is het feit dat ze goede service lenen. Ik heb absoluut geen bezwaar tegen het kleine zaakje dat mij misschien een 20 of 50 euro's meer laat betalen, maar waar ik absoluut zeker van ben dat ze me zullen helpen als er problemen zijn. (Ze zijn dan ook wel soepel met garantie - die garantie is al een drietal maanden voorbij? Laten we de factuur aanpassen ;) )

Ze moeten natuurlijk niet overdrijven met prijsverschillen. Maar je zou er nog van kunnen verschieten hoe laag dat zij kunnen gaan met hun prijzen: zo had Photo Hall een miniketen van Sony voor 350 euro, terwijl ik het bij die kleine winkel voor 300 kon kopen... En dat voor een stereotje van één merk...

Volgens mij is er nog toekomst, maar is het zich gewoon een beetje in een 'equilibrium' aan het zetten.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

Tsja. De winkeliers hebben heel erg zware tijden, misschien zijn ze daarom zo stug met de marge, omdat ze het geld hard nodig hebben. Ik zou dan persoonlijk zeggen, liever een tientje verdient dan helemaal niets.
Zelf ga ik liever naar een speciaalzaak. Bijv. hobo.nl (hebben ze geen witgoed, alleen audio). Ik vind het ook niet erg om wat meer te betalen voor service. Maar het moet niet te gek worden. Een 32" Sharp LCD televisie kost bij de Expert E3000, op internet gespot voor E2000.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
In amsterdam zijn er wel goede zaken, ga eens kijken bij Polector Plaza, enorm assortiment, van budget tot High End, daarnaast neemt men prima de tijd voor je en kan je voordat je wilt beslissen even rustig koffie drinken (uiteraard geen kosten). Daarnaast valt er realistisch over de prijs te onderhandelen, zeker bij een beetje flinke bestedingen. Men heeft vaak een model wat net op het punt staat vervangen te worden, door bijvoorbeeld een nieuwe versie en dan kan je leuke kortingen krijgen. Ik kocht 4 jaar terug mijn projectie TV en sound system in 1 koop daar, 2 weken later bleek de TV alsnog 200 euro goedkoper te zijn geworden. Mijn vriend attendeerde de verkoper erop en die zei dat op vertoon van de aankoopbon, alsnog het verschil betaalt zou worden, kijk dat noem ik nou nog eens gouden service.

Verwijderd

Het punt is vaak dat winkels niet eens fatsoenlijk personeel rond hebben lopen. Als een winkel "halve experts" rond heeft lopen die eerlijk zijn, dan zou dat veel toegevoegde waarde hebben. Vaak lopen er mensen rond die er te weinig van weten. Als je dan als potentiele koper een beetje kennis hebt dan weet je soms meer als de verkoper.

Verwijderd

Ik kan er maar één ding over zeggen, en dat is dat het (hier) wel meevalt.

De BCC ziet er hier prima uit, ze hebben redelijk goed personeel (op zaterdag lopen er zelfs bijbaanmedewerkers die toch ook vrij veel weten) en de prijzen vallen wel mee. Op internet vind je je zooi weliswaar veel goedkoper, maar je krijgt er dan ook minder service bij.

Op internet is er nl. niemand die jou direct antwoord op eventuele vragen kan geven, de apparaten zijn op internet "niet aan te raken" en bij de BCC wel. En bij een internet bestelling moet je nog eens een paar dagen wachten op je bestelling, terwijl je veel spullen hier gewoon in direct uit de winkel kunt trekken ;)

En ja, wij hebben de Zwarte Markt :) dus dan heb je sowieso al wat minder te klagen :9 :+

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 16:15
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 13:44:
Voor het nieuwste van het nieuwste kun je beter naar zaken als Raf gaan denk ik.
Nou de RAF bij ons in de buurt is anders ook mooi op de fles gegaan. Dus die kon toch ook niet rond komen.

Hail to the king baby!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hebben jullie het gevoel dat online shops ook "meer bezig zijn met /verstand hebben van de zaken die ze verkopen" ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Dennis
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 15:04:
De BCC ziet er hier prima uit, ze hebben redelijk goed personeel (op zaterdag lopen er zelfs bijbaanmedewerkers die toch ook vrij veel weten) en de prijzen vallen wel mee. Op internet vind je je zooi weliswaar veel goedkoper, maar je krijgt er dan ook minder service bij.

Op internet is er nl. niemand die jou direct antwoord op eventuele vragen kan geven, de apparaten zijn op internet "niet aan te raken" en bij de BCC wel. En bij een internet bestelling moet je nog eens een paar dagen wachten op je bestelling, terwijl je veel spullen hier gewoon in direct uit de winkel kunt trekken ;)

En ja, wij hebben de Zwarte Markt :) dus dan heb je sowieso al wat minder te klagen :9 :+
De BCC waar ik heb gewerkt verschilt het enorm per afdeling. Ik ben van mijn hobby uit veel met computers en digitale camera's etc. bezig en weet er dan ook echt álles van. Daarentegen zijn sommige technogieën voor sommige fulltimers een stuk lastiger te volgen omdat ze gewoon niet de hele dag bezig zijn met dat soort dingen.

Verwijderd

Het is ook heel fijn dat wanneer je iets koopt op internet en je een beetje extra uitleg nodig hebt dat je dan altijd langs kan gaan. Ook als het kapot is, vooral 1 maand buiten de garantie dat je dan altijd binnen kan lopen en dat ze het netje voor je oplossen. ECHT NOET DUS! Ik ga altijd fijn naar de dorps winkel, de echte vakhandel dus, de prijs is helemaal niet duur, alleen een aanbieding bij de MM is bijv. spotgoedkoop, de rest van de producten hebben normale prijzen. Als ik bij MM een 42 inch plasma koop van een echt merk, zoals Philips, dan betaal ik bij de vakhandel om de hoek hetzelfde, alleen bij de MM betaal je voor installeren en ophangen nog eens 150 euro, bij de buurtwinkel doen ze dat gratis. En ze nemen ook de tijd voor je als je wat wilt kopen, je hebt niet het idee dat ze al na 10 minuten van je af willen. Stukje service is ook wat waard.

Verwijderd

Topicstarter
Precies, de plaatstelijke handel op de hoek doet nog wat moeite. Laatst ook een cd speler gekocht die helemaal uit een andere zaal speciaal op mijn receiver werd aangesloten, half uurtje geluisterd en gekocht (mensen die dan nog naar huis gaan om op het internet te kopen vind ik echt schandalig). Alleen die sharp lcd's dat is precies iets waar ik nu naar aan het kijken ben, 2400 euro voor de 37 inch, 600 euro duurder bij de MM. De MM is nu trouwens wel zich helemaal aan het toespitsen op de nieuwe lcd/plasma lijn, erg up to date dus dat gaat de goede kant op.

Service op het internet blijft erg beperkt, de informatie wordt precies overgenomen van de website van de producent. Heb zelf nog niet echt gemerkt dat ze meer kennis in huis halen, maar kan me vergissen, heb zelf gelukkig tot nu toe nog nooit een slechte ervaring gehad dus garantie nog niet nodig.

p.s. ik zal eens kijken bij de polectro, bedankt voor de tip

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 15:18

ZiegoM

Yammie R1

Mijn mening is dat veel echte winkels inderdaad betere service hebben dan internet winkels, maar dit is niet vanzelfsprekend. Sommige echte winkels zijn nog een stuk slechter dan internetwinkels. Maar dit is natuurlijk iets wat je altijd zult hebben.

Verder moeten echte winkels zich ook concentreren op waar ze goed in (kunnen) zijn: het leveren van service (op maat). Nu zie je nog dat veel winkels pretenderen goedkoop te zijn en dat in feite niet zijn. Ze moeten dus naar buiten dragen dat je bij hun moet zijn voor service en niet voor lagere prijzen. Dit zie je nog erg weinig helaas.

Verder koop ik alles in Duitsland: lage prijzen en na een stukje rijden ook prima service.

\_Specs_/

• Abbadon
  • Laatst online: 08:15
Wat de MM betreft, ik heb daar juist erg goede ervaringen mee qua service. Brengen snel iets langs, afhankelijk van wie je treft tamelijk goed verhaal plus juiste kennis, leuke demo korting en klachten goed en snel afgehandeld :)

Ik kwam poosje geleden in audio/video speciaalzaak voor een DVD speler maar die hadden ze daar niet. Kan gebeuren, niet erg. Maar van dat merk hadden ze alleen de oude modellen nog staan, dingen die al niet meer gemaakt worden maar wel voor de prijs waar je het nieuwste model voor kunt krijgen (mét belangrijke features die niet op oude modellen zitten als DVI en HDMI). Toch info gevraagd maar de man kon me eigenlijk niks over het nieuwe model vertellen. Dan houdt 't voor mij ook op.

Maar zo heb ik ook weer goede ervaringen met speciaal zaken: kon rustig allerlei speakers beluisteren en daar waar ik uiteindelijk de speakers trof die me bevielen werden ze nog dezelfde middag thuis bezorgd \o/

Het kan dus verkeren :) Deze dingen over één kam scheren gaat naar mijn ervaring dus niet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik ben eigenlijk van mening dat het heel erg verschilt per productgroep. Er zijn namelijk een aantal producten die ik nooit meer in een "gewone winkel" zou kopen, zoals de meeste computeronderdelen, gadgets, dvd's, telefoon, camera. Daarentegen zou ik nooit een tft bij een online winkel kopen vanwege de slechte service op het gebied van pixels. Tegelijkertijd is het eigenlijk raar dat bijna niemand zijn DHZ gereedschap online koopt. Maar nu begin ik af te dwalen, mijn punt is dat heel veel "gewone" winkels inderdaad heel slecht bezig zijn, maar heel veel online winkels eigenlijk ook. Je moet niet vergeten dat je de misschien 10 gewone computer of electronicawinkels vergelijkt met zeer veel e-commerce winkels. Wel is het zo dat de beste winkels e-commerce zijn geworden en dat dit niet meer de "gewone" winkel zijn.

Digital Media Junkie

Verwijderd

Ik koop ook heel veel spul online net zoals de meeste hier dat wel doen.
Toch heb ik m'n versterker een Onkyo niet online gekocht maar bij een speciaalzaak.
En dan bedoel ik ook geen BCC of hoe die dozenschuivers ook moge heten.
In mijn opinie zijn dat gewoon online zaken met een vestiging en zeker geen speciaalzaken.

Idd, kopje koffie, uitgebreide en goede voorlichting met gezien de mogelijkheden nagenoeg ideaale luisterruimtes, gegarandeerde service, maandagochtend garantie en zo verder.

Heb voor mijn versterker ook een dikke 100 euro meer betaald, was nu iets van tegen de 700 euro.
Tsja, waarom niet online?
Géén maandagochtend garantie, geklooi met retourneren etc etc.
Wilde gewoon een goed apparaat met vooral geen geklooi achteraf en daar moet altijd wat voor betaald worden.
Punt is ook dat er nogal veel via paralelle import online wordt verkocht en bij garantiekwesties kun je dan met bepaalde merken voor grote problemen komen te staan tot het weigeren van reparaties aan toe.

Het gegeven dat je bij vestigingen (ook de dozenschuivers) aan knoppies kunt draaien is een belangrijk pluspunt dat wat op moet brengen immers de voorraad, demomodellen, stookkosten, huur pand, reclame en personeelskosten zijn stuk voor stuk kosten die d'r niet om liegen.
Maak je gebruik van die mogelijkheden dan behoor je eigenlijk ook daar wat extra voor te betalen.
Op het moment dat je bij de een aan de knoppies gaat draaien en 'm vervolgens online gaat kopen dan laat je de vestigingen voor alle kosten opdraaien zonder dat daar inkomsten tegenover staan.
Op die manier draai je de vestigingen zelf de nek om en zal het vanzelf steeds moeilijker worden om nog ergens aan de knoppies te draaien.
Als iedereen dat gaat doen is er over een aantal jaren geen knoppiedraaiwinkel meer te vinden.
Is dat wat je wil?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 09:21 ]

Verwijderd

Het ligt er een beetje aan hoeveel ze er over heen zitten qua prijzen. Als het niet belachelijk veel is, dan koop ik het gewoon bij de zaak in de stad. Maar op het moment dat er een verschil van 150 euro (525 - 375) per speaker tussen zit, en de hifi zaak doet geen enkele moeite om mij tegemoed te komen, dan houdt het toch echt op.

Je hebt het dan namelijk wel over 660 hollandse guldens verschil voor twee speakertjes.

Verwijderd

inderdaad, ik begrijp heel goed dat het slecht gaat in die markt hoor. Combinatie van hoge prijzen en een slechte uitstraling. Daarnaast heb ik al verschillende malen meegemaakt dat je echt wartaal over je heen krijgt... onkunde, en nog erger: dat je duidelijk in de gaten hebt dat ze je iets aan willen smeren tegen je voorkeuren in.
Ik begrijp niet dat er niet meer geïnvesteerd wordt in de kennis van verkopers. En niet alleen door de keten zelf, maar dat de verkopers zelf kunnen natuurlijk ook de tijd dat een winkel leeg is (dinsdagochtend, anyone?) gebruiken om zich te verdiepen in het spul wat ze in de winkel hebben staan.
Laat ik het zo zeggen: ik zou wel zorgen dat ik wist wat ik stond te verkopen, en dat mis ik bij heel veel zaken.

• jank
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-01-2012
Voor mij telt alleen de prijs en niet de service.
Er is t.a.v. duurdere apparatuur wat te zeggen voor het kopen in de winkel zelf, niet online dus.
Maar mijn ervaring is, dat er doorgaans in grote electronica ketens en ook wel in de kleinere speciaalzaak niet alle kennis voorhanden is. Moet er wel bij zeggen, dat ik als voormalig freak een gedegen studie maakte van het produkt wat ik wilde aanschaffen. En kreeg toen ooit eens de opmerking van een verkoper, dat er inderdaad mensen rondlopen, die zich zo in een specifiek artikel hadden verdiept, dat die kennis niet altijd paraat is/kan zijn bij een verkoper. Die wordt geacht van meerdere produkten een redelijke kennis te hebben.

Maar vooralsnog prefareer ik momenteel de electronische grootgrutter, puur als tussenpersoon tussen de fabrikant/importeur en mij als klant, tegen een zo laag mogelijke prijs. En ook nog zonder een aangesmeerde waardeloze garantie-verlenging.

Verwijderd

Topicstarter
Ben het qua tv's wel eens dat ik die misschien niet al te snel via het internet zou kopen, maar aan de andere kant heb ik heel goede ervaring met mijn online gekocht tft scherm. Deze is van fujitsu siemens maar kreeg een hoge piep in de voeding. Alles ging direct via de fabrikant zelf en binnen een week, zonder iemand langs te laten komen, werd er een nieuw scherm geleverd!

Ik koop zelf liever via het internet geen "goedkope" electronica, daar ben ik zowieso van afgestapt, goedkoop bij electronica vind ik echt duurkoop. Dus geen vestel, daewoo, samsung (proberen een mainstream product te worden maar als je een beetje leest zijn hier nog steeds meer dan gemiddeld problemen mee.) spullen via het internet.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:20

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Tja dat 't slecht ging... Raf is inmiddels failliet verklaard :{ Zie ook Megapool, en vermoedelijk is dit nog maar het begin

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Chiron schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 10:17:
Tja dat 't slecht ging... Raf is inmiddels failliet verklaard :{ Zie ook Megapool, en vermoedelijk is dit nog maar het begin
Weet je het zeker van RAF? Ik heb daar nog stage gelopen op de technische dienst. Wist niet dat het zo snel zou gaan eigenlijk.

Dat was in Amsterdam overigens. Als ik daar bij de audio naar binnen liep vond ik het personeel erg onbeschoft en arrogant doen eigenlijk, ik had geen pak aan en zag er niet zo rijk uit als een paar andere luisteraars dus vooral negeren want je verdient toch niets aan me.

Vond t toch al te duur vergeleken met andere winkels. De eindejaars stunten enzo waren wel erg relaxt.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ah ok, alleen electronica dus. En alleen die plaatsen. Dat is niet zo mooi.

Nou, kheb mn best gedaan verder :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij zijn ze met minder winkels doorgestart...

Over het onderwerp... Tsjah... Mijn voorkeur gaat uit naar de echte winkel... Ik geef sowieso vrij veel geld uit aan electronica, en dan wil ik gewoon weten wat ik krijg... Reviews enzo zijn leuk, maar das toch altijd de visie van iemand anders. Toen ik eenmaal mijn versterker had, heb ik de bijpassende dvdspeler wel via internet gekocht, naar tevredenheid overigens...
Maar als ik mijn speakers ga kopen, wil ik die toch het liefst in een speciaalzaak beluisteren met mijn eigen versterker, en dan eventueel ook daar meenemen...
Nu zit daar wel een klein probleem, want de speakers die ik op het oog heb, kosten bij de speciaalzaak 625 euro per stuk, en via internet zijn ze al voor 485 p/s te vinden... En dat prijsverschil vind ik als student toch iets te groot...

Overigens moet ik zeggen dat ik als student bij een speciaalzaak ook vaak niet voor vol word aangezien, en dat irriteert me ook mateloos...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het is voor een winkel te duur om van al het nieuwe spul een demo te hebben staan.
Wie wil er nou een dure plasma die al honderden uren (zelfs met een paar weken in de winkel kom je daar al ruim aan) heeft aangestaan?

On-line winkels hoeven maar een plaatje van de fabrikant te plaatsen, en bij een bestelling bestellen zij het direct ergens anders.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Oei sommige winkels zijn inderdaad te erg voor woorden maar een feit is dat het een hoop mensen geen zak kan schelen of het niet zien omdat ze zelf ook een beetje "Tokkie achtig" zijn.
Sommige zaken zien er uit als de rommelzolder van je oma, van dat gare tapijt, het spul staat wat opgestapeld, ouwe meuk, hoge prijzen, gare kabelaansluiting, onkundig personeel.
Toch blijven een hoop van deze zaken bestaan dus ze moeten toch echt iets verkopen :P

Internet winkels zijn wel een verschrikkelijke soort winkels omdat je niks kan voelen, horen of zien, dit is natuurlijk erg lastig met iets als een tv, of audio spul.Ze teren toch op de echte winkels omdat iedereen hier gaat lopen rondkijken :/ moet je voorstellen dat er alleen nog internetwinkels zijn :'(

Aan de andere kant kan je vaak ook amper iets goed beluisteren of vergelijken bij de echte winkel, dit neem ik ze erg kwalijk want dit is dus het ENIGSTE wat ze een bestaansrecht geeft.Kom je in de winkel een tv bekijken hangt er overal ruis en wordt er letterlijk gezegd "ja je moet door de ruis heenkijken, bij u thuis is het veel beter", " nee tft is veel scherper als crt dit komt alleen door de ruis op de kabel omdat er veel tv's staan" :X amehoela moet ik hier nu extra voor gaan betalen wat heb ik eraan dat het thuis beter is ik wil HIER alles vergelijken.Ik ben ook eens schreeuwend weggerend toen het personeel aan een andere klant begon uit te leggen dat als zijn cd niet in de autoradio werkte dat hij deze gewoon dubbel moest branden zodat de groef dieper zou zijn :X en vorige week had ik bijna een "matpartij" omdat ik durfde te beweren dat ik wat had gelezen over 1 uur opnames met een dvd recorder want hij had namelijk OOK veel gelezen en hij was de specialist dus 2 uur was alleen mogelijk :X Ook geven de reclamefolders ook niet veel vetrouwen, van die halve prijzen en betaal de rest later in heel klein, of VAN ..... NU..... en dan is de van prijs nooit zo hoog geweest en de nu prijs net zo hoog als vorige week :r

Soms ontdek je nog weleens een winkel waar wat kundig personeel staat, dus gewoon even binnen wippen en domme vragen stellen, dan weet je meestal wel hoe alles daar loopt ;)

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Dat de grote "prijsstunters" onder de gewone winkels zoals Mediamarkt en BCC ook trouwens niet altijd goed bezig zijn heb ik laatst ondervonden bij mijn zoektocht naar een TFT. Prijs via internet (bij goede online winkels) en bij computerzaken lag voor een paar schermen waar mijn interesse naar uitging zo'n 100 euro hoger op een bedrag van 400 euro online. Dat zijn toch verschillen die je naar mijn mening niet kan toeschuiven op de winkelkosten e.d.. Daarnaast heb je in een online winkel een betere service dan in veel van dit soort winkels, ga maar eens op zaterdag een winkel binnen. Grote kans dat je een half uur mag wachten voor je geholpen wordt en dan weten ze vaak nog nauwelijks waar ze het over hebben. Geef mij dan maar een online winkel waar ik rustig kan wachten tot mijn spullen worden gebracht en ik me niet heb hoeven ergeren aan slecht winkelpersoneel en lange rijen voor kassa's.

Daarnaast verbaas ik me geregeld over de "aanbiedingen" van alle electrowinkels. Kijk eens naar Expert, BCC, HArense Smid en Scheer & Foppen, dan hebben ze een keer een aanbieding en zelfs dan nog zitten ze boven online prijzen. Volgens mij ben je dan helemaal fout bezig. Bij aanbiedingen gaat het om omloopsnelheid en cross-selling. Dus dan moet je wel in dergelijke mate een aanbieding kunnen doen dat je ook daadwerkelijk een aanbieding hebt, anders blijf je alleen met voorraad zitten en ga je uiteindelijk failliet (Megapool). In denk daarom ook dat er nog zeker een paar ketens achter Megapool aangaan.

Een laatste puntje is dat de marges inderdaad voor "gewone winkels" erg slecht zijn., dus het is een moeilijke markt en daarom zou je als je dan toch bij een gewone winkel gaat halen eigenlijk naar de speciaalzaak moeten gaan en niet naar de ketens zoals Mediamarkt en BCC die de markt om zeep helpen. Straks krijgen wij nog hetzelfde probleem als in Amerika met Walmart. Daar zie je dat iedere plaats waar een Walmart vestigt binnen de kortste keren de helft van de kleine winkels failliet gaat.
Motto, als je dan toch in een echte winkel wil kopen kies dan ook echt voor de service en anders kun je net zo goed online shoppen.

Digital Media Junkie

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 15:18

ZiegoM

Yammie R1

MikeyMan schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 10:51:
Volgens mij zijn ze met minder winkels doorgestart...

Over het onderwerp... Tsjah... Mijn voorkeur gaat uit naar de echte winkel... Ik geef sowieso vrij veel geld uit aan electronica, en dan wil ik gewoon weten wat ik krijg... Reviews enzo zijn leuk, maar das toch altijd de visie van iemand anders. Toen ik eenmaal mijn versterker had, heb ik de bijpassende dvdspeler wel via internet gekocht, naar tevredenheid overigens...
Maar als ik mijn speakers ga kopen, wil ik die toch het liefst in een speciaalzaak beluisteren met mijn eigen versterker, en dan eventueel ook daar meenemen...
Nu zit daar wel een klein probleem, want de speakers die ik op het oog heb, kosten bij de speciaalzaak 625 euro per stuk, en via internet zijn ze al voor 485 p/s te vinden... En dat prijsverschil vind ik als student toch iets te groot...

Overigens moet ik zeggen dat ik als student bij een speciaalzaak ook vaak niet voor vol word aangezien, en dat irriteert me ook mateloos...
ERG vervelend inderdaad. :(

\_Specs_/

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 10:51:
Daar irriteer ik me echt de pleuris aan, die Versloten in Arnhem wilde me toen eigenlijk gewoon de winkel uit hebben. Bij de Hobo werd ik overigens wel prima behandeld, maar die vent bij Versloten zag me niet voor vol aan.

Nou dan niet jong, prima, ik kan prima met mijn geld ergens anders terecht hoor 8)7

Nou kwamen we ook wel voor 10 Kef Q1's, 2 amps, de nodige meters snoer, bananenpluggen, etc aanzetten. Niet niks, maar dan nog wens ik gewoon behandeld te worden :) Ook al was ik 18 :+ en die maat van me ook.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 12:57 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04
Internet is inderdaad de grote plaag voor winkels op dit moment, wij merken het ook...

Mensen zoeken eerst op internet de prijs van een of andere meukie-meukie tijdgestuurde afvoerdroger en komen vervolgens bij ons in de winkel klagen dat onze condensdrogers met sensor en van een fatsoenlijk merk zoveel duurder zijn, hier kijk maar *duwt uitgeprinte webpage onder neus verkoopster*...

Je ziet ook steeds vaker dat mensen met een papiertje in de hand de winkel binnenkomen, je de oren van het hoofd vragen over een of ander apparaat en dan "er nog even over denken". Soms zeggen ze het zelfs ronduit: "Mooi, dan bestel ik die zometeen op internet"...
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 12:55:
Nou dan niet jong, prima, ik kan prima met mijn geld ergens anders terecht hoor 8)7
Eigenlijk moet je dan met je afgeladen auto voor de deur parkeren en 1 lullig stekkertje kopen van een euro of zo, ja ik had de verkeerde, die paste niet op mijn *insert waslijst met producten die je nu dus bij een ander hebt gekocht*... De meeste verkopers zijn daar wel gevoelig voor hoor "k*t, dat had ik allemaal kunnen verkopen..."

[ Voor 30% gewijzigd door Paul op 23-03-2005 13:17 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:04

Eijkb

Zo.

Mbt service en kennis bij online winkels toz de normale winkels: Als jij een mailtje stuurt verwacht je niet binnen 5 minuten antwoord. Dus de online winkels hebben meer tijd zich te beraden op een antwoord danwel de juiste mens de juiste mails te laten behandelen. Bij een normale winkel zou je nogal raar staan te kijken als je verteld wordt dat je effe 7 uur moet wachten opdat de persoon met de juiste kennis aanwezig is :D

.

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 13:01:
Internet is inderdaad de grote plaag voor winkels op dit moment, wij merken het ook...

Mensen zoeken eerst op internet de prijs van een of andere meukie-meukie tijdgestuurde afvoerdroger en komen vervolgens bij ons in de winkel klagen dat onze condensdrogers met sensor en van een fatsoenlijk merk zoveel duurder zijn, hier kijk maar *duwt uitgeprinte webpage onder neus verkoopster*...

Je ziet ook steeds vaker dat mensen met een papiertje in de hand de winkel binnenkomen, je de oren van het hoofd vragen over een of ander apparaat en dan "er nog even over denken". Soms zeggen ze het zelfs ronduit: "Mooi, dan bestel ik die zometeen op internet"...

[...]
Eigenlijk moet je dan met je afgeladen auto voor de deur parkeren en 1 lullig stekkertje kopen van een euro of zo, ja ik had de verkeerde, die paste niet op mijn *insert waslijst met producten die je nu dus bij een ander hebt gekocht*... De meeste verkopers zijn daar wel gevoelig voor hoor "k*t, dat had ik allemaal kunnen verkopen..."
Dat kan dus echt niet, maar dat zijn wel de "tokkies" die electronica gaan kopen. Oh wat kan ik me daar aan ergeren en tegelijkertijd lachen. "Owh, sjonnie kijk es wat een mooie boxies dit zijn...wat een geluid komt er uit de supwuffer he!?". Zag bij de mediamarkt een hele groep mensen uit twente die dat blijkbaar als een dagje uit zagen (echt in zomerse kleren langzaam gezellig met elkaar praten over waarom je geen plasma's of lcd's moeten nemen....van horen zeggen dan :) )

Dan nog moeten electronicazaken zien te proberen een andere behoefte duidelijker te voldoen. Op deze manier gaan ze dezelfde kant op als bij grote platenlabels bij de opkomst van het branden van cd's. Alleen het branden tegen proberen te gaan en daar boos op worden, proberen mensen aan te klagen, nog hogere prijzen vragen in plaats van het echte probleem aan te pakken: cd's zijn gewoon VEEL te duur.

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 13:01:

Ik snap die verkoper aan de ene kant wel, aan de andere kant is het dom. De meeste gasten van 17-18 jaar hebben niet 3000 cash op de bank staan waarvoor ze even een stereoinstallatie komen kopen. Meestal komen die gasten alleen maar kijken, luisteren, kijken, luisteren en kopen? Ho maar.

Maar je kan niet iedereen over één kam scheren, en dat schijnen sommige verkopers niet te begrijpen. Ik heb mezelf serieus wel eens omgekleed naar wat nettere kleding om dan maar te worden aangezien voor een yup, om vervolgens wel normaal behandeld te worden. Ergens belachelijk natuurlijk, maar aan de andere kant wilde ik graag die speakers beluisteren zonder na een kwartier de luisterruimte uit te worden gegooid.

Het was trouwens wel lachen toen een stel echte yuppen naast ons stonden te geilen op een relatief goedkope set, en er twee 5de klas-VWO'ers aankomen die voor een 5500 totaal bestellen :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 14:45 ]

• JvS
  • Laatst online: 19:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik snap die verkoper aan de ene kant wel, aan de andere kant is het dom. De meeste gasten van 17-18 jaar hebben niet 3000 cash op de bank staan waarvoor ze even een stereoinstallatie komen kopen. Meestal komen die gasten alleen maar kijken, luisteren, kijken, luisteren en kopen? Ho maar.
Valt wel een beetje mee hoor. Ik heb zelf een jaar of 6 geleden anderhalf jaar bij de hifi afdeling van RAF als verkoper gewerkt en de jongeren kochten weliswaar niet de meest waanzinnige sets van 6000 gulden of hoger, maar wilden gewoon een mooi stel luidsprekers of wilden een keer echt goed advies over 5.1 (wat toen nog een beetje nieuwig was en waar ik wel redelijk expert in was).

Jongeren kochten heel vaak gewoon leuke dingetjes. (destijds was de B&W DM602 de shit)

Het scheelt ook wel dat die winkel toen echt een beetje een buurtwinkel was, tikkie ranzig, paar vaste klanten die vaak langs kwamen en zo af en toe iets kochten, maar met name een praatje kwamen maken, vage gasten hier en daar :P. Je kon als verkoper gewoon roken in de winkel enzo.

Overigens toen ik nog bij die hifi zaak werkte, zaten er weldegelijk goede marges op de producten. Met name op de luidsprekers (alle luidsprekers). En we hadden ook altijd gewoon de nieuwe modellen staat en wisten er genoeg van af om er wat zinnigs over te melden, dat was ook de manier waarop die winkel zich onderscheed van anderen (want raf is uiteraard 'duur').

Ik snap niet dat hifi winkels wat meer met setkortingen konden doen, want als je bij die winkel in 1999 meer dan 10% korting kreeg (die je met een NOB pas zomaar kreeg), dan moest het wel heel bijzonder zijn, terwijl er marge genoeg was op sommige sets...

Naar mijn mening had RAF de formule iets moeten aanpassen. High end had gewoon high end moeten blijven, maar met de sub 400 euro/stuk apparaten hadden ze een heeeel klein beetje de mediamarkt achteraan moeten gaan. Gewoon wat minder marge op je electronica voor lief nemen, leuke setjes maken met leuke betaalbare speakers en met die marge nog extra korting geven ook, maar dan niet zo'n supernette en uitgebreide winkel, gewoon de speakers in 2 ruimtes mikken, met een lekkere bank erin en waar altijd een cd'tje aan het spelen is :).
Zegmaar de MM maar dan met betere merken speakers ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 23-03-2005 14:50 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BARACUS
Ik merk ook dat mensen de winkels zat zijn omdat het nogal erg vaak voorkomt dat je apparaat 1 maand na garantie kapot gaat.Je kunt dat hoog of laag springen met de consumentenbond gids in je hand je kunt gewoon doodvallen.Dit maakt het kopen van iets (wat leuk hoort te zijn) ineens meer een stressvolle baan, je loopt toch rond met dat ene schijtapparaat met flut 1 jaar garantie in je achterhoofd.Als ze nu eens netjes 3 jaar garantie geven dan heb je ook het gevoel dat je enige service ontvangt als het mis gaat ipv je een verzekering aan te smeren :/ Ik snap ook wel dat dit probleem bij de fabrikanten ligt maar misschien moet de markt maar eens op hun strepen gaan staan.Ik merk wel dat verkopers de supermarkten afzeiken met de goedkope prut maar die durven toch wel 3 jaar garantie aan huis te geven 8) waarom zou ik dan als lummel consument mijn computer of tv duur bij een "speciaalzaak" halen waar ik mijn computer weer weken kwijt ben.
Door al dat vervoer komt je apparaat 9 van de 10 keer ook beschadigd terug :r en als je er iets van zegt staan ze je raar aan te kijken :X

Dit alles stuurt mensen ook tot de diepste grafkelders van het internet om dan maar een zo'n laag mogelijke prijs te vinden om de schade te beperken.
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 14:42:
[...]

Ja dat is het kip en het ei verhaal.Ik kom in 1 winkel weleens even rondneuzen en vraag weleens wat maar daar komt of geen zinnig woord uit of je wordt niet geholpen.In hun ogen ben ik die sukkel die nooit iets koopt maar dat is echt niet omdat ik geen geld heb of niks wil kopen ;)
Iedereen kan wel horror ervaringen vertellen, ik krijg het gewoon benauwd als ik iets moet gaan kopen :/ geef je 600 euro uit en 1 jaar later zit je met een wrak :'(

Verder heb ik een hekel aan prijzen die bij de kassa ineens hoger zijn ivm verwijderingsbijdrage |:( ik vraag altijd ook of de btw wel is inbegrepen op het prijskaartje met een wat negatieve toon ;)
Een verkoper vertelde mij wel een keer dat vaak mensen in de winkel komen die niet vragen hoe duur iets is maar gewoon zelf zeggen wat de prijs is :+

[ Voor 36% gewijzigd door BARACUS op 23-03-2005 15:20 ]

Verwijderd

Ik ben het eens dat vooral de service bij grote elektronicazaken belachelijk is. Ik ging laatst voor een Denon receiver kijken bij Mediamarkt. Ten eerste hadden ze het type dat ik wilde niet, en ten tweede draaide ik even aan de knop om te kijken of het degelijk aanvoelde. Ik kreeg daarop de reactie "He, slopen is kopen he !".
Op zo'n moment heb je het al verziekt bij mij.
Als je als winkel wil verkopen en trouwe klanten wil krijgen, zorg dan dat je beleefd blijft.
Als iemand aan je spullen zit en je loopt gewoon vriendelijk ernaartoe om te vragen of die persoon geinteresseerd is, kan je eerst bepalen of je vriendelijk moet zijn. Als dat persoon niet geinteresseerd is kan je hem/haar altijd nog wegsturen.

Mijn vader kwam laatst ook voor ongeveer 1000 euro bij Mediamarkt kopen (voor jullie geen hoog bedrag waarschijnlijk, maar Mediamarkt zal er best blij mee zijn ;) ) maar heeft toen vanwege verkeerd advies en te hoge prijzen ergens anders gekocht.
Door het verkeerd inschatten van klanten verkopen die winkels veel minder dan mogelijk is.
Ook al komt iemand maar voor 100 euro kopen, 200 klanten * 100 euro is toch weer 20.000 euro.

Ik kom vaak bij een speciaalzaak in Spijkenisse, Winners&Winners.
Ook al koop ik daar nooit de dure dingen, ze zijn altijd vriendelijk en geven goed advies.
Ik zal dan ook 100x liever daar kopen dan bij Mediamarkt. Als Mediamarkt dezelfde service had, dan hadden ze dus al 1000 euro aan mij en 1000 aan mijn vader kunnen verdienen (even buiten beschouwing houdend dat ze de spullen die ik wil niet hebben ;) )

• BARACUS
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 15:47:
Ik kreeg daarop de reactie "He, slopen is kopen he !".
Op zo'n moment heb je het al verziekt bij mij.
Wat een rare reactie van jou, ik zou na dit aantrekkelijk aanbod direct mijn spaarrekening legen op de toonbank 8)7 Of als je intresse hebt in iets en er speciaal naar vraagt en dan zegt de verkoper gewoon "die zijn heel erg duur" en doet dan niks.Alsof hij kan zien hoeveel geld je hebt en daarom niet in het speciale kamertje mag kijken :X

Ook leuk van die verkopers die vrouwen met "dag mevrouwtje" aanspreken, vaak genoeg gehoord van vrouwen die ook meteen naar de concurrent liepen :+

Verwijderd

Ja inderdaad.
Of dan ga je naar Mediamarkt en vraag je om goede speakers te beluisteren. Probeert hij je eerst door te sturen naar pc afdeling |:(
Dan zeg je nog maar eens GOEDE speakers voor een surround set waar ook muziek op geluisterd moet worden.
Beginnen ze óf met een sub/sat set van JBL voor 300 euro ("als t los is is het goed " 8)7) óf ze beginnen met dat je dat niet kan betalen (als voorbeeld Bose set van 2000,-, maar das wat voor Bose topic ;)).
Dan probeer je nog geinteresseerd te luisteren naar hun uitleg, maar eigenlijk denk je de hele tijd alleen maar "bekijk t maar, ik zou JOU wat uit moeten leggen :P.

• JvS
  • Laatst online: 19:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

"He, slopen is kopen he !".
Moeten ze eens proberen! :D. Als jij in de MM wat sloopt, betekent dat echt niet dat je het moet kopen hoor. Daar komt wel iets meer juridisch getouwtrek bij kijken (zoals jou aansprakelijk stellen, wat ze nooit lukt denk ik).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

webwinkels hebben vaak langdurige slechte omruilgaranties, grote electronica zaken hebben eel flexibelere en vlottere afhandeling, en bij veel producten scheelt het echt niet veel ivm sommige webshops.

de meeste winkels hebben een ongeloofelijk achterstand wat betreft computerspullen, maar dit komt omdat het aanbod zo groot is en als ze alles up-to date moeten houden met een groot assortiment dan is het een hele winkel vol met pc spullen.

voor de rest vind ik niet dat ze vaak oude spullen verkopen.

• BARACUS
JvS schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 16:49:
[...]
Moeten ze eens proberen! :D. Als jij in de MM wat sloopt, betekent dat echt niet dat je het moet kopen hoor. Daar komt wel iets meer juridisch getouwtrek bij kijken (zoals jou aansprakelijk stellen, wat ze nooit lukt denk ik).
Er was eerst een topic van iemand die naar het dievenkamertje werd geescorteerd en een winkelverbod moest ondertekenen :D maar als je dan weer bij Nova ofzo zag hoe erg de winkeldiefstal en gesloop is bij de mm :/

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb weinig fiductie met de winkelketens. Management (vaak franchise dus dubben genaaid) heeft het daar ook niet volledig voor het zeggen waar het prijzen betreft en webwinkels zijn snelles, minder afhankelijk van (grote) plankvoorraden. Een zaak als MicroWarehouse bijvoorbeeld (ken ik toevallig van dichtbij) is overgestapt op gecentraliseerd leveren. Alleen de accountmensen zitten nog in NL (bij ons in 't pand in A'dam) de voorraden (klein, kan ik je melden) zijn overgeheveld naar Duitsland.

Een 'superstore' kan eventueel op basis van grote doorstroming de prijzen drukken, maar het hebben van een groot pand met personeel moet nou eenmaal ergens door betaald worden, vandaar die hoge(re) prijzen. Dat het goedkoper kan 'bewijst' MediaMarkt en die belazert ook gewoon de kluit. Die belachelijk goedkope dvd's en zo zijn in kleine aantallen beschikbaar in een beperkt aantal winkels. Kom je een dag later: andere, hogere prijs (sorry we zij er doorheen :P )

Dan komt er nog bij dat je met een geringe hoeveelheid 'research' zelf al meer weet dan de verkopers in die winkels -> wqaarom nog daar kopen...

'Service' roepen dan de oudjes... 'Kun je schudden' roep ik dan: die is er niet of nauwelijks. Geen eigen reparatieafdeling, alles wordt verstuurd. En is duur. nieuwe kopen is voordeliger...

Tel uit je winst.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 23-03-2005 17:10 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 20:31:
Precies, de plaatstelijke handel op de hoek doet nog wat moeite. Laatst ook een cd speler gekocht die helemaal uit een andere zaal speciaal op mijn receiver werd aangesloten, half uurtje geluisterd en gekocht (mensen die dan nog naar huis gaan om op het internet te kopen vind ik echt schandalig).

p.s. ik zal eens kijken bij de polectro, bedankt voor de tip
Kippie, heeeeeelemaal gelijk. Dat is zo'n lage praktijk. Laten demonsteren met alle ins & outs en dan bij een discount kopen. Wat internet betreft bedoel ik vooral gewoon de handel van particulier naar particulier. Zeker als je bepaalde kwaliteitsspullen die gewoon erg lang meegaan niet meer kunt krijgen. Ik heb veel van particulieren gekocht.... allemaal goed! Ik realiseer me wel dat er lullo's tussen zitten. D'r is bijv. een Belg uit Zoetermeer die zich Luc noemt. Die koopt lulloapparatuur en slaagt er klaarblijkelijk steeds in om het tegen het 3 tot 5 voudige door te verkopen. Soms lees je van die noodoproepen op marktplaats.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 20:28:
[...]

Kippie, heeeeeelemaal gelijk. Dat is zo'n lage praktijk. Laten demonsteren met alle ins & outs en dan bij een discount kopen. Wat internet betreft bedoel ik vooral gewoon de handel van particulier naar particulier. Zeker als je bepaalde kwaliteitsspullen die gewoon erg lang meegaan niet meer kunt krijgen. Ik heb veel van particulieren gekocht.... allemaal goed! Ik realiseer me wel dat er lullo's tussen zitten. D'r is bijv. een Belg uit Zoetermeer die zich Luc noemt. Die koopt lulloapparatuur en slaagt er klaarblijkelijk steeds in om het tegen het 3 tot 5 voudige door te verkopen. Soms lees je van die noodoproepen op marktplaats.
Nou zeker! Ik zag laatst op Marktplaats zelfs een paar ouwe Technics speakers die tot B&W's waren omgebouwd te koop staan! ;)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tsja, ik herken je punten wel, die je in de startpost noemt. 'k Heb ook bij zo'n zaak gewerkt en tsja, oude meuk is een groot probleem. Vergeet alleen niet dat veel online zaken minimale voorraad aanhouden, de kans is groot dat je een levertijd van 2 weken krijgt en dan heb je de meest recente inkoopprijs met bijbehorend extra prijsvoordeel op een winkel die het op voorraad probeert te houden. Bovendien werkt het bij de MM zo dat je een soort gemiddelde inkoopprijs ziet in de computer, als je het _echt_ zeker wil weten moeten ze ff de leverancier bellen.

Maar goed, oude meuk kun je ook goed voorkomen door dit soort fora als T.net te volgen, daar komen vanzelf de nieuwe en interessante ontwikkelingen langs. Helaas doen de vaste krachten in veel elektronica winkels dat niet. MediaMarkt was bijvoorbeeld gekozen als beste retailer gekozen in de Elsevier, echter: de klant klaagde over gebrek aan expertise. In normaal Nederlands: De verkoper weet er geen f*ck vanaf.

Het jammere is dat de klant daar soms best gelijk in heeft: er is een enorm verloop in kennis van het personeel. De een is een hobbyist (veelal studenten) en de ander verdient er gewoon z'n geld mee en werkt gewoon op de afdeling waar een vacature was.

En dat een verkoper dan niet veel weet is niet erg, maar je hebt er ook bij die gewoon onzin gaan verkondigen. "2 luidsprekers op die ene speakerterminal van die JVC HT set kan best" (Nou, het werkt, maar ik zou het niet proberen ivm garantie :Y)), "Deze scartkabel heeft dan wel een rode, groene en blauwe connector, maar die groene is stiekem wit en die blauwe is stiekem geel. Dus rood en groen zijn voor geluid en blauw voor beeld" (Dat was dus een component ---> Scart kabel en dat werkt natuurlijk niet zo) en wat ik via een klant van een concurrent hoorde: "Deze JVC QP 112 (ofzo) is nieuw 1199 euro, u mag hem voor 799 meenemen". Klant helemaal onder de indruk en vraagt of wij die set ook hebben. "Nee mevrouw, die hebben we vorige week voor 349 verkocht". Mevrouw helemaal pissed. Wijs ik haar erop dat je voor 799 tegenwoordig een HT set + DVD(/HD) recorder koopt, loopt ze tevreden de winkel uit.

En ja, dat zijn incidenten natuurlijk, maar sommige verkopers zouden best 's mogen leren dat ze niet allerlei onzin moeten beweren als ze niet weten hoe het zit. Vraag het desnoods na, daar heeft een klant meer aan. Er is niks frustrerender dan met het verkeerde thuis komen.

Maar om op die prijzen terug te komen: dat heeft dus alles te maken met inkoopprijzen en de loonkosten van personeel. Ook al kijk jij daar alleen maar ff rond, vraag je niks en maak je je keuze, die kosten van het adviserend personeel zitten er wel bij in.

Ook helpt het niet mee dat veel klanten ff in de stad gaan kijken hoe iets eruit ziet, hoe het klinkt/voelt/werkt en vervolgens via internet gaan bestellen. Een deel van de service van internetshops wordt door echte winkels geleverd 8)7
Ramzzz schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 17:09:

Dat het goedkoper kan 'bewijst' MediaMarkt en die belazert ook gewoon de kluit. Die belachelijk goedkope dvd's en zo zijn in kleine aantallen beschikbaar in een beperkt aantal winkels. Kom je een dag later: andere, hogere prijs (sorry we zij er doorheen :P )
Nou, dat zit niet helemaal zo. Veel leveranciers willen niet dat hun producten onder de inkoopprijs (want dat zijn veel aanbiedingen) worden verkocht. Gevolg is dus dat ze maar een beperkte hoeveelheid sturen. Hebben we ook 's gehad met DVD spelers, 29 euro voor een A-merk (Philips geloof ik). De winkel stond vol met klanten, maar er waren er ook die rond sluitingstijd kwamen en tsja, dan zijn ze op hoor :)

Het zijn dus voorwaarden die de leverancier stelt als je zulke prijzen wilt hanteren. Ze hebben nml meer afnemers die dat soort prijzen niet kunnen volgen en anders zouden gaan klagen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 24-03-2005 08:35 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
"Ook helpt het niet mee dat veel klanten ff in de stad gaan kijken hoe iets eruit ziet, hoe het klinkt/voelt/werkt en vervolgens via internet gaan bestellen. Een deel van de service van internetshops wordt door echte winkels geleverd"

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik moet toegeven dat ik af en toe ook algemene informatie opvraag bij de speciaalzaak of electronicazaak, maar ik koop toch zo'n 60/40 internet/speciaalzaak&electronicawinkel.

Ik ben trouwens gisteren naar die polectro plaza geweest, zo moet dus een electronicawinkel van tegenwoordig eruit zien: alle nieuwe modellen, zeer netjes opgesteld, veel net gekleed personeel en normale prijzen. Alleen weer één maar...de service. Ik wilde kijken of ze een bepaald sharp lcd scherm hadden, iemand erop aangesproken maar die kon er niks over vinden in de computer/sharp map. Dus hij vraagt of ik het zeker weet dat dat scherm bestaat, dus ik zeg ja, staat ook op kieskeurig. Hij belt op naar hoofdkantoor wat het scherm moet kosten en ik krijg een prijs aangeboden van 2750 met gratis levering (300 euro boven internetbedrag, maar bij tv's koop ik het liever in de normale winkel).

Dan komt het, ik zeg bedankt voor alle informatie etc. ik kom zo snel mogelijk terug met het "mevrouwtje" ;) want die moet het natuurlijk eerst even esthetisch goedkeuren. Verkoper: "weet je zeker dat je het niet nu wil kopen". Ik zeg nee, het is niet alleen mijn geld, waarop hij een grote zucht weet te onderdrukken maar er duidelijk een pffffttt uit zijn mond komt, oftewel erg duidelijk dat ze daar provisies op de verkoop krijgen. Vervolgens zeg ik zeer netjes gedag, maar hij is al opgestaan en loopt snel naar zijn collega's en weet er nog onverschillig een gedagje uit te persen.

Dat vind ik dus ECHT slecht, dat ding is 2750 euro! Dat is voor mij echt een verschrikkelijk grote uitgave, mag ik daar heel even de tijd voor nemen of wat? Als hij netjes was geweest was ik zeker weer op hem de volgende keer afgestapt en had hij zijn provisie ook gehad, nu denk ik er niet over...

Dus bijna een 10 voor deze electronicaboer...maar die verkopers moeten echt eens een keer wat service gerichtere training krijgen.

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 10:47:
Dus bijna een 10 voor deze electronicaboer...maar die verkopers moeten echt eens een keer wat service gerichtere training krijgen.
Hé, niet op alle slakken zout gaan leggen, hè. ;)

Ik ben zelf van het type wat het niet erg vind om wat meer te betalen in een winkel. Het is natuurlijk niet zo dat ik graag teveel geld uitgeef, maar voor mij is het gewoon belangrijk dat ik uiteindelijk een goed gevoel overhoud aan de aankoop. Misschien wordt het gedeeltelijk veroorzaakt omdat ik zelf een bijbaantje heb gehad bij een computerboer, waardoor ik een sympathie heb voor "good-old" winkels.

Een aankoopproces moet voor mij als plezierig worden ervaren. Voor mij maakt het dan niet uit of dit bij de MM is, op internet of bij Raf/Staffhorst. En dat plezier wordt bij mij meer bepaald door service in de winkel en het kunnen "proeven" van de waar, dan door de drang om zo goedkoop mogelijk uit te zijn.

Mijn digi camera heb ik laatst bij MM gekocht, terwijl deze op tweakers veel goedkoper te vinden was. Voor dat geld had ik ipv 512 MB een 1 GB cardje erbij kunnen kopen. Maar ja, ik gebruik dat ding toch bijna nooit, dus wat moet ik met die halve gieg extra? :P Ik ga me daar dus niet druk over maken. Bij MM heb ik veel modellen naast elkaar kunnen zien en daar uiteindelijk mijn keuze op kunnen baseren. Ik was wel nog even bij Staffhorst binnengelopen en bij dixons voor een vergelijkje, maar daar was ik vrij snel weer weg ivm de aanwezige collectie en prijzen.

Mijn audio/video heb ik totaal bij Raf gekocht. Die aankoop was voor mij - tot nu toe - het summum van aankoopplezier. Ik kocht voor schandalig veel geld (voor mij dan) een surroundset, dvd en plasma. Dat geeft sowieso al een extra lading aan het geheel :+
Perfecte uitleg gekregen (ik weet niets van audio) in de winkel. Bij de vraag of ze er een leuk prijsje van wilden maken als ik alles bij hen zou kopen, was dat geen probleem; er ging na een kort overlegje 1000 euro van de totaalprijs. Ze deden niet moeilijk over de ophangbeugel voor de tv, toen bleek dat die niet meegenomen was in de prijs (verkoper van audio afdeling had gezegd van wel); die kwam dus nog boven op de al beloofde korting. Daarnaast is alles gratis bezorgd en aangesloten (incl. alle bekabeling).

Kijk, en daar betaal ik dan graag wat extra voor. En kom ik ook vaker terug bij zo'n winkel.

Om terug te komen op de topic titel: ik heb voor de surround en plasma destijds ook gekeken bij Duiker/Steenweg (die in Utreg, ik vergeet telkens de naam). Als je het dan hebt over winkels met een erbarmelijke staat, dan is dat denk ik wel een schoolvoorbeeld: wat een puinzooi was/is het daar. Er stonden ook geen prijzen bij de spullen; en daar kan ik dus niet tegen.

Today's subliminal thought is:

Verwijderd

Topicstarter
Bij RAF tot nu toe ook echt goede ervaring gehad. De extra service bij winkels is mij wel wat waard, vooral bevestiging van bepaalde vooronderstellingen die bijvoorbeeld op forums etc. staan of de extra service van thuisbrengen. Ook valt er wel over de prijs te onderhandelen, ik kon laatst zo 600 euro van een tv afdingen, inclusief een standaard. Ik kon nog naar een dvdtje erop kijken als ik wilde (moest wel ergens anders vandaan gehaald worden) en werd allemaal netjes thuisgebracht indien nodig. Ik ga daar binnenkort mijn tv kopen met mevrouw kippekop....
Pagina: 1