Toon posts:

[XP] Fout tijdens laden van besturingssysteem*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn zus haar PC zit een Gigabyte GA-8i915PM bordje en er moet XP prof op worden geinstalleerd.
Na de eerste keer booten (tijdens install) krijg ik de melding "Fout tijdens het laden van besturingssysteem". Ik heb geen CD's bij het bordje en wat denk ik mist is een driver die ik tijdens de windows install met F6 moet opgeven.
Op de site van de febarikant vind ik wel de complete Intel driver set, maar die is voor als Windows al draait.
Zal het ontbreken van een driver de oorzaak zijn of iets anders?
Hoe kom ik aan de kale driver die ik tijdens installatie van windows kan aanwijzen?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:38
Die F6 is alleen nodig als je harddisk niet op een gewone IDE-Controller zit...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een titel edit zodat het OS in je topic titel staat, probeeer hier aub ook zelf op te letten :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 22:21:
In mijn zus haar PC zit een Gigabyte GA-8i915PM bordje en er moet XP prof op worden geinstalleerd.
Na de eerste keer booten (tijdens install) krijg ik de melding "Fout tijdens het laden van besturingssysteem". Ik heb geen CD's bij het bordje en wat denk ik mist is een driver die ik tijdens de windows install met F6 moet opgeven.
Op de site van de febarikant vind ik wel de complete Intel driver set, maar die is voor als Windows al draait.
Zal het ontbreken van een driver de oorzaak zijn of iets anders?
Hoe kom ik aan de kale driver die ik tijdens installatie van windows kan aanwijzen?
Is de HDD nieuw? Of stond er eerst nog (een andere versie van) Windows op?
Het kan namelijk zijn dat je MBR nog met oude gegevens gevuld is, waardoor hij naar een niet meer geïnstalleerd OS aan het zoeken is ;)

Ja, of je mobo heeft inderdaad die drivers nodig... Heb je SATA op je systeem?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 22:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 22:45:

Is de HDD nieuw? Of stond er eerst nog (een andere versie van) Windows op?
Het kan namelijk zijn dat je MBR nog met oude gegevens gevuld is, waardoor hij naar een niet meer geïnstalleerd OS aan het zoeken is ;)

Ja, of je mobo heeft inderdaad die drivers nodig... Heb je SATA op je systeem?
De harde schijf is inderdaad SATA.
Er stond eerst XP home op en een partitie van ongeveer 5 Gig voor waarschijnlijk systeemherstel. Ik heb tijdens windows install deze partities allemaal verwijderd, twee nieuwe gemaakt en deze geformateerd.
Ik kreeg ergens anders de tip om van de Intel site het programma F6_floppy te downloaden. Deze maakt een "F6 disk" aan voor tijdens de Windows installatie en bevat i915 drivers. Hopelijk niet alleen voor raid, maar überhaubt voor SATA controllers. Ik ga dat vanavond proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ellende!
Je kunt tijdens windows setup bij gebruik van F6 alleen drivers vanaf floppy laden en er zit geen FDD in dit systeem. Zelf geen floppy poort!

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Je kan toch op je usb stick zetten ofzo? of op een CDRW driver branden en na F6 cdrom drive aangeven.

Lucky Goldstar

Verwijderd

Topicstarter
DJkim schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 20:53:
Je kan toch op je usb stick zetten ofzo? of op een CDRW driver branden en na F6 cdrom drive aangeven.
Nee helaas!
Windows setup moet en zal een driver op diskette vinden. Je kan geen pad opgeven bv naar CDROM, Ik zou hoogstens een USB diskdrive kunnen proberen te lenen, maar ik vraag me af of die tijdens Windows setup herkend wordt als diskdrive.

• zetje01
Hhmm...
Ik zie op dit bord wel een FDD-controller...
Afbeeldingslocatie: http://common.nec-computers.com/ItemPhotoDwn/mobo_sunshine.jpg
Zie http://help.nec-computers...unshine&catcol=&show=1400

• boontje88
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-04 20:29
Met datzelfde probleem van geen floppy drive zit ik ook. Daarnaast passen de drivers die ik heb gevonden voor de connector niet op een floppy. Is er misschien een mogelijkheid om de drivers bij de CD in te bakken?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:35
lost een geslipstreamde SP2 XP dit niet op :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 22:52:
Hhmm...
Ik zie op dit bord wel een FDD-controller...
Zetje01, je bent briljant!
Ik heb notabene dit plaatje in mijn lange zoektocht ook nog op mijn scherm gehad.
Het Mobo heeft inderdaad wel een FDD poort. Ondanks mijn uitgebreide blik op de binnenkant van de PC werd de FDD poort aan het zicht ontrokken door de IDE kabel.
Nogmaals dank. Ik ga nu eerst op reis, maar ga vrijdag kijken of ik nu wel door setup kom!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, ook dit brengt geen oplossing. Ik heb nu keurig de driver aangewezen tijdens windows setup, maar wederom na de eerste keer booten komt het bericht: "Fout tijdens laden besturingssysteem".
Wie weet raad? Het is overigens een Seagate 200GB SATA schijf.

Verwijderd

Had je je MBR nou al geformatteerd?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 21:07 . Reden: gramattica was :r ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-04 14:24
heb je wel je c: partitie actief gemaakt na het formateren?
of wordt hij gezien als je bijv. de repair gebruikt?

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
beascob schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 21:17:
heb je wel je c: partitie actief gemaakt na het formateren?
of wordt hij gezien als je bijv. de repair gebruikt?
Ik doe alles in Windows setup, dus het maken van de partitie en het (NTFS) formateren. Daarna gaat Windows setup aan de slag met het kopieren van bestanden naar de harde schijf, maar na de eerste maal herstarten komt de bewuste melding.
Moet ik ouderwets FDISK uit de kast trekken?

• zetje01
Ik zie op het plaatje 4 s-ata controllers. Is het misschien niet zo dat daarvan twee voor bv RAID zijn gemaakt en dat je per ongeluk dus de verkeerde s-ata controller hebt gepakt?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wel een sata aansluiting en geen floppy. Dat is natuurlijk een onzinnige combinatie. Elke zichzelf respecterende moederbordfabrikant zou dit niet doen.

Maar oke, voor als je geen floppy wilt gebruiken, zie: [rml][ XP] Windows installeren op sata schijf zonder floppy[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 22:04:
Ik zie op het plaatje 4 s-ata controllers. Is het misschien niet zo dat daarvan twee voor bv RAID zijn gemaakt en dat je per ongeluk dus de verkeerde s-ata controller hebt gepakt?
De schijf zit op SATA-0, dit heb ik niet veranderd.
Raid zit niet op het bordje, zie: http://support.packardbel...mParent=040864820042#show

Er zit ook een multi card lezer in de pc. (MMC, Smarmedia, compact flash, etc), kan deze ervoor zorgen dat na het booten op de verkeerde drive wordt gezocht?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ja, dat kan.
Afkoppelen, anders kloppen je driveletters ook niet meer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

boontje88 schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 08:24:
Met datzelfde probleem van geen floppy drive zit ik ook. Daarnaast passen de drivers die ik heb gevonden voor de connector niet op een floppy. Is er misschien een mogelijkheid om de drivers bij de CD in te bakken?
Jij moet denk ik eens gaan [search=sata drivers zonder floppy] of [search=sata drivers integreren]....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 23:13:
[...]

Jij moet denk ik eens gaan [search=sata drivers zonder floppy] of [search=sata drivers integreren]....
BackSlash32 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 23:13:
[...]

Opgelost !!!!

Probleem was blijkbaar toch dat de MBR op de SATA schijf niet volledig gewist was.

Wat heb ik gedaan waarom het nu wel werkt:
1) Ik ben opgestart vanaf Windows ME opstartdiskette
2) Met Fdisk aan de gang. Deze kan natuurlijk volstrekt niet overweg met een nieuwe SATA schijf met NTFS indeling
3) Grootst mogelijke partitie aangemaakt, getracht te formateren, maar dat ging niet
4) Windows install weer draaien, partitie gewist, opnieuw aangemaakt en NTFS geformatteerd (1-1,5 uur voor mijn 200GB schijf)
5) Daarna ging Windows install door met installeren en na de eerste keer rebooten startte hij keurig vanaf SATA en ging door met installeren zoals het hoort.

Mijn conclusie is dus dat de WIndows installer niet in staat is om op een nette manier alle oude partitie gegevens te verwijderen, ook al lijkt dat wel zo.
Wat is wel een goed programma om dit te doen vanuit een kaal systeem?

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1