[HDD] 2e Hitatchi SATA schijf defect, pc start niet meer op.

Pagina: 1
Acties:

• mackie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2025
In mijn systeem zitten 2 stuks S-ATA schijven van Hitatchi, elke 160 GB. Sinds enige tijd ervaar ik een probleem op de 2de hdisk, namelijk dat bij het opstarten de schijf gecontroleerd wordt (systeem wordt wel normaal afgesloten). Het logboek vermeld dan dat er een probleem is geconstateerd in de ntfs-structuur en de laatste tijd zelfs in de hardware disk 1.

Nu heeft de schijf het volgens mij echt begeven, kreeg na een aantal maal booten de S.M.A.R.T. melding dat het vierde apparaat ( de 2e hdisk) het heeft begeven. Nu is het probleem dat ik gewoon wil opstarten naar windows XP (met sp2) die op de 1ste hdisk staat, maar het systeem boot niet of niet verder dan de bios (soms kom ik geen eens in de bios) |:( . Dit lijkt me vaag aangezien de eerste hdisk goed is (waar dus windows opstaat).

Mijn verdere specs zijn AMD 64 3400 (s754), Asus K8N-E Deluxe, 1 GB DDR-400 Mhz, Saphire Ati X800pro, 10/100 mbit netwerkadapter.

Wie weet wat het probleem zou kunnen zijn en welke acties ik het beste kan nemen.

We can do it two ways: easy or really easy!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:30

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Controleren met diagnostische proggies al geprobeerd?

Wat voor voeding zit er in je pc? Het kan namelijk zijn dat je schijven te weinig spanning krijgen, waarna ze het laten afweten. Lees de +3.3, 5 en 12V spanningen eens uit vanuit het BIOS met beide schijven aangesloten. Tikken of slaan de schijven ook uit en weer aan?

Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• mackie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb een Antec True Power 450 Watt, dit vormt niet het probleem. Heb dit ook al getracht te takkelen door alle "overbodige" stroomverbruikers af te schakelen. Dit is echter niet het probleem. (De waarden eveneens aflezen vanuit de bios lukte niet meer omdat ik gewoonweg niet meer in de bios kwam).

Heb het probleem van niet meer booten inmiddels wel verholpen. Na allerlei mogelijkheden als laatste hoop de CMOS gecleared. Dit had het beoogde effect wel en ik kon weer vrolijk booten. Tweede hdisk is kaduuk volgens windows (1 van de 2 partities op de hdisk inmiddels zeker). Ik zal met het programma van Hitatchi (die ik dus overigens ook niet meer kon runnen tijdens het niet booten ;) ) een low-level format uitvoeren denk ik en de boel opnieuw partitioneren/formateren.

Toch bedankt, maar het probleem zat hem dus in een "verstopte" CMOS B) en (idd) een tikkende tweede hdisk.

[ Voor 4% gewijzigd door mackie op 21-03-2005 23:13 ]

We can do it two ways: easy or really easy!