Plant automatisch water geven, hoe?!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120089

Topicstarter
Ik ben al een tijdje aan het nadenken over hoe ik mijn plant automatisch water kan geven. Ik heb gedacht aan bijvoorbeeld een stukje electronica die een bepaalde hoeveelheid water doorlaat per dag uit een voorraadflesje. De wet van de zwaartekracht kan ook gebruikt worden door bijvoorbeeld een vacuüm fles met slangetje in de pot te duwen, maar dat gaat niet helemaal goed volgens mij.

Heeft iemand nog een ander idee?

Gegevens:
Plant hoogte 1m
Pot diameter 30cm
Water gebruik - normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Pomp met een tijdklok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheace
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02 21:21

Pheace

The Eviler of Evil

Is een cactus of zo niet een beter idee? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134162

LOL
Pheace schreef op zondag 20 maart 2005 @ 15:48:
Is een cactus of zo niet een beter idee? :p
:Y)

maar ik denk ook dat een pomp die op een bepaald tijdstip zo'n pomp aan het werk zet wel de beste oplossing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:04

_Ernst_

Mark It Zero!

Pomp?

Waterrelais aan een tijdklok lijkt me dan makkelijker, of is er geen wateraansluiting aanwezig?

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 17:42
Project tuinberegening
planten water geven met de computer

Search blijkbaar niet gebruikt?

WAS er niet overigens een oud huis-tuin-en-keuken trucje met een katoenen draad in een bak/fles water en het andere eind bij de plant? De plant zuigt dan zelf het water door het draadje?

[ Voor 94% gewijzigd door jurri@n op 20-03-2005 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
Heb je daar niet gewoon druppelaars voor? Want om je technisch met zulke dingen bezig te houden lijkt me net wat té...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:19
Emmertje water erlangs (ik geloof iets hoger) wollen draadje van emmertje naar pot,.....
Schijnt te werken

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars281
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2020
Zet een emmer met water iets hoger dan de pot, hang daar een wollen draad(je) in, maak deze nat, en het druppelt. Meer wol = meer druppels.

Scobidoo touwtje werkt misschien ook als capilerend vat, misschien gaat het te snel. Eventueel de onderkant (buiten de emmer) iets dichtsmelten, de waterkolom buiten de emmer is hoger dan in de emmer, blijft dus wel lopen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Electronica gaat in dit geval misschien iets te ver inderdaad. Een wollen draadje is nog niet eens zo gek idee. Ik zal daar eens mee bezig gaan, wellicht kan ik dat wollen draadje in een slangetje doen waardoor ik geen gemors krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 10:42
Je kan ook even langsgaan bij een Grow-Shop. Die weten ALLES ervan :P

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20836

Speedener schreef op zondag 20 maart 2005 @ 17:04:
Je kan ook even langsgaan bij een Grow-Shop. Die weten ALLES ervan :P
Word! Hier zit er een in mijn straat :P

Setup:
Vochtvoelertje > Relais > Pomp met vat water

Ik heb een keer zo'n ding gemaakt uit een kiddie-electronicaboek. Gaat er een rood lampje branden als de plant te droog is. Je kan ook instellen hoe droog het moet zijn voordat ie gaat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hm ik woon in Zwolle en zou niet weten waar hier zon shop zit.

Maargoed ik zal eens aan de slag gaan met de ideeën van jullie. :Y)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120557

En dan natuurlijk niet vergeten je voorraadvat water te geven, anders heb je nog steeds een dooie plant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 09:20

PowerSp00n

There is no spoon

Anoniem: 120557 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 12:18:
En dan natuurlijk niet vergeten je voorraadvat water te geven, anders heb je nog steeds een dooie plant...
Stukje electronica die hem bijvult uit een groter vat als tie leeg is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Anoniem: 120089 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 09:57:
Hm ik woon in Zwolle en zou niet weten waar hier zon shop zit.

Maargoed ik zal eens aan de slag gaan met de ideeën van jullie. :Y)

Bedankt!
aan de van Karnebeek zit er 1... ( Die straat van de Sky High en Nazar Shoarma ongeveer halverwege richting station :) )

[ Voor 14% gewijzigd door under-world op 21-03-2005 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39719

Ik zie dat je in de AA-Landen zit. Daar zit geen growshop in de buurt voor zover ik weet, en die in de van Karnebeekstraat is opgedoekt geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online

robbertb

winter

Anoniem: 39719 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 17:01:
Ik zie dat je in de AA-Landen zit. Daar zit geen growshop in de buurt voor zover ik weet, en die in de van Karnebeekstraat is opgedoekt geloof ik.
Thomas A Kempisstraat ook volgens mij ;)
Maar volgens mij staat topic hier verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hm ik zat ook nog te denken... zou het mogelijk zijn om een koud element (stuk staal oid) boven de plantenbak te hangen om zo condenswater te creëren?! Dat dat water vervolgens naar de plant gaat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Bij een maat van mij heeft ooit nog eens een vochtvreter met stukje tuinslang eraan gehangen, wel op eigen risico natuurlijk :P

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Laatst online: 22:04

_Ernst_

Mark It Zero!

Anoniem: 120089 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 19:22:
Hm ik zat ook nog te denken... zou het mogelijk zijn om een koud element (stuk staal oid) boven de plantenbak te hangen om zo condenswater te creëren?! Dat dat water vervolgens naar de plant gaat >:)
Stuk staal warmt natuurlijk snel op, zodat er niks meer op condenseert ;)

Ze zou het wel af kunnen koelen met een leuk peltier element bijvoorbeeld. Maar ik denk weet zeker dat dat een beetje overdreven is voor deze toepassing ;)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139850

volgens mij is nog steeds de beste manier om bv een spa fles met water te vullen en die op zijn kop in de bodem van de plant te duwen. Zuigt zich dan helemaal vol, en haalt daarna water uit de fles als het nodig is.
Geen rare electronica of moeilijk gedoe met touwtjes, ledjes en meer van dat soort ongein.

cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120557

Anoniem: 139850 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 21:55:
volgens mij is nog steeds de beste manier om bv een spa fles met water te vullen en die op zijn kop in de bodem van de plant te duwen. Zuigt zich dan helemaal vol, en haalt daarna water uit de fles als het nodig is.
Geen rare electronica of moeilijk gedoe met touwtjes, ledjes en meer van dat soort ongein.

cheers
Veel planten houden het maar kort uit in een met water verzadigde bodem. Leuk als je een veelzuiper hebt, en je gaat een weekje weg, maar als je een maand weg bent, en je laat zo'n fles bij je planten staan, zijn ze allemaal verzopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:06

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Je kan toch zo'n electro-pomp op een tijdschakelaar aansluiten? Dan ben je er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Zoiets heet een 'vriendin'. :P

Je kan via de printerpoort makkelijk via een klein stukje electronica een miniatuurpompje even aan en uit laten gaan.
Zeker van die modelbouwtrein pompjes pompen maar een heel klein beetje tegelijk.

Met de scheduler van windows kan je wel een taak opstarten die even een paar seconden/minuten dat pompje aan en uit zet.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Als je het zelf wil knutselen zit je hier in Overige Hardware verkeerd ;)

Move :

Overige Hardware -> Casemodding & Elektronica

Als je het kant-en-klaar wil kopen moet een CME mod 'm maar doormoven naar Stuffis Generalis ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als ik het zo lees kan je waarschijnlijk het best ergens een dompelpompje ofzo kopen, die je in een grote bak water legt. Daarnaast een vochtdetector (ik kan zo 123 geen schema vinden, maar het is niets meer dan 2 staafjes die je in de grond drukt met daarachteraan een comparator met een zekere hysteresis. Als je hier echt in geinterreseerd bent kan ik wel een schema inmekaar vrotten.) Dit geheel stuurt dan weer de pomp aan als de grond te droog is en uit als 'ie weer vochtig genoeg is.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zoiets had ik ook in gedachten, je knutselt een vochtdetector in elkaar en die verbind je met een weerstand en een pompje, weinig vocht -> weinig weerstand -> pompje gaat lopen -> hoger vochtniveau -> minder weerstand -> pompje stopt. Just my 2 cents

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnuitenjong
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

offtopic:
Sorry dat ik deze vraag hier stel, maar in dit topic werd o.a. een waterrelais genoemd, heeft iemand enig idee waar ik die kan kopen ( ben al een tijdje op zoek naar dat spul ;) )

[CM] Flightcase Mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 23:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dompelpompje? Gewoon een solenoid (waterklep voor een vaatwasser bijvoorbeeld) en een drukregelaar of iig een versmalling. Kost misschien 10 euro totaal. Te koop bij de betere onderdelen-reuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20836

Erasmo schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 19:16:
Zoiets had ik ook in gedachten, je knutselt een vochtdetector in elkaar en die verbind je met een weerstand en een pompje, weinig vocht -> veel weerstand -> pompje gaat lopen -> hoger vochtniveau -> minder weerstand -> pompje stopt. Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73026

als je een schema vindt let dan wel op dat de electrodes met een frequentie werken want anders corroderen de electrodes binnen de kortste tijd. de bloempot gaat werken als een electrolyse bak en 1 electrode zal dan oplossen in de pot..resultaat: weer dooie plant, nu niet door droogte maar vergiftiging..heb zo'n schema ergens rondzwerven van een watersensor maar op het net zal zeker ergens een kant en klaar schema te vinden zijn..
Pagina: 1