[printing] Via netwerk printen

Pagina: 1
Acties:

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:51
Ik heb 2 windows XP machines (eentje is XP prof. en de ander XP Home).

Aan de XP prof. hangt een deskjet 930c (PC. A) en de XP home (PC. B)wil hier graag ook op printen.

Dus ik installeer de printer op PC. A.
Ik share hem volledig, en geef "everyone" print rechten.

Bij PC. B zoek ik de printer op via het netwerk en hola.. hij vraagt om een username en pass?

Op PC. A staat het guest account disabled, maar de printer staat toch geshared en dat zou toch voldoende moeten zijn?

Als ik dan mijn eigen username en password invul, dan kan ik connecten en printen. Maar na een reboot is het voorbij en krijg ik bij de printer "toegang geweigerd".

Ik heb al geprobeerd een gelijknamig account aan te maken op PC. A waarmee op PC. B ingelogd wordt. Dit lost het probleem niet op.

Ik heb de printer meedere malen opnieuw geinstalleerd, met zowel de Windows drivers als de echte HP drivers. Probleem blijft bestaan. File & printer sharing staat geïnstalleerd op beide PC's.

In de search kwam ik dit topic tegen: [rml][ NT] Bestanden en printer delen[/rml] maar het enige wat daarin gezegd wordt is inderdaad van die username nog eens aanmaken. En dat had ik al geprobeerd. Ook is dit een XP->XP situatie en geen Win98->NT.

Is er iemand die weet wat ik over het hoofd zie? Het is namelijk zo.. dit heeft gewerkt. Ineens niet meer en da's nogal frustrerend.

Als er nog meer info gewenst is hoor ik het graag.

I want to live forever, so far.. so good.

• Warbringer
C'mon.. niemand een idee?

nog even wat extra info:
De 2 PC's zitten met elkaar verbonden via een US Robotics Router. PC. A zit via de UTP verbonden, PC. B zit via een wireless kaartje verbonden.

Wat moet ik nog meer doen om ervoor te zorgen dat PC. B kan printen op de printer die aan de LPT hangt van PC. A ?

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Eigenlijk heb ik het zelfde probleem ... en ergens zit ik zelf in een 'gedachten-loop' waar ik niet uit kom.
Ik heb log zelf in op de computer waar de printer op zit met het administrator username/wachtwoord combi om te kunnen printen.
Niet echt de bedoeling...

I've visited the Mothership @ Cupertino

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 10:28
Op PC. A staat het guest account disabled
Volgens mij is het dit probleem :)
Heb je al geprobeerd om deze te enabelen. :?
Met printen gebruikt hij het guest account, tenzij je in een domein zit (en dus niet in een werkgroup).
Anders moet je een loginnaam opgeven. Maar deze is (logischerwijs) na een reboot weer uit het geheugen verdwenen (tenzij je deze kunt opslaan)

let the past be the past.

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:24
het is volgens mij dus OF je guest aanzetten OF in je Startup folder een batch bestandje te maken met als inhoud :
code:
1
net use \\<PC_A>\<printershare> /USER:<gebruikersnaam> <wachtwoord>

[ Voor 23% gewijzigd door eXcyle op 21-03-2005 18:35 ]

• Warbringer
Guest account enablen ben ik niet zo blij mee persoonlijk..

Ik kan natuurlijk guest uitschakelen van remote sessies, maar ik denk dat ik dan ga opten voor de net use en "reconnect on next logon".

Mocht de net use niet werken dan test ik alsnog of de guest account enablen nut heeft..

thnx iig!

Verwijderd

Doe dan wel dit:

net use ltp1: \\server\share /USER:username password

• Warbringer
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:34:
Doe dan wel dit:

net use ltp1: \\server\share /USER:username password
Thnx JSS, die doet de trick!

Even voor het nageslacht :

het probleem ligt bij XP Home. Als je een printer mapt via het netwerk wordt automatisch de flag /SAVECRED meegegeven. Dus 1 keer je username en pass meesturen en je kunt voortaan altijd printen op die printer.

Bij XP Home wordt de /SAVECRED flag compleet genegeerd dus moet je elke keer na een reboot opnieuw je creds invullen.

de net use naar de lpt1 port lost dit mooi op.

Pagina: 1