[WYSIWYG] Welke editor?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Voor mijn cms'je ben ik op zoek naar een eenvoudige, maar krachtige wysiwyg editor. Natuurlijk ben ik eerst zelf op zoek gegaan en ik heb heel veel scripts gevonden: fckeditor, htmlarea, qwebeditor, blueshoes editor, spaw en vele anderen. Geen van deze editors is eigenlijk wat ik zoek:
  • css ondersteuning: de editor heeft een dropdown menuutje dat de styles uitleest van het css bestand van de website. Als ik in de editor dus een woord "<h2>" maak, moet dit eruit zien zoals in de rest van de site (bv. arial, 16px, rood);
  • invoegen van smiley's, datum en tijd, form-elementen, etc. vind ik allemaal onzin - dan ziet de editor er alleen maar cluttered uit en maakt de js bestanden belachelijk groot
  • wel graag ondersteuning voor tabellen en invoegen plaatjes
Er zijn zo ontzettend veel editors te verkrijgen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Als jullie mij zouden kunnen doorverwijzen naar een (gratis!) editor met mijn "eisen" (vooral de css ondersteuning!), dan hoor ik dat graag.

Disclaimer: ik weet dat script-requests not done zijn, maar van huis uit prog ik alleen php. Ik hoop dat mijn post daarom niet wordt dicht gegooid: 1) ik vraag alleen om een link 2) ik weet dat het een "zelf programmeren" forum is, maar ik heb in mijn hele cms geen javascript van dit niveau nodig en zou dus eerst maanden moeten studeren voordat ik het zelf kan maken. Alleen voor een editor kan dat niet de bedoeling zijn, toch? O-)

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 23:44

alienfruit

the alien you never expected

HTMLArea kon je gebruiken, is alleen gestopt
tinyMCE ziet er ook leuk uit
FCKEditor is ook iets, alleen die heeft nooit lekker gewerkt bij mij :o

Verwijderd

Reveller schreef op zondag 20 maart 2005 @ 00:47:
Voor mijn cms'je ben ik op zoek naar een eenvoudige (voor wie?), maar krachtige (waarom?) wysiwyg editor. Natuurlijk ben ik eerst zelf op zoek gegaan en ik heb heel veel scripts gevonden: fckeditor, htmlarea, qwebeditor, blueshoes editor, spaw en vele anderen. Geen van deze editors is eigenlijk wat ik zoek:
  • css ondersteuning: de editor heeft een dropdown menuutje dat de styles uitleest van het css bestand van de website. Als ik in de editor dus een woord "<h2>" maak, moet dit eruit zien zoals in de rest van de site (bv. arial, 16px, rood);
Dat is toch gewoon een kwestie van een stylesheet toepassen die ongeveer hetzelfde doet als de stylesheet op de daadwerkelijke website.
  • invoegen van smiley's, datum en tijd, form-elementen, etc. vind ik allemaal onzin - dan ziet de editor er alleen maar cluttered uit en maakt de js bestanden belachelijk groot
Lig je daar wakker van? Voordat je een javascript bestand hebt dat groter is dan een simpel plaatje, heb je al aardig wat regels code. Tegenwoordig hebben PC's genoeg processorkracht om vlotjes wat met javascript voor elkaar te kunnen krijgen. Als je de code toch niet zelf schrijft moet het je weinig kunnen schelen hoe de code eruit ziet. Er is overigens weinig zo eenvoudig als functionaliteit uit een stukje software halen, ook al is de code onoverzichtelijk. Je weet toch waarnaar je moet zoeken?
Wil je zeggen dat je geen editors hebt kunnen vinden die dat kunnen?
Er zijn zo ontzettend veel editors te verkrijgen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Als jullie mij zouden kunnen doorverwijzen naar een (gratis!) editor met mijn "eisen" (vooral de css ondersteuning!), dan hoor ik dat graag.
Het mag nogeens niks kosten ook.
Disclaimer: ik weet dat script-requests not done zijn, maar van huis uit prog ik alleen php. Ik hoop dat mijn post daarom niet wordt dicht gegooid: 1) ik vraag alleen om een link 2) ik weet dat het een "zelf programmeren" forum is, maar ik heb in mijn hele cms geen javascript van dit niveau nodig en zou dus eerst maanden moeten studeren voordat ik het zelf kan maken. Alleen voor een editor kan dat niet de bedoeling zijn, toch? O-)
Laat ik het nog één keer zeggen. Je bent bezig met een commercieel product. Je wilt je CMS uiteindelijk aan de man brengen. Kun je iets niet zelf, doe het dan niet. Huur iemand in, of laat het aan anderen over. Wij maken toevallig ook websites en onderhoudssystemen. Daar zit ook een hoop tijd in. En ja, daar zit ook een heleboel research bij.

Een vraag stellen moet kunnen, maar jij doet hier weinig anders dan vragen stellen. Doe een keer je ogen open, besef wat je vraagt, en hoe je het vraagt. Op de een of andere manier heb je wel een beetje door dat wat je vraagt eigenlijk niet de bedoeling is, maar dat wil ik best even amplificeren.

Stop er zelf tijd in, of laat het doen door iemand anders. Als je dat uiteindelijk wilt gebruiken, betaal er dan voor, en kap nou eens met je asociale gedrag hier op het forum.

offtopic:
Klopt, ik ben nu even niet zo vriendelijk, zoals ik zo vaak niet vriendelijk ben, maar ik heb nu eenmaal het beste voor met deze community. Ik schiet liever even (ook voor anderen) uit mijn slof, dan dat ik toekijk hoe mensen wel willen profiteren maar niet investeren.

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 20:49
Reveller schreef op zondag 20 maart 2005 @ 00:47:
  • css ondersteuning: de editor heeft een dropdown menuutje dat de styles uitleest van het css bestand van de website. Als ik in de editor dus een woord "<h2>" maak, moet dit eruit zien zoals in de rest van de site (bv. arial, 16px, rood)
HTMLarea kan dit gewoon. Kwestie van juiste url naar de stylesheet doorgeven, waarna de preview er hetzelfde uitziet als het daadwerkelijke resultaat...
HTMLarea voldoet ook aan dit criterea, aangezien je hem kan customizen en zelf de dingen kan kiezen die je wel en niet wilt gebruiken...
Ook dit wordt ondersteund in HTMLarea...

Toch beter je huiswerk doen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door equationunequal op 20-03-2005 01:53 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• alienfruit

alienfruit

Ja, maar HTMLArea wordtn iet meer ondersteund :(

Verwijderd

alienfruit schreef op zondag 20 maart 2005 @ 02:11:
Ja, maar HTMLArea wordtn iet meer ondersteund :(
Wat maakt dat uit, het werkt uitstekend (zelfs met firefox).

• alienfruit

alienfruit

dan moet je zelf de bugs oplossen :(

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

alienfruit schreef op zondag 20 maart 2005 @ 02:34:
dan moet je zelf de bugs oplossen :(
Als je support wil dan moet je betalen voor een product, anders mag je blij zijn als je toevallig wat hulp krijgt.

Ik ben het iig volledig met Cheatah eens.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• alienfruit

alienfruit

Nou zoveel goede betaalbare WYSWYG editors zijn er volgens mij ook niet :|
Ik vind het erg jammer dat FCKEditor niet lekker werkt voor mij, anders had ik dat nog wel overwogen (donatie is 1 jaar support)

[ Voor 47% gewijzigd door alienfruit op 20-03-2005 02:46 ]

• matthijsln
  • Laatst online: 05-05 14:48
Misschien is Xinha wat, dit is een fork van HTMLArea:

http://xinha.gogo.co.nz/cgi-bin/trac.cgi

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Overigens kan dit alles ook met FCKeditor als je naar de voorbeelden had gekeken, had je dat geweten

• Koeniepoenie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 22:42
@alienfruit: Waarom werkt FCKEditor bij jou niet goed dan?

Bij mij werkt het heel erg simpel, heb zelf ook nog wat aanpassingen gemaakt in de code. Als je aan al je eisen wilt voldoen, zul je dus zelf gaan moeten sleutelen in de editor. Gaat wel wat tijd in zitten, maar het resultaat mag er dan wel zijn ;)

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

Verwijderd

Alle gratis editors die ik ken zijn aardig. Mits je overweg kunt gaan met computers en html kent om dingen weer recht te breien. Klanten zou ik geen gratis editor onder de neus drukken, of je moet hem customizen en helemaal uitkleden.
Zoals je zelf al aangeeft zoek je css ondersteuning. Geen enkele gratis editor doet dit naar behoren. Hoe vaak zie je voor indent niet een blockquote gebruikt worden, definition list support? Nee. Epigrafen invoegen? Templates van semantische elementen? Nee.
Weinig mensen zien heil in het semantische paradigma. De editors hebben vaak wel een leuk dropdown menu waarin wat styles geimporteerd zijn, maar ze gooien er even hard overal een span tag omheen, ook als dat niet zou moeten.
Ik ken editors die doen wat jij wilt. Die zijn echter commercieel. Ik zie de gratis editors altijd nog als infantiele stukjes code die niet erg in trek zijn bij bedrijven die *wel* wat zien in semantiek. Die bedrijven zijn echter bereid de prijs te betalen.
Kortom: gratis bestaat niet. Wil je hoogwaardige kwaliteit, dan wordt het a) zoeken naar een gek die het gratis wil maken b) de prijs betalen c) zelf bestaande code aanpassen en verbeteren.

bij het weggetje: je argumentatie klopt natuurlijk van geen kant. Dit is een keihard script request. Ik kan toch ook niet in P&W roepen: jah, ik werk nu maanden aan een editor en wil er graag een CMS omheen. Wie weet een linkje? Tjah, kan wel zelf wat maken, maar dat kost teveel tijd...

Slechts mijn vijftigste deel van een euro...

• alienfruit

alienfruit

Enige editor die ken ik die overweg kan met XHTML e.d. is XStandard, alleen is toch wat duur (en gebruikt ActiveX etc.) Maar mijn probleem met FCKEditor is dat comboboxes gewoon niet werken :(

• flashin
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik gebruik zelf een gecustomizede versie van htmlarea 3, maarja heeft toch wel bugs erin zitten..

http://www.nextavenue.com/ - kan die niet overweg met xhtml?? iig wel goed met html, is van ons Jorgen hier op GoT :P

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:18
Kan me -gek genoeg- wel heel aardig vinden in de reactie van Cheatah.
Geloof dat je wel genoeg tips hebt gekregen ondertussen. :)

Motor onderhoud bijhouden

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.