Toon posts:

Wat kan ik het beste leren

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een taal leren.

Ik wil me eigen gaan verdiepen in het programmeren, alleen weet ik niet in welke taal.
Op internet heb ik gezocht wat het meest toegepast wordt en voor wat het toegepast wordt en voor welke besturingssysteem het gebruikt wordt. Allen het zoeken heeft mij weinig opgeleverd.
Misschien kunnen jullie mij helpen, zodat ik een makkelijker keuze kan maken.

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Wat wil je er mee gaan doen dan :) Iedereen kent een taal goed en zal waarschijnlijkj die aanbevelen :) Wat meer info mag...

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 08:13
kijk, dat kan niemand echt zeggen, het hangt af van wat je wil leren.
ikzelf zou zeggen, begin met delphi ofzo, dat is een simpele taal, maar je kan er toch veel mee doen.
je kan gratis de delphi 7 personal edition downloaden van de site van borland.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat wil je gaan programmeren.
Als je echt stand alone apps wil gaan proggen zul je toch wat anders moeten gaan leren dan als je webapplicaties wil gaan maken.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Terw_Dan schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 18:27:
Wat wil je gaan programmeren.
Als je echt stand alone apps wil gaan proggen zul je toch wat anders moeten gaan leren dan als je webapplicaties wil gaan maken.
Nee hoor.. Met delphi kan je zowel webapps maken als normale apps.. Met java dito.. met c/c++ dito... net alle .net stuff dito..

Maar op dit forum zijn wel een paar 100 topics te vinden over: welke taal zal ik mee gaan beginnen. Het lijkt me handiger als je daar eens op gaat zoeken ipv dat hier weer dezelfde discussie komt (die al 100 keer is gevoerd).

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik zou me meer focussen op het "hoe programmer je iets/zet je het op" dan op welke taal je moet kiezen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:15

beany

Meeheheheheh

het gaat niet eens zo zeer om welke taal je gaat leren... zodra je een taal onder de knie hebt, en vooral je het programmeren zelf(wat min of meer taal onafhankelijk is) onder de knie hebt, kan je redelijk eenvoudig overstappen naar een andere taal :) Iedere taal heeft zijn voor en nadelen en met de 1 kan je wat meer dan de ander... of dingen gaan wat makkelijker dan in een andere taal. Pak een mainstream taal... en leef je uit, overstappen is dan niet zo'n probleem...

(C++, Delphi, C#, java, Perl, PHP, ASP.NET etc etc etc)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zelf ben ik meteen in het diepe gesprongen, en begonnen met C++. Maar dat was vanwege een introductie programmeren tijdens mijn propedeuse, dus ik had geen keus. Achteraf gezien zou ik begonnen zijn met Python. Das echt een lekker taaltje om mee te beginnen.

Verwijderd

Het is natuurlijk moeilijk om te zeggen met welke taal je moet beginnen maar ik zou met Java beginnen. Java heeft een simpelere syntax dan vele andere talen. Ook kom je meteen in aanraking met object geörienteerd programmeren. Naar mijn inzien is Java een hele goede taal om mee te beginnen.

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zelf ben ik met QuickBasic begonnen, maar dat wordt volgens mij niet meer verkocht.

Het beste kan je met een simpele taal beginnen zoals C. Nadeel van C is dat alles mag (ook dingen die niet goed zijn). In C schrijf je standaard voor je console (vensters kan ook, maar is een stuk moeilijker).

Visual Basic is ook wel simpel. Je kan er veel mee, zoals venstertje maken. Het is alleen soms een beetje lastig om de juiste functie te vinden.

Object georienteerde talen zoals C++ en Java zijn voor grote programma's handig. Als je C kent is de overstap niet groot.

Functionele of Logische taal zoals Prolog is zonde van je tijd.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 01:02
Ik zou beginnen met engels te leren, als je dat nog niet kunt.

Als je dat wel al kunt, dan zou ik geen programmeertaal leren, maar zou ik leren programmeren. Om dat te doen, kan je er een programmeertaal bijnemen als hulpmiddel.
Ik zou een taal nemen die ook toelaat om OO te programmeren. Welke taal je dan neemt, doet er eigenlijk niet zoveel toe; het is dan vooral een kwestie van syntax. C++ / C# / Java / Delphi / VB.NET / ...

https://fgheysels.github.io/

• whoami
Daos schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 19:08:
Object georienteerde talen zoals C++ en Java zijn voor grote programma's handig. Als je C kent is de overstap niet groot.
Dat is een beetje kwatsch, want in C programmeer je procedureel, en in C++ kan je OO programmeren en in Java programmeer je OO.
Het is dus niet waar om te zeggen dat de overstap niet groot is; qua syntax is de overstap misschien niet groot, maar wel qua achterliggende denkwijze.

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
nero355 schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 18:37:
Ik zou me meer focussen op het "hoe programmer je iets/zet je het op" dan op welke taal je moet kiezen :)
Dat ben ik niet met je eens. Je kunt beter even rond kijken wat er beschikbaar is aan talen en wat er mee mogelijk is. Daaruit kun je dan je taal kiezen waarmee je van start gaat. Het princiepe programmeren komt dan vanzelf wel naar voren. Andere zaken leer je ook wanneer je er klaar voor bent. Je moet niet te veel verwachten van iemand die net begint.

Zelf zou ik voor Java kiezen. Vrij gemakkelijke syntax. Je kunt er snel mee aan de slag en hebt snel resultaat. Ook kun je er alle kanten mee op. Van web- tot stand-alone apps.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:25
Delphi heb ik gehad en java, volgens mij is Delphi iets makkelijker, vooral omdat het vooral drag & drop werk is met knopjes en je daarachter de code klopt.

Heb laatst een presentatie gehad over all fusion gen, maak je gewoon een model in, tikt wat dingen in logische engelse taal en het programma gooit er een executable uit. Bijv internet bankieren van de ABN is ermee gemaakt en hele systeem van fortis. Kost alleen €50.000 :P

De wijzen komen uit het Oosten!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Michali schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 19:11:Dat ben ik niet met je eens. Je kunt beter even rond kijken wat er beschikbaar is aan talen en wat er mee mogelijk is. Daaruit kun je dan je taal kiezen waarmee je van start gaat. Het princiepe programmeren komt dan vanzelf wel naar voren. Andere zaken leer je ook wanneer je er klaar voor bent. Je moet niet te veel verwachten van iemand die net begint.
Ben ik gedeeltelijk met je eens : Tuurlijk moet je een taal kiezen, maar als je er eenmaal mee bezig bent dan is de syntax na een tijdje wel zo'n beetje je laatste zorg !!!

* nero355 spreekt uit ervaring ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Er wordt hierboven python genoemd, een mooie taal, zou er alleen niet mee beginnen al wil je later overstappen op een andere taal. Stel je leert eerst python, en dan wil je java gaan leren....is naar mijn mening geen fijne overstap. Java of C lijken mij goede talen om mee te beginnen.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zoveel mensen, zoveel wensen... ;)

• whoami
NoepZor schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 19:20:
Delphi heb ik gehad en java, volgens mij is Delphi iets makkelijker, vooral omdat het vooral drag & drop werk is met knopjes en je daarachter de code klopt.
Dat is zo als je Delphi op de VB manier gebruikt ja. Echter, je kan Delphi ook op die manier gebruiken waarmee je toch op een betere manier gaat software gaan ontwikkelen.

Verwijderd

Ik weet niet wat men tegenwoordig op scholen les geeft, maar vroeger leerde men als eerste PASCAL. Die taal is ontwikkeld om in onderwezen te worden. Onder de motorkap van Delphi zit trouwens PASCAL, in de object oriented (OO) variant. Dat zou je ook kunnen nemen, maar ik zou persoonlijk eerst iets van BASIC of PASCAL gaan doen,. dan krijg je een goed idee. Als programmeren je dan nog steeds aanspreekt, kan je alsnog verder gaan, bijvoorbeeld met C(++) of Java. Je hebt als je een basis hebt ook een beter idee wat je zou willen.

Ik zou zeggen, ga naar de bibliotheek, huur een paar boeken en ga aan de slag. Je krijgt hier toch alleen maar persoonlijke voorkeuren te horen.

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
leer basic of java (als je een schaap bent) en daarna C++ dat is de meest gebruikte taal zo denk ik..maarja het lijkt allemaal op elkaar.

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Mensen mensen, wat een discussie weer. Nominus wordt er helemaal bang van volgens mij ;). Het is wel weer te verwachten dat er zoiets van komt, maar hier heeft hij ook niet echt veel aan lijkt me. Zullen we anders gewoon een polletje opzetten zodat iedereen kan kiezen welke taal de TS moet gaan leren? :+

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
Ik zou voor c# gaan. Ik heb goede ervaringen met die taal.
Lekker duidelijk en niet zo lastig te bevatten als c++.

In c# zet je (denk ik) in een week je eerste nuttige programmatje wel op als je wilt.
Ook is het erg gemakkelijk om windows forms te maken.

Enige minpuntjes aan de taal zijn:
1. Het kan zich duidelijk niet meten met c++ kwa snelheid.
2. Er is zeer weinig over de wat lastigere onderwerpen te vinden op google...

Ook kun je natuurlijk ook gewoon in (liefst) vb6 beginnen. De logica achter het programmeren leren te begrijpen en dan een echte taal kiezen.
Probleem daaraan is dat je weer flink wat dingen moet afleren.

• whoami
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:33:

En dan iets wat niet bij het bewijs hoort: grofweg zijn alle procedurele talen equivalent (niet helemaal waar, om OO te simuleren heb je wel degelijk iets als pointers nodig, dus BASIC valt af), dus ook in jouw favoriete taal kun je dit doen.
In C# heb je geen pointers , en in Java ook niet. Echter, beiden zijn OO.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-05 15:17
Ik ben begonnen met php, ik wil nu C gaan leren. Verder ben ik een hoop aan het rotzooien op mijn grafische rekenmachine. Daar maak ik de meest uitgebreide programma's op, en probeer dat zo efficient mogelijk te doen.

_@/'

Verwijderd

Dit soort topics komen van tijd tot tijd voorbij. Het enige wat je daar over uit kunt halen is dat er meerdere wegen naar Rome zijn en dat men na drie posts al in discussies losbarst die je als TS nooit meer kunt volgen.

Eigenlijk had dit topic op slot gemoeten vanwege te weinig informatie. Immers, wat wil je programmeren. Simpele dingetjes om eens mee te kunnen praten, grafische invoerschermpjes die dingetjes wegschrijven in een database, wiskundige programma's om te bewijzen dat je nieuwe Boing vliegtuig niet uit de lucht valt, server applicaties waar mensen diensten af kunnen nemen, programma's die dertig systemen monitoren en acties kunnen ondernemen als systemen kritiek worden of als mensen daar opdracht toe geven zonder dat andere systemen niet meer in de gaten gehouden worden, of wil je je furby herprogrammeren zodat hij beter kan communiceren met de door jezelf gebouwde en ingeprogrammeerde robot?

En wil je dat alleen op je zolderkamer in de avonduren doen of voor flink veel knaken in een team van 300 man verdeeld over 30 vestigingen in 28 landen?

Dus, wat wil je?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

En dit onderwerp is al vaker naar voren gekomen :) MEt bovenstaande tips en de zoekwoorden: "Welke taal" , met als filter Programming & Webscripting moet je ook voldoende suggesties krijgen :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.