schijf dood?

Pagina: 1
Acties:

• Rubbereendje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-03 12:28
De HDD van m'n broer doet het ineens niet meer, na 4 jaar goed gewerkt te hebben.
De schijf wordt wel herkend in de bios maar de boot record kan hij niets meer vinden. (het herkenen van de schijf in de bios duurt langer als normaal )

Ook als ik de schijf als slave in een andere PC doe ziet de bios de schijf. ( weer traag )
In windows XP krijg in wel te zien dat er een nieuwe schijfstation erbij is. Maar niets in de verkenner.

Is de HDD nu rijp voor de sloop of ben ik iets vergeten te checken ?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Check dit stuk even van de OM FAQ. Er zijn verschillende diagnostic tooltjes op het net te vinden om te controleren of je HD daadwerkelijk zijn laatste rondjes draait.

Staat er ook niks in je disk manager trouwens? Misschien kan je nog enige data van de disk redden.

• Ewald !
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
wat kun je dan doen als ie idd zn laatste rondje draait?
Mijn pa's HDD is voor 95% zekerheid aan het einde van zn dagen, maar dat heeft ie gedaan zonder ons eerst te laten backuppen. Ik heb de HDD nu als secondairy bij mijn pc erin geflikkerd en mn bios weet direct al te melden (Asus a8v v.1009) dat de S.M.A.R.T. aangeeft dat de status van de Hdd 'bad' is, en dat ik moet backupen en replacen. Maar nu is het probleem dat ik via Verkenner e.d. helemaal niet meer in de HDD's kom, hoe kan ik nog redden wat er te redden valt?

• Fox da Vis
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08-2025
Moest je hdd echt kapot zijn en je zou toch nog willen proberen een backup te nemen:
*In waterdicht zakje steken, paar uur in de diepvries, snel in computer steken, proberen of 'ie werkt en snel alles backuppen
*omgekeerd monteren
*zachte tik tegen geven

Er zijn nog zo'n hoop dingen die je wel ergens kan vinden (zoeken op revive+harddisk), heb ergens gelezen van een netwerkbeheerder die zeer snel een backup moest maken van een hdd, die in zo'n zakje gestoken heeft en er een CO2-brandblusser over heeft leeggespoten...
Maar 'k hoop dat je je hdd nog kan gebruiken natuurlijk :)

Verwijderd

Fox da Vis schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:02:
Moest je hdd echt kapot zijn en je zou toch nog willen proberen een backup te nemen:
*In waterdicht zakje steken, paar uur in de diepvries, snel in computer steken, proberen of 'ie werkt en snel alles backuppen
*omgekeerd monteren
*zachte tik tegen geven
--
voeg hier wel aan toe een handoek om de schijf te wikkelen, zodra je die schijf in open lucht doet, slaat er condens op , en ook op de printplaat wat voor kortsluiting zorgt ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

*omgekeerd monteren
*zachte tik tegen geven

Er zijn nog zo'n hoop dingen die je wel ergens kan vinden (zoeken op revive+harddisk), heb ergens gelezen van een netwerkbeheerder die zeer snel een backup moest maken van een hdd, die in zo'n zakje gestoken heeft en er een CO2-brandblusser over heeft leeggespoten...
http://faq.tweakers.net/om/hdd_invriezen/
Zoiets dus :P
bij voorkeur de hdd gewoon in de vriezer te laten liggen :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:27

rapture

Zelfs daar netwerken?

Die brandblusser is overkill, hiermee kan je een brandende frietketel direct invriezen.

Ik heb vroeger problemen gehad met een Quantum 850MB harddisk in een 486, het wilt niet altijd starten. Dan maar met de hele kast schudden en plotseling start die. Na een lange tijd kwam ik tot conclusie dat een tikje met de schroevendraaier genoeg was om het te doen starten.

[ Voor 23% gewijzigd door rapture op 20-03-2005 14:09 ]

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-02 15:41
als ie wel bij je schijfbeheer staat maar niet bij deze computer kun je ook nog proberen om met een programmatje als GetDataBack je bestanden terug te krijgen. En anders eventueel even googlen op file recovery

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Pagina: 1