Hoe leg je voorzichtig uit dat het slecht is

Pagina: 1
Acties:

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Bekenden van mij zijn een winkel gestart en wilden graag een website hebben, met webwinkel. Ik ben er langs geweest, we hebben een en ander besproken, ze hadden leuke ideeen en dergelijke en ik dacht dat ik de site wel in elkaar zou mogen zetten. Nu een tijdje geleden alweer belden ze op dat ze het mij niet zwart wilden laten doen omdat dat niet goed was voor de boekhouding en dergelijke en wit dat vonden ze te duur / ze deden het liever zelf. Op dit moment hebben ze een goed lopende winkel en maken ze alweer een tijdje winst en hebben ze volgens mij de financiele middelen om het verschil tussen zwart en wit werk te overbruggen.

Echter, ze hebben in de tussentijd zelf in een avond of twee zelf :'( met frontpage :'( een website in elkaar gedraaid waar ze tevreden mee zijn (zonder webwinkel, maar met een standaard thema uit frontpage) en ze zeiden me eigenlijk niet meer nodig te hebben voor de site. Ik ben een beetje eigenwijs en wil de website graag doen, ik heb wel een hoop leuke ideeen die echt passen bij hun winkel.
HTML:
1
2
3
4
  </tr>

</font></font></font></font></font></font></font></font></font></font></font><!--mstheme--></font></td>
  </tr>
Hoe maak je iemand met bovenstaande html in de source duidelijk dat z'n site niet echt een site is maar erg vies, dat z'n site bovendien enorm lelijk is, op een zodanige wijze dat je ze zelf niet te zwaar beledigd en dat je de site alsnog mag doen 8) Moet je deze mensen eigenlijk nog wel helpen :+

[ Voor 8% gewijzigd door RwD op 19-03-2005 09:55 ]

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:44

Dentheman

Zie signature

Tuurlijk moet je ze helpen, zeg ze dat ze er een gastenboek in moeten maken, en dan komen de reacties zelf binnenrollen ;)

Desnoods van jouw onder andere nick's :X

[ Voor 20% gewijzigd door Dentheman op 19-03-2005 10:04 ]

Zie ondertitel

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37
Ik zou zeggen, dring niet te veel aan. Ze merken van zelf wel een keer dat het niet zo handig werkt.

Vergeet niet dat de techniek voor een programmeur/designer compleet iets anders is dan voor hen; jij wilt 't een beetje profi hebben, maar zij vinden het te duur. Jij ziet het meer als kunst, zij vinden gewoon dat 't moet werken and that's it.

Wacht er gewoon mee tot het voor hen niet meer werkt en ze 't niet meer te duur vinden, die tijd komt echt wel als het zaakje een beetje fatsoenlijk gaat lopen.

Verbouwing

Verwijderd

Crieer het "ahaa" effect. Vertel niet wat je allemaal kan, maar kom met voorstellen en laat ze het snappen. Een klant wil snappen. Als ik op de groene knop druk, gaat het aan; "ahaa".

Je zorgt ervoor dat je een webontwerp klaar hebt liggen. Dan zorg dat je weet wat jij hun te bieden hebt. Vertel niets buiten dat wat ze nodig hebben. Maak er geen citroën reclame van :P

Laat concurrenten zien, print daar screenshots van uit. Leg hun site ernaast, vergelijk op feiten. Navigatie, structuur, compositie etc. Laat w3C uitkosten wat fout is, laat ze dat zien. Laat de website uitgeprint in een andere browser zien, overtuig die mensen ervan!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:58

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Stuur ze een screenshotje vanuit een alternatieve browser. En maak ze duidelijk dat een goede site met bijna iedere browser te bekijken moet zijn.

• BlackLight
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Misschien kun je ze voorzichtig verwijzen naar Web pages that suck . Hier staan ook 10 punten op, die een big nono zijn voor websites (link aan de linkerzijde, genaamd "The Biggest WebDesign Mistakes of 2004").

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Die bekenden vinden het niet intressant hoe de backend van de website eruit ziet. Ze hebben iets waarmee ze tevreden kunnen zijn, waarom dan iets anders opdringen? Natuurlijk, je kan een prachtige website maken met een dikke 10 voor de source code, maar ze zijn nu al tevreden :)

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

Ik denk dat je sowieso niet moet beginnen over de markup, want ze weten denk ik niet eens wat dat is en het interesseert ze geen flikker. Het werkt gewoon, dus als jij dan aankomt over lelijke markup zullen ze het alleen maar zien als oeverloos gezeik.

Bovendien is dat een bijzonder zwakke uitgangspositie: "Ja euh jullie vinden dat jullie een goeie site hebben, maar er is iets waar jullie nog nooit van gehoord hebben en wat tot nu toe geen probleem is geweest, en dat zorgt ervoor dat jullie in feite een slechte site hebben."
Of ze lachen je uit, of ze worden kwaad. Een hele hoop dingen die jij wilt aandragen zijn voor hun ontzettende non-argumenten.

Het voorstel wat hierboven gedaan wordt: maak zelf een ontwerp voor een site en laat ze dat zien. Dan laat je ook meteen zien wat ze levert en weten ze of ze kwaliteit voor hun geld gaan krijgen. Dat is nog het beste idee, hoewel het natuurlijk ook geen succes garandeert.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:05
Volgens mij regel 1 in de marketing: zeg niet wat een potentiele klant allemaal fout doet, zeg hoe jij het beter kan maken. :)

Maar ik ben geen marketing mens dus ik zou het verder niet weten. Als zij nu tevreden zijn kun je ze moeilijk aan jouw product helpen door te zeggen dat jij ontevreden bent over hun site. Zeg gewoon wat jij er aan kan verbeteren (webwinkel toevoegen bijvoorbeeld) en waarom zij dat hard nodig hebben (nee niet waarom jij vindt dat ze dat nodig hebben, maar waarom zij dat hard nodig hebben ;) ).

Zelf een voorbeeld maken om te laten zien wat je kunt is natuurlijk een van de meest overtuigende manieren.

[ Voor 10% gewijzigd door Morrar op 19-03-2005 13:40 ]

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Ik moet er even bij vermelden dat 1 van beide een informatica opleiding gedaan heeft en er zeer waarschijnlijk wel interesse en inzicht in heeft (zou moeten hebben). Hij zal html zeker weten makkelijk kunnen begrijpen...

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 23:44

alienfruit

the alien you never expected

Je kan natuurlijk ook zeggen dat dit wel een 10 in een dozijn website is, dat niet echt opvalt ;)
Verder kun je natuurlijk ook je diensten aanbieden om gratis deze versie van de website aan te passen, misschien zijn ze dan zo tevreden dat ze later bij jou langs komen om dingen aan te passen. Zo pakte ik het ook altijd aan, en nu heb ik het zo druk -- dat ik niet weet waar ik me tijd vandaan moet halen :+

[ Voor 62% gewijzigd door alienfruit op 19-03-2005 13:56 ]

• Blauw
  • Laatst online: 09-05 13:16

Blauw

De Schreeuw

Wat hierboven ook al werd gezegd lijkt het me wel goed dat je een voorbeeld maakt hoe het wél moet, immers: de beste stuurlui staan aan wal en het argument: het werkt toch? is door jou moeilijk te bestrijden. Mensen zijn niet geinteresseerd in techniek. Ik wil niet weten dat mijn diesel auto geen bougies heeft, ik wil dat ie me van A naar B brengt. :)

• artacis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-04 12:51
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het URL van die webwinkel :+

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Sommige hebben niet echt veel interesse in de code. Echt van die Dreamweaver/Frontpage/WYSIWYG mensen. Ik ken een webshop die gewoon onafgemaakt op het web is gesmeten. de helft doet het niet in IE, en niets doet het in Firefox. Waar ben je dan mee bezig vraag ik me dan af.

• Blauw
  • Laatst online: 09-05 13:16

Blauw

De Schreeuw

DeX schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 14:14:
Sommige hebben niet echt veel interesse in de code. Echt van die Dreamweaver/Frontpage/WYSIWYG mensen. Ik ken een webshop die gewoon onafgemaakt op het web is gesmeten. de helft doet het niet in IE, en niets doet het in Firefox. Waar ben je dan mee bezig vraag ik me dan af.
Dat zijn echt voorbeelden van ondernemers die geen brood zien in internet en zich liever richten op de verkoopkanalen die inmiddels succesvol zijn gebleken. Behalve het online zetten van de webshop moet je ook nog rekening houden met 100 andere aspecten (back-office ed) die het succes bepalen.

Verwijderd

Leg ze uit dat een webwinkel nog steeds een onderschat middel is, spreek in dollars en je hebt ze zo aan je lippen hangen. :)

Zak met je vraagprijs, als ze het zelf wel mogen doen dan mag een vriend het ook voor een leuk bedrag dat vast wel 'ergens' vandaan is te halen. :9

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-05 13:28
RwD schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 09:53:
Moet je deze mensen eigenlijk nog wel helpen :+
Nee. Is mijn mening althans. Niet omdat ze het niet waard zijn of zo, maar omdat de situatie er niet naar is. Je haalt je een hoop frustratie op de hals, je wilt een hoop tijd gaan steken in iets waar zij het nut niet van in zien (en waarschijnlijk goeddeels terecht, immers, betere code garandeert geen hogere omzet) en je loopt het risico mensen te beledigen op iets waar ze zelf trots op zijn.

En wat als jij jouw ding hebt gedaan? Zul je zien: gaan ze vervolgens zelf e.e.a. aanpassen waardoor ze jouw code verknallen. It's gonna happen. Zitten zij met frustratie en een vernaggelde website, en zit jij met frustratie omdat ze jouw mooie code naar de filistijnen hebben geholpen.

Bekenden die willen hobbyen moet je, kortom, lekker door laten hobbyen.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 11:47
RwD schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 09:53:
Moet je deze mensen eigenlijk nog wel helpen :+
Ik zou zeggen alleen als je er zin in hebt, en zijn geintresseerd zijn. Jij wil denk ik niet dat mensen zich met jou zaken gaan bemoeien als je het zelf wel best vind, toch? O-)

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Niky schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 22:42:
[...]

Ik zou zeggen alleen als je er zin in hebt, en zijn geintresseerd zijn. Jij wil denk ik niet dat mensen zich met jou zaken gaan bemoeien als je het zelf wel best vind, toch? O-)
Als ze het me mooier, makkelijker en waarschijnlijk beter zouden maken, mogen ze gerust hun gang gaan. Wat ik niet snap is dat ze al tevreden zijn met de website die ze hebben, met hun winkel willen ze een statement maken, dat ze modern zijn. Hun huidige site haalt dat onderuit.

Ik ga eens kijken of ik er nog iets aan kan/wil doen :P

Bedankt voor het meedenken :)
Pagina: 1