Krijg bij scart naar s video zwart wit beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-11-2025

CyberJoe

Only visiting this planet

Topicstarter
Ik wil vhs tapes op de computer zetten. Heb hier een philips videorecorder staan om af te spelen, een canopus ad/da converter voor beeld en dan via firewire de computer in. Dacht alles perfect voor elkaar te hebben, is mijn beeld z/w. Dat is ook het geval als ik het via mijn Panasonic dv-cam probeer. Het gekke is dat via hetzelfde kastje op mijn werk (een andere video en een ander scartblokje het wel werkte). Hoe kan dit, en vooral, hoe los ik dit op.

Ik heb al gegoogled, heb de GOT forums bekeken (ook die van tv out van vdeokaart naar tv enzo, maar daar staat niet de oplossing) En heb ook verschillende s video kabeltjes geprobeerd en verschillende scartblokjes)

Ja ik heb ook een computer.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:05
De videorecorder stuurt waarschijnlijk geen s-video signaal uit.

Is het een SVHS recorder? (zal wel ergens op de voorkant staan). Zo niet, dan ligt daar dus het probleem, de oplossing is een composite kabel gebruiken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

CyberJoe schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 20:47:
Ik wil vhs tapes op de computer zetten. Heb hier een philips videorecorder staan om af te spelen, een canopus ad/da converter voor beeld en dan via firewire de computer in. Dacht alles perfect voor elkaar te hebben, is mijn beeld z/w. Dat is ook het geval als ik het via mijn Panasonic dv-cam probeer. Het gekke is dat via hetzelfde kastje op mijn werk (een andere video en een ander scartblokje het wel werkte). Hoe kan dit, en vooral, hoe los ik dit op.

Ik heb al gegoogled, heb de GOT forums bekeken (ook die van tv out van vdeokaart naar tv enzo, maar daar staat niet de oplossing) En heb ook verschillende s video kabeltjes geprobeerd en verchillende scartblokjes)
Je videorec geeft waarschijnlijk geen s-vhs output. Composiet (fbas) ingang gebruiken van de Canopus, daar leveren ze meestal een adapterkabeltje voor bij.

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 21:32:
De videorecorder stuurt waarschijnlijk geen s-video signaal uit.
Als ik het goed begrijp stuurt dus de ene videorecorder wel, en de andere geen s video signaal uit. Maar als ik die s video kabel dan op mijn pinnacle usbtv aansluit werkt het wel weer.
Is het een SVHS recorder? (zal wel ergens op de voorkant staan). Zo niet, dan ligt daar dus het probleem, de oplossing is een composite kabel gebruiken.
Het is geen svhs recorder, maar dat was het apparaat op mijn werk ook niet. En composite kabel geeft een mindere kwaliteit blijft iedereen mij vertellen. (en ik weet ook wel hoe dat zit)

[ Voor 9% gewijzigd door CyberJoe op 18-03-2005 22:47 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

SVHS moet je niet verwarren met S-video. S-video is een vhs y/c signaal. ) stekkertje met 4 pinnetjes, dit heeft niks met het al dan niet SVHS zijn van een videorecorder. Wat je gehoord hebt over de kwalitiet dat klopt... Y/C is zichtbaar veel beter dan composite, met name bij fijne en stilstaande beelden, denk aan teksten bijvoorbeeld, is het verschil enorm. Bij een y/c signaal worden chrominantie (C) en luminantie apart verstuurt (Y). Waarschijnlijk ontvang jij nu alleen de y pin, zwart wit, luminantie.

Ik denk dat je als eerste in je captureinstellingen van je software de zaak op S-video moet zetten ipv composite. Check ook of ie op PAL staat ipv NTSC. Daar kan het in zitten. Het kan ook in de aans+uitingen zitten.Hoe sluit je btw de viderecorder op de AD convertor aan via een directe S-video verbinding of S-video op scart ?

edit, Bij y/c oftewel S-video via scart zit het in het soms in het feit dat jouw video geen y/c signaal over scart eruit gooit, of de kabel niet correct is. Check je manual voor de pinout. Een scartblokje met y/c verhelpt dit euvel meestal. Direct S-video uit videorecorder naar S-video in op canopus DA convertor is nog beter, maar dan moet die er wel op zitten natuurlijk. 8) http://www.webopedia.com/TERM/S/S_Video.html
een handige guide over tv-out en specifiek zwart-wit beeld staat in een ander subforum De grote tv-out FAQ s6 ermee, hier zal het vast wel mee lukken !! ;)

[ Voor 73% gewijzigd door under-world op 19-03-2005 01:34 ]

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Nieuwe ontdekking.

Als ik de videorecorder via een ander s-videokabeltje aansluit dan heb ik wel kleur, vaag want dit is een super cheapo kabeltje, de kabel waarmee het niet werkt is veel duurder. Ik dacht dus dat er wel een andere pinsetting moest zijn. Dus ik meten maar nee hoor, dezelfde pinsetting bij beide kabels. Maar wel een verschil in weerstand bij de mantel; beduidend minder bij cheapo kabeltje (iets van 250 ipv 500 Ohm). En als ik nu via scartblokje dure kabel aansluit (nog steeds z/w) en dan in de andere scart ook blokje met cheapo kabel (verder niet aangesloten, dus los aan de andere kant), en tadaa, ineens kleur via de dure kabel. Wie het weet mag het zeggen.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
CyberJoe schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 20:43:
Maar wel een verschil in weerstand bij de mantel; beduidend minder bij cheapo kabeltje (iets van 250 ipv 500 Ohm).
Kabel stuk. Mantel moet richting de 0 (nul) ohm.

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
little_soundman schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 01:44:
[...]

Kabel stuk. Mantel moet richting de 0 (nul) ohm.
Lijkt me sterk dat dit bij alle 3 de kabels die ik geprobeerd heb het probleem was, cheapo was kabel 4.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 19:17

Caveman

whahoehaha

under-world zet het JUISTE verhaal neer, er wordt verschrikkelijk veel verwarring gezaaid met s-video... de meeste s-video aansluitingen zijn helemaal geen s-video maar gewoon composiet aansluitingen als je namelijk de y pin en de c pin doorverbindt kun je hem gewoon in een composiet aansluiting stoppen, ik vermoed dat dat elcheapo kabeltje dat ook gewoon doet.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Cavie schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:39:
under-world zet het JUISTE verhaal neer, er wordt verschrikkelijk veel verwarring gezaaid met s-video... de meeste s-video aansluitingen zijn helemaal geen s-video maar gewoon composiet aansluitingen als je namelijk de y pin en de c pin doorverbindt kun je hem gewoon in een composiet aansluiting stoppen, ik vermoed dat dat elcheapo kabeltje dat ook gewoon doet.
Dat doet dat cheapo kabeltje dus niet, bij het doormeten bleek dat de pinnetjes 1 op 1 verbonden waren. Was bij alle kabels zo.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

CyberJoe schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 19:31:
[...]

Dat doet dat cheapo kabeltje dus niet, bij het doormeten bleek dat de pinnetjes 1 op 1 verbonden waren. Was bij alle kabels zo.
Hoe weet je dat.... :) als twee pinnetjes intern doorverbonden zijn, dan lijkt het idd of ze 1 op 1 door gevoerd worden... meet eens tussen de y en c pin, dan kun je het pas zien

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Cavie schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 20:59:
[...]

Hoe weet je dat.... :) als twee pinnetjes intern doorverbonden zijn, dan lijkt het idd of ze 1 op 1 door gevoerd worden... meet eens tussen de y en c pin, dan kun je het pas zien
Heb ik dus gedaan, anders zou ik echt niet verkondigen dat het 1 op 1 was.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

CyberJoe schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 22:59:
[...]

Heb ik dus gedaan, anders zou ik echt niet verkondigen dat het 1 op 1 was.
Dan weet ik het ook niet meer.....

Verwijderd

Het klopt dat je van een s-video signaal een composiet signaal kan maken. Hiervoor wordt dan inderdaad de Y en de C pin met elkaar verbonden.

Tussen deze C en Y pin wordt echter ook een kleine condensator (om percies te zijn van 470pF) geplaatst. Hierdoor zijn beide pinnen wel met elkaar verbonden, maar als je de pinnen gaat doormeten kan je door de condensator niet zien dat ze doorverbonden zijn.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 12:59:
Het klopt dat je van een s-video signaal een composiet signaal kan maken. Hiervoor wordt dan inderdaad de Y en de C pin met elkaar verbonden.

Tussen deze C en Y pin wordt echter ook een kleine condensator (om percies te zijn van 470pF) geplaatst. Hierdoor zijn beide pinnen wel met elkaar verbonden, maar als je de pinnen gaat doormeten kan je door de condensator niet zien dat ze doorverbonden zijn.
Kijk dat is nuttige info.....die wist ik nog niet. Zelf wel eens y en c doorverbonden zonder condensatortje, werkte ook prima..maar ze zullen dat wel niet voor nix doen :)

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 12:59:

Dit is best logisch, dus ik heb geprobeerd om dit te testen, maar weet niet zeker of dit zo klopt. Ik heb altijd geleerd dat een condensator wisselspanning "doorlaat". Dus ik heb zo getest of de pinnetjes 1 op 1 aangesloten waren.(lampje/wisselspanning/s-videokabeltje als snoertje) Maar weer alleen effect bij zelfde pin, en dus niet bij een andere pin. Dus volgens mij toch 1 op 1. Correct me if i'm wrong.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wisselspanning is wat anders dan varierende gelijkspanning...

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 20:16:
Wisselspanning is wat anders dan varierende gelijkspanning...
:? En hoe is dat hier van toepassing???

• Caveman

Caveman

whahoehaha

CyberJoe schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 20:03:
[...]

Dit is best logisch, dus ik heb geprobeerd om dit te testen, maar weet niet zeker of dit zo klopt. Ik heb altijd geleerd dat een condensator wisselspanning "doorlaat". Dus ik heb zo getest of de pinnetjes 1 op 1 aangesloten waren.(lampje/wisselspanning/s-videokabeltje als snoertje) Maar weer alleen effect bij zelfde pin, en dus niet bij een andere pin. Dus volgens mij toch 1 op 1. Correct me if i'm wrong.
Ehhh, wat voor wisselspanning ? 50 hz uit een trafo? 470 pF laat echt geen 50 hz door, hoe kleiner de capaciteit, hoe hoger de frequentie moet zijn om hem door te laten.

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Cavie schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 21:11:
[...]

Ehhh, wat voor wisselspanning ? 50 hz uit een trafo? 470 pF laat echt geen 50 hz door, hoe kleiner de capaciteit, hoe hoger de frequentie moet zijn om hem door te laten.
aan welke frequentie moet ik dan ongeveer denken??????

• Caveman

Caveman

whahoehaha

CyberJoe schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 22:14:
[...]

aan welke frequentie moet ik dan ongeveer denken??????
nou dan moet ik mijn electronca boeken er op naslaan, maar denk rustig in de 100 kHz'en het is eigenlijk zo dat een codensator een soort weerstand is voor wisselstroom, naarmate de frequentie hoger wordt des te lager wordt de weerstand.

4.1 De impedantie van een condensator
De impedantie van een component is de weerstand van die component voor wisselspanningen. Het symbool voor weerstand is R; het symbool voor impedantie is X. De impedantie van een condensator is niet nul; het hangt af van de capaciteit en de frequentie van het signaal (het aantal batterijompolingen (heen en terug) per seconde). De impedantie kan worden berekend met de volgende formule.
f is de frequentie in Hertz; C is de capaciteit in Farad
Voorbeeld: We hebben een condensator van 1nF en verbinden het met een AC spanningsbron van 50Hz. Bereken de impedantie van de condensator.
XC = 1/(2·π·50·10-9) = 3.18MΩ.
1 nF is dus 1000 pF, bij 50 hz heeft dat ding dus een behoorlijk hoge weerstand, igg zo hoog dat je lampje niet gaat branden.

http://home.planet.nl/~he...onics/course/lesson4.html

Verwijderd

Ik bedenk me nu dat er meerdere manieren zijn hoe je de condensator ertussen kan zetten. De goede manier is om de condensator na de C-pin te zetten, en het einde van de condensator met de Y-pin te verbinden.

Zie onderstaande schema: (de + tekens moet je met elkaar verbinden)

Y-------------------------+

C------------||-----------+
470pF

+--------- composiet

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 10:58 ]

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 10:55:
Ik bedenk me nu dat er meerdere manieren zijn hoe je de condensator ertussen kan zetten. De goede manier is om de condensator na de C-pin te zetten, en het einde van de condensator met de Y-pin te verbinden.

Zie onderstaande schema: (de + tekens moet je met elkaar verbinden)

Y-------------------------+

C------------||-----------+
470pF

+--------- composiet
Maar eigenlijk wil ik ze niet verbonden hebben maar een echt s-videosignaal, maar dat lijkt dus niet mogelijk uit mijn scart

Pagina: 1