Toon posts:

mobo probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik zit nog met een p2 333mhz
327 MBRam (133Mhz)
moederbord van asus P2B
aangesloten - interne cd/rw van sony 52/24/52x
- cd-rom LG 52x
- Harde schijf western digital 80G gepartisioneerd zodat hij herkent wordt

elke keer als ik opstart geeft hij de melding trendchipawardvirus(R) on guard nog voor hij de cd-roms detecteert. Daarna start hij even verder op en geeft uiteidenlijk disk boot failure, insert system disk and press enter.
Van tevoren werkte dit perfect tot ik een harde schijf van 200 gigabyte (seagate) had bijgestoken (mss geïnfecteerd door virus via msn binnen gekregen(seagate is van mijn vriendin)). Achteraf heb ik mijn western digital al gescand op virussen (met norton antivirus volledig up to date) in een andere computer en de seagate van 200 ook en beide zouden geen vrius hebben. Als ik mijn western digital in een andere computer steek als master start deze op zonder problemen. Ook de seagate start op zonder problemen in een andere computer. Ze lopen beiden onder windows xp professional.

iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09
Ondersteunt je oude mobo wel een 200 gig schijf

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:48

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Dat trendchipawardvirus is geen virus. Heb je je schijf wel op de master staan zodat die gevonden wordt?

Verwijderd

Topicstarter
nee ik denk het niet maar die is er ondertussen al terug uit en alles is terug zoals het was voor het probleem begon dus zou ik toch denken dat hij terug zou moeten werken

Verwijderd

Topicstarter
schijf staat op master ja

Verwijderd

Topicstarter
ik ga effe rebooten tot sebiet

Verwijderd

Topicstarter
ben terug kan da aan iets van instellingen liggen in de bios?

Verwijderd

Topicstarter
ik hbe ook al geprobeerd met een cleane seagate van 13 gieg die hij normaal zou moeten herkennen als master alleen met win 98 maar geeft zelfde melding

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:01

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

offtopic:
deze knop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif is erg handig om je berichten aan te passen :P

in de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers staat het volgende:
Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?

Dat hangt vooral van de BIOS af. Hieronder volgt een opsomming van een aantal BIOS limieten die je als een zekere richtlijn kan aanhouden. Kijk eens van welke datum je BIOS is:

* BIOS van vóór juli 1994
Door gebrek aan LBA (Logical Block Addressing) kun je harddisks van maximaal 504MB hierop aansluiten.

* BIOS van tussen juli 1994 en mei 1996
Deze BIOS'sen kunnen niet meer dan 4093~4096 cylinders addresseren met een limiet van 2,1GB als gevolg.

* BIOS van tussen mei 1996 en januari 1998
Er zijn 2 limieten: de 4,2GB limiet ligt aan DOS en Windows 95/98. In dit geval moet je de harddisk handmatig in de BIOS instellen ipv een autodetect doen. De 8,4GB limiet ligt aan de gebrekkige Int 13h instructies.

* BIOS van tussen januari 1998 en juni 1999
Dit treft alleen de systemen met een AWARD BIOS. Er zat een bug in de BIOS, waardoor de HDD's groter dan 32GB niet correct werden herkend.

* BIOS van tussen juni 1999 en begin 2002
De 28bits LBA addressering zit nu op haar grens: 128GB. Dit is te omzeilen door een BIOS update (bijv. Promise/Highpoint controllers) danwel door een driver update (de onboard IDE van Intel 8xx chipsets). De 28bits LBA addresering wordt dan omgezet in 48bits LBA addressering met als gevolg dat het limiet wordt verlegd naar 128PB (144 miljoen GB).

Let op: het is niet uitgesloten dat jouw BIOS er enkele maanden naast kan zitten.

Tip: op 48bitLBA.com staat een heldere uitleg over de 48bits LBA limiet aka de 128GB limiet en je kunt er het HDINFO tooltje downloaden dat jou kan vertellen of jouw BIOS over de 48bits LBA ondersteuning beschikt.

Oplossingen: het moge duidelijk zijn dat je een BIOS update nodig hebt om een bepaald limiet om te zeilen. Kijk hiertoe op de site van de moederbordfabrikant of op de site van de OEM fabrikant, afhankelijk van het type computer dat je hebt. Mocht de fabrikant geen nieuwe bios hebben, dan kan het nog interessant zijn om even op wimsbios te kijken. De 28bits LBA addressering is niet altijd om te zeilen, de enige oplossing is dan een losse PCI IDE controller. Alle ATA133 controllers en sommige ATA100 controllers zijn geschikt. Een stuk verderop in deze FAQ staan de oplossingen uitgebreid uitgelegd: Mijn harddisk wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?
het ligt dus aan de leeftijd van je pc. Gezien de PII erin denk ik niet dat die 200 gig gaat werken.....

edit: gezien je problemen met die 13 gig Seagate lag het dus waarschijnlijk niet hier aan :X

[ Voor 7% gewijzigd door SleutelMan op 18-03-2005 20:43 ]

You've just spent two seconds reading this signature and learned nothing new.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je zit dus in een verkeerd subforum ;) De antwoorden zijn in de FAQ van het juiste subforum te vinden: Opslagmedia & I/O Controllers.

En verder is het inderdaad niet de bedoeling om doelloos meerdere posts achter elkaar te maken. Gebruik hiervoor het edit-knopje. Zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette) :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.