Eerste topic geopend over het mega klein apparaatje Samsung Yepp 1Gb YP-MT6

![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() ![]() * Samsung YP-MT6z * Hoofdtelefoon / halskoord * USB -> mini-USB kabel * USB -> mini-USB plug * Line-in kabel * Niet oplaadbare AA (penlite) batterij * Installatie CD * Handleiding (EN / Ger-Fra-NL) * Garantie meuk Easy manual User manual Techtastic review (USA versie) Met dank aan sdomburg voor de layout Top |
![]() |
* Ondersteund MP3, Secure WMA, Ogg, ASF en WMA * 1GB Flash Memory * USB 2.0 interface / Removable storage * GUI & Navigation * Metalen/plastic behuizing * 42 uur speeltijd op één AA (penlite) * 4 regels LCD met backlight * Voice recorder * Line-in * FM-tuner/recorder (op de US versie, EU versie is nog niet bekend) * SRS WOW sound enhancement * 20mW output (10mW per kanaal) Top |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Top |
![]() |
De speler werkt als verwisselbare schijf. De muziekbestanden kunnen er zonder extra software opgezet worden. Bij het wegschrijven van muziek naar de speler haal ik ongeveer 2,0MB/s - 2,5MB/s SiSoftware sandra read-out. ![]() Top |
![]() |
De besturing is vrij eenvouding. Bovenop zit de play / pause / on / off knop. Door deze ingedrukt te houden gaat de speler aan, of uit. Kort indrukken wisselt tussen play en pauze, of in de verkenner het spelen van het geselecteerde nummer of map. Door de joystick naar links of rechts te bewegen wisselt de speler van nummer, of als de joystick vastgehouden wordt zoekt deze in een nummer (fast forward / rewind) Het indrukken van de joystick tijdens het spelen opent de verkenner, en dan kan men door de nummers zoeken, zoals ze op de speler geplaatst zijn. De nummers kunnen netjes in mappen geplaatst worden. Een map openen kan door de joystick in te drukken, of naar rechts te bewegen. Een map terug gaan kan door de joystick naar links te bewegen. Door de joystick ingedrukt te houden komt men in het menu waarbij de icoontjes de verschillende sub-menu’s aangeeft. Klein filmpje met over de menu’s en de werking. Klik Top |
![]() |
* Bijgeleverde oordoppen Het geluid met de standaard oordoppen is redelijk. Met WOW goed ingesteld zit er redelijk wat bass in en zijn de hoge tonen goed hoorbaar. De vooraf ingestelde equalisers zijn slecht. Jazz en Classic klinken blikkerig, en Rock heeft weer te veel bass. De zelf in te stellen equaliser geeft de uitkomt want hiermee is een redelijk goed geluid uit de speler te halen, toch blijven de standaard oordoppen niet echt geweldig. WOW geeft het mooiste geluid. * Sennheiser MX400 Met de Sennheiser doppen wordt het geluid al wat beter. Hoge tonen klinker scherper, en de bass wat voller. Echter vervormt de bass heel iets met TrueBass boven de 4. Met goede instellingen is hiermee goed geluid uit de speler te halen, ook met de user defined equaliser. De vooraf ingestelde equalisers zijn allemaal slecht in dit geval. Updatum: Met 1.200 erop is de vervormende bass compleet weg. WOW aan en optimum op headphones is geeft geluid dat bijna net zo goed is als de beste instelling die op de IOPS te krijgen is. Ookal werkt FM niet bij deze firmware, het geluid is zo gigantisch veel beter. * Sennheiser PMX60 Uit deze hoofdtelefoon is heerlijk geluid te halen. Het geluid is scherp en vol. De bass is heerlijk diep, alleen zit er een soort van “plok” geluid in de bass. Dit is er wel uit te krijgen. WOW klinkt naar mijn smaak iets te scherp, maar Truebass is perfect te doen. Ook de user equaliser geeft heerlijk geluid. Updatum: Met 1.200 erop is het geluid veel beter geworden, en met de PMX60 vergelijkbaar aan de IOPS. Top dus. Het geluid is van de speler is vrij goed, en naar smaak in te stellen. Het is naar mijn mening ook beter dan het geluid uit de ipod mini. Het is wel even werk om het geluid naar smaak in te stellen, maar als het eenmaal goed staat is het met alle muzieksoorten goed te doen. Ik heb met verschillende nummers getest, en dan voornamelijk trance / dance, lounge en rock nummers. Het volume is ruim voldoende. Boven de 25/30 begint het echt te hard te worden om normaal naar muziek te kunnen luisteren. Echter heeft het geluid me niet echt kunnen verbazen. Het geluid van een iAudio 4 of een IOPS MFP 300 is beter in het geval van SRS/WOW, voornamelijk omdat de bass bij die speler wèl lekker klinkt. Toch is het geen reden om de speler weg te doen, het geluid is nog steeds beter dan de gemiddelde speler. Top |
![]() |
De voicerecorder is vrij goed te noemen. Het geluid is goed hoorbaar op verschillende afstanden. Ik heb 3 samples opgenomen op verschillende afstanden. Een sample in een collegezaal komt nog. De kwaliteit is niet instelbaar, het blijkt alleen op 32kbps te werken. Sample 1 Sample 2 Sample 3 De line-in werkt ook naar behoren. De kwaliteit is instelbaar van 32 t/m128 kbps. Top |
![]() |
Er zijn 3 firmware versies voor de speler. 1.082 – Dit is de firmware voor de EU speler, zoals die hier te koop zijn. Deze heeft geen FM-tuner. 1.101 – Dit is de firmware voor de USA speler. Deze werkt wel op de EU versie, maar heeft geen verschil buiten de FM-tuner. De FM-tuner loopt echter wel vast bij het starten. 1.200 – Gelijk aan 1.101 Het update programma doet mij vermoeden dat dit van de makers van de i-Bead is. Het programma ziet er namelijk hetzelfde uit. Of dit ook zo is heb ik niet kunnen vinden. Top |
![]() |
Alles bij elkaar genomen is het een goede speler voor weinig geld. De speler voelt stevig aan, is makkelijk mee te slepen en blijft extreem lang doorgaan op een enkele AA batterij. De enige speler die hem op speeltijd kan verlsaan is de Sony NW-E99. Naast een flinke lading muziek kunnen ook flink wat bestanden meegenomen worden. Hoewel de USB-poort ontbreekt is het USB-miniUSB plugje meenemen niet zo storend. Het geluid is vrij goed, en SRS/WOW is een bijkomend voordeel, maar het geluid zit nog niet op het niveau van de iAudio of soortgelijk. Als je een goede speler wil hebben voor een schappelijke prijs is dit je speler. Wil je flink wat meer uitgeven dan kan je beter een iAudio 5 van 1-2GB halen. Pro’s: * Klein * Firmware upgradable * Goedkoop * SRS/WOW * 1GB * 42 uur speeltijd * Geen extra software nodig * Stevig Con’s * Dik * Vage bass * Krassen op het scherm * FM tuner? Top |
[ Voor 114% gewijzigd door Remy op 21-03-2005 10:43 ]