It ain't stupid if it works!
Verwijderd
Denker schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 21:24:
Een carillion is een verzameling kleine klokjes.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 21:46 ]
Verwijderd
Kan je wat meer informatie geven over het project ? Dan is het wat gemakkelijker om je te helpen.vr6-only schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 20:17:
Beste tweakers,
ik ben op zoek naar goede richtmicrofoons voor een carillon project op school
Bijv.: wat voor carillon (groot/klein), is het buiten, zijn het diverse locaties, is het voor een cd, wat voor apparatuur staat er reeds ter beschikking, is het eenmalig of een langdurig project, etc.
Dat is zeker een goed merk, maar er zijn er meerdere. Wat is jullie budget en is huren misschien een optie ? In dat geval kan je misschien topklasse microfoons gebruiken die voor aanschaf te duur zouden zijn.ik ben 100 % noob wat betreft richtmicrofoon en google levert mij bijna tot niets op(zal wel aan mij liggen)
ik hoor heel vaak dat Sennheiser een goede keuze is
ik ben dus op zoek naar :
richtmicrofoon voor een carillon project
prijs
eventueel reviews
verkoop punt
- Nav je startpost moest ik gelijk denken aan een C1000S van AKG (linkje)
Deze zijn wel prijzig. Verder is het ook een condensator-microfoon dus heb je fantoom-power (+48V) of een blokbatterij (9V) nodig.
Verder kan een C1000S meer gericht worden door een kapje over de kop heen te schuiven.
Ik gebruik deze al jaren voor richt-microfoonwerk en ben dr zeer content mee. - Voor de rest zijn er vele andere microfoons te bedenken. Bijvoorbeeld een Shure SM81, ook een condensator, niervormige richtingskarakteristiek en ingebouwde hoogdoorlaatfilter.
- Voor Sennheisser heb je de ME66 en ME67, beide "echte" richtmicrofoons
mm, niet echt duidelijk gepost, maargoed, het is te begrijpen...
[ Voor 31% gewijzigd door mithras op 15-03-2005 22:21 ]
midi besturing zal zich op een afstand van ongeveer 1 km bevinden van de toren (waar alles hangt )
midi besturing gaat over een 8 mibt adsl lijn wat net is aangelegd
dat gaat allemaal prima en al het apparatuur is aanwezig om dat waar te kunnen maken
dat is groep 1 taak
groep 2 taak is beeld ...dat lukt ook aardig ...we gaan voor een IP camera wat over een 100 mbit lijn gaat.
groep 3 (mijn groep) zorgt voor geluid wat over de zelfde 100 mbit lijn gaat als beeld.....geen een van ons weet er iets van ....
we zijn een beetje gaan kijken wat een geschikte microfoon is en de conclusie luide dat een richtmicrofoon het beste is ....wat er daar allemaal hangt weten we niet want ze zijn bezig met een verbouwing en is ergens in april klaar en dan kunnen we het pas bekijken. maar mijn leraar wil alles al af hebben tot die tijd
budget luid als volgt: "als het waard is dan schaf ik het gewoon aan"(leraar)
natuurlijk tot een bepaald limiet maar een mic van 300 euro moet wel kunnen
ik denk dat ik al goeie microfoon gevonden namelijk: Sennheiser ME 64
maar waar kan ik dat in godsnaam bestellen
uiteraard als jullie betere, goedkopere microfoons hebben gevonden aarzel aub niet om mij te informeren daarover.
de bedoeling is dus om een carillon aan te sturen doormiddel van een midi.
beeld en geluid word in de kantine weer gegeven en het moet allemaal van goed tot uitstekend kwaliteit zijn
microfoons zoeken is niet ECHT een probleem maar verkooppunten wel
[ Voor 20% gewijzigd door vr6-only op 15-03-2005 22:40 ]
dat klopt:Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 21:45:
[...]
ze kunnen ook groot zijn hoor
Maar dit had toch iets met het op afstand bedienen van een carillion te maken
Of ben ik nu met iets anders in de war
?
Project: Carillon aansturen
Verwijderd
Heel lang geleden kocht ik m'n eerste microfoons bij de firma Eringa, vlak bij het station (Zwolle). De firma is inmiddels verplaatst en heet nu Eringa Media (zie gouden/telefoongids). Als de medewerkers nog net zo deskundig en behulpzaam zijn als destijds kan ik die firma van harte aanbevelen. Lekker dichtbij lijkt me.vr6-only schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 22:37:
[...]
dat klopt:
Project: Carillon aansturen
Die zaak heet nu toch Hanze Hifi en zit toch nog steeds aan het station?Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 23:28:
[...]
Heel lang geleden kocht ik m'n eerste microfoons bij de firma Eringa, vlak bij het station (Zwolle). De firma is inmiddels verplaatst en heet nu Eringa Media (zie gouden/telefoongids). Als de medewerkers nog net zo deskundig en behulpzaam zijn als destijds kan ik die firma van harte aanbevelen. Lekker dichtbij lijkt me.
Ik zat zelf te denken aan een overhead (condensator) microfoon (bijv. AKG 451), zoals gebruikt voor het opnemen van bekkens van een drumstel, piano, etc.
[ Voor 3% gewijzigd door TheBorg op 15-03-2005 23:47 ]
Verwijderd
Houd ook rekening met wind en regen. Microfoons kunnen daar niet zo best tegen. Richtinggevoelige microfoons hebben meer last van wind dan omni's. Een goede windkap kan helpen. Geen overbodige luxe want carillons en wind zijn bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Leuk project overigens.
Verwijderd
Sennheiser MKH 816, twee keer zo lange pijp, voor als het echt ver is....
Te huur bij onder andere Europe Audio Video Rent. (EAVR in Vianen..)
Succes....
Ticking away, the moments that make up a dull day
nogmaals wij weten er niet veel van ...wij dachten dat we aan 1 richtmicrofoon genoeg hadden
Hanza Hifi is dichtbij het station en ken iemand die daar 6 maanden stage heeft gelopen en hij zegt dat ze heel pro zijn en behulpzaam enz enz
microfoon types tjah ik dacht aan een sennheiser k6...of een me66,67
ik dacht zelf ook aan regen en wind en een windkap is idd niet overbodige luxe
ik zal vanmiddag nadat ik vrij ben op school een bezoekje brengen aan Hanza Hifi en kijken wat ze daar hebben.....
als jullie iets beters in gedachten hebben dan hoor ik dat heel graag.
ik kreeg net te horen dat we de microfoon buiten de toren moeten ophangen want anders klinkt het voor geen meter. waar dan mogen we zelf weten, wij dachten op een afstand van 1 km (schoolgebouw) waar ook de IP camera hangt
[ Voor 39% gewijzigd door vr6-only op 16-03-2005 12:04 ]
Verwijderd
Een carillon kan mooi klinken op afstand maar je hebt dan wel te maken met invloeden van wind (verwaaid geluid) en stadsgeluid. Voor groep 3 (jouw groep) is het misschien een goede oplossing, maar is het de bedoeling dat groep 1 en 2 met jullie geluid werken ? Bedenk dan dat naarmate de microfoon verder weg staat, het geluid later aankomt. Die vertraging kan lastig (zelfs onwerkbaar) zijn als je het microfoonsignaal nodig hebt om te horen wat je aan het spelen bent (via midi). Is dat de bedoeling ?vr6-only schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:44:
ik kreeg net te horen dat we de microfoon buiten de toren moeten ophangen want anders klinkt het voor geen meter. waar dan mogen we zelf weten, wij dachten op een afstand van 1 km (schoolgebouw) waar ook de IP camera hangtzou dat kunnen met een goede richtmicrofoon of kan ik beter ergens dichtbij op een afstand van 200 m ofzo
een mic hangen ?
maar elk aan iets anders
uiteindelijk moeten wij het samen doen en het moet gewoon werken
maar elk groep heeft zo zijn eigen ding
in mijn geval is dat geluid....
een situatieschets zou welkom zijn, ik doe nu de aanname dat het carillon in een toren hangt en dat er omheen een plein(tje) aanwezig is.
ik zou 1 of 2 (gerichte) microfoons nemen en deze dan buiten de toren opstellen; geluid is dan beter "gemixt" en hoef je geen uren af te stellen wat je zou hebben als je elke klok afzonderlijk gaat beluisteren. ik zou voor een maximale afstand van meter of 10 (1/30sec "lag") gaan om het nog een beetje werkbaar te houden, de lag van de verbinding komt hier ook nog overheen. een dak of iets anders op ongeveer dezelfde hoogte zodat je goed kan richten is aan te raden.
voor shop locaties kijk eens bij de plaatselijke muziek handelaar, live-music hier in arnhem heeft een zeer ruim assortiment aan microfoons, misschien dat er bij jou in de buurt ook zoiets aanwezig is.
Ik weet niet hoe zo'n toren en carillon er precies van binnen eruit ziet, maar mij lijkt de meest logische optie om een omni of niertje in de toren te plaatsen.
En dan hoef je alleen nog maar een oplossing te verzinnen om het geluid over de 100MBit lijn te krijgen, maar dat moet te doen zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Jag op 16-03-2005 18:11 ]
Volgens mij kan je beter in die toren (
51 klokken zitten in een gesloten ruimte
dus wind en regen probleem vervalt
maar ik kan geen mic daar plaatsen want dat gaat gewoon niet werken (geen goed geluid)
wij dachten aan een mic ergens in de buurt de toren
er komt daar een pc en een mixer ofzo en daar de mic op aansluiten en mixer op de pc
pc verbinden aan de 100 mbit lijn en gaan met die banaan
iemand kwam met een idee namelijk skype! is dat wat
ik gebruik het wel maar niet om een carillon geluid mee te verzenden dus dat is ook allemaal vaag.
probleem met verkooppunt is denk ik opgelost: ik heb genoeg verkoop/verhuur punten waar ik contact mee op kan nemen of hanza hifi in zwolle.
optie met laptop en dan mic kan dus niet want te dichtbij en het klinkt niet
ik was in het begin niet zo enthousiast maar nu wel want tis geen makkelijke klus
Waar basseer je dat op? Heb je dit wel eens geprobeerd?vr6-only schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 19:11:maar ik kan geen mic daar plaatsen want dat gaat gewoon niet werken (geen goed geluid)
Het is niet zo dat een shotgun of iets dergelijks (dat is een sterk richting gevoelige mic) geen off axis geluid oppikt, het is wel zo dat dingen die hij off axis oppikt lelijk klinken
in de zelfde ruimte als de klokken
net erbuiten
veraf .....
Daarnaast is wind in deze case een ontzettend groot probleem. En aangezien we in Nederland een teveel aan wind hebben wil je buiten geen permanente opstelling maken.
Opzich zou een nabij gelegen dak nog wel kunnen. Binnen de 100 meter, en vrij zicht bijvoorbeeld. Maar afhankelijk van de windrichting heb je of geen geluid, of een hele berg windruis.
Ik zou een leuke omni boven het carillon hangen. "Hoog en droog". Is ook makkelijker met je bandwidth. Dat zal vast niet op elk dak beschikbaar zijn.
Mixen van je geluid met je beeld wordt nog een uitdaging. Beide streams gaan niet ze makkelijk synchroon lopen. Skype lijkt mij voor geluid van redelijke kwaliteit een no go. Je zal eerder iets van een 128kbit shoutcast of windows media stream nodig hebben. Liever heb je geen ethernet maar een audio-lijn tot je beschikking. Al die streamers hebben een berg latency die je niet goed kan gebruiken.
Een klein FM zendertje bouwen of desnoods een bakkie pakken. Kwaliteit = brak, maar geen vertragingsproblematiek in ieder geval.Wormaap schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 11:04:
Een audiolijn over een kilometer afstand is dan wel weer een probleem op zich. Daarvoor zou ik persoonlijk een voorversterker en eindtrap vlak bij de microfoon hangen, en dan speakerkabel trekken tot het punt waar je moet zijn, want zelfs als je het balanceert kun je geen kilometer halen met een line- of miclevel signaal.
Een stereo FM zendertje klink al een stuk beter, heb je wel wat ruis enz een wat beperkt freq.bereik maar goed. Zit je alleen dat je een goede richtantenne moet bouwen en dat je officieel niet mag zenden op die band.
Andere optie is een straalzender gebruiken, alleen is dat nogal $$$
3e optie is een dealtje sluiten met een lokale radioomroep en een 2tal ISDN codecs gebruiken en het op die manier doorsturen, dat wordt regelmatig gedaan door radioomroepen. Moet je alleen aan beide kanten ISDN hebben.
4e optie: zoek een zendamateur en gebruik een ATV setje. Voordeel: beeld EN geluid, (dus) ook geen vertragingsproblematiek (die je met beeld ook hebt bij een IP camera)
[ Voor 40% gewijzigd door DJSmiley op 17-03-2005 11:44 ]
Verwijderd
Mooi stereo en mooi in balans, Carrillon maakt zijn eigen balans he...
Vergeet niet dat een carrilon gemaakt is om muziek hoorbaar te maken die je op afstand ook hoort.
Dus zoek een mooi hoog punt uit om het statief op te zetten, zo dat je als het ware 'over' de meute die rondloopt kijkt.
Succes....
is gewoon onzin, zo doen ze bij tv al jaren elk groot evenement. Koninginnedag, elfstedentocht, Zandvoort, Domino Day, kilometers gebalanceerde kabel.........Wormaap schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 11:04:
Een audiolijn over een kilometer afstand is dan wel weer een probleem op zich. Daarvoor zou ik persoonlijk een voorversterker en eindtrap vlak bij de microfoon hangen, en dan speakerkabel trekken tot het punt waar je moet zijn, want zelfs als je het balanceert kun je geen kilometer halen met een line- of miclevel signaal.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 12:00 ]
Hmmz, hier komt dus m'n sig
feedback.nl (gemaild)
als ik nou een richtmicrofoon op de dak van onze school vestig dat kan toch ook wel
audio sync is niet echt een groot probleem...ip camera word op de toren gericht
dus je ziet de klokken niet erg goed ...waardoor ze niet merken dat het niet gelijk loopt
tevens zal ik al jullie iedeeen doormailen naar de andere jongens in me groep en leraar.
ik denk dat ik nu wel genoeg info heb over hoe en wat
uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden en plaatjes posten wanneer ik die heb
of eventueel een klein filmpje wanneer het voor elkaar is
Ga je niet redden om beetje fatsoelijk geluid te krijgen over zo'n afstand. Voorbij rijdend verkeer en het pratende scholieren zullen het gewenste geluid overstemmen.vr6-only schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 18:57:
als ik nou een richtmicrofoon op de dak van onze school vestig dat kan toch ook wel
audio sync is niet echt een groot probleem...
en ik ben langs hanza hifi geweest
toppie joppie daar
ik heb me mic denk ik gevonden (moet nog met de rest overleggen)
en ga hem volgende week ophalen