Nieuw mobo + oude videokaart = soms geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-08 15:51
Ik heb een budget systeempje in elkaar gezet:

Proc: 2300+ Sempron
Mobo: Asrock K7VT4A PRO
HD: Maxtor diamondmax 9 80Gb ATA
DVD: NEC brander
Kast: AOpen QF50A 300 Watt
Geheugen: 512Mb PC3200 OEM
Sound, LAN onboard

Nu heb ik mijn oude Asus V6600 Deluxe Geforce 256 (32Mb 4xAGP) erin gezet.
Heb eerst even in de FAQ gekeken, maar daar kon ik niet uit opmaken of het zou werken of niet. (Mobo is 4x/8x AGP).
Trail and error wijst uit dat het in elk geval beeld geeft.

Nu doet het volgende probleem zich voor, na een nacht uit te hebben gestaan slaat de video kaart niet aan. Voedingskabel eruit en er weer in, herstarten en hij doet het weer.

Weet iemand waardoor dit wordt veroorzaakt?
Als een videokaart beeld geeft, wil dat dan altijd zeggen dat gevaar voor videokaart en mobo doorbranden is geweken? (als gevolg van verschillende AGP standaard)

Reeds AGP op 4x gezet in BIOS, helpt niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Stiegl op 16-04-2005 12:38 ]

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:24

Thandor

SilverStreak

Hier ook een ASRock die niet booten wou.
[rml][ ASRock P4S61]Koude start wil niet[/rml]

Het lag aan de voeding, lees het topic dus even door en vermeld hier wat voor voeding je hebt.
Probeer het mobo ook eens uit met een nieuwe videokaart :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Geen beeld krijgen betekent niet automatisch dat de vga kaart het niet meer doet.
Ook ik ben van mening dat de voeding weleens de boosdoener zou kunnen zijn, heb je deze al eens vervangen door een andere?

• Stiegl
Ik ben nu niet in de gelegenheid om een andere voeding te testen, maar ik denk niet dat daar het probleem zit. Het is een gloednieuwe Aopen kast met een 300W voeding. Er hangt 1 harde schijf aan, en een DVD brander.
De videokaart,
plaatje:
http://home.tiscali.nl/cheesehome/V6600.jpg
is een universele AGP 2 kaart. Het mobo heeft een (volgens mij universele) AGP 3 slot.
Videokaart doet het dus wel nadat de voedingskabel eruit is geweest dus deze is niet kapot.

Processor is trouwens een 2300+ Sempron

Als ik in de gelegenheid ben zal ik voor de zekerheid de voeding een keer wisselen...

[ Voor 9% gewijzigd door Stiegl op 15-03-2005 19:52 ]

Verwijderd

Zit het RAM-reepje wel in bank 1? en komt hij wel met beeld uit stand-by?

• ccc456
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat zijn je voltages ?

• Stiegl
Computer is momenteel bij mijn zusje, dus ik heb niet 1,2,3 de mogelijkheid om van alles te testen. Ram zit volgens mij wel in bank 1, en hij komt wel gewoon op uit standby.
Als ik meer weet zal ik het posten.
Alvast dank voor de hulp

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:52

The Third Man

The Third Jellyfish

Al met voltages gespeeld (Vcore en/of Vdimm en/of VAGP wat hoger)?

Verwijderd

Nee, lekkere kwal, daar moet je gewoon afblijven, imo. Hij moet het gewoon doen zonder al die gare aanpassingen. Dus bios defaults loaden etc. Probeer toch nog eens met een nieuwe videokaart te proberen. Misschien ligt het wel daaraan. En daarbij: wat is zo'n systeem nou met zo'n videokaart ;)

Als je gaat oc'en kan je alsnog de voltages veranderen. Niet meteen zo drastisch denken ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 14:59 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:52

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 14:58:
Nee, lekkere kwal, daar moet je gewoon afblijven, imo. Hij moet het gewoon doen zonder al die gare aanpassingen. Dus bios defaults loaden etc. Probeer toch nog eens met een nieuwe videokaart te proberen. Misschien ligt het wel daaraan. En daarbij: wat is zo'n systeem nou met zo'n videokaart ;)

Als je gaat oc'en kan je alsnog de voltages veranderen. Niet meteen zo drastisch denken ;)
Eh, drastisch? Ik weet niet hoe jij aan je hoge toren komt waar jij zo hard vanaf blaast maar een net te laag voltage kan genoeg zijn om een koude start (te) moeilijk te maken voor het systeem. Wellicht dat de oude videokaart wat meer nodig heeft of geeft de voeding wellicht de eerste paar seconden te weinig spanning waardoor de Vcore ook te laag uitvalt. Wat de exacte oorzaak in zulke gevallen is, is moeilijk te achterhalen maar wat is er mis met simpelweg een spanninkje met 10% of iets dergelijks (vaak is zelfs 0,1 volt voldoende) verhogen?

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 15:46:
[...]
Eh, drastisch? Ik weet niet hoe jij aan je hoge toren komt waar jij zo hard vanaf blaast maar een net te laag voltage kan genoeg zijn om een koude start (te) moeilijk te maken voor het systeem. Wellicht dat de oude videokaart wat meer nodig heeft of geeft de voeding wellicht de eerste paar seconden te weinig spanning waardoor de Vcore ook te laag uitvalt. Wat de exacte oorzaak in zulke gevallen is, is moeilijk te achterhalen maar wat is er mis met simpelweg een spanninkje met 10% of iets dergelijks (vaak is zelfs 0,1 volt voldoende) verhogen?
Ik snap ook wel hoe het zit met voltages ed. En je hoort mij niet van de toren blazen hoor :? . Ik zeg alleen maar dat hij het op de standaard settings zou moeten doen. En dat je nog heel wat andere dingen kunt uit proberen voordat je aan voltages zit. Een AOpen kast met een 300w voeding lijkt me genoeg, maar mij hoor je niet zeggen dat het niet aan de voeding kan liggen ? Mijn suggestie was alleen maar om eerst iets anders te proberen alvorens je met voltages kan gaan spelen...

• Stiegl
Heren, heren, alle suggesties zijn welkom, ga binnenkort even testen met een andere voeding.
De reden dat ik die oude kaart erin heb gestopt, is omdat hij eigenlijk alleen maar beeld hoeft te geven, en ik had hem toch over. Het is een Office/Internet PC. Ik had voor hetzelfde geld ook een onboard video kunnen nemen (had ik maar... 8)7 ) maar goed, deze kaart had ik nog liggen, en het bordje is nog iets uitgebreider dan degene met VGA onboard.
Had niet verwacht dat dit problemen zou kunnen geven.

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-07 09:34
<<Even een schop tegen dit topic geven>>

Ik heb voor iemand een pc gebouwd met de volgende hardware:

ASRock K7VT4A Pro
AMD 2300+
512 mb ddr PC400 (merk: ELIXIR)
40GB Maxtor
52x CD-ROM
radeon 9200se 128 MB

alles is aangesloten. Als ik de pc aanzet gebeurt er niets. Geen ledjes die gaan branden, geen opspinnende HDD, niets. Alleen de CPU-fan die heel ff een rondje draait en that's it. Ik hoor ook geen piepjes uit de pc speaker.

Ik heb van alles geprobeerd.
-andere videokaart (geforce 2 mx 200) -> geen resultaat
-andere videokaart (Voodoo Banshee 16 MB :X ) PCI -> geen resultaat
-andere voeding -> geen resultaat
-CPU eruit gehaald en opnieuw erin gedaan -> geen resultaat
-Geheugen in DIMM2 gezet ipv DIMM1- > geen resultaat

Ik heb geen idee wat er in vredesnaam aan de hand is. Moederbord, processor en geheugen zijn nieuw, videokaart ook. De rest komt uit een andere pc.

Volgens Wintelco(daar komen de bovenste 3 onderdelen vandaan) kon het niet aan de combi mobo/proc liggen. Het mobo is vrij nieuw en de proc zou gewoon ondersteund worden.

Iemand enig idee? :?

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als er niets gaat branden of opspinnen kan het eigenlijk maar aan 2 dingen liggen aangezien je al een andere voeding hebt geprobeerd ;)
dan is of je mobo niet goed of je proc.
of je proc.koeler zit niet op de goede aansluiting ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Pagina: 1