Toon posts:

Asus P2B-S zwaar instabiel met 3x256MB

Pagina: 1
Acties:
  • 404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In mijn streven mijn oude P2B-S op te krikken naar 1GB RAM ben ik - na een lange 'queste' - aangeland bij 768MB, middels 3x Kingston Valueram van het type KVR133X64C3Q/256. Dit geheugen is weliswaar 133MHz (mobo 100MHz FSB) maar heeft het juiste soort geheugenchips waardoor dit geen probleem mag zijn.

Het geheugen wordt prima herkend, bij opstarten telt het mooi door tot 768MB. Daarna door naar Windows (XP Pro), inloggen geen probleem.

Zodra ik echter een applicatie open (windows explorer of internet explorer bijvoorbeeld, iets anders heb ik nog niet durven installeren) is het hangen geblazen, tussen 2 en 10 seconden na openen is het 'freeze frame', <Ctrl><Alt><Del> biedt geen soelaas, alleen maar uit te komen door een reset (of PC uit/aan).

Geheugen staat op traagste timing (CAS Latency = 3T, RAS to CAS delay = 3T, RAS Precharge =3T, Idle Timer = 10T, MA Wait State = Normal|), dus dat zal het niet zijn. Zonet nog Idle op Infinite gezet en Wait State op Slow :Z , bleef nu zelfs al hangen in Control Panel/User Accounts.

Memtest86 (v3.2) gedraaid, deze draait in principe verschillende loops (al tot 30 uur uitgeprobeerd) zonder foutmeldingen.
Alle combinaties banken geprobeerd, maar niets uit. BIOS is v1009, maar mag ook niets uitmaken daar 4x256MB al vanaf de eerste versie van dit mobo ondersteund wordt.

Iemand enig idee? Word hier onderhand behoorlijk moedeloos van... ;(

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:52
voeding?, meer geheugen --> meer watts, meer punch nodig...

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

nachtnet schreef op maandag 14 maart 2005 @ 23:05:
Hehe :P lol... beschrijf ff verder je computer :)

//Creegfire

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, moet ik thuis ff kijken wat de voeding aanbiedt, maar het totaal aan systeem-specs is als volgt:
* Asus P2B-S rev1.03
* Intel PIII-450 (4.5x100)
* 3x Kingston Valueram PC133 256MB
* Asus V7700Pro 64MB
* IBM 18GB U2W-SCSI LVD HDD
* IBM 9.1GB U2W-SCSI LVD HDD
* IBM 230MB SCSI MagnetoOptical drive
* Plextor SCSI Ultraplex 32xCDROM
* Plextor SCSI Plexwriter 8x2x20 CDRW
* TEAC 3.5" FDD
* Level One NIC 10/100MB
* "no-brand" bigtower met extra casefan
* IIyama 17" Vision Master Pro

Heb ook nog een Western Digital 9.1GB SCSI3 SE en Quantum 4.3GB U-SCSI SE HDD in de kast zitten, maar beiden zijn niet aangesloten bij gebrek aan voedingsaansluitingen 8)7 .

Lijkt me wel een beetje stug dat een extra reepje geheugen de hele bak van goed stabiel naar zwaar instabiel laat omklappen... :?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 22:08 ]

Verwijderd

P2BS kan volgens mij slechts 512 MB aan.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Intel BX kan officieel 768 mb aan maar ik dacht dat de Asus P2B serie een max hadden van 512 mb netals de latere serie zoals de Intel 81x series.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 17:12

Mud.Starrr

I shoot people for money

3x 256 is een heel standaard probleem.
Ik dacht dat het een fout van windows is, weet ik niet helemaal zeker.
Maar ik weet wel dat dit probleem heel veel voorkomt, kans dat als je er 2x 512 instopt dat het gewoon wel werkt. (indien dat mobo het ondersteund)

Ik heb dit al heel vaak meegemaakt, en snap nog steeds niet helemaal wat het is.
Zodra ik echter een applicatie open (windows explorer of internet explorer bijvoorbeeld, iets anders heb ik nog niet durven installeren) is het hangen geblazen, tussen 2 en 10 seconden na openen is het 'freeze frame',
Dat is ook typisch dat probleem, zal bij alle programma's gebeuren waarschijnlijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Mud.Starrr op 16-03-2005 14:01 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RVI | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Verwijderd

Topicstarter
  • i440BX kan maximaal 1024MB adresseren.
  • P2B kan inderdaad maar 768MB aan omdat dit mobo maar 3 geheugenbanken heeft
  • P2B-S heeft 4 geheugenbanken en kan derhalve wél de maximaal ondersteunde hoeveelheid aan

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 17:12

Mud.Starrr

I shoot people for money

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 16:40:
  • P2B kan inderdaad maar 768MB aan omdat dit mobo maar 3 geheugenbanken heeft
Tenzij je er 2 van 512 instopt natuurlijk.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RVI | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Verwijderd

Topicstarter
Net gekeken, voeding is van type CWT-235ATX (misschien van merk Channel Well :? )

Anyway, 235W max. output dus, gespecificeerd als volgt:
  • +3.3V 14A
  • +5V 22A
  • +5VSB 0.1A
  • +12V 8.0A
  • -12V 1A
  • -5V 0.5A
@Mud Starrr, bronnen hier bij Tweakers hebben me verteld dat een BX-mobo niet overweg kan met 512MB modules O-)
Je zei trouwens dat het wel vaker voorkomt, 3x256 crashes, weet je dan ook of in het zelfde geval 4x256 wél goed gaat?

By the way, ik draai XP Pro, daar is 1024MB RAM geen probleem voor, dus minder (dunkt mij) al helemaal niet :+

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 13:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Om terug te komen op de opmerking over 1024 MB, misschien dat paren DIMMs stabieler is.... :/

Heb me ondertussen 'rot gezocht' op het Internet, de opmerkingen over BX chipset en meer dan 512MB geheugen zijn dun gezaaid, en datgene wat ik er over kon vinden was hooguit zijdelings gerelateerd... :'(

• Billy_de_Tukker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-06 17:52
ik heb hier een computer staan met asus P2B mobo en met daarin 1x 128mb pc100 en 1x 128mb pc133 computer gaf op een gegeven moment veel bsods, dus memtesten, veel errors module van pc133 apart testen weer error. hij komt windows wel in maar crashte bij het opstarten van msn. maar op alleen de pc100 module geen vuiltje aan de lucht memtest en prime stabiel. dus mischien slikt dat mobo wel geen pc133 modules? iig verdenk ik het moderbord daarvan.(die pc133 module is niet kapot heb hem in deze bak getest AMD 2200+ 1800mhz 13.5x133)

computer is een pII 350mhz (3.5x100)

[ Voor 14% gewijzigd door Billy_de_Tukker op 23-03-2005 14:46 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52

EXX

EXtended eXchange

Ik heb hier een PC met daarin een P2B met daarin 2 x 256 MB 133MHz en 1 x 128 MB 133MHz. Draait als een lier.

CPU: 1.3 GHz Celeron
BIOS: 1014 beta 003
PSU: Fortron Source 235 W

Volledige specs via de sig.

[ Voor 14% gewijzigd door EXX op 23-03-2005 15:26 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Mijn P3B (3 x 256MB, 1 x 128MB) heeft een voltage jumpertje welke volgens mij ook met de DIMMs te maken heeft (3.3V / 3.45V ofzo) ... heeft je P2B die ook en zo ja probeer die eens op de andere setting :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:04
Mud starrr schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 16:46:
Dan herkent'ie alsnog maar 512mb hoor ;)
limoentje schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 15:30:
Mijn P3B (3 x 256MB, 1 x 128MB) heeft een voltage jumpertje welke volgens mij ook met de DIMMs te maken heeft (3.3V / 3.45V ofzo) ... heeft je P2B die ook en zo ja probeer die eens op de andere setting :)
Appart, kan me niet herinneren dat mijn P3b-F een DIM voltagejumper heeft.. Zowiezo kan je Vdimm ook gewoon in bios omhoog gooien als ik me goed herinner, maar lijkt me eigenlijk sterk dat't daar aan ligt.

Daarnaast ben ik doorgaans de laatste persoon om op te merken dat een voeding zwak is, maar ik zou in jou geval (oude pc ws, voeding wordt dan vaak iets minder) met zoveel HD's en optische drives toch eens naar m'n voltages kijken - dat ene extra geheugenreepje kan net het duwtje geweest zijn..

M'n tyan bordje draait hier overigens keurig met 768Mb intern, maar da's 1x512Mb en 1x256Mb :)

[ Voor 3% gewijzigd door FragFrog op 24-03-2005 02:03 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Dit is wat kingston aan info erover heeft:
http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

133Mhz mag idd geen probleem zijn (hier ook in een P2B-DS). Het enige verschil wat ik kan zien in je memory artikelcode is de "Q". Daarop zoeken bij kingston levert op:

http://www.ec.kingston.co...168-pin+DIMM&SUBMIT1=Find

De enige modules met een "Q" erachter, staan vermeld als specifiek voor boards met Intel810 chipset. Ik zou persoonlijk gaan voor modules die exact genoemd staan in de eerste link. :)

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-08 13:23

Thorne

Forrester

Mijn BP6 had destijds ook problemen met 3 banken bezet met 256MB dimmen. Alle andere configs werkten wel... Het was alleen niet zo instabiel als jij beschrijft.

>specs<

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het antwoord staat zeker in de FAQ :)

PMG FAQ in het onderdeel "hoeveel geheugen....."

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
@Billy_de_Tukker, neem maar van me aan dat het geheugen op zich prima werkt in combinatie met dit moederbord, daar is (in een andere thread) al veel over geroepen. Sowieso heb ik 3 identieke modules, iets wat jij dus zeker al níet had... over het algemeen zijn mobo's daar niet zo happig op

@EXX, jouw systeem lijkt qua grootte voeding en de belasting daarop redelijk op de mijne, heb je alleen een CDRW of ook een losse CDROM? Op zich wel hoopgevend dat het 'kleinere broertje' van de P2B-S het wél trekt, misschien dat het dan bij mij ook ooit eens gaat lukken ;)

@Limoentje, zal mijn BIOS en mobo eens checken, maar op zich wil ik liever niet Vdimm omhoog gooien, dat verkort namelijk weer de levensduur van de DIMMs :|

@Fragfrog, ik zal de optische drive eens loskoppelen en kijken of het dan stabieler is; dit is namelijk de laatste toevoeging aan het systeem, maar dat viel natuurlijk gelijk met het vervangen van het geheugen... :+

@Floppus, dit geheugen is 'perfect' voor een BX-mobo gezien de opbouw van de DIMMs (qua soort geheugenchips, 16Mx8), d.w.z. voor de PC133 variant; het zijn dezelfde soort chips als de meeste PC100 DIMMs waarvan o.a. Kingston aangeeft welke modules je in dit mobo kunt prikken.

@Thorne, heeft een BP6 3 of 4 geheugenbanken? Weet nog van mijn nóg oudere mobo (Asus P2L97-S, nu overleden) dat deze bij alle geheugenbanken (3) bezet minder stabiel was dan bij 2 v/d 3.

@Guardian Angel, ik heb al een eerder een thread geopend v.w.b. het soort geheugen dat door een BX-mobo geaccepteerd wordt, en daar is uit komen rollen dat de Kinston's die ik nu heb het gewoon moeten doen (gezien de soort geheugenchips, dat staat o.a. ook in de FAQ).

@allen, thx voor de reaxies _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 08:09 ]

Verwijderd

De P2L97-S die je noemt, maakt ook gebruik van een LX chipset ipv een BX chipset, dus dan is het moeilijk vergelijken :P

Ondanks dat het geheugen kwa opbouw perfect voor een BX zou zijn, blijf ik het verdacht vinden dat die toevoeging "Q" bij Kingston specifiek vermeld staat met Intel 810 chipset.
Ik weet niet of het geheugen nog "nieuw" is, maar anders zou ik het echt proberen om te ruilen voor het geheugen wat kingston noemt. Het is ook nog eens een 10% goedkoper, en baat het niet, dan schaadt het niet :)

Wat betreft de voeding; ik heb een standaard 230W voeding an die P2B-DS hangen, icm een GeForce 256, 3x SCSI HDD, 3x IDE HDD, 2x Brander, plus dat het dual CPU is. Het heeft hier nooit problemen opgeleverd, en het lijkt me sterk dat het bij jou het probleem is, alhoewel de ene voeding de andere niet is natuurlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 08:36 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 08:06:@EXX, jouw systeem lijkt qua grootte voeding en de belasting daarop redelijk op de mijne, heb je alleen een CDRW of ook een losse CDROM? Op zich wel hoopgevend dat het 'kleinere broertje' van de P2B-S het wél trekt, misschien dat het dan bij mij ook ooit eens gaat lukken ;)
Ik heb alleen die CDRW drive erinzitten.Zoals gezegd draait het allemaal vlotjes. Ook als ik urenlang games als UT2k3 draai, waarbij CPU en de GeForce4 op volle toeren draaien, geeft het systeem geen krimp.

Die Fortron Source PSU die ik erin heb zitten schijnt overigens wel een vrij goede en stabiele PSU te zijn.

Ik vind het P2B nog steeds een super moederbordje. Natuurlijk niet meer helemaal "state of the art", maar het heeft heel wat upgrades meegemaakt:

RAM: 64 -> 640 MB
CPU: Mendochino Celly 400 -> Coppermine PIII-800E -> Tualatin Celly 1300
HDD: 6 GB -> 80 + 20 GB
GFX-card: Matrox G200 -> GF4 Ti4200

BX / Slot 1 was volgens mij het meest "upgradable" van wat er ooit op de markt geweest is.

Ik vind het dus wel een beetje vreemd dat jij problemen hebt met 768 MB RAM.

Ik gebruikt overigens volgende memory modules:

2 x 256 MB: 32MX64G-133 (is me als Infineon verkocht)
1 x 128 MB Infineon HYS64V16300GU-7.5

Dit zijn details van de memory modules (volgens AIDA32):

32MX64G-133

Memory Module Properties:
Module Name 32MX64G-133
Serial Number 001021C3h
Module Size 256 MB (2 rows, 4 banks)
Module Type Unbuffered
Memory Type SDRAM
Memory Speed PC133 (133 MHz)
Module Width 64 bit
Module Voltage LVTTL
Error Detection Method None
Refresh Rate Normal (15.625 us), Self-Refresh
Highest CAS Latency 3.0 (7.5 ns @ 133 MHz)
2nd Highest CAS Latency 2.0 (10.0 ns @ 100 MHz)

Memory Module Features:
Early RAS# Precharge Not Supported
Auto-Precharge Supported
Precharge All Supported
Write1/Read Burst Supported
Buffered Address/Control Inputs Not Supported
Registered Address/Control Inputs Not Supported
On-Card PLL (Clock) Not Supported
Buffered DQMB Inputs Not Supported
Registered DQMB Inputs Not Supported
Differential Clock Input Not Supported
Redundant Row Address Not Supported

Infineon HYS64V16300GU-7.5

Memory Module Properties:
Module Name Infineon HYS64V16300GU-7.5
Serial Number 01076FE7h
Module Size 128 MB (1 rows, 4 banks)
Module Type Unbuffered
Memory Type SDRAM
Memory Speed PC133 (133 MHz)
Module Width 64 bit
Module Voltage LVTTL
Error Detection Method None
Refresh Rate Normal (15.625 us), Self-Refresh
Highest CAS Latency 3.0 (7.5 ns @ 133 MHz)
2nd Highest CAS Latency 2.0 (10.0 ns @ 100 MHz)

Memory Module Features:
Early RAS# Precharge Not Supported
Auto-Precharge Supported
Precharge All Supported
Write1/Read Burst Supported
Buffered Address/Control Inputs Not Supported
Registered Address/Control Inputs Not Supported
On-Card PLL (Clock) Not Supported
Buffered DQMB Inputs Not Supported
Registered DQMB Inputs Not Supported
Differential Clock Input Not Supported
Redundant Row Address Not Supported

Memory Module Manufacturer:
Company Name Infineon Technologies AG
Product Information http://www.infineon.com/c...ts/prod_cat.jsp?oid=-8003

edit:

Ik zou toch eens proberen de laatste BIOS te installeren.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, net dus de optical drive en de CDROM ' ontvoedt', ofwel alleen mobo, 2x HDD, FDD en CDRW draaiend, in windows internet explorer opgestart en acuut hangen :'(

Het geheugen an sich heb ik nieuw van een particulier die het als tweedehands verkocht, overblijfselen van projecten, vrees dat daar weinig te ruilen valt aangezien ik daar dus geen bon of zo van heb, en lijkt me dat Kingston niet zomaar modules omruilt zonder enig bewijs van ouderdom en zo (hoewel ik me kan voorstellen dat dat wel te achterhalen valt adhv serienummers e.d.)

Jammer dat ik geen ander geheugen ter beschikking heb om te testen of de modules i.c.m. iets anders als derde of vierde module even instabiel is, als er iemand in de buurt van Gouda dat daarvoor zou willen uitlenen houd ik me aanbevolen _/-\o_

Voor wat betreft de BIOS, heb nog geen kans gezien om ergens anders dan thuis een flop te prepareren, want anders moet ik (voor de 100e keer ondertussen) geheugen er uit gaan halen, lijkt me dat dat ook niet echt ideaal is). Maar idd, moet dat wel eens proberen, hoewel ik van mening ben dat dat niets mag uitmaken, aangezien mijn CPU een PIII450 is welke dus al lang ondersteunt wordt, en 4x256 sinds het uitkomen van de BX chipset ondersteunt wordt...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 22:12 ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Heb je die voltage jumper nou al gevonden? Je DIMMs gaan echt niet stuk als je dat voltage een dagje op de hoge instelling laat staan :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Heb je trouwens een keer getest met slechts 1 DIMM ipv alle drie tegelijk (en dat voor alledrie de DIMM's natuurlijk) ? Heb je het probleem dan ook ?

Wat ik ook wel eens heb meegemaakt is dat bij een geheugenuitbreiding in een PC waar windows al op geinstalleerd was, windows in eens instabiel werd. Wat ik toen heb gedaan is de pc opstarten in safe mode en de northbridge verwijderen in de device manager. Bij het opnieuw opstarten werd deze keurig weer geinstalleerd en draaide de pc daarna als een zonnetje .. Misschien detecteert windows niet helemaal goed dat er meer geheugen in zit (of misschien wel juist niet als er alleen dezelfde DIMM's worden gebruikt) en word daardoor instabiel.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
@Limoentje, heb zonet de manual bekeken, het volgende staat er bij Jumpers:
CLRTC (Clear Real Time Clock)
KBPWR (Keyboard Power Up)
LAN_EN (Onboard LAN Setting)
SCSI_EN (Onboard SCSI Setting)
COMBINE IDE+SCSI LED Activity Light
FS0,FS1, FS2 CPU Bus Frequency
BF0, BF1, BF2, BF3 CPU Core: Bus Frequency Multiple
Er staat dus niets over jumpers om het voltage voor de DIMMs te veranderen... :/

@Chemist, heb de modules niet los uitgeprobeerd, wel als paar, met 2x256MB loopt het als een trein, geen instabiliteit. Trouwens, Memtest86 geeft dus ook voor alle modules geen enkele fout aan.
Toen ik windows installeerde zat er 4x256MB Registered-ECC in welke maar voor de helft herkend werd, ergo 512MB gedetecteerd geheugen, da's inderdaad anders dan wat ik er nu in heb.
Alvorens Windows opnieuw te installeren wil ik wel proberen de Northbridge in de Device Manager te verwijderen, maar heb ik geen flauw idee hoe ik die herken :? , staat dat met naam en toenaam zo vermeld?

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Als de specifieke drivers voor de BX chipset zijn geinstalleerd dan staat er onder het kopje ' system devices' iets met 82443 ; dat is de northbridge ...

Als die niet geinstalleerd zijn dan zou je voor de veiligheid alles met 'CPU-to-' kunnen deinstalleren, want dan weet ik ook niet precies welke je moet hebben.

Op zich maakt het niet veel uit als je teveel weg haalt; bij de eerstvolgende keer opstarten wordt er hooguit wat meer herkend en geinstalleerd.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Memendo
  • Laatst online: 07:59

Memendo

V4-power/Team BSD

nachtnet schreef op maandag 14 maart 2005 @ 23:05:
OMG dit slaat werkelijk alles! Het zijn geen CPU intensive processen oid, er wordt amper meer gebruikt door het opstarten van IE! En de PC boot wel naar windows, dan gebruikt die misschien wel meer vermogen dan met IE opstarten. Iedereen roept tegenwoordig maar "oh kijk is naar je voeding" , maar onderbouw dat dan! Het kan gewoon niet dat dit een voedings probleem is. ! reepje meer of minder trek je voeding echt niet compleet onderuit, helemaal sdram niet

[ Voor 10% gewijzigd door Memendo op 29-03-2005 18:02 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Kan het zijn dat een memoryslot van het moederbord brak is?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 11:59:
@Limoentje, heb zonet de manual bekeken, het volgende staat er bij Jumpers:
....
Geen idee of ie in de manual staat, heb mn P3B manual hier niet. Als ie erop zit zal ie ergens rechtsboven zitten (zoals je bord in een minitower hangt dan ;))

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Voor zover ik me kan herinneren, limoentje, heeft een P2B-S die jumper niet... Zit in m'n server dat ding, met alle vier de geheugensloten vol met vanalles en nog wat (~480MB totaal ofzo) en geeft nooit problemen...

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Integrated DRAM Controller: 8 to 512 Mbytes (SDRAM) or 1GB (EDO RAM). Van http://www.asus.com/support/english/techref/440bx/index.aspx geplukt.

Heb hetzelfde bordje (de P2B-S) met 4 x 256 MB erin geprikt, waarvan 'ie ook maar to 512 gaat.

Toch vreemd,... volgens http://www.asuscom.de/pub...40bx/p2b-ls/p2bls-106.pdf pagina 17, het tabelletje, zou 'ie tot 1024 mb sdram moeten kunnen.

Misschien ligt het toch aan de geheugensnelheid, er staat in de manual duidelijk: "Use only PC100- compliant DIMM's"

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 22:59 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Op mijn P2B heb ik wel een zgn. Voltage Input/Output Selection Jumper (VIO):

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/vio_jumper.gif

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Jep, die bedoel ik :)

Heb em op mn P3B op hoog staan (3.45/3.5 ipv 3.3V geloof ik) voor de zekerheid ivm overklokken, hier zitten ook 4 DIMMs in. Kan wellicht uitmaken, probeer het es als je dat jumperke hebt :)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
Het kan nooit kwaad om je bios eens up te graden naar v1013 beta 3 ;). Herkent ie ook meteen 64GB+ HDD's. Zijn die dimms single of double sided?

Btw mijn P2B-S doet het gewoon met zowel 3x128MB als 4x128MB PC100/133 doorelkaar.

tvw

Verwijderd

Btw mijn P2B-S doet het gewoon met zowel 3x128MB als 4x128MB PC100/133 doorelkaar.
Daaruit zou je kunnen concluderen dat het bordje max 512 SD RAM aankan, en dat geheugensnelheid er niks mee te maken heeft. Heeft iemand het ding al boven de 512 MB gekregen met EDO RAM??

• iets
Nee dat kan je niet concluderen omdat ik hier geen 256MB modules heb liggen. Het kan goed zijn dat de max hoger ligt.

Maar nogmaals: een biosupdate lijkt me een goed idee :).

tvw

Verwijderd

Zelf heb ik de laatste (1014.3) bios, en nog steeds blijft 'ie staan op 512.

Wellicht een woord van advies aan de TS voordat hij zijn bios gaat updaten: koppel je scsi disks af voordat je dit doet! Door dit niet te doen heb ik waarschijnlijk mijn teergeliefde Quantum Atlas IV naar de knoppen geholpen :'( Zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/983585

Verwijderd

Topicstarter
kwam inderdaad ergens het volgende tegen aangaande verwijderen Northbridge uit Device Manager:
"Under "System Devices", find the Northbridge; that's the CPU to AGP or CPU to PCI controller. The driver you need is "PCI standard PCI-to-PCI bridge". Anything else under system devices that's branded should be either set to standard or uninstalled."

Dat dus eerst eens uitproberen... en anders dus die 82443 entry (thx Chemist)

@EXX, mjah, kweenie of een DIMM-slot brak kan zijn, zou memtest dat dan niet moeten merken?
Die VIO jumper heeft dus invloed op meer dan alleen Vdimm, als ik dat al ga uitproberen wordt dat wel een zeer kortstondig avontuur >:)

@Gen.Patton, jij hebt dus een 'probleem' wat ik voorheen ook had, geheugenmodules met het verkeerde soort memorychips (niet de 16Mx8 die de BX nodig heeft voor de max. 4x256MB)
BTW, EDO-ram? Wist niet dat je dat op een BX-bord kwijt kan...
Bedankt iig voor de tip vwb het loskoppelen van SCSI-disks _/-\o_

@iets, dubbelzijdig, singlesided hebben niet de juiste memchips en zouden dus nooit goed herkend worden door BX-chipset-mobo

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2005 10:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou, de kogel is door de kerk.

Eerst in de device manager de northbridge verwijderd (beide, to PCI en to AGP), systeem laten rebooten (nou ja, keihard uit-aan zetten dus aangezien ik net toen ik wilde gaan rebooten een freeze kreeg), in XP eerst display settings resetten (was eerst 800x600, zeker omdat de northbridge AGP driver verdwenen was), daarna weer device manager om te checken en tjakkaaaaaaah.... weer een freeze :( |:( .

OK, dat dus niet de oplossing.

Dussssss... BIOS flash. Eerst de SCSI-HDD's ontkoppelen en flashen maar, geen problemen met 1014 beta 003. PC weer uit. HDD's weer aangesloten, PC weer aan, BIOS defaults geladen en reboot, windows opstarten, werd nieuwe hardware herkend dus meteen weer reboot noodzakelijk, direct in BIOS geheugentimings vertraagd (van SPD naar CAS3), weer reboot, door naar windows, in windows weer de device manager in en... tjakkaaaaaaaaaah.... weer een freeze :( 8)7 :( 8)7 :(

Nog iemand suggesties, ik weet het niet meer.... :? :'(

ps er zijn alleen 2 HDD's, de CDRW en de FDD aangesloten, om de voeding als bottleneck te elimineren.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-08 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

Mud starrr schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 16:46:
[...]

De BX chipset ondersteund max 256 MB Modules. Dit komt door de opbouw van de modules. 2 x 512 zal of niet werken of slechts de helft zal gezien worden.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Download eens Knoppix (linux live cd), ik ben namelijk benieuwd of je die freezes ook in een totaal ander OS krijgt.

• iets

tvw

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Shuriken schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 23:06:
[...]

De BX chipset ondersteund max 256 MB Modules. Dit komt door de opbouw van de modules. 2 x 512 zal of niet werken of slechts de helft zal gezien worden.
Sterker nog, de i440 BX chipset ondersteunt slechts 128 MB per kant! Dus als je single sided reepjes hebt met 256 MB, dan ziet de chipset alsnog maar 128 MB per reep. 1 GB kan dus alleen met 4 reepjes van dual sided 256 MB DIMMS.

* JumpStart kan het weten, hij moest terug naar de winkel om 2x256 single sided om te ruilen voor dubbelzijdig ram...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-08 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

JumpStart schreef op zondag 03 april 2005 @ 00:32:
[...]

Sterker nog, de i440 BX chipset ondersteunt slechts 128 MB per kant! Dus als je single sided reepjes hebt met 256 MB, dan ziet de chipset alsnog maar 128 MB per reep. 1 GB kan dus alleen met 4 reepjes van dual sided 256 MB DIMMS.

* JumpStart kan het weten, hij moest terug naar de winkel om 2x256 single sided om te ruilen voor dubbelzijdig ram...
Klopt helemaal. Ik geloof met 32 Mbit chips kan je dubbelzijdig aan. Met 64 Mbit chips nog maar enkel zijdig. Of was het nu 16 en 32...geen zin meer om uit te rekenen :Y)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
@Strandbal, als ik met Linux aan de slag ga, zijn er dan ook manieren om te controleren hoeveel geheugen in gebruik is (bv. zoiets simpels als de Taskmanager), heb nul ervaring met Linux }:O
BTW, is Knoppix ergens gratis als image te downloaden?

@Iets, jawel hoor, windows herkent perfect 768MB, aangezien de gebruikte geheugenmodules de 'perfecte' geheugenchip-opbouw kennen B)

@JumpStart, ik had dus voorheen ook een verkeerd soort geheugen, maar na een thread hier bij Tweakers het juiste advies gekregen over welke modules wél werken op een BX.

Hmmmm... het lijkt wel of het systeem nu nóg instabieler is dan voorheen 8)7 , misschien Memtest maar weer eens draaien...

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Knoppix kun je gratis downloaden ja :) Het is een live distributie, dat wil zeggen dat je vanaf CD start en niets hoeft te installeren, en als je iets verprutst start je gewoon opnieuw op ;)

Er zit in Knoppix inderdaad een soort taakbeheer achtig programmaatje.

Verwijderd

Topicstarter
gisteravond DL gestart van knoppix, misschien vanavond tijd om daar ff mee aan de slag te gaan.
Mocht hier nou géén freeze optreden ga ik toch maar weer windows opnieuw installeren... 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond Knoppix image op CD gebrand en aan de slag. Opstarten duurt toch wel redelijk lang (detectie van de hardware en zo) dus monitor uitgezet.
Paar uur later monitor aangezet, reageerde niet direct op muis dus ff de spatiebalk getikt waardoor ik wel beeld kreeg, ik zat in de Knoppix 'desktop' omgeving in een browser scherm. Geloof dat ik de cursor nog ff heb zien bewegen en BINGO.... een freeze !! :'( |:(
Toen ik de PC uit wilde zetten was dat moeilijk, power knop een aantal seconden ingedrukt houden is normaal gesproken de 'truc'.... nu dus niet voldoende. Aantal keren geprobeerd, uiteindelijk maar gewoon de stekker er uit moeten trekken :?

Recapitulerend is de situatie dus nu als volgt:
  • windows herkent in de basis 768MB maar hangt zodra je maar ff wat doet 8)7
  • Linux reageert precies hetzelfde als windows 8)7
  • het geheugen is volgens Memtest gewoon goed }:O
.... nog iemand ideeën?

• iets
Ik denk dat je je memcontroller overbelast omdat je geen registerd mem gebruikt. Maarja dat is maar een gok en registerd mem is nogal duur om zo maar even te proberen. En misschien slikt dat mobo niet eens registered mem.

Je zult het met of 512MB moeten gaan doen, of een andere PC (/moederbord) ergens vandaan halen.

[ Voor 12% gewijzigd door iets op 08-04-2005 13:00 ]

tvw

Verwijderd

Topicstarter
@iets, op zich geen probleem, mobo slikt registered geheugen maar er wordt in de manual met geen enkel woord gerept dat als je 4x256 er in wilt stoppen, je persé registered geheugen moet gebruiken :?
Zit me nu af te vragen, kan Memtest zeggen dat geheugenmodules goed zijn terwijl misschien de DIMM-slot niet helemaal toppie is?

Verwijderd

Topicstarter
Nog een tweede poging gewaagd, dit keer gewoon bij de PC blijven zitten terwijl Knoppix-linux aan het opstarten was, maar bij de minste geringste scheet (lees: openen willekeurige applicatie) binnen het OS weer een freeze... zucht... |:(

Vrees dat ik mijn plannen van >512MB maar moet laten varen ;( , om de een of andere vage reden slikt dit bord dat niet.
Weet min of meer zeker dat alle DIMM-banken functioneren (had er namelijk eerst 4x256 inzitten van het verkeerde type waardoor maar 512MB herkend werd maar dat deed het gewoon, geen freeze gezien toen) en memtest86 weet niets vreemds te melden dus geheugen zal ook wel goed zijn.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Nog iets om je zorgen over te maken: het soort crash, een complete systeem bevriezing, lijkt op een beruchte P2B/P3B bug in vroege-revisie Asus moederborden. Hierbij kon het gebeuren dat een bepaald soort burst access richting geheugen er voor zorgde dat er een te grote spanningsdip plaatsvond op een voedingsrail, waardoor de chipset tot de conclusie kwam dat er iets goed fout was, met een complete chipset crash tot gevolg. Vandaar dat dan zelfs ctrl-alt-del niet werkt.

Ik had zelf een Asus P2B rev 1.02 met deze bug, met Slot 1 (SECC)Pentium III 600 Mhz Katmai CPU en 2x 128 MB PC100. De vastlopers, getriggerd door RAM burst access, traden bij mij op bij het spelen van Quake 3 Arena.

Google maar op "asus p2b photoshop bug" en je zal het nodige erover vinden.

Hier vindt je info over mogelijke soldeertruuks: http://www.angelfire.com/...mith/asusreworkguide.html

En meer over de aard van de hardwarematige fout:
Q: Photoshop hangs frequently and/or there are some occasional hangs in other programs which don't seem to be related to anything?

A: Some of the (usually early revisions only) P2B / P3B boards suffer from the so called "Photoshop bug" which has, in fact, nothing to do with Photoshop at all. Technically, it's an insufficient buffering of the bus termination voltage, which can cause voltage drops and thus hang the system. The reason it is named Photoshop bug is because the bug is not easily recognized, but using Photoshop reveals it, since it will crash frequently. Removing the "fastcore" and "mmxcore" files from the plugin directory of Photoshop should be used to help recognizing that bug (the freezes should disappaer). But remember, number one reason for unstable systems is usually crappy ram, so you should try exchanging that (or use at least a ram tester).

The problem seems to affect Katmai PIII more often than other cpus, but it's not very apparent why. It might be possible that some slotkets have additional buffering capacitors to stabilize the bus termination voltage, or that newer cpus use a lower maximum current on that voltage. So a cpu upgrade might fix the bug if you're lucky.

You could also fix the bug yourself if you're experienced with soldering. There are articles about this here (for a socket370 board) and another one here [link is helaas dood] (for P2B-LS (but you really don't need a capacitor rated for 35V, 5V or so should be more than enough!).

Asus did this fix for you, but I guess the warranty time of your board is over.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... dat zijn geen grappen, als dat het geval mocht zijn.
Kweenie of de mijne een 'early revision' is, dacht dat het rev1.04 was...

Afijn, eerst memtest een hele tijd laten draaien, 21 loops van alle tests zonder een enkele fout 8)7

Me er eigenlijk maar bij neergelegd dat 512+ niet meer gaat werken, dus eentje er uit gehaald (ofwel, 512MB tot. geheugen), krijg ik verd*(&^%^&*&*mme wéér een freeze na bepaalde tijd, had een x aantal IE-vensters openstaan. De stabiliteit lijkt dus nu helemáál "down-the-drain" |:(

Kan i.i.g. niets vinden over rev1.04 mbt dit specifieke probleem, heb dus ernstige twijfel of mobo-mod de oplossing kan zijn... :/

@JumpStart, hartelijk dank i.i.g. voor het onderzoekswerk :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 08:54 ]

Pagina: 1